Turvakehikon takatukien taivutukset?

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
tvh
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 27.03.2006 00:00

Turvakehikon takatukien taivutukset?

Viesti Kirjoittaja tvh » 06.04.2009 15:27

Sääntökirjassa mainitaan että "Takatukien tulee
muodostaa vähintään 30 asteen kulma pystysuorasta ja
ne tulee olla suunnattuina taaksepäin ilman taivutuksia.
Niiden tulee myös kulkea lähellä korirakennetta."

Minun vanhassa a-ryhmän 205 pösössä ne kuitenkin on taivutettu, lähtevät pääkaaresta suoraan taaksepäin ja seuravaat katon rajassa korin muotoa ja laskevat vähän viistosti takajousituksen kiinnityspisteiden päälle lattiaan, jossa myös asianmukaiset vahvikelaput. Lattian rajassa näistä takatukien kiinnityspisteistä on vedetty vielä pitkittäiset tuet pääkaaren alaosiin. Tällaiset takatuet ovat siis jossain vaiheessa muuttuneet sääntöjen vastaisiksi??

Avatar
kappa12
Yleinen
Yleinen
Viestit: 270
Liittynyt: 19.02.2005 00:00
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kappa12 » 06.04.2009 15:43

Kyllä...

Noihin pitää vielä lisätä sääntökirjan mukaiset takatuet... Muutaman pösön oon kans katsastuksis nähnyt samanlaisilla takatuilla...

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Turvakehikon takatukien taivutukset?

Viesti Kirjoittaja MJT » 06.04.2009 17:58

tvh kirjoitti:Sääntökirjassa mainitaan että "Takatukien tulee
muodostaa vähintään 30 asteen kulma pystysuorasta ja
ne tulee olla suunnattuina taaksepäin ilman taivutuksia.
Niiden tulee myös kulkea lähellä korirakennetta."

Minun vanhassa a-ryhmän 205 pösössä ne kuitenkin on taivutettu, lähtevät pääkaaresta suoraan taaksepäin ja seuravaat katon rajassa korin muotoa ja laskevat vähän viistosti takajousituksen kiinnityspisteiden päälle lattiaan, jossa myös asianmukaiset vahvikelaput. Lattian rajassa näistä takatukien kiinnityspisteistä on vedetty vielä pitkittäiset tuet pääkaaren alaosiin. Tällaiset takatuet ovat siis jossain vaiheessa muuttuneet sääntöjen vastaisiksi??
.

:D Vain jos eivät ole alunperin luokiteltuja kehikoita. :lol:

PetriH
Yleinen
Yleinen
Viestit: 274
Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Viesti:

kaaret

Viesti Kirjoittaja PetriH » 06.04.2009 18:07

Katsoppas ne auton luokkarit ja vertaa olemassa oleviin kaariin, jos täsmää täydellisesti, niin on luokitellut ja tietenkin olisi hyvä, jos löytyisi kaarien omat luokkarit.
Kaarissa on valmistajan leima jossain, jos luokitellut.
AKK:n sivuilta löytyy tähänkin asiaan apua.

Pitää täsmätä täysin luokkareitten kanssa ne kaaret, muuten ne ovat "omatekoiset" ja sun pitää lisätä ne suorat putket taaksepäin.

Ellei tässävaiheessa ole katsastajat asiaan puuttuneet, niin lisäämällä ne tarvittavat suorat putket ei ainakaan tule "huutoa" katsastuksessa.

Avatar
casagrande
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 109
Liittynyt: 01.12.2004 00:00
Paikkakunta: Espoo

Re: kaaret

Viesti Kirjoittaja casagrande » 06.04.2009 18:54

Tästä linkistä löytyy Custom Cages kaaret 205:een:

http://www.customcages.co.uk/Rollcage/L ... Multipoint

Taitaa olla suorat nuo takatuet.

