SM-luokat 2005 ?

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
Kartanlukija
KV
KV
Viestit: 477
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

SM-luokat 2005 ?

Viesti Kirjoittaja Kartanlukija » 12.10.2004 21:54

Onkos jo jossain virallisesti ilmoitettu, missä luokissa ensivuonna rallin SM-sarjaa ajetaan? Tuleeko se paljonpuhuttu alle 1600 tai "super 1600" luokka mukaan? Vai jääkö vaan A,N ja n?

Avatar
t0tal
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 80
Liittynyt: 30.05.2004 00:00
Paikkakunta: Reykjavik
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t0tal » 12.10.2004 21:59

Jaa-a.. Vois olla ihan mielenkiintonen tollanen alle 1600-luokka, mutta toisaalta ei se oo sen kummempi kun toi a:kaan.. Ja noilla uusilla kiteillä hinnat nousee ihan älyttömiks, ja sit vaikka ois joku halvempi vaihtoehto, ni jollain on aina varaa ostaa se kallein (paras) ja sitten joku on aika ylivoimanen jos yhtään löytyy ranteita..
Mutta tällaista spekulointia tällä kertaa, kertokoon joku joka asiasta tietää. Tämä on käsky!
Ja kirraa....

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 13.10.2004 07:36

SM-arvo F-ryhmälle! Cuppi on missä ajetaan rahasta ja SM missä ajetaan maineesta ja kunniasta.

Avatar
HellHammer
KV
KV
Viestit: 469
Liittynyt: 12.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja HellHammer » 13.10.2004 08:02

Eikös se ole hyvä että F-cup on raha sarja?! Kyllähän sen voittajakin saa mielestäni mainetta ja kunniaa...

Avatar
Jamau
Yleinen
Yleinen
Viestit: 293
Liittynyt: 11.03.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jamau » 13.10.2004 09:48

Olen samaa mieltä morfn:n kanssa. Uskon että sillä on aika paljon merkitystä esim. tukijoita hankkiessa onko F-Ryhmän suomenmestari vai F-Cup:n voittaja!

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 13.10.2004 11:02

Pikkuännän autolla voi yrittää menestyä niin nuotista kuin myös pimeessä (jos ikä riittää) ja saada siten mainetta ja kunniaa...

Trophy -luokan autolla voi yrittää menestyä niin nuotista kuin myös pimeessä ja saada siten mainetta ja kunniaa...

Nyt kun yksi luokka tipahtaa SM-tasolta pois niin minun mielestäni ainoa oikea luokka joka sinne kuuluisi, olisi yleisen-F. Näin tulisi lisää säpinää myös SM-tason kisoihin kun tuota luokkaa on nyt tungettu täyteluokkana myös MM-rallikisaankin... Näin voisi yrittää menestyä pimeessä Cupin kisoissa kuin myös nuotista SM-kisoissa...

Avatar
BSTR
B-junnu
B-junnu
Viestit: 40
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR » 13.10.2004 12:17

morfn on oikeassa siinä että yleensä (lue: muualla maailmassa) Cup-sarjoissa ajetaan rahapalkinnoista. Trophy se vasta rahapalkintosarja onkin jo nimensäkin puolesta. Ikävä kyllä kotimaisissa sarjoissa ei rahoja juuri näy oli sitten Cup, Trophy tai SM. Nykyisistä sarjoista F-Cup sopisi mielestäni osanottajamääränsä ja laajan autokirjon puolesta SM-luokaksi paljon paremmin kuin n tai N, jotka ovat käytännössä merkkiluokkia.

Avatar
HellHammer
KV
KV
Viestit: 469
Liittynyt: 12.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja HellHammer » 13.10.2004 12:57

...Tottakai se olis hienoo jos "äffä" sais Sm arvon. Sitä mä vaan että hyvähän se on että F-ryhmän kalustolla on edes jokin sarja ja vielä raha sarja.

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 13.10.2004 15:18

morfn kirjoitti:SM-arvo F-ryhmälle! Cuppi on missä ajetaan rahasta ja SM missä ajetaan maineesta ja kunniasta.
Älkää hyvät ihmiset... :)

F: ryhmän autot kuuluu F. ryhmän kilpailuihin, Historik autot kuuluu historik sarjan kisoihin, ja SM pisteistä ajetaan luokitelluilla autoilla!

Eihän Fcup osakilpailuissakaan ole muuta kalustoa kuin F:läisiä

Oma mielipiteeni a:n korvaajaksi olisi a<1600 perustuen lähinnä siihen että euroopassa (esim: http://ww.rallycarsforsale.net/ ) on myytävänä 106 / saxo / puuma / felicia / punto... ihan vaan a vireisinä sekä kitcar tai S1600 hinta haitari on laaja ja kaluston tasosta löytyy moneen makuun. Lisäksi kalusto on monimuotoisempaa / uudempaa / halvempaa kuin a<2000. Se että joku ostaa sarjaan kalliin kitcar:in niin se vasta olisi hienoa ja näyttävää. Vaikka sit et omalla skodalla enään pärjää, niin se on sellasta, nopeet syö hitaat, vahvat voittaa heikot, ja köyhät kyykkyyn!

Mutta, asiastahan aikoinaan äänestettiin ja kirjoteltiin ahkeraan Ralli.net:issä puolesta ja vastaan. Loppu tulos oli sitten kait, himpun verran kielteinen!

