ahveniston rc rata pilalla.

Rallicrossiin liittyvä ennakkopuinti käydään tällä foorumilla
Avatar
Sheikki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 186
Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

ahveniston rc rata pilalla.

Viesti Kirjoittaja Sheikki » 06.10.2008 00:10

Rokkirallit tuli järkättyä viikonloppuna apparalla ja en olisi uskonut että joku pystyy radan pilamaan tuolla tavalla. Rc rata ei ole ennenkään pinnaltaa kummonen ollut mutta nyt joku älypää on sitten keksinyt että sinne pitää saada koko pellollinen savea. ko. Kaveri täytyy olla varmaan joku brasilialainen kun ei tiedä että suomessa sataakin välillä ja joskus vähän useamminkin.

Ja jollei joku usko, niin tänään voi vielä sitä kurapaskaa tulla ihailemaan, kun se vielä tohon radalle on uudelleen levittämättä. Tosin tekis mieli kauhoa se lavalla ja kipata jonkun/joidenkin omakotitalon pihaan. Siellä vois leikkiä lapsena vähiin jääneitä kuraleikkejä.

Ei voi muuta tehdä kuin kysyä että, mitä oikein päässä liikkui kun tollasta kuraa on radalle kylvetty ?

Avatar
Etuveto
KV
KV
Viestit: 300
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Etuveto » 08.10.2008 00:37

Rokkiralli kuvia katsellessa näytti siltä että alueella oli satanut reilusti vettä,mutta siitä huolimatta radalle ei tullut yhtään spooreja. :D
Vesihän on vanhin voitehista joten oli varmaan vähän liukasta oudokseltaan. 8O

Näiden olosuhteiden jälkeen Apparan pesu on tosi työlästä, kun rata pitää olla puhdas yleensä seuraavana päivänä. :cry:

Vähän aikaisemmin ajetun JM Kisan kuvista näkyi myös selkeesti että nyt ensimmäistä kertaa rata kestää myös hiekkaosuuksilla .
Eihän se rata ole enään finaalissakaan kuopilla niin kuin ennen vanhaan. :D

Sinne pitäisi vissiin saada kunnon hyppyri ,että tulis lisää katsottavaa yleisölle :idea:

Avatar
Sheikki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 186
Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sheikki » 08.10.2008 08:42

Kestihän se kun ei radan alinta kohtaa ajettu hiekalla vaan asfaltilla. Ja toi nälväily tosta liukkaudesta on turhaa koska rata oli samassa kunnossa kun olis mennyt ajamaan läheiselle pellolle.

Savi on parasta radan pohjustaa kun on kuiva. Mutta jollet ole huomannut niin suomessa sataa suhteellisen usein. Toi radalla oleva lillu on mitä oivinta tavaraa Brasilian rally cross radalle, mutta appara kun on suomessa niin siinä pitäisi olla sekoitus suhteessa huomattavasti enemmän soraa. Kaikki kuskin n. 150 ja ne muutamat sata katsojaa kyllä tietää mistä puhun.

Ja onhan siellä vielä radan haltija ja hoitaja jotka varmaan voi sulle kommentoida.

Ja kannattaa tulla paikalle ettei tarvi kuvista katella.

Totuus on kuitenkin se että sitä hel...in sontaa ei sinne olisi saanut missään nimessä ajaa. nyt joutuu kisat järjestämään sade varauksella. Jos Jokkis kisoissa olisi satanut voittaja ei olisi ollut takatuuppari koska ne ei siellä kurapellolla olisi kääntynyt, kun ei kääntynyt lukoton etuvetokaan.

