
mistä alottaa...?
- datsun100a
- Viestit: 2
- Liittynyt: 20.08.2004 00:00
mistä alottaa...?
haluisin alottaa ajaan rallia tai jotain jokamies rallia,miten alottaa ja mikä auto...?? oon 16vee.. saako sitä edes ajaa..??? kertokaa mulle mitä teen,on ollu autoja ja osaan ajaa.... 

- kolli
- A-Junnu
- Viestit: 75
- Liittynyt: 05.06.2004 00:00
Re: mistä alottaa...?
datsun100a kirjoitti:haluisin alottaa ajaan rallia tai jotain jokamies rallia,miten alottaa ja mikä auto...?? oon 16vee.. saako sitä edes ajaa..??? kertokaa mulle mitä teen,on ollu autoja ja osaan ajaa....
JOO. Osta ittellesi vaan kunnon kilpuri,turha mitään on säästellä esm. kunnon esco 2 litranen tai volvo joissa riittää ruutia ja alle kunnon pyörät, sitten vaan kunnon reenihurmio päälle ja jalkasuorana joka paikkaan ja kun eka kisa on niin alusta lähtien täysillä, muutaman kerran kun olet täystuhon korjanu niin huomaat että kiinnostaako kilpa-autoilu ollenkaan. Kun alkaa nousupisteitä tulla niin eiku uudenpaa kalustoa alle ja vielä kovempaa vetoa, niin on kumma etteikö uusia Vatasia ala tulla, jos on rahaa mitä käyttää niin anna vain palaa. ps. Ne jokkis höpötykset unohda heti alkuun
-
- A-Junnu
- Viestit: 102
- Liittynyt: 22.08.2004 00:00
- Paikkakunta: Kaustinen
- Viesti:
Re: mistä alottaa...?
kannattaa tutkia onko lähellä kotipaikkaasi joku harrastaja ja kysyä siltä neuvoa.. Opiskella auton korjaamista, koska sitähän se pääasiassa on.datsun100a kirjoitti:haluisin alottaa ajaan rallia tai jotain jokamies rallia,miten alottaa ja mikä auto...?? oon 16vee.. saako sitä edes ajaa..??? kertokaa mulle mitä teen,on ollu autoja ja osaan ajaa....
Eka autoksi sellainen jota ei ole paljoa viritelty niin saa ajaa huoletta harjoituksia etei kone kokoaikaa hajoa jne.. Kannattaa myös kulkea kisoissa tutkimassa autoja samalla niistä saa hyviä vinkkejä ja kuskit yleensä autaa kun kysyy.. tsemppiä sulle:)
- riitta
- KV
- Viestit: 456
- Liittynyt: 21.01.2004 00:00
- Paikkakunta: Vesilahti
- Viesti:
Ensin paperiasiat kuntoon; eli seuran jäsenyys ja nuortenluokan tutkinto plakkariin ja sitten lisenssiä tilaamaan. Ja 16 vuotias pääsee osallistumaan JM ja Rallisprint kilpailuihin. Näistä lajeista sääntöineen ja autojen tekniikasta löytyy tietoa AKK Motorsportin sääntökirjasta http://www.akk-motorsport.fi/saannot/
Seuratiedot löydät AKK.n sivuilta osoitteesta http://www.akk-motorsport.fi/seurat/yhteystiedot/
Lisenssilomakkeet löytyvät osoitteesta http://www.akk-motorsport.fi/lisenssit/ ja sieltä sitten klikkaat vasenta reunaa sopivasta kohdasta. Ja nuortenluokan lisenssin lisäksi kaikilla alle 18-vuotiailla kilpailija- tai harrastajalisenssin haltijoilla täytyy kilpailuissa olla vähintään 18 vuotta täyttänyt huoltaja. Huoltajalisenssinä käy myös AKK:n voimassaoleva ohjaaja-, harrastaja tai henkilökohtainen ilmoittajalisenssi.
Koulutusaikataulut löytyvät osoitteesta http://www.akk-motorsport.fi/koulutuska ... kalenteri/
Ja sitten, se nuorten luokan lisenssi...
