Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
-
htr
- KV

- Viestit: 539
- Liittynyt: 08.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja htr » 12.02.2009 09:22
jartzze kirjoitti:Olen kyllä sitä mieltä vahvasti, että jääkelin pyörällä ei ole mitään tekemistä takavetoisessa autossa vetopyörinä. Bempuista en tiedä, mutta ei sovellu kevyisiin Starlet, GT jne.

OHO!
Ite oon ajanu GT.llä neljä vuotta jäärenkaalla eikä mitään ongelmia ollu. Toissa talvena kokeilin lapuan sprinttiin lumi pyöriä taakse, ja molemmilla vedoilla taka renkaat ihan vituiks. Ei oo tarvinnu sen jälkeen lumipyöriä haaveillakkaan vetopyöriks

-
Jani_V
- Yleinen

- Viestit: 154
- Liittynyt: 23.09.2007 00:00
Viesti
Kirjoittaja Jani_V » 12.02.2009 09:46
Mutta mitenkäs sitten tuo nastan ulkonema mistä Lindholm puhuu? Saako kuluttaja valita ostettaessa onko se nastan ulkonema vakio vai jotain muuta? Vai onko vain pakko ottaa se mitä annetaan? Onko se tasapuolista, että toiset mulkkaa sitten renkaat juuri tilanteeseen sopiviksi ja muille annetaan mitä sattuu tulemaan?
-
team4stroke
- B-junnu

- Viestit: 32
- Liittynyt: 10.11.2004 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja team4stroke » 12.02.2009 11:30
Joo meillä meni kanssa 4 lumi Bf.ä romuksi oli liian kovat kylmäpaineet kun tuo tie oli auki alta 90 nrolla. Mut virheistä oppii vaikka harmittaakin kun huoltoauton hyllyssä olis ollut jääpyörää mitä laittaa alle. Mut paska säkä, tää on Hei motorsporttia koska tää on ilmasta ollut. En usko että Seba-Team on huonoo pyörää myynyt, meilläkin 2ek piti ihan järkyttävä hyvin mut kolmosella ulkoiltiin kun ei enään kääntynyt 76 nastaa paremmassa pyörässä. Lopettakaa turha vinkuminen, ei muuta kun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, vai miten se oli

-
LahtiRacing
- B-junnu

- Viestit: 42
- Liittynyt: 01.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Mäntsälä
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja LahtiRacing » 12.02.2009 15:48
Vai et renkaita ihan romuiks. Meillä oli mäntsäläs alla Boströmin sisäänajamat renkaat 3ek:ta ja kaks vikaa uudet alle 5-10 piikkiä poikki oli rikko saldo ja tietenkin kumin repeämää, mut aika hyvin kesti ainakin starletin alla... Liekös sit rengaspaineella todellakin tekemistä asiaan. Marko meille hieman vinkkejä siihen antoi... Numerolla 112 oltiin liikenteessä...
-
Wr2fast4you
- Yleinen

- Viestit: 186
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja Wr2fast4you » 12.02.2009 16:00
LahtiRacing kirjoitti:Vai et renkaita ihan romuiks. Meillä oli mäntsäläs alla Boströmin sisäänajamat renkaat 3ek:ta ja kaks vikaa uudet alle 5-10 piikkiä poikki oli rikko saldo ja tietenkin kumin repeämää, mut aika hyvin kesti ainakin starletin alla... Liekös sit rengaspaineella todellakin tekemistä asiaan. Marko meille hieman vinkkejä siihen antoi... Numerolla 112 oltiin liikenteessä...
Juu kattelin samaa et monien pienien autojen alla ei menny renkaat läheskään samaan kuntoon, tottakai auton paino ja teho vaikuttaa aika paljon myös renkaiden kulumiseen... mutta meni Suomen Harrin corsasta nuo jääpyörätkin ihan silpuks mitä kattelin kuvia... :)
-
Barney
- Viestit: 19
- Liittynyt: 18.08.2007 00:00
- Paikkakunta: Askola
Viesti
Kirjoittaja Barney » 12.02.2009 16:14
itellä oli alla ylivuotiset uudet misukat vetopyörinä ja kaks kolme vuotta vanhat hyväkuntoset käytetyt edessä ja ainoastaan etuset meni huonoks eli nastoja muutama irtos loput katkes mutta takapyörät ei juuri muuttanu ulkonäköä, ainoastaan muutama nasta poikki ja niillä meinaan ajaa vielä kiikoisten kisan. Auto on starlet ja nro.124 eli tietkin oli jo hiekalla, tosin ei autossa tehojakaan ole pyöriä syömään
-
pete1
- WRC