Sen kuran varmaan saa hakea sieltä radalta jos haluaa vaikka laittaa pihalleen, ai jos joku haluaa parantaa rataansa kuivalla kelillä :D :D

Avatar
Etuveto
KV
KV
Viestit: 300
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Etuveto » 09.10.2008 01:05

Radalta kun oli hävinyt kaikki sidoaineet vuosien aikana, oli siihen saatava kovapohja jotta se kestää kulutusta. Kovaa pohjaa ei voi saada muuten kuin sekoittamalla sidos ainetta hiekkaan riittävän syvälle uloittuvalla pohjustuksella.
Jos pohjustus on matala niin, kuluessaan jostain kohdasta puhki siihen tulee teräväreunainen kuoppa. Tällä syvä pohjustuksella sitä ei tule, mutta tämä vaatii pidemmän ajan ennen kuin se on lopullisesti kovettunut.
Nyt sillä ei ollut aikaa asettua tarpeeksi ennen kovaa käyttöä,jolloin sade pääsi vielä pehmentämään pinnan.
Ensi keväänä se on erittäin hyvässä kunnossa ja kestää kulutusta parhaiten.
Nyt siihen vain pitää karhulla tehdä oikeat muodot, niin kuin maanteihinkin tehdään.
Syys sateet junttaa sen tiiviiksi ja vettä läpäisemättömäksi pinnaltaan.
Tälläinen perusparannus vaan näyttää aika radikaalilta ,jos niitä ei ole ennen nähnyt.
Näitä tehtii silloin ennen kun ei ollut vielä asfalttia käytössä.

Avatar
Sheikki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 186
Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sheikki » 09.10.2008 08:03

Etuveto kirjoitti:Radalta kun oli hävinyt kaikki sidoaineet vuosien aikana, oli siihen saatava kovapohja jotta se kestää kulutusta. Kovaa pohjaa ei voi saada muuten kuin sekoittamalla sidos ainetta hiekkaan riittävän syvälle uloittuvalla pohjustuksella.
Jos pohjustus on matala niin, kuluessaan jostain kohdasta puhki siihen tulee teräväreunainen kuoppa. Tällä syvä pohjustuksella sitä ei tule, mutta tämä vaatii pidemmän ajan ennen kuin se on lopullisesti kovettunut.
Nyt sillä ei ollut aikaa asettua tarpeeksi ennen kovaa käyttöä,jolloin sade pääsi vielä pehmentämään pinnan.
Ensi keväänä se on erittäin hyvässä kunnossa ja kestää kulutusta parhaiten.
Nyt siihen vain pitää karhulla tehdä oikeat muodot, niin kuin maanteihinkin tehdään.
Syys sateet junttaa sen tiiviiksi ja vettä läpäisemättömäksi pinnaltaan.
Tälläinen perusparannus vaan näyttää aika radikaalilta ,jos niitä ei ole ennen nähnyt.
Näitä tehtii silloin ennen kun ei ollut vielä asfalttia käytössä.
Nyt kyllä menee jutut jo pikku poikien tasolle.

Ne jotka aikoo ajaa vielä Ahveniston RC radalla, kannattaa tämä mies pitää kaukana radasta.

Antakaa oikeasti ammattilaisten hoitaa asia. Kyllä sitä savea pitää olla mutta se pitää sekoittaa soran kanssa ennen kuin se edes levitetään radalle. Nyt se sonta on siinä pinnassa ja aivan liian paljon. Niin kauan kuin on kuiva keli, radalla voi ajaa, mutta kun se ei kestä vettä sitten tippaakaan.

Kommentoin kyllä aiemminkin, ettei se yhdestä ainoasta side aineesta ole kiinni. Täyttä höpö höpö juttua. Maalaisjärkeäkin sais käyttää.

Ei kaima millään pahalla mutta kyllähän sait radan pilattua. Olisit sen verran suoraselkäinen että myöntäisit, etkä sortuis sepustamaan tarinoita.

Annetaan AMMATTILAISTEN hoitaa homma jatkossa jooko????

ps. en ole itsekkään ammattilainen, mutta sen verran fixu enkä sitä rataa aio mennä korjaamaan, kun saatan pilata sen entisestään.