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 13.10.2004 17:06

Miksi keksimään uutta.Trophyt sm-arvolle.Tulisi niille julkisuutta ihan eri tyyliin.

Avatar
lbr
Yleinen
Yleinen
Viestit: 209
Liittynyt: 16.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja lbr » 13.10.2004 20:09

northwest kirjoitti:Miksi keksimään uutta.Trophyt sm-arvolle.Tulisi niille julkisuutta ihan eri tyyliin.
Aivan samaa mieltä. En ymmärrä tätä AKK:n SM-arvon pihtaamis linjaa.
Osallistumis kustannukset kuitenkin samat. Ei ainakaan lisää luokan kiinnostavuutta. Mikä lienee sitten tarkoitus?

Avatar
t0tal
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 80
Liittynyt: 30.05.2004 00:00
Paikkakunta: Reykjavik
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t0tal » 13.10.2004 20:11

Unto kirjoitti:
morfn kirjoitti:SM-arvo F-ryhmälle! Cuppi on missä ajetaan rahasta ja SM missä ajetaan maineesta ja kunniasta.
Älkää hyvät ihmiset... :)

F: ryhmän autot kuuluu F. ryhmän kilpailuihin, Historik autot kuuluu historik sarjan kisoihin, ja SM pisteistä ajetaan luokitelluilla autoilla!

Eihän Fcup osakilpailuissakaan ole muuta kalustoa kuin F:läisiä

Oma mielipiteeni a:n korvaajaksi olisi a<1600 perustuen lähinnä siihen että euroopassa (esim: http://ww.rallycarsforsale.net/ ) on myytävänä 106 / saxo / puuma / felicia / punto... ihan vaan a vireisinä sekä kitcar tai S1600 hinta haitari on laaja ja kaluston tasosta löytyy moneen makuun. Lisäksi kalusto on monimuotoisempaa / uudempaa / halvempaa kuin a<2000. Se että joku ostaa sarjaan kalliin kitcar:in niin se vasta olisi hienoa ja näyttävää. Vaikka sit et omalla skodalla enään pärjää, niin se on sellasta, nopeet syö hitaat, vahvat voittaa heikot, ja köyhät kyykkyyn!

Mutta, asiastahan aikoinaan äänestettiin ja kirjoteltiin ahkeraan Ralli.net:issä puolesta ja vastaan. Loppu tulos oli sitten kait, himpun verran kielteinen!
Tohon vois saaha sellasen "järkevän" säännön aikaseks, että kitti ja s 1600 luokitukset ois kiellettyjä, jolloin touhu pysyis järkevällä tasolla..
Ja kirraa....

Avatar
A5-Kit
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 114
Liittynyt: 13.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja A5-Kit » 14.10.2004 07:54

Joo, Trophylle SM-arvo! Ja F-cup on F-cup.

Avatar
PPiironen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 181
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja PPiironen » 14.10.2004 08:53

lbr kirjoitti:
northwest kirjoitti:Miksi keksimään uutta.Trophyt sm-arvolle.Tulisi niille julkisuutta ihan eri tyyliin.
Aivan samaa mieltä. En ymmärrä tätä AKK:n SM-arvon pihtaamis linjaa.
Osallistumis kustannukset kuitenkin samat. Ei ainakaan lisää luokan kiinnostavuutta. Mikä lienee sitten tarkoitus?
Eikös AKK;n pääperiaate ole että SM mitaleista ei voi eikä saa ajaa halvalla, olipa laji mikä tahansa!TROPHY luokka ois ehdottomasti paras vaihtoehto SM arvolle.Kilpailijoita on jo nyt enemmän kuin muissa sm luokissa ja veikkaan että niitä tulisi puolet lisää SM arvon myötä

Avatar
seppo
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja seppo » 14.10.2004 09:52

AKK:n linja ei taatusti ole se ettei halvalla voi ajaa... F-cup on paikallaan nykyisellään, ehkä kannataisi muuttaa ainakin osa cup:n kisoista ennakkotutustuttaviksi tulisi haastetta lisää ja kustannukset laskisivat, muuten en kyllä kannata sille SM arvoa. Trophy olisi loisto luokka SM sarjaan, mutta mites käy sitten Trophy:n a-ryhmän??

Kenties Ruotsin malli olisi ratkaisu tähän; siellä N ryhmässä jaetaan kaksi mestarutta, ison N, Pikku n, pikku n:sä on luokkajako (kuten F-cup) alle 2000 ja alle 1400, pisteet lasketaan yhteen, siellä kylläkin alle 1400 kuskeja rokotetaan vähän siten, että voitosta saa vain 10 pistettä kun alle 2000:lla voitosta saa 15 pistettä. Sama jako on siellä A -ryhmässä, mestaruus iso A:lla ja pikku a:lla samaan tapaan kuin N ryhmässä.

Ehdottomasti kannattaisin jo heti ensi vuonna tuota luokkajakoa systeemiä Norten/Naisten SM kisoihin, ei olisi varmasti osallistujista pulaa kun Trophy autolla voi voittaa mestaruuden, samalla tulisi testattua toimiiko konsepti.

Tiedän että jotain tällaista luokkajakosysteemiä on ehdotettu, mutta en tiedä onko mitään päätöksiä asisata tehty, olen myös kauhukseni kuullut, että rallin lajiryhmä olisi erotettu??? Tietääkö kukaan mistä siinä on kysymys ja kenellä on sellaiset valtuudet???

Vastaa Viestiin