Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
-
ripez12r
- Yleinen

- Viestit: 194
- Liittynyt: 19.09.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja ripez12r » 20.09.2004 15:17
OLEN ETSINYT...

mutta turhaan tietoa tuosta aiheesta. Sääntökirjassa puhutaan jotain muokkaamisesta, mutta ei täysin muuttamisesta.
Eli auto on tulossa rallisprint käyttöön ja volvon tekniikalla oleva mk II escort. Vaihteiston sijoittaminen autoon on vaikeaa ilman tunnelin täydellistä suurentamista vaihteiston kohdalta.
Sääntökirjasesta löytyy kyllä tietoa SRC:n vetotapa muutoksesta, voiko tätä mallia käyttää tunnelin tekemiseen, jos ei siirrä paloseinää?
Jos näin ei saa tehdä, kysyn sitten samaan hengenvetoon että miksi ei???
PS. Tunneli meni jo jassikkaan............
Kiitoksia kaikille vastauksista etukäteen, hyvistä ja huonoista!
-
kolli
- A-Junnu

- Viestit: 75
- Liittynyt: 05.06.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja kolli » 20.09.2004 17:05
kuule, kyllä saat muuttaa kardaanitunnelia sopivammaksi jotta saat laatikon mahtumaan, saahan f-ryhmäänkin tehdä tarpeelliset muutokset esm. nelilinkien asennukset, ne on tukivarsien kiinityspisteitä,paloseinää älä muuta niin kellään ei ole mitään sanomista.
-
ksi
- KV

- Viestit: 360
- Liittynyt: 10.06.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja ksi » 20.09.2004 17:07
eikö se mennyt sääntökirjan mukaan et "tarpeelliset muutokset vaihde-laatikon asentamiseksi".. luokassa:SS
-
northwest
- KV

- Viestit: 832
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja northwest » 20.09.2004 17:27
Ja huomioitakoon että se krossin säännöissä oleva mittapiirros pätee AINOASTAAN kun muutetaan vetotapaa etuvedosta neli tai takavetoiseksi.Ja ilmeisesti kun muutetaan takaveto nelikoksi pätee sama sääntö?-eli alkujaan takavetoautoon käytetään F-ryhmän sääntöä korimuutoksissa ohjaamon osalta.SRC ja KRC-autot ovat ainoat jossa saa paloseinää muuttaa tarvittavissa määrin.Ja niillä ei ole mitään asiaa taas sprinttiin tällöin.
-
ripez12r
- Yleinen

- Viestit: 194
- Liittynyt: 19.09.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja ripez12r » 20.09.2004 20:53
northwest kirjoitti:Ja huomioitakoon että se krossin säännöissä oleva mittapiirros pätee AINOASTAAN kun muutetaan vetotapaa etuvedosta neli tai takavetoiseksi.Ja ilmeisesti kun muutetaan takaveto nelikoksi pätee sama sääntö?-eli alkujaan takavetoautoon käytetään F-ryhmän sääntöä korimuutoksissa ohjaamon osalta.SRC ja KRC-autot ovat ainoat jossa saa paloseinää muuttaa tarvittavissa määrin.Ja niillä ei ole mitään asiaa taas sprinttiin tällöin.
Hyvä että saa muuttaa... nimittäin tuo vanha tunneli meni jo sulatukseen..
Mun mielestä tuon vanhan säännön sais palauttaa, koska eihän siinä mitään turvallisuutta heikennetä vaikka paloseinää siirretään. Olis mielenkiintoista nähdä kuinka tuo AKK:n uusi ja mahtava SRC luokka liikkuis sprinteissä sekä samalla saatais enemmän lajin harrastajia siihen mukaan.
Itse kun menen kisoihin katsomaan, katson mieluiten pitkät luisut tehokkailla autoilla. Nopein aika ja voitto ei aina välttämättä kiinnosta kaikkia, erikoiset viritelmät sitäkin enemmän.
Maailmalle pyrkivät kuskit saavat kyllä puolestani ajaa noilla uusilla autoilla, mutta itse en ole sinne pyrkimässä enkä varmasti pääsisikkään. Vaikka en tiedä noista ensi kauden kolmesta tehdas tallista, ei siellä taida kovin montaa ajo paikkaa olla....
-
ksi
- KV

- Viestit: 360
- Liittynyt: 10.06.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja ksi » 21.09.2004 06:05
kylhän se näin on et vanha sääntö oli parempi ja turvallisuudellahan sitä uutta seliteltiin.. tuntus vaan et uusia src koreja kun hitsaillaan koti migeillä suurlujuus teräksiin, ni mahto noi vanhat ss-patarautaset korit olla turvallisempia..
-
epakesko
- B-junnu