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: kaaret

Viesti Kirjoittaja MJT » 07.04.2009 21:02

casagrande kirjoitti:Tästä linkistä löytyy Custom Cages kaaret 205:een:

http://www.customcages.co.uk/Rollcage/L ... Multipoint

Taitaa olla suorat nuo takatuet.
8O Saattanee ko. autoon olla muitakinkaarien valmistajia. Muistan aikanaan että tällaiset kaaret olivat monessa autossa käytössä, johtuen mm. siitä että takapenkkejä piti voida käyttää 1 ja N ryhmän autoissa. :!:

Avatar
tvh
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 27.03.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja tvh » 08.04.2009 08:52

Luokkarissa on muistaakseni suorat takatuet, nämä kaaret on tehnyt joku kotimainen kaariseppä 90-luvun alkupuolella. Takatukia on muutettu jossain vaiheessa kun niistä oli katsastuskortissakin merkintä. Autolla ei ole kilpailtu enää 2000-luvun alun jälkeen, silloin nuo siis vielä ovat kelvanneet. Varmaan tässä tapauksessa ainoa vaihtoehto on purkaa olemassa olevat tuet pois ja teettää uudet sääntöjen mukaiset tuet.

Avatar
kappa12
Yleinen
Yleinen
Viestit: 270
Liittynyt: 19.02.2005 00:00
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kappa12 » 08.04.2009 09:18

tvh kirjoitti:Varmaan tässä tapauksessa ainoa vaihtoehto on purkaa olemassa olevat tuet pois ja teettää uudet sääntöjen mukaiset tuet.
Erään katsastuspäällikön tulkinta asiasta oli että jättää nuo tuet paikalleen ja lisätä sinne sääntökirjan mukaiset suorat tuet... Tiedä sitten kuinka olis paras vaihtoehto....

Avatar
tvh
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 27.03.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja tvh » 08.04.2009 12:17

Autossa menee pääkaaren yläosasta toisetkin putket, taka-akseliston etukiinnityspisteisiin, taitaa tulla vähän ahdasta vetää vielä yhdet putket taaksepän ja niiden väliin taas uusi poikkiputki turvavöille. Tässä kuva mistä vähän saa kaarista käsitystä:

Takatuet

Avatar
1403
Yleinen
Yleinen
Viestit: 273
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja 1403 » 08.04.2009 18:03

tvh kirjoitti:Autossa menee pääkaaren yläosasta toisetkin putket, taka-akseliston etukiinnityspisteisiin, taitaa tulla vähän ahdasta vetää vielä yhdet putket taaksepän ja niiden väliin taas uusi poikkiputki turvavöille. Tässä kuva mistä vähän saa kaarista käsitystä:

Takatuet
No eikös nuo "toisetkin putket" täytä tuon taivuttamattoman takatuen määritelmän ja nuo katonlinjaa seuraavat putket ovat lisänä vain??? -kö?

Avatar
tvh
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 27.03.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja tvh » 09.04.2009 08:46

1403 kirjoitti:
tvh kirjoitti:Autossa menee pääkaaren yläosasta toisetkin putket, taka-akseliston etukiinnityspisteisiin, taitaa tulla vähän ahdasta vetää vielä yhdet putket taaksepän ja niiden väliin taas uusi poikkiputki turvavöille. Tässä kuva mistä vähän saa kaarista käsitystä:

Takatuet
No eikös nuo "toisetkin putket" täytä tuon taivuttamattoman takatuen määritelmän ja nuo katonlinjaa seuraavat putket ovat lisänä vain??? -kö?
Ilmeisesti ei, tai vähintään diagonaali on vedetty sitten väärään paikkaan eli taivutetun kaaren alakiinnityspisteeseen. Lisäksi noissa 'toisissa' tuissa on sellainen jännä juttu että ne on ensin hitsattu erittäin pieneen vahvikelappuun joka sitten on taas hitsattu oikean kokoiseen vahvikelappuun kiinni. En tiedä sitten millä tavalla näitä sääntöjä tulkitaan kisakatsastuksissa, kun ne ei mene pilkun tarkasti oikein vaikka varmasti vahvat ovatkin.

