Ralliauton katsastus

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
Nelilinkki
Viestit: 13
Liittynyt: 09.09.2004 00:00

Ralliauton katsastus

Viesti Kirjoittaja Nelilinkki » 09.09.2004 11:00

Voiko ralliauto olla normaalisti rekisteröity ja liikenteessä? Vai onko ralliautot rekisteröity "kilpa-autoksi"? Vai kuinka käytännössä on jos escortti on täynnä nelilinkkiä ja etureaktiotankoa. Jarruina vilvuutia tai volvokehitelmiä ja voimansiirtokin on ihan eri autoista. Onko ralliauto siis normaalisti rekisterissä ja onko edes mahdollista tehdä harrasteautosta äffäläistä että se olis vielä rekisterissäkin?

Avatar
eskoem
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 83
Liittynyt: 04.05.2004 00:00

Re: Ralliauton katsastus

Viesti Kirjoittaja eskoem » 09.09.2004 12:54

Nelilinkki kirjoitti:Voiko ralliauto olla normaalisti rekisteröity ja liikenteessä? Vai onko ralliautot rekisteröity "kilpa-autoksi"? Vai kuinka käytännössä on jos escortti on täynnä nelilinkkiä ja etureaktiotankoa. Jarruina vilvuutia tai volvokehitelmiä ja voimansiirtokin on ihan eri autoista. Onko ralliauto siis normaalisti rekisterissä ja onko edes mahdollista tehdä harrasteautosta äffäläistä että se olis vielä rekisterissäkin?
Noilla muutoksilla ja jos kone on vielä 2 litrainen niin tuskin saa missään autokatsastuasemalla enää uutta läpi. Me ei saatu 3 vuotta sitten enää 2 litrasta muutosta 1,6 tilalle. Siitä tuli ns. punakilpiauto. Voit mennä kysymään ja kannattaakin. Hanki vanha rekisterissä oleva ralliauto missä on kaikki muutokset paperissa niin sitten sitä voit "korjailla" vaikka kuinka uusilla osilla myös vilvuuteilla. :lol:

Avatar
AKS
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 09.09.2004 00:00

Re: Ralliauton katsastus

Viesti Kirjoittaja AKS » 09.09.2004 14:06

Nelilinkki kirjoitti:Voiko ralliauto olla normaalisti rekisteröity ja liikenteessä? Vai onko ralliautot rekisteröity "kilpa-autoksi"? Vai kuinka käytännössä on jos escortti on täynnä nelilinkkiä ja etureaktiotankoa. Jarruina vilvuutia tai volvokehitelmiä ja voimansiirtokin on ihan eri autoista. Onko ralliauto siis normaalisti rekisterissä ja onko edes mahdollista tehdä harrasteautosta äffäläistä että se olis vielä rekisterissäkin?
Voi ralliauto olla katsastettu siviiliinkin, sen täytyy vaan vastata siviilikatsastuksen sääntöjä (jarrut, päästöt yms), eli toisin sanoen ei taida olla sun autolla mahdollista ihan tommosenaan...

Avatar
Nelilinkki
Viestit: 13
Liittynyt: 09.09.2004 00:00

Re: Ralliauton katsastus

Viesti Kirjoittaja Nelilinkki » 09.09.2004 15:09

Voi ralliauto olla katsastettu siviiliinkin, sen täytyy vaan vastata siviilikatsastuksen sääntöjä (jarrut, päästöt yms), eli toisin sanoen ei taida olla sun autolla mahdollista ihan tommosenaan...


Eipäs hättäillä. Mun auto on vaan takavuosien teiniviritysten jäljiltä (ei minun virittelemä) ja mätänee paikoilleen ellei siitä ala jotain tekemään. Mutta ehkä kysymys olisi pitänyt muotoilla että miten pitkälle ralliautoa voi rakentaa että se vielä olisi katulaillinen. Älkääkä sitten kysykö mitä kilpurilla tekee kadulla...