Homma a'la JM http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Jokamies.htm :
4.2. Nuorten luokan ajajatutkinto
Nuorten luokan kuljettajilla on oma JM-tutkinto. Tutkinto on kaksiosainen, sisältäen ensimmäisessä osassa perusteellisen teoriakoulutuksen sekä toisessa osassa ajoharjoittelun ajokokeineen. Ennakkoilmoittautuminen on pakollinen. Seurojen tulee huolehtia siitä, että tutkintoon tulevalla nuorella on ajokokemusta, koska tutkinnon yhteydessä ei opeteta autolla ajamista.
Tutkintomaksu sisältää koulutusmateriaalin ja koulutuksen sekä hyväksyttävästi tutkinnon suorittaneille JM-tutkintokortin sekä nuorten luokan kortin.
Tutkinnon voi suorittaa enintään kuusi (6) kuukautta ennen kuin täyttää 15 vuotta. JM-tutkintokortti kirjoitetaan alkavaksi sinä päivänä kun henkilö täyttää 15 vuotta.
Tutkintoon tulevalla kuljettajalla tulee olla vakuutusturva kunnossa. Se voi olla voimassaoleva autojen kilpailulisenssi (muovikortti) tai sen maksettu maksukuitti. Niitä tutkintoon tulevia nuoria varten, joilla ei ole lisenssiä (kumpaakaan edellä mainittua), liitto on ottanut ryhmätapaturmavakuutuksen koulutustilaisuutta varten.
4.3. Nuorten luokan kortti
Nuorten luokan kortti vastaa nuorten luokan kilpailuasiakirjoissa auton ajokorttia. Nuorten luokan kortti on voimassa 15-vuotis päivästä siihen päivään saakka kunnes nuorten luokassa ajanut kuljettaja on suorittanut auton ajokortin, kuitenkin enintään 18 vuotta ja 3 kk syntymäpäiväänsä.
Jos nuorten luokan kilpailijan ajo-oikeus siviililiikenteessä menetetään tai tulevaa ajokortin saantia viranomaisen toimesta lykätään, tulee hänen palauttaa välittömästi nuorten luokan korttinsa liiton toimistoon, eikä hän saa ilmoittautua kilpailuun.
Ja Rallisprint http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Nopeus.htm :
7.1.1 Nuorten luokka
Nuorten luokkaan voivat osallistua 16-17 vuotiaat kilpailijat, joilla on voimassa oleva kilpailijalisenssi. Auton ajokorttia ei vaadita.
Radalla vaaditaan rataleimatutkinto sekä AKK:n hyväksyntä. Jääradalla, rallicrossissa ja rallisprintissä vaaditaan JM-nuortenluokan tutkinto tai rataleimatutkinto.
Suoritettuaan tutkinnon saa kilpailija nuortenluokan kortin, joka vastaa kilpailuasiakirjoissa ajokorttia. Tämän tutkintokortin lisäksi kilpailijalla tulee olla kuvallinen virallinen henkilötodistus (passi tai vast.).
Osallistumisoikeus nuortenluokkaan päättyy kun kilpailija täyttää 18 vuotta ja 3 kuukautta, tai silloin kun hän on saanut auton ajamiseen oikeuttavan ajokortin.
<b>HUOM!</b> Ensi vuodelle on sääntömuutos tulossa tuohon rallisprintin ikäraja-asiaan. AKK Motorsportin sivuilta löytyy virallinen tieto ennakkoinfona ensi vuoden sääntömuutoksiin:
Nuortenluokan (myös rata-ajossa) vähimmäisikärajan sääntö muuttuu. Uuden säännön (1.1. 2005) mukaisesti kilpailija voi osallistua kilpailuun nuortenluokassa jo sen vuoden alusta alkaen jolloin hän täyttää ko minimi-iän.
Seuratiedot löydät AKK.n sivuilta osoitteesta http://www.akk-motorsport.fi/seurat/yhteystiedot/
Lisenssilomakkeet löytyvät osoitteesta http://www.akk-motorsport.fi/lisenssit/ ja sieltä sitten klikkaat vasenta reunaa sopivasta kohdasta. Ja nuortenluokan lisenssin lisäksi kaikilla alle 18-vuotiailla kilpailija- tai harrastajalisenssin haltijoilla täytyy kilpailuissa olla vähintään 18 vuotta täyttänyt huoltaja. Huoltajalisenssinä käy myös AKK:n voimassaoleva ohjaaja-, harrastaja tai henkilökohtainen ilmoittajalisenssi.
