Rallirenkaiden pyörimissuunta

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Rallirenkaiden pyörimissuunta

Viesti Kirjoittaja -AP- » 04.09.2008 12:28

Löysin ruåtsalaisen rengasmyyjän sivuilta maininnan, että pyörimissuunnaltaan merkitty rallirengas asennetaan vetävässä pyörässä pyörimissuunnan mukaan, vapaastipyörivässä vastakkaiseen suuntaan.

Onko näin? Sama etu- ja takavedossa, kesällä ja talvella? Vaiko vain ruåtsalaisten pullamössöjuttuja ...? 8O

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Rallirenkaiden pyörimissuunta

Viesti Kirjoittaja MJT » 04.09.2008 20:17

-AP- kirjoitti:Löysin ruåtsalaisen rengasmyyjän sivuilta maininnan, että pyörimissuunnaltaan merkitty rallirengas asennetaan vetävässä pyörässä pyörimissuunnan mukaan, vapaastipyörivässä vastakkaiseen suuntaan.

Onko näin? Sama etu- ja takavedossa, kesällä ja talvella? Vaiko vain ruåtsalaisten pullamössöjuttuja ...? 8O
:D Itse olen kyllä käyttänyt tät tapaa, eli vetopyörissä oikein ja ei vetävissä päin vastoin. Sopii siis sekä etu että takavetoisiin. Tämä oma mielipiteeni. :?:

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 06.09.2008 11:10

No tuota ihmettelinkin yhtä kilpuria tiiraillessani, kun oli kumit väärinpäin. Mitenkäs tämä vaikuttaa, lähinnä takavetoista ajatellen ?
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja -AP- » 06.09.2008 11:58

Uskaltaisko ajatella, että vetävissä pyörissä satsattais näin vetopitoon ja etusissa jarrutuspitoon? Mitä nastat tykkää pyörimissuunnan vaihtamisesta? Onko liimanasta kuitenkin niin hyvin kiinni, ettei vaikutusta ei-vetävällä akselilla?

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja -AP- » 12.09.2008 20:42

Muita ajatuksia asiasta ...? Kääntääkö vaiko eikö kääntää? 8O

Avatar
RacingMedia
KV
KV
Viestit: 603
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RacingMedia » 12.09.2008 20:52

Itse ajattelen että ovat tehtaalla jo pyörimissuunnan miettineet?
En kääntäisi.

Avatar
Kollo
KV
KV
Viestit: 351
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kollo » 12.09.2008 21:32

Tai sitten asia on niin että kaikki renkaat suunnitellaan isoille pojille, eli tehokkaisiin nelivetoihin? Kuulostaa päättömältä, mutta kardaaniautossa jotkin piikkipyörät toimivat parhaiten "takaperin", eli pyörimissuunta väärin päin. Tai sitten meidän perstuntuma on väärässä, täysin mahdollista sekin...

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja -AP- » 12.09.2008 22:07

Kollo kirjoitti:, mutta kardaaniautossa jotkin piikkipyörät toimivat parhaiten "takaperin", eli pyörimissuunta väärin päin...
Siis ei-vetävissä pyörissä? Vai vetävänä? Mikä rengas toimii näin, mikä ei, kokemuksesi perusteella?

Avatar
Kollo
KV
KV
Viestit: 351
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kollo » 12.09.2008 22:27

-AP- kirjoitti:
Kollo kirjoitti:, mutta kardaaniautossa jotkin piikkipyörät toimivat parhaiten "takaperin", eli pyörimissuunta väärin päin...
Siis ei-vetävissä pyörissä? Vai vetävänä? Mikä rengas toimii näin, mikä ei, kokemuksesi perusteella?


Jääkuvioinen rengas ja KAIKKI pyörimissuuntaa vasten alle. Olosuhteista riippuen, kokeilu kannattaa.

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja -AP- » 12.09.2008 22:43

Just, kiitos. Omasta 'urastani' voin tähän väliin todeta sen verran, että olen ajanut kilpaa tähän mennessä vain kun aurinko paistaa ja asfaltti on kuuma. Siis kiihdytysautoilua. Näin ollen kaikki kokemusperäinen tieto on tervetullutta, sillä minkäänlaista omaa kokemusta ei ole sorasta ja/tai jäästä. Ja ne kurvit! 8O

Miten maallikko erottaa jäärenkaan lumikumista?

VILLEvonWOLTTI
Yleinen
Yleinen
Viestit: 186
Liittynyt: 04.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja VILLEvonWOLTTI » 13.09.2008 08:07

Nastat pysyy kyllä kiinni yhtähyvin pyörii pyörä mitenpäin tahansa.
Tehokkaissa nelikoissa tehtaa suosittelema pyörimis suunta on ainoa oikea. Kaks vetosissa varsinkin pöperöllä ajettaessa suosittelen ei vetäviä pyöriä ns. väärinpäin. Jolloin ei vetävät ei mene tukkoon jarruttaessa. Kovalla jäisellä pinnalla, jossa ei ole pöperöä laitan pyörimis suunnan ei vetävissä oikeinpäin.

Avatar
AL1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 274
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja AL1 » 13.09.2008 09:34

Joskus tuli 2-vetoisella kokeiltua niitä pyörimis suuntia toisinpäin. Mielestäni sillä oli vain huonontava vaikutus ohjattavuuteen. Kyllähän se pito oli sitten kunnossa kiihdyttäessä ja jarruttaessa kun kerranki laittoi kunnon renkaat alle..
Kyllä ne renkaat on suunniteltu pyöriväksi siihen suuntaan mihin on, haettiin veto- tai jarrutuspitoa...

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ignis » 13.09.2008 10:01

Muistan joskun olleen jossain kuvan missä Gardella oli etuveto Seatissa takapyörät "väärinpäin" alla ja kun syytä kysyttiin niin haettiin parempaa pitoa. Eli kyllä isot pojatkin kokeilee että kumminpäin parempi. Ja kyllä ne nastat siellä alla pysyy kunhan vain muistaa pyörittää niitä renkaita koko ajan samaan suuntaan. Jos käytetyn pyörän pyörimis suuntaa vaihtaa niin nastan irtoaminen kyllä lisääntyy... Varsinkin jos väärinpäin pyörinyt pyörä laitetaan pyörimään oikein vetäviin pyöriin. Kyllä tuota pyörimis suunnan vaihtamista käytetään ei vetävissä nimenomaan sen takia että vältetään pyörän tukkeutumista jarruttaessa.
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Vastaa Viestiin