Pienet akut kokemuksia
- polaris1
- A-Junnu

Pienet akut kokemuksia
Riittääkö tommonen 12v 19ah geeli akku ja lähteekö pelit käytännössä käyntiin miten hyvin. Olisi helppo asentaa eikä tarvitse rakentaa suljettua koteloa kuten tavan akulle. Bilailu kaupassa on kyseinen akku 74e ja reisinki akut alkaen 200e, on käytännön ero yhtä suuri. 
- liljedahlracing
- Yleinen

- Viesti:
Itsellä riittänyt ainakin hyvin 12v 17ah hyytelö akku,Samanlaisia akkuja käytetään esim pankkien valvontalaitteissa jos sattuu esim sähkökatko,akku pihistää virtaa eli antaa sen mitä laite tarvitsee tarvittaessa.Löhtee 30 pakkasesta tai tallissa seisseenä pitkiä aikoja.
Akun väri ei ole vaan oranssi tai punanen ja hinta tosiaan 50e ja 100 välissä.
Omasta kokemuksesta näitä pattereita kohtaan +
Akun väri ei ole vaan oranssi tai punanen ja hinta tosiaan 50e ja 100 välissä.
Omasta kokemuksesta näitä pattereita kohtaan +
-
BMWWBS
- A-Junnu

Hyvin tossa pikkuakussa virtaa piisaa, mitään käytännön eroa isoon en siinämielessä ole huomanut, Bemari starttaa yhtähyvin niin isolla kun pienelläkin.
Mutta eka pikkuakku kesti mulla noin 1,5 vuotta, sitten alkoi virrat pikkuhiljaa kadota. Toka kesti 5kk ja jännite tippu kertalaakista 8v.
Nyt tämä kolmas on muutaman kuukauden ikänen ja ainakin vielä hyvin pelittää.
Nämä ei ole ollut geeli malleja vaan ihan hapotettavia.
Samaa ongelmaa on ollut myös perheen muissa kulkineissa, esim
skootterin geeliakku kesti alle 2v ja prätkästäkin oli GEELI tyhjänä kun sitä viimeviikolla yritin startata
Seuraavaksi kilpurin akuksi minä ainakin kokeilen tollaista RACING mallia,
liekö se sen pitkäikäsempi? Näkeepähän sitte.
Mutta eka pikkuakku kesti mulla noin 1,5 vuotta, sitten alkoi virrat pikkuhiljaa kadota. Toka kesti 5kk ja jännite tippu kertalaakista 8v.
Nyt tämä kolmas on muutaman kuukauden ikänen ja ainakin vielä hyvin pelittää.
Nämä ei ole ollut geeli malleja vaan ihan hapotettavia.
Samaa ongelmaa on ollut myös perheen muissa kulkineissa, esim
skootterin geeliakku kesti alle 2v ja prätkästäkin oli GEELI tyhjänä kun sitä viimeviikolla yritin startata
Seuraavaksi kilpurin akuksi minä ainakin kokeilen tollaista RACING mallia,
liekö se sen pitkäikäsempi? Näkeepähän sitte.
- MKO
- A-Junnu

kotelo pikkuakulle
Löytyykö jostain valmiina pikkuselle akulle muovista koteloa? päätin siirtää vakiopaikalta akun pois ja aloin etsimään netistä koteloa mutta ei heti silmään iskeny.
- j-mkujala
- Yleinen

- hannulehessaari
- WRC

Re: Miksi
Kuiva-akkukin on peitettävä kokonaisuudessaan eli koteloitava, jos se on sijoitettu ohjaamoon (märkäakulle lisäksi tuuletus ohjaamon ulkopuolelle). Mutta esim. takaluukkuun sijoitettuna riittää oikosulut estävä "kansi". Eli siis akun navat pitää olla suojattuina. (Säännöt ovat hieman erilaiset eri ryhmien autoille).polaris1 kirjoitti:Miksi pitää koteloida vai onko ulkonäkö juttu. Eikös tommosen geeli akun saa laittaa ilman koteloita kunhan kiinnitys on oikeanlainen.
- hannulehessaari
- polaris1
- A-Junnu

muovia
Juu säännöissä lukee että kotelon tulee olla muovinen, kuinkahan käytännössä on kun metallia oli edellisessä autossa ja ei siitä kukaan mitään sanonut. Muovista on aika lailla vaikea itse tehdä jos ei sitten leikkaile jostan vanhasta kanisterista joka on karmeen näkönen.
-
htr
- KV

Re: muovia
Miten olis veneen muovinen akkukotelo. Biltemastapolaris1 kirjoitti:Juu säännöissä lukee että kotelon tulee olla muovinen, kuinkahan käytännössä on kun metallia oli edellisessä autossa ja ei siitä kukaan mitään sanonut. Muovista on aika lailla vaikea itse tehdä jos ei sitten leikkaile jostan vanhasta kanisterista joka on karmeen näkönen.
-
BMWWBS
- A-Junnu

Re: muovia
Mitenniinpolaris1 kirjoitti: Muovista on aika lailla vaikea itse tehdä jos ei sitten leikkaile jostan vanhasta kanisterista joka on karmeen näkönen.
Nykyään ihan yleistä hommaa toi muoviosien korjaus/hitsailu.
Esim omaan kilpuriin tekastiin tommonen muovinen akkukotelo samasta kamasta mitä käytetään pohjan suojana eli 3mm Polyeteenistä.
On halpaa ja helppo muokata sekä hitsata ja mielestäni tuosta tuli paljon nätimpi, eikä niin omatekoisen näköinen kun metallinen.
Samasta aineesta tekee myös helposti esim juuri omaan autoon sattuvanmuotoisen ja nätinnäköisen öljynkerääjäsäiliön tai vaikka lasinpesuneste säiliön.
PS:Tämä ei ole hi tekkiä vaikka siltä ehkä näyttääkin