Avatar
Etuveto
KV
KV
Viestit: 300
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Etuveto » 09.10.2008 23:46

Näitä ratoja on tehty vuodesta -76 lähtien ,joten ei tää sen erikoisempi oo kun muut kaan.
Tässä vaan oli silloin illalla kun nää hommat piti tehdä , se väärän sidosaineen toimittajan moka.
Tavara ei ollut sitä mitä tilattiin, se kyllä sekoitettiin 30 sentin syvyyteen asti niin kuin pitikin hiekan kanssa, mut seoksesta ei tullut semmoinen kuin oli tarkoitus.
Jos pinta tehdää niin kuin kaima ehdottaa se ei kestä ikinä koko alalta vaan siihen tulee teräviä reikiä. (Jos satuitte katsomaan Samba Crossia siellä näytti olleen sellainen terävä reikä suoranpäässä.)Tämä todettiin jo 70 luvulla kun näitä tehtiin.
Joku tietysti ehdottaa musketta tähän kohtaan mutta se liettyy samalla lailla kun vesi pääsee sen sisään, ainut on että se ei ole niin liukasta mutta siihen tulee syvät spoorit.
Nyt lievä ongelmahan on että pintaaine imee hieman kosteutta, koska siinä on liian suuri raekoko, joka päästää veden pintakerrokseen ja aiheuttaa sen liettymisen. Tuttu asia joka tiedettiin jo silloin ennen ekaa kisaa.
Silloin ei vaan ollut mahdollisuutta korjata asiaa.

PS. On muuten helppo arvostella erilaisia asioita jos ei ole itsellä omakohtaista ja todellista tietoo syy yhteyksistä.
Ainut tehokas parannuskeino on hiesukerroksen kuorinta ja lisä sekoitus kun pinta on märkä. Tiekarhulla homma hoituu parhaiten, ja sen jälkeen 0-3 kivituhka pintaan.

Avatar
Sheikki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 186
Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sheikki » 10.10.2008 11:10

No ajakaa te kuravellissä jatkossakin :?

Kyllä mulla on varaa antaa periksi noin kaikki tietävälle.
(totuus kuitenkin on että, rata on kyllä kurapeltoa huonompi)

Avatar
Autokross
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 78
Liittynyt: 27.04.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja Autokross » 10.10.2008 11:49

No nyt on ainakin yritetty parantaa rataa, jotain sille radalle piti tehdä! tulevaisuus näyttää että paraniko?
Ei saa jäädä maahan makaamaan ja yrittänyttä ei laiteta?

Avatar
Sheikki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 186
Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sheikki » 10.10.2008 12:43

Autokross kirjoitti:No nyt on ainakin yritetty parantaa rataa, jotain sille radalle piti tehdä! tulevaisuus näyttää että paraniko?
Ei saa jäädä maahan makaamaan ja yrittänyttä ei laiteta?
Tuossa olen samaa mieltä, mutta et laitetaan 30cm kuravelliä päälle. :roll:

Avatar
Etuveto
KV
KV
Viestit: 300
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Etuveto » 11.10.2008 12:14