Avatar
Bosse
Viestit: 19
Liittynyt: 04.09.2004 00:00

Re: Ralliauton katsastus

Viesti Kirjoittaja Bosse » 09.09.2004 16:58

Nelilinkki kirjoitti:Voiko ralliauto olla normaalisti rekisteröity ja liikenteessä? Vai onko ralliautot rekisteröity "kilpa-autoksi"? Vai kuinka käytännössä on jos escortti on täynnä nelilinkkiä ja etureaktiotankoa. Jarruina vilvuutia tai volvokehitelmiä ja voimansiirtokin on ihan eri autoista. Onko ralliauto siis normaalisti rekisterissä ja onko edes mahdollista tehdä harrasteautosta äffäläistä että se olis vielä rekisterissäkin?
Mielenkiintoinen seikka jos kilpuri on vm.79 uudempi niin et saa ajaa sillä tieliikenteessä kuin kilpailussa. Tiedustelin asiaa kats. konttorilta kun rekisteriotteessa alhaalla maininta: kilpilussa käytettävä auto. Perustelivat asian sillä että "vapautus pakokaasumittauksesta". Eli rekisterissä olevasta autosta ei juuri hyötyä ole.

Vieras

Re: Ralliauton katsastus

Viesti Kirjoittaja Vieras » 09.09.2004 21:43

Bosse kirjoitti:
Nelilinkki kirjoitti:Voiko ralliauto olla normaalisti rekisteröity ja liikenteessä? Vai onko ralliautot rekisteröity "kilpa-autoksi"? Vai kuinka käytännössä on jos escortti on täynnä nelilinkkiä ja etureaktiotankoa. Jarruina vilvuutia tai volvokehitelmiä ja voimansiirtokin on ihan eri autoista. Onko ralliauto siis normaalisti rekisterissä ja onko edes mahdollista tehdä harrasteautosta äffäläistä että se olis vielä rekisterissäkin?
Mielenkiintoinen seikka jos kilpuri on vm.79 uudempi niin et saa ajaa sillä tieliikenteessä kuin kilpailussa. Tiedustelin asiaa kats. konttorilta kun rekisteriotteessa alhaalla maininta: kilpilussa käytettävä auto. Perustelivat asian sillä että "vapautus pakokaasumittauksesta". Eli rekisterissä olevasta autosta ei juuri hyötyä ole.
Kyllä päästöt voi mittauttaa ja jos menee läpi niin kun oma vm85 vfts merkintää ei tule rekisteriotteeeen ja tielläkin saa ajella, joskin eipä noilla juuri siviilissä viiti jyryyttää!

Avatar
ripeka
Yleinen
Yleinen
Viestit: 164
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Re: Ralliauton katsastus

Viesti Kirjoittaja ripeka » 10.09.2004 08:27

Nelilinkki kirjoitti:Voi ralliauto olla katsastettu siviiliinkin, sen täytyy vaan vastata siviilikatsastuksen sääntöjä (jarrut, päästöt yms), eli toisin sanoen ei taida olla sun autolla mahdollista ihan tommosenaan...


Eipäs hättäillä. Mun auto on vaan takavuosien teiniviritysten jäljiltä (ei minun virittelemä) ja mätänee paikoilleen ellei siitä ala jotain tekemään. Mutta ehkä kysymys olisi pitänyt muotoilla että miten pitkälle ralliautoa voi rakentaa että se vielä olisi katulaillinen. Älkääkä sitten kysykö mitä kilpurilla tekee kadulla...

25% prosenttia saat vaihtaa osista ilman mitään. Sen jälkeen kanta-autotarkastus ja muutokset 49,9 prosenttiin asti.Listan saat katsastusasemalta josta voit laskea muutokset prosentteina.

Avatar
kolli
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 75
Liittynyt: 05.06.2004 00:00

Re: Ralliauton katsastus

Viesti Kirjoittaja kolli » 11.09.2004 18:44

ripeka kirjoitti:
Nelilinkki kirjoitti:Voi ralliauto olla katsastettu siviiliinkin, sen täytyy vaan vastata siviilikatsastuksen sääntöjä (jarrut, päästöt yms), eli toisin sanoen ei taida olla sun autolla mahdollista ihan tommosenaan...


Eipäs hättäillä. Mun auto on vaan takavuosien teiniviritysten jäljiltä (ei minun virittelemä) ja mätänee paikoilleen ellei siitä ala jotain tekemään. Mutta ehkä kysymys olisi pitänyt muotoilla että miten pitkälle ralliautoa voi rakentaa että se vielä olisi katulaillinen. Älkääkä sitten kysykö mitä kilpurilla tekee kadulla...

