Penkin päiväys..!!

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
Here
B-junnu
B-junnu
Viestit: 49
Liittynyt: 03.11.2004 00:00

Penkin päiväys..!!

Viesti Kirjoittaja Here » 01.03.2007 15:47

Omistan penkin joka on valmistettu toukokuussa 2002..!! Minun laskuopin mukaan siinä on virtaa tämän vuoden toukokuuhun saakka..!! Onko muut samaa mieltä..?

Avatar
Corolla79
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 64
Liittynyt: 13.02.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Corolla79 » 01.03.2007 15:59

mä kans arvelen että toukokuun jälkee menee vanhaksi.

Avatar
i2000
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 25.11.2004 00:00

Penkin päiväys..!!

Viesti Kirjoittaja i2000 » 01.03.2007 16:35

Kyllä näin olen itsekkin säännön tulkinnut :roll:

Avatar
ohc
Yleinen
Yleinen
Viestit: 222
Liittynyt: 08.07.2004 00:00
Paikkakunta: Lapua

Re: Penkin päiväys..!!

Viesti Kirjoittaja ohc » 01.03.2007 17:10

Here kirjoitti:Omistan penkin joka on valmistettu toukokuussa 2002..!! Minun laskuopin mukaan siinä on virtaa tämän vuoden toukokuuhun saakka..!! Onko muut samaa mieltä..?
Leima voimassa 5vuotta valmistuspäivästä, joten viimenen käyttöpäivä penkillä on huhtikuun 30.päivä.

Avatar
Osat
Viestit: 19
Liittynyt: 15.12.2006 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osat » 01.03.2007 19:29

Penkin FIA hyväksyntä on voimassa 60 kuukautta (viisi vuotta) valmistus kuukaudesta eteenpäin. Penkkiin on merkittynä valmistus vuosi ja kuukausi, ei päiväystä.
Toukokuussa 2002 vamistetun penkin FIA hyväksyntä on siis voimassa Toukokuun 2007 loppuun.

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 01.03.2007 20:03

Osat kirjoitti:Penkin FIA hyväksyntä on voimassa 60 kuukautta (viisi vuotta) valmistus kuukaudesta eteenpäin. Penkkiin on merkittynä valmistus vuosi ja kuukausi, ei päiväystä.
Toukokuussa 2002 vamistetun penkin FIA hyväksyntä on siis voimassa Toukokuun 2007 loppuun.
Ihan äkkiä katsoen ei missään kerrota onko penkki käytettävissä "toukokuusta toukokuuhun" vaiko "toukokuusta huhtikuuhun". Sen sijaan puhutaan "valmistuspäivästä", jota ei tosin ole mihinkään merkitty. Useammastakin syystä on syytä olettaa, että käyttöaika on valmistuskuukauden loppuun eli "Touko - touko".

Penkille saa 2 vuoden pidennyksen tehtaan tarkistuksella, mutta tehtaat eivät ole halukkaita noita standardissa mainittuja tarkistuksia tekemään (ei ainakaan OMP eikä Sparco). Tähän palannen myöhemmin tarkemmin.

- hannulehessaari

Avatar
Rhmotor
Yleinen
Yleinen
Viestit: 266
Liittynyt: 16.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rhmotor » 01.03.2007 20:08

hannulehessaari kirjoitti:
Osat kirjoitti:Penkin FIA hyväksyntä on voimassa 60 kuukautta (viisi vuotta) valmistus kuukaudesta eteenpäin. Penkkiin on merkittynä valmistus vuosi ja kuukausi, ei päiväystä.
Toukokuussa 2002 vamistetun penkin FIA hyväksyntä on siis voimassa Toukokuun 2007 loppuun.
Ihan äkkiä katsoen ei missään kerrota onko penkki käytettävissä "toukokuusta toukokuuhun" vaiko "toukokuusta huhtikuuhun". Sen sijaan puhutaan "valmistuspäivästä", jota ei tosin ole mihinkään merkitty. Useammastakin syystä on syytä olettaa, että käyttöaika on valmistuskuukauden loppuun eli "Touko - touko".

Penkille saa 2 vuoden pidennyksen tehtaan tarkistuksella, mutta tehtaan eivät ole halukkaita noita standardissa mainittuja tarkistuksia tekemään (ei ainakaan OMP eikä Sparco). Tähän palannen myöhemmin tarkemmin.