Koulutusaikataulut löytyvät osoitteesta http://www.akk-motorsport.fi/koulutuska ... kalenteri/
Ja sitten, se nuorten luokan lisenssi...
Homma a'la JM http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Jokamies.htm :
4.2. Nuorten luokan ajajatutkinto
Nuorten luokan kuljettajilla on oma JM-tutkinto. Tutkinto on kaksiosainen, sisältäen ensimmäisessä osassa perusteellisen teoriakoulutuksen sekä toisessa osassa ajoharjoittelun ajokokeineen. Ennakkoilmoittautuminen on pakollinen. Seurojen tulee huolehtia siitä, että tutkintoon tulevalla nuorella on ajokokemusta, koska tutkinnon yhteydessä ei opeteta autolla ajamista.
Tutkintomaksu sisältää koulutusmateriaalin ja koulutuksen sekä hyväksyttävästi tutkinnon suorittaneille JM-tutkintokortin sekä nuorten luokan kortin.
Tutkinnon voi suorittaa enintään kuusi (6) kuukautta ennen kuin täyttää 15 vuotta. JM-tutkintokortti kirjoitetaan alkavaksi sinä päivänä kun henkilö täyttää 15 vuotta.
Tutkintoon tulevalla kuljettajalla tulee olla vakuutusturva kunnossa. Se voi olla voimassaoleva autojen kilpailulisenssi (muovikortti) tai sen maksettu maksukuitti. Niitä tutkintoon tulevia nuoria varten, joilla ei ole lisenssiä (kumpaakaan edellä mainittua), liitto on ottanut ryhmätapaturmavakuutuksen koulutustilaisuutta varten.
4.3. Nuorten luokan kortti
Nuorten luokan kortti vastaa nuorten luokan kilpailuasiakirjoissa auton ajokorttia. Nuorten luokan kortti on voimassa 15-vuotis päivästä siihen päivään saakka kunnes nuorten luokassa ajanut kuljettaja on suorittanut auton ajokortin, kuitenkin enintään 18 vuotta ja 3 kk syntymäpäiväänsä.
Jos nuorten luokan kilpailijan ajo-oikeus siviililiikenteessä menetetään tai tulevaa ajokortin saantia viranomaisen toimesta lykätään, tulee hänen palauttaa välittömästi nuorten luokan korttinsa liiton toimistoon, eikä hän saa ilmoittautua kilpailuun.
Ja Rallisprint http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Nopeus.htm :
7.1.1 Nuorten luokka
Nuorten luokkaan voivat osallistua 16-17 vuotiaat kilpailijat, joilla on voimassa oleva kilpailijalisenssi. Auton ajokorttia ei vaadita.
Radalla vaaditaan rataleimatutkinto sekä AKK:n hyväksyntä. Jääradalla, rallicrossissa ja rallisprintissä vaaditaan JM-nuortenluokan tutkinto tai rataleimatutkinto.
Suoritettuaan tutkinnon saa kilpailija nuortenluokan kortin, joka vastaa kilpailuasiakirjoissa ajokorttia. Tämän tutkintokortin lisäksi kilpailijalla tulee olla kuvallinen virallinen henkilötodistus (passi tai vast.).
Osallistumisoikeus nuortenluokkaan päättyy kun kilpailija täyttää 18 vuotta ja 3 kuukautta, tai silloin kun hän on saanut auton ajamiseen oikeuttavan ajokortin.
<b>HUOM!</b> Ensi vuodelle on sääntömuutos tulossa tuohon rallisprintin ikäraja-asiaan. AKK Motorsportin sivuilta löytyy virallinen tieto ennakkoinfona ensi vuoden sääntömuutoksiin:
Nuortenluokan (myös rata-ajossa) vähimmäisikärajan sääntö muuttuu. Uuden säännön (1.1. 2005) mukaisesti kilpailija voi osallistua kilpailuun nuortenluokassa jo sen vuoden alusta alkaen jolloin hän täyttää ko minimi-iän.
- datsun100a
- Viestit: 2
- Liittynyt: 20.08.2004 00:00
kiitoksia...
kiitoksia kaikille jotka vaivautui kirjoittamaan minulle tuosta ralli asiasta!!!
mutta minä kokeilen neuvoja ja kiitos nyt vielä...!!!!
mutta minä kokeilen neuvoja ja kiitos nyt vielä...!!!!