Valitettava tosiasia näyttää olevan että tämä uusi sukupolvi EI OLI AJANUT VIELÄ KOSKAA HUONOLLARADALLA. 8O
Eihän tässä ole mitään siihen verrattuna mitä oli 70 -80 luvulla, silloin jäi huonommat kuskit kiinni selvään hiekkaan keskelle rataa.
Esim Lopella Ryskälässä oli radalla yli puolen metrin monttuja pehmeässä hiekassa. Samoin Ruskeasannalla,Orimattilassa,Heinolassa,Hyvinkäällä,Kukonkoivussa,Lohjalla,Lammilla eli lähes joka radalla.
Nyt rutistaan heti jos on vähän epätasaista tai liukasta.
Vielä selvyyden vuoksi kun palautetaan mieliin Nummelan lentokentällä ajettu JM SM, sinne tuli TERÄVÄREUNAISIAREIKIÄ johtuen liian ohuesta pohjustuksesta. Eikä niistä juuri kuluttajan suojaa kyselty.
Eihän näistä olis mitään tietoo muuten ,mutta kun tuli ajettua Suomen eka VIRALLINEN JM Ruskeasannan motocrossiradalla 1975 ja sen jälkeen 17 vuotta aktiivisesti noin 850 LÄHTÖÄ.
JM ratoja olen joutunut tekemää Jäälle, Soramonttuihin ja Pellolle yli kolmekymmentä (30) vuotta. 8)
Appara on lasten leikkiä niihin verrattuna kun niissä ei ollut mitään valmiina.
Tää mielipiteiden vaihto on pelkästään johtunut KAIMAN radanteon virhearvioinnista, sen vuoksi ihmettelen kun hauskaa pitävää Rokkiporukkaa ei valvo edes AKK:PYROKRATIA.
Suomeksi sanottuna Rokkiradan olis voinut tehdä KOKONAAN ASSULLE kun ei pitäis olla JÄYKKÄÄ prosentti sääntöä.
Elikkä radan PESU oli SHOKKI. :evil:

PS.Ensi kesänä rata on kestävin koko maassa olevista :D

Avatar
Sheikki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 186
Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sheikki » 11.10.2008 12:48

Eli kun -70 luvulla on radat ollut huonoja, niin 2000 luvullakin pitäsi olla. Miksi sitten ei ajeta 70 luvun turvavarusteilla. Todella säälittävää "ei ennenkään" puolustelua. Kyllä nykyajan maansiirto vehkeillä voi parempia ratoja tehdä helpommin.

Ja Rokkiralli porukka on tottunut huonoihin ratoihin, kiitos kiusaa tekevän Akk;n. Mutta nyt Apparan rata on sadekelillä kaikkein huonoimpia. Mielummin olisin ajanut Kirkkonummen Kantvikin radalla.

Kyllä kävin pelkkää assu rataakin kokeilemassa, mutta kun sen turvattomuus ja kaiteiden paukuttelun vaaran vuoksi ajatuksen skippasin.

Joka ikisen Rokkirallin jälkeen on alue jouduttu pesemään ja paikallinen imulakaisukone on vielä oman harjauksen jälkeen alueen putsannut. Eli ei se todellakaan ole Shokki. Nyt SHOKKI oli ainoastaan radan paskasta kunnosta.

Ei todellakaan paikkalliset ole väärässä, kun kommentoi ettei sulle mitään uskalla sanoa.

ps. ja vaikka en ole vielä eläkkeellä niin en minäkään ole mikään teini poika enää. Meillä kisoissa kuitenkin ajaa jo kuskeja jotka ovat minua 25 vuotta nuorempia.

Ja mitä tulee tuohon Akk;n puuttumiseen lajistamme niin kerro yksikin hyvä syy miksi meidän ko. organisaatioon kuuluisi kuulua. Minä kerron sen jälkeen 100 syytä miksi sinne ei missään nimessä kannata kuulua.
ps. miksi Jokkis porukka kerää taas kerran adressia.

Mä tiedän että olen veemäinen jätkä, mutta jos minä mokaan niin en rupea selittelemään, vaan teen asialle jotain.

Avatar
Etuveto
KV
KV
Viestit: 300
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Etuveto » 11.10.2008 17:00

Sehän on ihan ok toi sun Rokkiralli systeemi ,on todella hyvä että joku todella USKALTAA reilusti kulkea omia polkuja näissä kisa hommissa.
Minun mielestä JM ja Crossi on ihan liikaa paimennettua,tällä hetkellä.
Kyllä sitä pitää olla joku maalaisjärki edelleen mukana,että voi säätää asioita olosuhteiden niin vaatiessa.