- hannulehessaari
Olisi toisaalta ihan järkevää, mikäli saataisiin esim. kerran vuodessa joku tehtaan tarkastaja noille vanhentuneille penkeille. Penkit kerättäisiin yhteen paikkaan ja leimattaisiin niihin kaksi vuotta jatkoaikaa. Siitä kun velottaisi jonkun vaik 50,- penkiltä, niin luulisi jo sen verran jäävän, että kannattaisi tänne asti lähteä tehtaalta tarkastelemaan. Toisaalta ymmärtäähän sen, ettei kiinnosta. Jokainen jatkoajan saanut penkki on yksi myymätön uusi penkki. Ja kun tuosta vanhojen leimaamisesta ei niin suureksi bisnekseksi ole noille tehtaille.

Edit: Luulisi jonkun valmistajan innostuvan, mikäli saisi suostuteltua tuohon tarkastus homman mukaan. Näin varmasti ko. merkin penkkejäkin menisi ihan toiseen tahtiin, kun niille olisi tiedossa enemmän elinikää. Olettaen tietysti, että penkit olisivat kunnossa.
RH-Motorsport
www.rhmotorsport.fi

Avatar
ohc
Yleinen
Yleinen
Viestit: 222
Liittynyt: 08.07.2004 00:00
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja ohc » 01.03.2007 20:31

Osat kirjoitti:Penkin FIA hyväksyntä on voimassa 60 kuukautta (viisi vuotta) valmistus kuukaudesta eteenpäin. Penkkiin on merkittynä valmistus vuosi ja kuukausi, ei päiväystä.
Toukokuussa 2002 vamistetun penkin FIA hyväksyntä on siis voimassa Toukokuun 2007 loppuun.
Näköjään tätäkin sääntöä voi tulkita monella lailla. Mulla oli penkkien kanssa sama tilanne helmikuussa. Leimat helmikuu 2002. Kysäsin tuota leima asiaa AKK:sta (Saario), ja hänen mukaan penkeillä ei enää helmikuussa 2007 olisi voinut ajaa (leima voimassa tammikuun 2007).

Noh... tiedä näistä sitten. Nyt joka tapauksessa uudet penkit autossa.

Avatar
Osat
Viestit: 19
Liittynyt: 15.12.2006 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osat » 02.03.2007 15:48

Penkkien jälkitarkastus on hyvä idea, mutta toteutus taitaa olla melko vaikeaa. FIA säännöt määräävät että hyväksyntä tarroja ei saa olla saatavilla tehtaan ulkopuolella, elikkä tarkastusta ei voida suorittaa kuin valmistajan tiloissa. Penkin rahtikulut esimerkiksi Italiaan tarkistettavaksi ja takaisin Suomeen tekee asiasta kyllä melko kalliin. Rahdituspaino kun lasketaan kuutioina kun kyseessä on isokokoinen kevyt tavara. Sitten vielä tarkistuskulut kun penkki puretaan, tarkistetaan ja kootaan uudelleen. Huomioitavaa on myöskin että tarkistus/uudelleenpäiväys voidaan tehdä ainoastaan uusimman hyväksynnän (8855-1999) penkkeihin.

Tarkempia tietoja penkkien hyväksynnästä löytyy FIAn sivuilta.

http://www.fia.com/resources/documents/ ... n_seat.pdf

Avatar
Rattikeisari
WRC
WRC
Viestit: 908
Liittynyt: 12.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rattikeisari » 08.03.2007 15:54

Akk:n sivuille piti tulla tiedote tästä asiasta,mut eivät näköjään ole neljän päivän aikana kirjottaa.

FAKTAA on se että,että penkillä todella ei saa ajaa enää siinä kuussa joka siinä on leima.

Viime lauantaina Mäntsälässä eräällä autolla ei ensin saanut ajaa,sitten sai ajaa,kun jostain tarkistelivat.......ja seuraavana päivänä Hausjärven sprintissä taas ei olisi saanut ajaa,ja leimat oli 03/02

Eli tämän laskuopin mukaan maitokin vanhenee päivää aikaisemmin.

paska hommahan täs on se,että käytännössä Suomeen ei tule penkkejä kuin pari kertaa vuodessa,joten käytännössä aina häviät penkistä muutaman kuukauden.