- riitta
- KV
- Viestit: 456
- Liittynyt: 21.01.2004 00:00
- Paikkakunta: Vesilahti
- Viesti:
Mikä auto nuortenluokkaan...
Ketzi tuolla "muu tekniikka" foorumissa oli aiheeseen liittyen kysynyt: Suurin ongelma on, että en tiedä millaisen auton hankkisin? Ja millainen auto yleensä kelpaisi siihen luokkaan? Aika halvalla pitäisi päästä.. Kaveri kertoi että jopa jokkis autolla pääsisi.. en oikein uskonut! Miten asia on?
Rallisprintissä nuorten luokassa sallitut autot
Ryhmät A, N, F, SS 2-veto enint. 1600 cc
Sekä ryhmä N 2-veto enint 2000 cc
(luokat otettu suoraan eräästä kilpailukutsusta)
Periaatteessa jokkisautollakin voi päästä, mutta sen pitää täyttää jonkin yllä olevan luokkan tekniset säännöt. Riippuu arvatenkin autosta...en ole tehnyt sen enempää vertailua kuinka paljon JM ja esim. SS auton tekniset määräykset poikkeavat että osaisin auttaa, mutta on muutamia jokkisautojakin joskus sprinteissä näkynyt.
Katsopa tuolta vanhojen foorumien puolelta seuraavat keskustelut, ne saattavat "valottaa" asiaa.
http://www.ralli.net/cgi-bin/foorumit/f ... rchive=yes
http://www.ralli.net/htdocs/dcforum/DCF ... /1665.html
http://www.ralli.net/cgi-bin/foorumit/f ... rchive=yes
Rallisprintissä nuorten luokassa sallitut autot
Ryhmät A, N, F, SS 2-veto enint. 1600 cc
Sekä ryhmä N 2-veto enint 2000 cc
(luokat otettu suoraan eräästä kilpailukutsusta)
Periaatteessa jokkisautollakin voi päästä, mutta sen pitää täyttää jonkin yllä olevan luokkan tekniset säännöt. Riippuu arvatenkin autosta...en ole tehnyt sen enempää vertailua kuinka paljon JM ja esim. SS auton tekniset määräykset poikkeavat että osaisin auttaa, mutta on muutamia jokkisautojakin joskus sprinteissä näkynyt.
Katsopa tuolta vanhojen foorumien puolelta seuraavat keskustelut, ne saattavat "valottaa" asiaa.
http://www.ralli.net/cgi-bin/foorumit/f ... rchive=yes
http://www.ralli.net/htdocs/dcforum/DCF ... /1665.html
http://www.ralli.net/cgi-bin/foorumit/f ... rchive=yes
- Ketzi
- KV
- Viestit: 801
- Liittynyt: 09.08.2004 00:00
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mikä auto nuortenluokkaan...
Kiitos neuvoista! Auto vaan olisi ollut kaverin jokkis-auto (etuvetonen escortti). On asvaltti- kisoihin tehty... Ajattelin vain että ois sillä päässyt kokeilemaan.. Saakohan tota akk:n sääntökirjaa paperimuodossa mistään? Mutta täytyy tutkia asiaa.. Niin ja missähän hintaluokissa nämä nuortenluokan kilpurit keskimäärin liikkuvat?riitta kirjoitti:Ketzi tuolla "muu tekniikka" foorumissa oli aiheeseen liittyen kysynyt: Suurin ongelma on, että en tiedä millaisen auton hankkisin? Ja millainen auto yleensä kelpaisi siihen luokkaan? Aika halvalla pitäisi päästä.. Kaveri kertoi että jopa jokkis autolla pääsisi.. en oikein uskonut! Miten asia on?
Rallisprintissä nuorten luokassa sallitut autot
Ryhmät A, N, F, SS 2-veto enint. 1600 cc
Sekä ryhmä N 2-veto enint 2000 cc
(luokat otettu suoraan eräästä kilpailukutsusta)
Periaatteessa jokkisautollakin voi päästä, mutta sen pitää täyttää jonkin yllä olevan luokkan tekniset säännöt. Riippuu arvatenkin autosta...en ole tehnyt sen enempää vertailua kuinka paljon JM ja esim. SS auton tekniset määräykset poikkeavat että osaisin auttaa, mutta on muutamia jokkisautojakin joskus sprinteissä näkynyt.