25% prosenttia saat vaihtaa osista ilman mitään. Sen jälkeen kanta-autotarkastus ja muutokset 49,9 prosenttiin asti.Listan saat katsastusasemalta josta voit laskea muutokset prosentteina.

Moro vaan, mulla on ittelläni kilpuri vm 88, tehty kilpuriksi 93 ,muutettujen osien määrä 47%, auto on suomen kilpinen, normaali katsastus pakokaasumittauksineen, ei merkintää rekisteriotteessa (ainoastaan kilpailukäyttöön), jos mamma haluaa mennä sillä maitokauppaan niin kyllä kerkee-noin 290 hv

Avatar
VAZ-rallye
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 54
Liittynyt: 14.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja VAZ-rallye » 14.09.2004 18:29

Kyllä ns "suomiautoon" saa vaihtaa osia 35%,ennekuin vaaditaan kanta-autotarkastus.Kanta-autotarkastukset on kyllä hinnoiteltu n.800 e paikkeille,ettei niihin kukaan enään ryhtyisi.Taitaa olla vähissä lailliset rekisterissä olevat f-ryhmän ralli-autot.Eli jos käry käy, niin auto verotetaan uutena autona,eikä sitä kuitenkaan saa enään rekisteriin.

Avatar
1770
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 74
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja 1770 » 17.09.2004 10:20

Ralliauton rakentamisessa on muistettava kaksi rajoittavaa tekijää. Ensiksi auton pitää täyttää tieliikenteeseen määrätyt lait (=laillinen) ja toiseksi autourheilun sääntökirjan mukaiset vaatimukset (= sääntöjen mukainen). Jälkimmäiset vaatimukset on helppo selvittää sääntökirjasta. Ensimmäisen kohdan vaatimukset ovatkin sitten jo huomattavasti vaikeammat. Läheskään aina katsastuskonttorit eivät tiedä / viitsi selvittää mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Ajoneuvohallintokeskus kyllä selvittää asiat, ovat viranomaisia ja heidän kuuluu auttaa "hallintoalamaisiaan". Tämän lisäksi ralliautoihin on myönnetty muutamia erivapauksia ( pakokaasut, hydraulinen käsijarru), jotka merkitään rekisteriotteeseen ja rajoittavat auton käyttöä. Lisäksi F-ryhmän säännöissä on kohta, joka on jäänyt ilmeisesti kaikilta ( myös katsastusmiehiltä ) huomaamatta. Säännöissä vaaditaan merkintää rekisteriotteeseen muutoksista, jotka ministeriö vaatii. Eli punakilpisyys ei tee autosta laillista eikä sääntöjen mukaista. Tarkkaan ottaen auto pitää ensin muutoskatsastaa ja saada merkinnät otteeseen, jonka jälkeen se voidaan poistaa rekisteristä ja ajaa punakilpisenä. Autourheilun säännöt ovat huomattavasti vapaammat, kuin lain ja asetuksen vaatimukset. Toki sääntöjen puitteissa voi tehdä laillisen auton, mutta vaatii vähän enemmän. Toisaalta myös sääntöjä ei tunneta riittävän tarkasti. Esim säännöt sallivat hydraulisen käsijarrun, mutta ei mekaanisen poistamista. Mikäli haluaa muuttaa auton alkuperäisiä jarruja, voi olla vaikeaa täyttää kyseistä sääntökohtaa. Puhuttaessa autourheilun kasvaneista kustannuksista ja halvasta tavasta harrastaa rallia, niin eiköhän autot halpene huomattavasti, mikäli noudatetaan niin lakeja kuin asetuksia ja sääntökirjaa. Ei Suomeen kaivata F-ryhmää halvempaa luokkaa, sillä riittää kun pidetään näistä asioista kiinni, niin kyllä autot halpenevat. Yhtenä esimerkkinä voidaan pitää F-ryhmän säännöissä olevaa kohtaa, missä sallitaan varapyöräkotelon poistaminen. Poistetun kotelon tilalle vaaditaan vastaavan lujuinen rakenne. Jokainen vähänkin lujuusoppia lukenut ymmärtää, että tehtävä on lähes mahdoton: korvata suoralla pellinpalalla moneen suuntaan taivutettua ja pokattua peltiä. Toinen nykyisin muotiin tullut asia on sivupakoputki. Sääntöhän ei salli lattian eikä helmakotelon muutoksia ( ainoastaa takahelmapellin ), joten taitavat lähes kaikki putket olla sääntöjen vastaisia. Esimerkkejä löytyy F-ryhmän autoista vaikka kuinka paljon. Eli noudatetaan lakeja ja sääntökirjaa auton rakentelussa, niin mahdollisuudet muuttaa autoa vähenevät huomattavasti ( = autot halpenevat)

