Mitä öljyy esco cossuun??

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
teemu
Viestit: 6
Liittynyt: 16.07.2004 00:00

Mitä öljyy esco cossuun??

Viesti Kirjoittaja teemu » 13.10.2004 12:00

mitä oljyy on ylensä käytetty cossun jakolaatikos,etuperäs,takaperäs,moottoris ja vaihdelaatikos.?? kävin meinaan vaihdattamas oljyt omaan cossuun ja nykyiset oljyt mitka laitettiin jakolaatikkoon niin ne ei pysy sisäl ja oljy oli ATF III AUTOM.VAIHT .ÖLJY 3LK 2. :cry:

Avatar
SL-RallyTeam
B-junnu
B-junnu
Viestit: 23
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Re: Mitä öljyy esco cossuun??

Viesti Kirjoittaja SL-RallyTeam » 13.10.2004 13:26

teemu kirjoitti:mitä oljyy on ylensä käytetty cossun jakolaatikos,etuperäs,takaperäs,moottoris ja vaihdelaatikos.?? kävin meinaan vaihdattamas oljyt omaan cossuun ja nykyiset oljyt mitka laitettiin jakolaatikkoon niin ne ei pysy sisäl ja oljy oli ATF III AUTOM.VAIHT .ÖLJY 3LK 2. :cry:
Niin, onkohan kysymys vakio vai kilpa-autosta. Ja jos on kilpa-auto, niin millaiset etu- ja takaperät ovat? Entä onko suorakytkentälaatikkoa?
Täysillä sisään - Paareilla ulos !

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 13.10.2004 16:20

Castrol SAF-XJ

Avatar
kolli
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 75
Liittynyt: 05.06.2004 00:00

Oili ongelmako

Viesti Kirjoittaja kolli » 13.10.2004 18:39

Jos sulla on siviili auto, niin laita sellaiset öljyt mitä fordsoniin suositellaan, varmaan löytyy esm. mobililta taulukko ja yleensä kaikilta öljyn valmistajilta, mutta älä laatikkoon tunge mitään automaatti öljyä jos se ei kerran ole automatig. Itselläni on kossu kilpurina ja moottorissa on parhaimmat kastrollit ne kestää hyvin lämpöä jota turbo kone yleensä tuottaa ja etuperässä laatikossa sekä takaperässä olen käyttänyt mobilin suosittelemaa öljyä, ei mitään ongelmia, olen vain vaihtanut öljyt pari-kolmekertaa vuodessa ja hyvin toimiim, vain normaalia kulumista

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Re: Oili ongelmako

Viesti Kirjoittaja Unto » 13.10.2004 19:33

Meillä oli aikoinaan Sierran Cosworthi sellanen 204hv takaveto (siviili). Autoon vaihdettiin muutaman kerran vaihdelooda (manuaali) kunnes asiasta jotain tietävä (foordisti) valisti meitii et automaatti laatikon öljyt pitää olla kossyn manuaali askissa :o .
Ittekkin sitä ihmeteltiin, mutta "yrittänyttä ei panna" ja totta vie växel'looda pysy pitempään ehjänä kuin koskaan ennen (ainakin auton myymiseen asti).
Aikaisemmin käytettiin muistaakseni Castrollin oljyä.

Avatar
SL-RallyTeam
B-junnu
B-junnu
Viestit: 23
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja SL-RallyTeam » 13.10.2004 20:26

Joo-o, vakiolaatikkoon automaattiöljyt, suosittelevat monen muunkin automerkkin laatikkoon automaattiöljyä. Muistaakseni ei synkorenkaat takertele niin pahasti.


Me olemme käyttäneet Kendalin GT-1 öljyä koneessa. Talvella 10W50 ja kesällä 20W50. GT-1:ssä on hyvin paineensieto-ominaisuutta.

Etu- ja takaperään ihan normaalit lukkoperäöljyt. Jos etuperässä ei ole lukkoa, niin silloin normaali vetopyärästö-öljy. Teboilin öljyt toimineet ihan hyvin.