Avatar
tvh
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 27.03.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja tvh » 09.04.2009 21:48

Tässä vielä kuva tuosta lapusta...mitäs veikkaatte tuleeko sanomista katsastuksessa?

Avatar
Pilkunviilaaja
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 104
Liittynyt: 10.01.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja Pilkunviilaaja » 10.04.2009 12:40

Eli jos kaaresi on tehnyt joku "joku kotimainen kaariseppä 90-luvun alkupuolella" niin määritelmämielessä kaaresi ovat omavalmisteet ja niitä käsitellään art 253.8.1.a) mukaisesti eli niiden tulee täyttää turvakehikkosääntö valmistuksen, asennuksen ja materiaalien osalta.

Kun katsot sääntökirjan kuvia, huomaat, että hyvin monia erilaisia rakenteita on sallittu. MUTTA niitä putkia EI saa laittaa ihan mihin tahansa, vaan vain nämä kuvissa annetut vaihtoehdot ovat sallittuja. Eli jos oikeasti haluat olla varma, ettei ongelmia katsastuksissa esiinny, niin esittämäsi vaihtoehto purkaa vanhanmalliset taivutetut takatuet ja asentaa uuden säännön mukaiset tilalle on oikea.

Tuosta sinun takatuen kiinnityksestäsi on todennäköisesti joskus huomautettu, että vahvikelappu puuttuu ja kiinnityksestä puuttuu säännön määräämät pultit. ( Ennen sääntö kiinnityksestä oli epäselvemmässä muodossa...) Korjaus on sitten tehty kuvan osoittamalla tavalla, eikä siihen sitten ole enää haluttu puuttua. Todennäköisesti on todettu koko rakenne huomioiden, ettei vaaraa turvallisuudelle ole, eikä ole sitten haluttu lähteä pilkkua halkomaan. Säännön mukainenhan tuo ei silti ole, sillä pulttikiinnityksessä molemmat vaaditut pultit ovat kiinnitetty vahvikelevyyn eikä kiinnitysjalkaan ja lisäksi ne ovat putken samalla puolella eikä eri puolilla kuten kuva 253-57 määrää. Kiinnitysjalan pinta-alan tulee olla min 60cm2 eli vähintään esim 6cm x 10cm. Takatuessahan ei vaadita erillistä vahvikelappua alle, mutta kiinnitysjalan tulee olla riittävän suuri.

Muista olla äärimmäisen varovainen, kun viet rälläkän auton sisään. Vyöt ja penkit on tietenkin siinä vaiheessa poistettu. Varo tekemästä viiltoja pääkaareen, sillä suhteellisen ohutkin viilto saattaa olla hengenvaarallinen. Myös poistettujen tukien hitsaussaumojen hiomisessa varo, ettet hio itse putkea kiinnityskohdalta ohuemmaksi. Jos et luota hitsaustaitoihisi 100 prosenttisesti, niin anna tuo homma sellaiselle joka osaa. Harvoin, mutta kuitenkin liian usein löytyy, että tuo hitsaustaidon puute on korjattu kitillä. Ja se on kyllä väärä tapa, vai mitä...

Avatar
tvh
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 27.03.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja tvh » 10.04.2009 19:14

Kiitos erittäin kattavasta vastauksesta.

Katsastuskortista (myönnetty -93) löytyykin vuodelta 2001 huomautus takatuista ja se on kuitattu OK:ksi myöhemmin.

Pitää kysellä mitä kaarisepät velottaisi uusista takatuista jos itse vain puran vanhat pois. Itse en kyllä lähde hitsailemaan mitään minkä oikeasti tarvitsee kestää, ei ole taitoa eikä kunnon laitteita.

Vastaa Viestiin