Onko näin? Sama etu- ja takavedossa, kesällä ja talvella? Vaiko vain ruåtsalaisten pullamössöjuttuja ...?
Rallirenkaiden pyörimissuunta
-
-AP-
- Yleinen

- Viestit: 214
- Liittynyt: 18.08.2008 00:00
- Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso
Rallirenkaiden pyörimissuunta
Löysin ruåtsalaisen rengasmyyjän sivuilta maininnan, että pyörimissuunnaltaan merkitty rallirengas asennetaan vetävässä pyörässä pyörimissuunnan mukaan, vapaastipyörivässä vastakkaiseen suuntaan.
Onko näin? Sama etu- ja takavedossa, kesällä ja talvella? Vaiko vain ruåtsalaisten pullamössöjuttuja ...?
Onko näin? Sama etu- ja takavedossa, kesällä ja talvella? Vaiko vain ruåtsalaisten pullamössöjuttuja ...?
- MJT
- WRC

- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: Rallirenkaiden pyörimissuunta
:D Itse olen kyllä käyttänyt tät tapaa, eli vetopyörissä oikein ja ei vetävissä päin vastoin. Sopii siis sekä etu että takavetoisiin. Tämä oma mielipiteeni.-AP- kirjoitti:Löysin ruåtsalaisen rengasmyyjän sivuilta maininnan, että pyörimissuunnaltaan merkitty rallirengas asennetaan vetävässä pyörässä pyörimissuunnan mukaan, vapaastipyörivässä vastakkaiseen suuntaan.
Onko näin? Sama etu- ja takavedossa, kesällä ja talvella? Vaiko vain ruåtsalaisten pullamössöjuttuja ...?
- Spoileri
- KV

- Viestit: 523
- Liittynyt: 24.02.2011 18:58
- Paikkakunta: Lemi
-
-AP-
- Yleinen

- Viestit: 214
- Liittynyt: 18.08.2008 00:00
- Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso
- RacingMedia
- KV

- Viestit: 603
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Itse ajattelen että ovat tehtaalla jo pyörimissuunnan miettineet?
En kääntäisi.
En kääntäisi.
Vauhtia ja Vastuuta!! www.toniharsia.com www.endurospecial.com
- Kollo
- KV

- Viestit: 351
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Tai sitten asia on niin että kaikki renkaat suunnitellaan isoille pojille, eli tehokkaisiin nelivetoihin? Kuulostaa päättömältä, mutta kardaaniautossa jotkin piikkipyörät toimivat parhaiten "takaperin", eli pyörimissuunta väärin päin. Tai sitten meidän perstuntuma on väärässä, täysin mahdollista sekin...
-
-AP-
- Yleinen

- Viestit: 214
- Liittynyt: 18.08.2008 00:00
- Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso
- Kollo
- KV

- Viestit: 351
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
-AP- kirjoitti:Siis ei-vetävissä pyörissä? Vai vetävänä? Mikä rengas toimii näin, mikä ei, kokemuksesi perusteella?Kollo kirjoitti:, mutta kardaaniautossa jotkin piikkipyörät toimivat parhaiten "takaperin", eli pyörimissuunta väärin päin...
Jääkuvioinen rengas ja KAIKKI pyörimissuuntaa vasten alle. Olosuhteista riippuen, kokeilu kannattaa.
-
-AP-
- Yleinen

- Viestit: 214
- Liittynyt: 18.08.2008 00:00
- Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso
Just, kiitos. Omasta 'urastani' voin tähän väliin todeta sen verran, että olen ajanut kilpaa tähän mennessä vain kun aurinko paistaa ja asfaltti on kuuma. Siis kiihdytysautoilua. Näin ollen kaikki kokemusperäinen tieto on tervetullutta, sillä minkäänlaista omaa kokemusta ei ole sorasta ja/tai jäästä. Ja ne kurvit!
Miten maallikko erottaa jäärenkaan lumikumista?
Miten maallikko erottaa jäärenkaan lumikumista?
-
VILLEvonWOLTTI
- Yleinen

- Viestit: 186
- Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Nastat pysyy kyllä kiinni yhtähyvin pyörii pyörä mitenpäin tahansa.
Tehokkaissa nelikoissa tehtaa suosittelema pyörimis suunta on ainoa oikea. Kaks vetosissa varsinkin pöperöllä ajettaessa suosittelen ei vetäviä pyöriä ns. väärinpäin. Jolloin ei vetävät ei mene tukkoon jarruttaessa. Kovalla jäisellä pinnalla, jossa ei ole pöperöä laitan pyörimis suunnan ei vetävissä oikeinpäin.
Tehokkaissa nelikoissa tehtaa suosittelema pyörimis suunta on ainoa oikea. Kaks vetosissa varsinkin pöperöllä ajettaessa suosittelen ei vetäviä pyöriä ns. väärinpäin. Jolloin ei vetävät ei mene tukkoon jarruttaessa. Kovalla jäisellä pinnalla, jossa ei ole pöperöä laitan pyörimis suunnan ei vetävissä oikeinpäin.
- AL1
- Yleinen

- Viestit: 274
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Joskus tuli 2-vetoisella kokeiltua niitä pyörimis suuntia toisinpäin. Mielestäni sillä oli vain huonontava vaikutus ohjattavuuteen. Kyllähän se pito oli sitten kunnossa kiihdyttäessä ja jarruttaessa kun kerranki laittoi kunnon renkaat alle..
Kyllä ne renkaat on suunniteltu pyöriväksi siihen suuntaan mihin on, haettiin veto- tai jarrutuspitoa...
Kyllä ne renkaat on suunniteltu pyöriväksi siihen suuntaan mihin on, haettiin veto- tai jarrutuspitoa...
- ignis
- KV

- Viestit: 656
- Liittynyt: 18.12.2005 00:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
Muistan joskun olleen jossain kuvan missä Gardella oli etuveto Seatissa takapyörät "väärinpäin" alla ja kun syytä kysyttiin niin haettiin parempaa pitoa. Eli kyllä isot pojatkin kokeilee että kumminpäin parempi. Ja kyllä ne nastat siellä alla pysyy kunhan vain muistaa pyörittää niitä renkaita koko ajan samaan suuntaan. Jos käytetyn pyörän pyörimis suuntaa vaihtaa niin nastan irtoaminen kyllä lisääntyy... Varsinkin jos väärinpäin pyörinyt pyörä laitetaan pyörimään oikein vetäviin pyöriin. Kyllä tuota pyörimis suunnan vaihtamista käytetään ei vetävissä nimenomaan sen takia että vältetään pyörän tukkeutumista jarruttaessa.
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?