- Viestit: 992
- Liittynyt: 03.05.2004 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja pete1 » 12.02.2009 18:50
team4stroke kirjoitti:Joo meillä meni kanssa 4 lumi Bf.ä romuksi oli liian kovat kylmäpaineet kun tuo tie oli auki alta 90 nrolla. Mut virheistä oppii vaikka harmittaakin kun huoltoauton hyllyssä olis ollut jääpyörää mitä laittaa alle. Mut paska säkä, tää on Hei motorsporttia koska tää on ilmasta ollut. En usko että Seba-Team on huonoo pyörää myynyt, meilläkin 2ek piti ihan järkyttävä hyvin mut kolmosella ulkoiltiin kun ei enään kääntynyt 76 nastaa paremmassa pyörässä. Lopettakaa turha vinkuminen, ei muuta kun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, vai miten se oli

Itselläni on vain hyviä kokemuksia ko. renkaista, mutta kommentoin kuitenkin.. Mäntsälässä huollossa ollessani kävi välillä jopa sääliksi kavereita joidenka uudet pyörät menivät silpuiksi.. Kaikilla ei ole varaa tuhota arvokkaita renkaita ja ostaa joka kelille ja joka kisaan uutta, tosin toiset pärjäävät huonoillakin..

vai miten se oli...

-
Masa
- KV

- Viestit: 345
- Liittynyt: 14.01.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja Masa » 12.02.2009 21:37
Jani_V kirjoitti:Mutta mitenkäs sitten tuo nastan ulkonema mistä Lindholm puhuu? Saako kuluttaja valita ostettaessa onko se nastan ulkonema vakio vai jotain muuta? Vai onko vain pakko ottaa se mitä annetaan? Onko se tasapuolista, että toiset mulkkaa sitten renkaat juuri tilanteeseen sopiviksi ja muille annetaan mitä sattuu tulemaan?
Käsittääkseni rengasta on saatavilla 3:lla eri nastoituksella. Pisimmällä natsoituksella nasta ei luonnollisestikaan ole niin syvässä renkaassa kiinni kun lyhimmällä nastoituksella nasta on tukevammin (syvemmällä) kiinni, mutta ei anna niin hyvää pitoa lumipöperössä. Näin ainakin olen itse asian ymmärtänyt. Korjatkaa jos olen väärässä...
-
MJT
- WRC

- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja MJT » 12.02.2009 22:44
Masa kirjoitti:Jani_V kirjoitti:Mutta mitenkäs sitten tuo nastan ulkonema mistä Lindholm puhuu? Saako kuluttaja valita ostettaessa onko se nastan ulkonema vakio vai jotain muuta? Vai onko vain pakko ottaa se mitä annetaan? Onko se tasapuolista, että toiset mulkkaa sitten renkaat juuri tilanteeseen sopiviksi ja muille annetaan mitä sattuu tulemaan?
Käsittääkseni rengasta on saatavilla 3:lla eri nastoituksella. Pisimmällä natsoituksella nasta ei luonnollisestikaan ole niin syvässä renkaassa kiinni kun lyhimmällä nastoituksella nasta on tukevammin (syvemmällä) kiinni, mutta ei anna niin hyvää pitoa lumipöperössä. Näin ainakin olen itse asian ymmärtänyt. Korjatkaa jos olen väärässä...
Aikoinaan ei paljon ollut vaihtoehtoja. yli 40-vuotta sitten. Jääpyörät tehtiin siten että painetta pudotettiin 0.3-06 bar normaalista lumipyörästä. Tämä takasi sen, että nasta painui renkaan runkoon syvemmälle ja renkaan kumiseos otti paremman otteen jääpinnasta. Jos pito vaan nastan varassa on tuntuma sama kuin ajaisi pitkä piikkisillä puörillä kivikatua pitkin eli ei mitään pitoa. Eli nastaulkonemaa pienennettiin renkaan painetta vähentämällä. Yksi asia myös syytä huomioida. Kun vaihdetaan renkaita akselistoilta toiselle, pitää huomioida että edestä vasemmalta vaihdetaan oikealle taakse ja oikealta taas taakse vasemmalle. Muuten on varmaa että nastat lähtevät alle aika yksikön. Tämä ikivanha asia josta viimeinen huomio alkuvuoden Tekniikan Maailmassa osastolla 50-vuotta sitten. Siinä huomioitu asia, joskin mielestäni "nuolen kärjet" väärinpäin. Itse käytän juuri päin vastoinen kuvion ohjetta.
-
jknR
- KV

- Viestit: 416
- Liittynyt: 02.08.2007 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja jknR » 12.02.2009 23:29
Kyllähän se liima pitää, kumi vaan pettää lämmetessään.
-
henkka_ok
- WRC

- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja henkka_ok » 13.02.2009 00:59
AskoE kirjoitti:Leinonen kirjoitti:Yksi vaihtoehto miten saada renkaat kestämään on tuoda talvirallit sinne missä on talvi. Jotenkin järjen vastaista, että talvirallit ajetaan noilla korkeuksilla ja vieläpä arvokisana.
Eiköhän tässä olisi oikeasti ideaa? Meillä ainakin painoi tuo raha osallistumisien välillä mennäkkö tulevana viikonloppuna Kiuruvedelle vai Raisioon. Vuosikerta-misukatkin mahtanevat kestää paremmin lumella kuin soralla.
Eii, eiii, ei semmonen kannata. Sinne kauas susirajan taakse kun on niin pitkä matka ettei sillon kannata ees kiertää mitään cuppia. Menee Sprintterin diisseleihin niin paljon rahaa. Lukekaapa vaikka 2006 f-cupin ennakoita, kun talvikisat oli akselilla Savonlinna-Jämsä-Joensuu. Muistelisin että silloin muuten oli lunta ja penkkoja, vai liekkö aika kullannut muistot..
Ei taitu!
-
eagle
- B-junnu

- Viestit: 23
- Liittynyt: 15.10.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja eagle » 13.02.2009 01:40
LahtiRacing kirjoitti:Vai et renkaita ihan romuiks. Meillä oli mäntsäläs alla Boströmin sisäänajamat renkaat 3ek:ta ja kaks vikaa uudet alle 5-10 piikkiä poikki oli rikko saldo ja tietenkin kumin repeämää, mut aika hyvin kesti ainakin starletin alla... Liekös sit rengaspaineella todellakin tekemistä asiaan. Marko meille hieman vinkkejä siihen antoi... Numerolla 112 oltiin liikenteessä...
Tarinasi on varmasti totta mutta sulla olikin markon "vanhoja"misukoita.
keskustelua kun seuraa niin huomaa että lähinnä on kyse tämän vuotisista Misukoita ja BF:tä. tuskin boström on tänä vuonna renkailla 3ek ajanut!!
-
LahtiRacing
- B-junnu

- Viestit: 42
- Liittynyt: 01.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Mäntsälä
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja LahtiRacing » 13.02.2009 09:09
Niin siis kahdelle viimeiselle aivan uudet rankaat alle jotka Bastilta tuli juuri ennen mäntsälää. Siinä kun sitten oli toinen ek hieman pidempi niin renkaan luulisi olleen mennyt huonommiksi, mutta ei. kuitenkin vika ek oli tuplasti pidempi, kuin muut. Rengas lämpeni varmasti paljon enemmän siinä pitkällä pätkällä.
-
jph78
- B-junnu

- Viestit: 33
- Liittynyt: 24.09.2008 00:00
Viesti
Kirjoittaja jph78 » 13.02.2009 10:57
omissa käytetyissä misukoissa liima on vaan surkeaa,ennen mäntsälää oli yksi nasta lähtemässä irti ja repäsin pois,niin kumia oli nastan reunassa milli x milli pala, eli ei ihan HIRVEEN kovin kiinni. nappulat on ihan ehjät,jos laittaa uuden nastan niin uudesta menee.jos otan tosta hyllystä avonin niin nasta lähtee nappulan kanssa.
-
rs2000evo
- A-Junnu

- Viestit: 65
- Liittynyt: 04.09.2006 00:00
Viesti
Kirjoittaja rs2000evo » 13.02.2009 12:47
Kirjoitan tämän vielä ja lopetan sitten siihen kommentoinnin. Ajettiin viimme talvena n.300 ek kilsaa. 8kpl bf renkailla,ja hyvin kesti. Myytiin edelleen kilpa käyttöön. Mitä eroa on talvessa -08 ja -09 Nyt on ek:ta takana n.65km ja 4kpl uusia BF renkaita ihan sökönä.Kuka haluaa ostaa ne ? Pitkä matka vielä 300km asti ja 4 renkaalla pitäis suoriutua. Mikä mättää kysyn vaan. Väärät paineet ja pyörän kulmat. SELI,SELI. Ihan samat kuin viimme talvenakin. Nyt selitellään kesään asti ja sitte nostetaan kädet pystyyn että voi ,voi. (Tavoite saavutettu) nyt jaetaan muka ilman renkaita. Nekin on varmaan tsekkiläistä jääkiekkokumia (ei kulu eikä pidä)tai ihan purkkaa(pätkä ja renkaat)OLI KUINKA OLI MUTTA OTTAA PÄÄHÄN TÄMÄ SELITTELY. Taidetaan ajaa jatkossa AVONEILLA. Pysyy ainakin nastat tallella.