pimeetä rallia..
Lähetetty: 03.09.2004 09:39
Avaan uuden keskusteluaiheen koskien VP-Service -rallia tai pikemminkin ralliharjoittelua ylipäätään.
Tervehdys kaikille foorumin lukijoille! Itse en yhtään ihmettele miksi tuolla VP-Service -rallissa ei tuomariston keskuudessa pystytty/haluttu tehdä vaadittavia toimenpiteitä. Nykyään puhutaan pelkästään kilpailijan oikeusturvasta, eikä sanallakaan toimitsijan oikeusturvasta.
Ensinnäkin sana ”oikeusturva” viittaa amerikkalaisiin TV-ohjelmiin, joissa voidaan keinoja kaihtamatta ajaa omia etujaan. Sama filosofia on pesiytynyt myös tänne ralliharrastuksen pariin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos VP-rallin reitillä tavattuja kuljettajia olisi haluttu ”narauttaa”, järjestäjillä olisi pitänyt olla valvontavideolaitteisto ja puolueettomia silmäpareja. Ja kun isompi raha liikkuu, ei ole ennenkuulumatonta, että jopa asianajajat lähestyvät keskusjärjestöä tai järjestäjää käräjillä uhaten.
Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. AKK:n hallitus rankaisi viime vuonna salaharjoittelusta kiinnijääneitä kuljettajia ”ankaralla” n. 10 kk:n kilpailukiellolla. (Ref. 2003 Kaloppi). Voidaankin kysyä, onko harjoittelu sittenkään edes kovin moitittavaa? En muista mitä sanktiota saa kun JM-kisoissa törmää vahingossa liputettuun esteeseen.
Sääliksi vain käy niitä ratamestareita, jotka yrittävät parhaansa, että saisimme ajettavia teitä rallikäyttöön, tai niitä kilpailijoita, jotka haluavat vielä menestyä ilman ”harjoitteludoupinkia”.
Mikä on sitten ongelman laajuus? Viime vuonna Lammin F-cup -kilpailussa olin toimitsijatehtävissä, jonka takia sain kartan järjestäjältä laillisesti ennen aikojaan. Virallisesti karttojen myynti alkoi muistaakseni kello 9.00, olimme EK:lla neljä jo kello 7.30 toimitsijatehtävissä. Autoliikenne oli pätkän ajosuuntaan nähden jo lähes ruuhkautunut. On tietysti mahdollista, että osa ajajista oli vain rallifaneja, mutta epäillä sopii muutakin.
Osallistuin myös tuon sateisen kisan, kuten muidenkin kisojen nuottitarkastusten tekemiseen viime vuonna.
Kilpailijoiden reaktiot vaihtelivat puhtaasta kiitoksesta erään menestyvän Bemari-kuskin ilmeeseen, joka voisi tappaa.
Tänä vuonna Valkeakoskella hienon Savon EK:n jälkeen järjestyksenvalvoja löysi pätkän jälkeen ulosheitettyjä selviä nuotteja ja tarkastushan tehtiin vasta juuri tuon pätkän jälkeen.
Kyselin myös niin Alavuuden, Valkeakosken kuin VP-rallin reitin varrella asuvien mietteitä. Kaikki tavoittamani henkilöt kertoivat, että liikenne on todella vilkasta ennen rallia.
Aikaa noiden tarkastusten tekemiseen on vain muutamia sekunteja ja osaava ”douppaaja” pitääkin mukanaan kartturin ulottuvilla kaikki mahdolliset postimyyntiluettelot, käyttöohjeet yms., joiden väliin saa näppärästi mahtumaan tiemerkinnät. Douppaaja voi myös olla jo niin taitava, että osaa hyödyntää nykyaikaisia isonäyttöisiä puhelimia, jonne on talletettuna käytännöllisiä tekstiviestejä. Jos harjoittelu ei olekaan maistunut mukavalle tai siihen ei ole ollut aikaa, mutta joillekin on vielä yksi keino nauttia lisää. Siinä tapauksessa suosittelen pikkuiseen Starlet autoon äärimmäisen mustia takalaseja, sekä taka-tilaan ”vahingossa” rypistettyjä vaikka lottopapereita, voi sitten sitä riemua kun 55 vuotta täyttänyt isomahainen setä ähisee ja puhisee vesisateessa talkootehtävissänsä yrittäessään onkia tuota lappusta.
Johtopäätöksenä totean, että kun rallinsääntöihin ei haluta muutoksia, AKK:n hallitus tekee mitä tekee ja OSA kilpailijoista haluaa väkisin paskantaa omaan hattuunsa.
Näistä kokemuksista viisastuneena huomasin, että on olemassa paljon mukavampia ja halvempia tapoja harrastaa, kuin kiusata itseään yrittäessään palauttaa kuri ja tasapuolisuus pimeisiin ralleihin. Jos näitä asioita joudutaan joskus käsittelemään vetoomustuomioistuimessa, tulee oman kunnian puolustaminen maksamaan toimitsijaparalle rokulia töistä, matkoja Hämeentielle yms. Kiinnostaako?
ps. tämä kirjoitus ei koske niitä 90% kilpailijoista jotka olivat mielissään siitä, että jotain edes yritetään tehdä salaharjoittelun kitkemiseksi.