Katsopa tuolta vanhojen foorumien puolelta seuraavat keskustelut, ne saattavat "valottaa" asiaa.
http://www.ralli.net/cgi-bin/foorumit/f ... rchive=yes
http://www.ralli.net/htdocs/dcforum/DCF ... /1665.html
http://www.ralli.net/cgi-bin/foorumit/f ... rchive=yes
- riitta
- KV
- Viestit: 456
- Liittynyt: 21.01.2004 00:00
- Paikkakunta: Vesilahti
- Viesti:
Akk sääntökira
Otapa yhteys Liisa Mattilaan (etunimi.sukunimi@akk-motorsport.fi) ja kysy paljonko kirja sinulle toimitettuna maksaa. Kyllä paperiversioita voi tilata AKK Motorsportista johonkin hintaan.
Keskihinta on kerrassaan vaikea käsite niinkuin auton hinta yleensäkin. Rippuu vähän myös, mitä haluaa.
No, jos kaverin auto on Jokkis-Esco, niin hän varmaan osaa sanoa luettuaan esim. SS-tekniikkasäännöt, mitkä kaikki vaatimukset täyttyvät...tutkikaa vaikka yhdessä. Tai soittakaa AKK:n tekniikkahemmoille ja kysykää. Kyllä ne auttaa. Paras on kuitenin vain opetella lukemaan sääntökirjaa ja tulkitsemaan sitä, ei se ole ihan niin vaikeaa kuin jotkut väittävät.
Keskihinta on kerrassaan vaikea käsite niinkuin auton hinta yleensäkin. Rippuu vähän myös, mitä haluaa.
No, jos kaverin auto on Jokkis-Esco, niin hän varmaan osaa sanoa luettuaan esim. SS-tekniikkasäännöt, mitkä kaikki vaatimukset täyttyvät...tutkikaa vaikka yhdessä. Tai soittakaa AKK:n tekniikkahemmoille ja kysykää. Kyllä ne auttaa. Paras on kuitenin vain opetella lukemaan sääntökirjaa ja tulkitsemaan sitä, ei se ole ihan niin vaikeaa kuin jotkut väittävät.
- northwest
- KV
- Viestit: 832
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Tampere
- Ketzi
- KV
- Viestit: 801
- Liittynyt: 09.08.2004 00:00
- Paikkakunta: Oulu
Tuskin kuitenkaan jm autolla alkaisin ajaa.. Eli ensiksi kannattaa hommata seuran jäsenyys, jm-tutkinto- ja lisenssi.. Sitten jos talven aikana hankkisis jonkun auton.. Niistä tutkinnosta ja lisenssistä vaan, että tarviiko niitä jotenki uusia joka vuosi? vai joku maksuko pitää maksaa? Mutta voisotko riitta vielä selventää että pitäisikö isänikin vielä hommata joku lisenssi/tutkinto ja olla seuran jäsen, kun olen alle 18? 
Niin ja ekan auton varmaan kannattaisi olla n-ryhmän auto? Nehän eivät ole niin tappiin viritettyjä, että kannattaisi pelätä koneenlaukeamista joka välissä??
Ajavatko muuten esim n ja f ryhmän autot eri luokissa, kun ajetaan nuorten-luokkaa?

Niin ja ekan auton varmaan kannattaisi olla n-ryhmän auto? Nehän eivät ole niin tappiin viritettyjä, että kannattaisi pelätä koneenlaukeamista joka välissä??
Ajavatko muuten esim n ja f ryhmän autot eri luokissa, kun ajetaan nuorten-luokkaa?
- riitta
- KV
- Viestit: 456
- Liittynyt: 21.01.2004 00:00
- Paikkakunta: Vesilahti
- Viesti:
Non niin, siis tutkintoa ei tarvitse joka vuosi uusia, vaan siitä menee vuosimaksu (siis samalla kun tilaat/maksat lisenssin aina seuraavaksi vuodeksi). Rataleima (jos nyt muistan oikein eikä sääntö ole muuttnut) saattaa joissain tapauksissa mennä vanhaksi ja silloin se pitää uusia. Se, mitä vaaditaan sitten nuorten luokan kuskilta kun siirrytään junioriksi, siitä en osaa sanoa, josko silloin sitten pitää suorittaa tutkinto uudestaan, mutta sen varmaan joku muu osaa jo omasta kokemuksestaan neuvoa.