- Viestit: 35
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Haukipudas
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja epakesko » 21.09.2004 09:49
Tuota Ikävä juttu mutta minä ymmärrän tuon homman kyllä toisin eli siis.
Luokassa SS ei mielestäni saa lattiata ja siten myös kardaani tunnelia muuttaa.
Tuossa lainaus sääntökirjasta autojen tekniset määräykset SS
"4.1. Korirakenne ja runko
Korin ulkomuodon ja mittojen tulee säilyä lokasuojia, ja sallittuja vakaajasiivekkeitä lukuun ottamatta. Ohjaamoa ympäröivä osa korirakennetta (lattia, ovet, katto, paloseinä, A, B, ja C pilarit) sekä tuulilasi tulee säilyttää alkuperäisenä ja alkuperäisillä paikoillaan. Mekaaniset osat eivät saa tulla korin ulkopuolelle."
Tuossa sanotaan selkeästi että ohjaamoa ympäröivä korirakenne tulee säilyttää vain vaihdekepin reikää voi siirtää.
Ohjaamo tilaksi määritellään palopellin ja taka selkänojan välinen alua (käsittääkseni). Tämä jos auto on alun perin takavetoinen, jos rakennetaan vetotavanm muutos niin KRC säännön mukainen lattia muutos on sallittu.
Linkki kotelot on sitten asia erikseen joka on sallittua.
P.S saman säännön takia itsekkin SS MK 2:n hävittänyt kun en viitsinyt orkkis peltejä rueta ehtimään.
Lasse
-
riitta
- KV

- Viestit: 456
- Liittynyt: 21.01.2004 00:00
- Paikkakunta: Vesilahti
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja riitta » 21.09.2004 10:34
SS säännöistä:
"4.3. Voimansiirto on vapaa.
Vetosuhteen muutosta varten voidaan korirakennetta muuttaa rallicrossin divisioonan 1 mukaisesti (art 279.4.2.2).
Vaihdelaatikon asentamiseksi saadaan kardaanitunnelia muokata vaihdelaatikon vaatiman tilan verran."
Kuten northwest sanoi, kuva pätee vain ja ainoastaan vetosuhteen muuttuessa. Mutta tuo seuraava lause ei taidakaan sitten enää liittyä pelkästään vetotavan muutokseen, vaan ylipäätään SS auton rakentamiseen. Eli jos nyt saadaan tulkita, niin lattia yms. suuria muutoksia kardaanitunneliin ei sallita (esim koko kardaanitunnelin muutos ei ole sallittu), ainoastaan sen verran muutosta että laatikko mahtuu, oli sitten kyseessä mikä tahansa SS:ään rakennettu auto. Eli arvatenkin kardaanitunnelin laatikonpuoleista päätä saadaan muokata vähän..ja mikä se vähän sitten on, niin ????
Täällä on nyt tullut ääniä sekä puolesta että vastaan tuon tunnelimuutoksen osalta. Olisikohan aika ottaa yhteys tekniikan pääpomoon ja kysyä? Ja kun kysyy, niin kannattaa selittää asia juurta jaksaen jotta saa riittävän selkeän vastauksen.
-
epakesko
- B-junnu

- Viestit: 35
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Haukipudas
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja epakesko » 21.09.2004 11:30
riitta kirjoitti: Olisikohan aika ottaa yhteys tekniikan pääpomoon ja kysyä? Ja kun kysyy, niin kannattaa selittää asia juurta jaksaen jotta saa riittävän selkeän vastauksen.
Joo kannattaa Kysästä Jari Saariolta AKK:sta. Se varmaan osaa sanoa miten se Virallinen tulkinta menee.
Lasse
-
ripez12r
- Yleinen

- Viestit: 194
- Liittynyt: 19.09.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja ripez12r » 21.09.2004 14:00
epakesko kirjoitti:riitta kirjoitti: Olisikohan aika ottaa yhteys tekniikan pääpomoon ja kysyä? Ja kun kysyy, niin kannattaa selittää asia juurta jaksaen jotta saa riittävän selkeän vastauksen.
Joo kannattaa Kysästä Jari Saariolta AKK:sta. Se varmaan osaa sanoa miten se Virallinen tulkinta menee.
Koetan kysäistä asiaa kyseiseltä henkilöltä......
-
ripez12r
- Yleinen

- Viestit: 194
- Liittynyt: 19.09.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja ripez12r » 21.09.2004 17:17
Kyselyyni vastattiin näin;
Vetotavan muutos?
"Säännöt sallivat vetotavan muutoksen yhteydessä tuon rallicrossin sääntöjen mukaisen tunnelimuutoksen."
Vaihdelaatikon vaatiman tilan muutos?
"Ss:n säännöt vielä erikseen vaihdelaatikkoa varten jos vetotavan muutos ei ole kysymyksessä. Jälkimmäisessä tapauksessa moottori ei saa sijaita kyseisessä tilassa, eikä muita kardaanitunnelimuutoksia saa tehdä. Muutokset saat tehdä siltä osin kuin vaihdelaatikko vaatii."
Rallicross autoilla osallistuminen sprint kilpailuun?
"Rallicrossautoille ei ole luokkaa rallisprintissä poislukien kv divarit 1 ja 2. Div 1 autot ovat kansainvälisesti luokiteltuja ja rakennettu kv-sääntöjen mukaan, jolloin moottorin tulee olla samaa kauppamerkkiä kuin auton kori."
Kiitoksia oikein paljon kaikille avuliaille!