*Kalle*
Tervehdys kaikille foorumin lukijoille! Itse en yhtään ihmettele miksi tuolla VP-Service -rallissa ei tuomariston keskuudessa pystytty/haluttu tehdä vaadittavia toimenpiteitä. Nykyään puhutaan pelkästään kilpailijan oikeusturvasta, eikä sanallakaan toimitsijan oikeusturvasta.
Ensinnäkin sana ”oikeusturva” viittaa amerikkalaisiin TV-ohjelmiin, joissa voidaan keinoja kaihtamatta ajaa omia etujaan. Sama filosofia on pesiytynyt myös tänne ralliharrastuksen pariin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos VP-rallin reitillä tavattuja kuljettajia olisi haluttu ”narauttaa”, järjestäjillä olisi pitänyt olla valvontavideolaitteisto ja puolueettomia silmäpareja. Ja kun isompi raha liikkuu, ei ole ennenkuulumatonta, että jopa asianajajat lähestyvät keskusjärjestöä tai järjestäjää käräjillä uhaten.
Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. AKK:n hallitus rankaisi viime vuonna salaharjoittelusta kiinnijääneitä kuljettajia ”ankaralla” n. 10 kk:n kilpailukiellolla. (Ref. 2003 Kaloppi). Voidaankin kysyä, onko harjoittelu sittenkään edes kovin moitittavaa? En muista mitä sanktiota saa kun JM-kisoissa törmää vahingossa liputettuun esteeseen.
Sääliksi vain käy niitä ratamestareita, jotka yrittävät parhaansa, että saisimme ajettavia teitä rallikäyttöön, tai niitä kilpailijoita, jotka haluavat vielä menestyä ilman ”harjoitteludoupinkia”.
Mikä on sitten ongelman laajuus? Viime vuonna Lammin F-cup -kilpailussa olin toimitsijatehtävissä, jonka takia sain kartan järjestäjältä laillisesti ennen aikojaan. Virallisesti karttojen myynti alkoi muistaakseni kello 9.00, olimme EK:lla neljä jo kello 7.30 toimitsijatehtävissä. Autoliikenne oli pätkän ajosuuntaan nähden jo lähes ruuhkautunut. On tietysti mahdollista, että osa ajajista oli vain rallifaneja, mutta epäillä sopii muutakin.
Osallistuin myös tuon sateisen kisan, kuten muidenkin kisojen nuottitarkastusten tekemiseen viime vuonna.
Kilpailijoiden reaktiot vaihtelivat puhtaasta kiitoksesta erään menestyvän Bemari-kuskin ilmeeseen, joka voisi tappaa.
Tänä vuonna Valkeakoskella hienon Savon EK:n jälkeen järjestyksenvalvoja löysi pätkän jälkeen ulosheitettyjä selviä nuotteja ja tarkastushan tehtiin vasta juuri tuon pätkän jälkeen.
Kyselin myös niin Alavuuden, Valkeakosken kuin VP-rallin reitin varrella asuvien mietteitä. Kaikki tavoittamani henkilöt kertoivat, että liikenne on todella vilkasta ennen rallia.
Aikaa noiden tarkastusten tekemiseen on vain muutamia sekunteja ja osaava ”douppaaja” pitääkin mukanaan kartturin ulottuvilla kaikki mahdolliset postimyyntiluettelot, käyttöohjeet yms., joiden väliin saa näppärästi mahtumaan tiemerkinnät. Douppaaja voi myös olla jo niin taitava, että osaa hyödyntää nykyaikaisia isonäyttöisiä puhelimia, jonne on talletettuna käytännöllisiä tekstiviestejä. Jos harjoittelu ei olekaan maistunut mukavalle tai siihen ei ole ollut aikaa, mutta joillekin on vielä yksi keino nauttia lisää. Siinä tapauksessa suosittelen pikkuiseen Starlet autoon äärimmäisen mustia takalaseja, sekä taka-tilaan ”vahingossa” rypistettyjä vaikka lottopapereita, voi sitten sitä riemua kun 55 vuotta täyttänyt isomahainen setä ähisee ja puhisee vesisateessa talkootehtävissänsä yrittäessään onkia tuota lappusta.
Johtopäätöksenä totean, että kun rallinsääntöihin ei haluta muutoksia, AKK:n hallitus tekee mitä tekee ja OSA kilpailijoista haluaa väkisin paskantaa omaan hattuunsa.
Näistä kokemuksista viisastuneena huomasin, että on olemassa paljon mukavampia ja halvempia tapoja harrastaa, kuin kiusata itseään yrittäessään palauttaa kuri ja tasapuolisuus pimeisiin ralleihin. Jos näitä asioita joudutaan joskus käsittelemään vetoomustuomioistuimessa, tulee oman kunnian puolustaminen maksamaan toimitsijaparalle rokulia töistä, matkoja Hämeentielle yms. Kiinnostaako?
ps. tämä kirjoitus ei koske niitä 90% kilpailijoista jotka olivat mielissään siitä, että jotain edes yritetään tehdä salaharjoittelun kitkemiseksi.
*Kalle*