Se että koneet ovat nyky aikaa ei poista sitä muuttuvaa tekijää että materiaalit ovat olleet tuhansiavuosia käytännössä samoja.

Nyt ei ole kysymys kaiman iästä vaan yleisesti nykynuorien asennoitumisesta muuttuviin olosuhteisiin.
Aikanaan JM Pilotit vetivät kelillä kuin eikä kukaan rutissut.

Lisäyksenä muillekin ketkä taistelee pettävien ratojen kanssa, se kivituhka EI saa olla sorasta tehtyä koska siinä on pyöreitäkivä jotka eivät tartu toisiinsa jolloin pintaa ei saada kulutusta kestäväksi .

Apparalle tuotiin sorasta tehtyä kivituhkaa (kun aikataulun puitteissa ei saatu kalliosta muskattua) joka ei kiinteytynyt riittävästi ja imee vielä vettä joka huonontaa lopputulosta.
(Apparan rata on kaupungin omaisuutta joten kaupungin pitäisi myöskin pitää tämä suorituspaikka kunnossa, niin kuin muutkin urheilukentät)

On ihan tuhaa dramatisoida lopputulosta kun projekti ei ole edes vielä valmiina.

PS. Onks se huonojuttu kun on vissiin tullu liikaa kokemusta näistä asioista

Avatar
Sheikki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 186
Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sheikki » 11.10.2008 17:51

Maalaisjärkeä käytettiin että kisat saatiin ajettua. Sen takia alaosan hiekkä s-mutkaa ei ajettu vaan kyherö asfaltti. Ja niin kuin aiemminkin kirjoitin rata oli kaameassa kunnossa ja se ei ole ainoastaan minun mielipiteeni. Muusta asiasta en alunperinkään kommentoinut.

No nyt nää kirjoitukset on täällä ensi vuonna kaivettavissa. Joten minä ainakin aion pyytää julkisesti anteeksi, jos ensi kesän krossi kisoissa sateen sattuessa rata on hyvä. :oops:
Tosin siihen en usko.

toni791
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 121
Liittynyt: 02.06.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toni791 » 11.10.2008 18:01

No nyt nää kirjoitukset on täällä ensi vuonna kaivettavissa. Joten minä ainakin aion pyytää julkisesti anteeksi, jos ensi kesän krossi kisoissa sateen sattuessa rata on hyvä. Embarassed
Tosin siihen en usko.

8O :wink: joo ei tarvikkaa uskoa...tietääkseni/uskoakseni siellä ei ajeta krossi kisaa ensi vuonna :o onneks...

sattuuhan näitä virheitä kaikille...pitäisi uskaltaa myöntää se,..

ps. appara on muinaisjäänne,eikä kuulu nykyajan ratojen parhainmistoon,vaikka olisi kunnossa.

ps2muistan olleeni kattomassa alamäen ja muitten kamppailua joskus 80 lopussa jne...oli hohdokasta palata sinne itsekin kilpailemaan keväällä!!MUTTA SIIHEN SE KAIKKI JÄIKIN..,myönnetään se legendaarisuus..mutta ei vaan toimi enää..

toniol
WRC
WRC
Viestit: 1622
Liittynyt: 04.08.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toniol » 11.10.2008 21:51

toni791 kirjoitti: 8O :wink: joo ei tarvikkaa uskoa...tietääkseni/uskoakseni siellä ei ajeta krossi kisaa ensi vuonna :o onneks...
Jaahas..onkohan päällimmäinen syy tähän mahdolliseen ajamattomuuteen rallicrossin aikataulu..tuleeko olemaan liian suuri riski että jos Apparalla ajetaan että A-finaalit jää ajamatta? Eikös siellä pidä pörinöiden loppua tasan klo.17?
Toni Ollikainen | http://www.tonigraphs.com | @ Facebook
**En vastaa foorumin kuvakyselyihin. Kuvakyselyiden merkeissä ota yhteyttä sähköpostitse.**

Vastaa Viestiin