Suorakytkentälaatikossa ja keskiviskossa on "raskaankaluston" vaihdelaatikkoöljy 80W90 (taitaa olla Teboilin Hypoid). Jos laitat automaattiöljyt, niin taitaa leikkailla kiinni... Joku viisaampi sanoi, että tuollaiset "vaseliinit" pysyvät rattaissa paremmin kiinni, kun painetta kertyy hampaiden kosketuspinnoissa enemmän.

Avatar
Ammattikatsoja
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 02.10.2004 00:00
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Ammattikatsoja » 13.10.2004 21:46

Mulla oli sierra cossun koneessa valvolinen racingia ja toimi erittäin hyvin...

Avatar
teemu
Viestit: 6
Liittynyt: 16.07.2004 00:00

Re: Mitä öljyy esco cossuun??

Viesti Kirjoittaja teemu » 13.10.2004 23:07

vakio laatikot siel pitäis olla. auto on ihan siviili käyttöön tarkoitettu ja reilu300hv

Avatar
jjs
Yleinen
Yleinen
Viestit: 281
Liittynyt: 18.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja jjs » 13.10.2004 23:19

Fordilta -oma öljy MT75 laatikkoon-. En muista tyyppiä ulkoa. 86-90 takavetoisten Borg&Warner T5 lodjuun käytetään automaattiöljyä.
Jos autossasi on todelliset yli 300hv ja vääntö sen mukainen (eli luokkaa yli 450nm) laatikko ei ole pitkäikäinen, muovailuvahasta tehdyt rattaat vaihteiden 2 ja 3 osalta sanovat sopimuksen äkkiä irti. Eli käytä malttia ja hillitse cobrakättä....
Koneeseen esim. Valvoline VR-1 Racing 5w-50, ehdottomasti ei puoli- tai eisynteettisiä.

Avatar
SL-RallyTeam
B-junnu
B-junnu
Viestit: 23
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja SL-RallyTeam » 14.10.2004 07:47

Fordin oma MT-75 öljy on Esson valmistamaa öljyä, samaa ominaisuuksiltaan kuin automaattiöljy. Hinnassa on vain hiukan eroa!


Ja tosiaan, jos väännöt on 450 Nm luokkaa, niin ei laatikko kauan kestä. 2 ja 3 rattaat heikoilla, eikä ryhmäpyörätkään ole niitä vankimpia...
Täysillä sisään - Paareilla ulos !

Avatar
replica
Viestit: 4
Liittynyt: 07.09.2004 00:00

öljyt

Viesti Kirjoittaja replica » 14.10.2004 18:20

Etu ja taka perät- niihin kuulu laitta GL-5, itseasiassa tavallinen hypoidi öljy ja perän lukko ei vaikuta siiheen koska se on visco ja suljettu perän ölylle.
Vaihteisto- foordin oma MT.75
Jakovaihteisto- ATF, autom. vaihteistön öljy

Avatar
teemu
Viestit: 6
Liittynyt: 16.07.2004 00:00

cossust lähti loota lomil

Viesti Kirjoittaja teemu » 20.10.2004 11:45

Eilen lähti sit kolmonen kesälomal ja en oo ihan varma et onks koko laatikko paskana. Auton ku laittaa käyntiin ja on vaihde vapaal niin kuuluu oikeen s******* moinen kolina laatikost. Jos laittaa kytkimen pohjaan niin kolina havii täysin. mikä mahtaa olla ?? kyl oli cossu kannattava ostos olen meinaan vast ite ajanu sil noin 1000km :( oisko sul tietoo mikä vaihteisto sinne kannattais lykätä mikä vois kestää noita tehoja????

Avatar
Cosesc
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 05.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Cosesc » 20.10.2004 16:59

Kolmosen ratas sökönä ja ryhmäpyörä todennäköisesti myös. Osat on halpoja fordilta, ryhmäpyörä luokkaa 200e, 3. ratas 100e. Kaikki laakerit kannattaa uusia myös remontin yhteydessä kuten myös synkrot. Kannattaa myös varautua uusimaan kytkinakseli koska se ryhmäpyörän rattaan kanssa muodostaa parin...

Vastaa Viestiin