Pienet akut kokemuksia

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
polaris1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 137
Liittynyt: 25.11.2005 00:00

Pienet akut kokemuksia

Viesti Kirjoittaja polaris1 » 05.11.2008 15:03

Riittääkö tommonen 12v 19ah geeli akku ja lähteekö pelit käytännössä käyntiin miten hyvin. Olisi helppo asentaa eikä tarvitse rakentaa suljettua koteloa kuten tavan akulle. Bilailu kaupassa on kyseinen akku 74e ja reisinki akut alkaen 200e, on käytännön ero yhtä suuri. :lol:

Avatar
liljedahlracing
Yleinen
Yleinen
Viestit: 285
Liittynyt: 12.12.2004 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liljedahlracing » 05.11.2008 21:09

Itsellä riittänyt ainakin hyvin 12v 17ah hyytelö akku,Samanlaisia akkuja käytetään esim pankkien valvontalaitteissa jos sattuu esim sähkökatko,akku pihistää virtaa eli antaa sen mitä laite tarvitsee tarvittaessa.Löhtee 30 pakkasesta tai tallissa seisseenä pitkiä aikoja.

Akun väri ei ole vaan oranssi tai punanen ja hinta tosiaan 50e ja 100 välissä.

Omasta kokemuksesta näitä pattereita kohtaan +

BMWWBS
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 119
Liittynyt: 16.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja BMWWBS » 05.11.2008 22:27

Hyvin tossa pikkuakussa virtaa piisaa, mitään käytännön eroa isoon en siinämielessä ole huomanut, Bemari starttaa yhtähyvin niin isolla kun pienelläkin.

Mutta eka pikkuakku kesti mulla noin 1,5 vuotta, sitten alkoi virrat pikkuhiljaa kadota. Toka kesti 5kk ja jännite tippu kertalaakista 8v.
Nyt tämä kolmas on muutaman kuukauden ikänen ja ainakin vielä hyvin pelittää.
Nämä ei ole ollut geeli malleja vaan ihan hapotettavia.

Samaa ongelmaa on ollut myös perheen muissa kulkineissa, esim
skootterin geeliakku kesti alle 2v ja prätkästäkin oli GEELI tyhjänä kun sitä viimeviikolla yritin startata :cry:

Seuraavaksi kilpurin akuksi minä ainakin kokeilen tollaista RACING mallia,
liekö se sen pitkäikäsempi? Näkeepähän sitte.

Avatar
j-mkujala
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 07.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 07.11.2008 16:58

ainakin siviilipelissä pelaa 18 Ah pikkuakku, ens kerralla laitan pienemmän.

kunhan vain katsoo että startti / piikki virtaa on tarpeeksi ....yli 200 Ah

Avatar
MKO
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 51
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

kotelo pikkuakulle

Viesti Kirjoittaja MKO » 16.11.2008 16:56

Löytyykö jostain valmiina pikkuselle akulle muovista koteloa? päätin siirtää vakiopaikalta akun pois ja aloin etsimään netistä koteloa mutta ei heti silmään iskeny.

Avatar
j-mkujala
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 07.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 16.11.2008 17:59

aika heikolla hapella ovat :cry: en ole itse löytänyt ainakaan, tein ohuesta rosterista kotelon

sehän tollases pikkuakussa on hyvää et saa sijoitettua helpolla etuaksilan takapuolelle ja alas, ei tartte edes painavaa pitkää kaapeliakaan, itsellä painoi kontista eteen kaapelit enemmän kuin itse pikkuakku :lol:

Avatar
MKO
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 51
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MKO » 16.11.2008 19:19

juu pitänee lähtä muovikauppaan. Säännöt sanoo että muovikotelo joten peltinen on pois suljettu vaihtoehto

Avatar
polaris1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 137
Liittynyt: 25.11.2005 00:00

Miksi

Viesti Kirjoittaja polaris1 » 16.11.2008 21:24

Miksi pitää koteloida vai onko ulkonäkö juttu. Eikös tommosen geeli akun saa laittaa ilman koteloita kunhan kiinnitys on oikeanlainen.

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Miksi

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 17.11.2008 01:57

polaris1 kirjoitti:Miksi pitää koteloida vai onko ulkonäkö juttu. Eikös tommosen geeli akun saa laittaa ilman koteloita kunhan kiinnitys on oikeanlainen.
Kuiva-akkukin on peitettävä kokonaisuudessaan eli koteloitava, jos se on sijoitettu ohjaamoon (märkäakulle lisäksi tuuletus ohjaamon ulkopuolelle). Mutta esim. takaluukkuun sijoitettuna riittää oikosulut estävä "kansi". Eli siis akun navat pitää olla suojattuina. (Säännöt ovat hieman erilaiset eri ryhmien autoille).

- hannulehessaari

Avatar
polaris1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 137
Liittynyt: 25.11.2005 00:00

muovia

Viesti Kirjoittaja polaris1 » 18.11.2008 12:12

Juu säännöissä lukee että kotelon tulee olla muovinen, kuinkahan käytännössä on kun metallia oli edellisessä autossa ja ei siitä kukaan mitään sanonut. Muovista on aika lailla vaikea itse tehdä jos ei sitten leikkaile jostan vanhasta kanisterista joka on karmeen näkönen.

htr
KV
KV
Viestit: 539
Liittynyt: 08.05.2004 00:00

Re: muovia

Viesti Kirjoittaja htr » 18.11.2008 12:30

polaris1 kirjoitti:Juu säännöissä lukee että kotelon tulee olla muovinen, kuinkahan käytännössä on kun metallia oli edellisessä autossa ja ei siitä kukaan mitään sanonut. Muovista on aika lailla vaikea itse tehdä jos ei sitten leikkaile jostan vanhasta kanisterista joka on karmeen näkönen.
Miten olis veneen muovinen akkukotelo. Biltemasta :wink:

BMWWBS
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 119
Liittynyt: 16.05.2004 00:00

Re: muovia

Viesti Kirjoittaja BMWWBS » 23.11.2008 22:59

polaris1 kirjoitti: Muovista on aika lailla vaikea itse tehdä jos ei sitten leikkaile jostan vanhasta kanisterista joka on karmeen näkönen.
Mitenniin :?: Jos sulla itsellä eikä kellään kaverilla ole laitteita muovin hitsaukseen niin käy ihmeessä kysäsemässä jostain korjaamosta apua.
Nykyään ihan yleistä hommaa toi muoviosien korjaus/hitsailu.
Esim omaan kilpuriin tekastiin tommonen muovinen akkukotelo samasta kamasta mitä käytetään pohjan suojana eli 3mm Polyeteenistä.
On halpaa ja helppo muokata sekä hitsata ja mielestäni tuosta tuli paljon nätimpi, eikä niin omatekoisen näköinen kun metallinen.
Samasta aineesta tekee myös helposti esim juuri omaan autoon sattuvanmuotoisen ja nätinnäköisen öljynkerääjäsäiliön tai vaikka lasinpesuneste säiliön.
PS:Tämä ei ole hi tekkiä vaikka siltä ehkä näyttääkin :wink:

Vastaa Viestiin