Alle 18 vuotiaalla pitää olla mukana huoltaja, jos se esim. on sinun isäsi, eikä hän aja kilpaa (eli omaa jo ennestään lisenssiä), niin silloin isäsi pitää hankkia huoltajalisenssi. Tämän vuoden maksu näytti olevan 18,50 ja seuran jäsenyys on mielestäni oltava, että lisenssin ylipäätään saa. Mitään tutkintoa tuohon ei kaiketi tarvita...otapa yhteys AKK:hon ja kysäise asiaa tarkemmin, niin saat ihan oikeita vastauksia. Rallisprintin lajipäällikkö on Jaakko Markula joka varmaan osaa vastata kysymyksiisi.
Nuorten luokassa kaikki autot ajavat yhdessä, ei erikseen ryhmään / kuutiotilavuuteen perustuvaa jakoa.
Alle 18 vuotiaalla pitää olla mukana huoltaja, jos se esim. on sinun isäsi, eikä hän aja kilpaa (eli omaa jo ennestään lisenssiä), niin silloin isäsi pitää hankkia huoltajalisenssi. Tämän vuoden maksu näytti olevan 18,50 ja seuran jäsenyys on mielestäni oltava, että lisenssin ylipäätään saa. Mitään tutkintoa tuohon ei kaiketi tarvita...otapa yhteys AKK:hon ja kysäise asiaa tarkemmin, niin saat ihan oikeita vastauksia. Rallisprintin lajipäällikkö on Jaakko Markula joka varmaan osaa vastata kysymyksiisi.
Nuorten luokassa kaikki autot ajavat yhdessä, ei erikseen ryhmään / kuutiotilavuuteen perustuvaa jakoa.
- mposti
- Viestit: 17
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Tuossa auton valinnassa kannattaa pitää järki mukana oli sitten tarkoitus edetä uralla jonnekin tai vaikka ajella vain omaksi huvikseen. Ei kannata vaivata päätään sillä, onko pirssi ns. voittaja-auto. Varsinkin nuorten luokassa kannattaa keskittyä itsensä kehittämiseen ja ajaa kilpaa itseään vastaan, jos homma kiinnostaa niin hampaat irvessä ehtii varmasti ajaa sitten täysi-ikäisenäkin. Kuitenkaan nuortenluokasta ketään ei maailmalle haeta ja istuteta WRC:n rattiin.
Budetista on tietysti vaikea sanoa mitään summia, mutta on turha kuvitellakaan tonnilla tai kahdella lähtöviivalle pääsevänsä, jos auto ja kaikki varusteet, lisenssit tms. on hankkimatta. Hyviä autoja alottelijoille on kaupan kyllä runsaasti johonkin 2000-3000e haarukkaan. Kannattaa kiinnittää huomiota auton yleiseen kuntoon ja noissa halvemmissa kannattaa myös olla tarkkana, että halutun luokan säännöt täyttyvät, varsinkin jos ko. autolla ei ole ajettu muutamaan vuoteen kilpaa. Teholukemat ovat ehkä se vähiten tärkeä asia. Sääntöjen mukaisten turvavarusteiden lisäksi autosta olisi hyvä löytyä kuitenkin lukkoperä (vetotavasta riippumatta) ja tehokkaat jarrut, alustana joku "perus Bilstein" -ratkaisu. Nämä siksi, että auto olisi kilpa-automainen ajettava.
Lisäksi autoksi on hyvä valita joku laajasti käytetty merkki ja malli, jolloin osien ja etenkin vinkkien ja neuvojen saanti on helppoa. Yleensä tehot ja luotettavuus ovat (varsinkin ko. hintaluokassa) kääntäen verrannollisia, joten mahdollisimman vähän viritetty auto on hyvä valinta. Rahaa jää harjoittelemiseen, eikä kaikki mene virittämiseen ja korjaamiseen. Jos rahaa löytyy n-ryhmäläisen hankkimiseen, niin varmasti on hyvä valinta. Hinta menee kyllä reilusti halvimpien f-ryhmäläisten yli, mutta ajan kanssa voi tulla jopa halvemmaksi. Esimerkiksi hyviä n-ryhmän Astroja saa jo alle kymppitonnin, joka on sekin toki paljon rahaa.