Avatar
MrSpoon
KV
KV
Viestit: 627
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MrSpoon » 17.09.2004 20:53

Niin auton pitää ensin täyttää tieliikenne säännöt, kuten sanoit ja sitten AKK:n säännöt. Nyt siinä on sitten se pointti. Miten se onnistuu kun Akk määrää autoon lisäpainoja (esim Starlet) mutta samalla tieliikennelaki kieltää lisäpainojen laittamisen autoihin. (Varmistettu viime vuonna Oulun katsastuskonttorilta konetieltä). No soitin AKK:lle että mitä nyt kun ei saa laittaa niin käskettiin laittaa autoon paksummasta pellistä osia, mutta AKK:n omat säännot kieltää laittamasta yli + -10% alkuperäisestä pellistä.No käskettiin lisätä turvakaariin lisää, (noin 80 Kg) .Olis tullua aika ahdasta autossa- :lol:
Eniten vahinkoja sattuu kotona, eli käy vieraissa...

Avatar
VAZ-rallye
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 54
Liittynyt: 14.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja VAZ-rallye » 17.09.2004 21:47

Niin minkäs pykälän tai ohjeen mukaan ralliautot olisi vapautettu pakokaasupäästöistä?Ja miksi ensin muutoskatsastus ja sitten punalappuihin siiryminen?

Avatar
PeteJ
Yleinen
Yleinen
Viestit: 171
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja PeteJ » 17.09.2004 21:58

MrSpoon kirjoitti:Niin auton pitää ensin täyttää tieliikenne säännöt, kuten sanoit ja sitten AKK:n säännöt. Nyt siinä on sitten se pointti. Miten se onnistuu kun Akk määrää autoon lisäpainoja (esim Starlet) mutta samalla tieliikennelaki kieltää lisäpainojen laittamisen autoihin. (Varmistettu viime vuonna Oulun katsastuskonttorilta konetieltä). No soitin AKK:lle että mitä nyt kun ei saa laittaa niin käskettiin laittaa autoon paksummasta pellistä osia, mutta AKK:n omat säännot kieltää laittamasta yli + -10% alkuperäisestä pellistä.No käskettiin lisätä turvakaariin lisää, (noin 80 Kg) .Olis tullua aika ahdasta autossa- :lol:
Kaverin Straraan on laitettu lisäpainoa turvakaariin, eli valettu lyijyä taakse alimpiin putkiin. Tämä on varmaan laillista molempien sääntöjen mukaan?

Avatar
MrSpoon
KV
KV
Viestit: 627
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MrSpoon » 17.09.2004 22:14

Kaverin Straraan on laitettu lisäpainoa turvakaariin, eli valettu lyijyä taakse alimpiin putkiin. Tämä on varmaan laillista molempien sääntöjen mukaan?[/quote]

Ei ole laillista. LISÄPAINOJEN LAITTO ON KIELLETTY... näin sanottiin kun esitin kaikenlaisia esityksiä konttorilla mm. ton kaariin tai palkkeihin lyijyä niin tieliikennelaissa on kuulemma että minkäänlaisia lisäpainoja ei saa laittaa ei mihinkään. No tiedä sitten mitä tehdä, jos sulla on autossa lyijyä kun on tiellä ratsia ja tulee sakot niin maksaako, rallin järjestäjä, AKk,
vai kuski ne????
Eniten vahinkoja sattuu kotona, eli käy vieraissa...

Avatar
NikoN
Yleinen
Yleinen
Viestit: 199
Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NikoN » 18.09.2004 13:31

MrSpoon kirjoitti:No tiedä sitten mitä tehdä, jos sulla on autossa lyijyä kun on tiellä ratsia ja tulee sakot niin maksaako, rallin järjestäjä, AKk,
vai kuski ne????
No ei ainakaan akk eikä järjestäjä... 8)

Vastaa Viestiin