Itse tilasin viime vuonna penkit maalis-huhtikuun vaihteessa,ja sain ne toukokuun puolivälissä kun ei Suomessa ollut juuri sitä väriyhdistelmää,no penkit tuli ja leimoilla 03/06,eli pari kuukautta siinä taas hävis,ja mikä paskinta,oletus oli että ne menis sitten aikanaan kevättauolla vanhaksi.
Nythän ne menee sitten kesken talvikauden......

Avatar
HXC-882
Viestit: 17
Liittynyt: 31.10.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja HXC-882 » 08.03.2007 16:30

Nyt kun kaikki "vanhat" penkit alkaa olla uusittu, niin eiköhän koiteta porukalla saada jatkettua tuota viiden vuoden voimassaoloaikaa sanotaan nyt vaikka vähintään 10 vuoteen. Aika moni HARRASTAJA ajaa vuodessa vain pari-kolme rallia, eli viidessä vuodessa 10-15 kilpailua. Sitten penkit ja vyöt vaihtoon! Onko JÄRKEÄ? Olis mukava tietää muidenkin harrastajien mielipiteitä asiasta. Voisiko esim. kerätä nimilistan ralli.nettiin, ja näin yrittää vaikuttaa asiaan jollain tasolla? Laittakaa mielipiteitä!

Avatar
Rattikeisari
WRC
WRC
Viestit: 908
Liittynyt: 12.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rattikeisari » 08.03.2007 16:45

Lasketaas piruuttaan vaik 5 kisaa per vuosi,eli kertaa 5=25 kisaa,
sit lasketaan penkin hinta esim 450 euroa jaettuna 25.
Hinnaksi tulee näin 18 euroa per kisa,eli kartturin kanssa 36 euroa.
"ralli on reteetä" ja raha haisee enemmän kuin paska.

Avatar
rekku
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 147
Liittynyt: 23.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja rekku » 10.03.2007 00:52

HXC-882 kirjoitti:Nyt kun kaikki "vanhat" penkit alkaa olla uusittu, niin eiköhän koiteta porukalla saada jatkettua tuota viiden vuoden voimassaoloaikaa sanotaan nyt vaikka vähintään 10 vuoteen. Aika moni HARRASTAJA ajaa vuodessa vain pari-kolme rallia, eli viidessä vuodessa 10-15 kilpailua. Sitten penkit ja vyöt vaihtoon! Onko JÄRKEÄ? Olis mukava tietää muidenkin harrastajien mielipiteitä asiasta. Voisiko esim. kerätä nimilistan ralli.nettiin, ja näin yrittää vaikuttaa asiaan jollain tasolla? Laittakaa mielipiteitä!
Erittäin hyvä idea. Kannatetaan. Nimilista pitäisi vain saada jonnekin tyrkättyä! Ja ei muuta kuin nimiä listaamaan. Ja lista vaikka sitten Laineen Ripalle, tai jollekin jolla on AKK:ssa edes vähän vielä järkeä päässä harrastajiin nähden!

Avatar
Rapo
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 68
Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

penkit&vyöt

Viesti Kirjoittaja Rapo » 10.03.2007 02:12

ihan jo lähipiiristä löytyy kun vähä mietiskelee paljon kavereita jotka ajaa 1-3 kisaa vuodessa, ei siinä paljo rahoille vastinetta ehdi saada... kyllä jonkun asteinen tarkistus menettely olisi järkeen käypä. Hyvää tässä säännössä oli että varmasti meni paljon iänvanhoja ja huonojakin penkkejä vaihtoon
- Ainut joka nostaa on yleisö -
http://www.raporacing.com

Avatar
Harri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 83
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Harri » 10.03.2007 09:40

Lajiryhmien kilpailija jäsenetkään eivät ymmärrä, miksi FIA:n kansainvälisiin kisoihin tarkoitettuja sääntöjä pitää meillä käyttää myös kansallisesti. Kansallisiin kisoihin FIA ei määrää noita penkki- ja vyösääntöjä. Oma AKK:mme voisi sallia kansallisen poikkeuksen ko asiaan, kuten moneen muuhunkin asiaan se salliikin jo.

Itse allekirjoitan välittömästi adressin, jos joku sitä rupeaa keräämään!!!!

Kyllä kyrsii kahteen autoon uusia kalliita kamppeita niin vähäisen käytön jälkeen kuin meilläkin. Toisella pelillä ajetaan muutama ralli vuoteen ja toisella kymmenkunta sprinttiä vuoteen... Edullista eikö totta....

Vastaa Viestiin