Henkilökohtaisia varusteita saa käytettynäkin, mutta mielestäni ne ovat kuitenkin väärä paikka säästää. Toki hyviäkin (ja sopivia) varusteita voi tuurilla löytää käytettynäkin. Hyvä kypärä ja muut ajovarusteet tulevat maksamaan jotain 500e kuitenkin.
Tarkoitus ei ollut masentaa, mutta kuten joku joskus sanoi: "ralli ei ole persaukisten harrastus" ;) Toivottavasti saat rahoituksen järjestettyjä, harrastajia ei ole koskaan liikaa.
Budetista on tietysti vaikea sanoa mitään summia, mutta on turha kuvitellakaan tonnilla tai kahdella lähtöviivalle pääsevänsä, jos auto ja kaikki varusteet, lisenssit tms. on hankkimatta. Hyviä autoja alottelijoille on kaupan kyllä runsaasti johonkin 2000-3000e haarukkaan. Kannattaa kiinnittää huomiota auton yleiseen kuntoon ja noissa halvemmissa kannattaa myös olla tarkkana, että halutun luokan säännöt täyttyvät, varsinkin jos ko. autolla ei ole ajettu muutamaan vuoteen kilpaa. Teholukemat ovat ehkä se vähiten tärkeä asia. Sääntöjen mukaisten turvavarusteiden lisäksi autosta olisi hyvä löytyä kuitenkin lukkoperä (vetotavasta riippumatta) ja tehokkaat jarrut, alustana joku "perus Bilstein" -ratkaisu. Nämä siksi, että auto olisi kilpa-automainen ajettava.
Lisäksi autoksi on hyvä valita joku laajasti käytetty merkki ja malli, jolloin osien ja etenkin vinkkien ja neuvojen saanti on helppoa. Yleensä tehot ja luotettavuus ovat (varsinkin ko. hintaluokassa) kääntäen verrannollisia, joten mahdollisimman vähän viritetty auto on hyvä valinta. Rahaa jää harjoittelemiseen, eikä kaikki mene virittämiseen ja korjaamiseen. Jos rahaa löytyy n-ryhmäläisen hankkimiseen, niin varmasti on hyvä valinta. Hinta menee kyllä reilusti halvimpien f-ryhmäläisten yli, mutta ajan kanssa voi tulla jopa halvemmaksi. Esimerkiksi hyviä n-ryhmän Astroja saa jo alle kymppitonnin, joka on sekin toki paljon rahaa.
Henkilökohtaisia varusteita saa käytettynäkin, mutta mielestäni ne ovat kuitenkin väärä paikka säästää. Toki hyviäkin (ja sopivia) varusteita voi tuurilla löytää käytettynäkin. Hyvä kypärä ja muut ajovarusteet tulevat maksamaan jotain 500e kuitenkin.
Tarkoitus ei ollut masentaa, mutta kuten joku joskus sanoi: "ralli ei ole persaukisten harrastus" ;) Toivottavasti saat rahoituksen järjestettyjä, harrastajia ei ole koskaan liikaa.
- PeteJ
- Yleinen
- Viestit: 171
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Kemijärvi
Asiaa
Puhut asiaa.
Jos itse olisin jaksanut kirjoittaa, olisi se kutakuinkin tuollainen teksti.
Lisäisin siihen vielä että trophy-luokan autoja saa myös tod. edullisesti ja ylläpito on lähes ilmaista, kisa kulutkaan ei päätä huimaa.
Voi olla että kaikki ei "tunnusta" näitä kilpa-autoiksi, mutta fiilis kisassa on kyllä täysin sama, kunhan on tasavertaisia kuljettajia ja autoja viivalla.
Vaikkei se teho jyllääkään kuin isommissa, niin sekunttikamppailu on aivan yhtä tiukkaa, jopa tiukempaa.
Jos itse olisin jaksanut kirjoittaa, olisi se kutakuinkin tuollainen teksti.
Lisäisin siihen vielä että trophy-luokan autoja saa myös tod. edullisesti ja ylläpito on lähes ilmaista, kisa kulutkaan ei päätä huimaa.
Voi olla että kaikki ei "tunnusta" näitä kilpa-autoiksi, mutta fiilis kisassa on kyllä täysin sama, kunhan on tasavertaisia kuljettajia ja autoja viivalla.
Vaikkei se teho jyllääkään kuin isommissa, niin sekunttikamppailu on aivan yhtä tiukkaa, jopa tiukempaa.