Toyota 4k:n kiertokanget

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
Samikaze
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.09.2004 00:00
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Samikaze » 26.12.2009 03:45

joku kehu 20v silvertopin kankia k-koneessa...

Avatar
Starlet81
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2009 00:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Starlet81 » 26.12.2009 14:31

Joo mut eiks ne mahda olla isommal männän tapil tai jotenki muistaisin et ainakin sii 16v 4A-GE:ssä olis isommal halkasial oleva männän tappi, voin tietyst olla väärässä.

Avatar
keppiveto
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 22.07.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja keppiveto » 27.12.2009 00:08

Nyt 3:s kausi, kokoonpanolla 5k-veivit ja ne Opelin 79mm männät. Tapit toyotan keveyden vuoksi ja ei tarvitse lämpösovitetta. Nylontapit päissä hoitaa paikallaan pidon. Tee tällä kokoonpanolla niin ei tarvi murehtia noita hitsijuttuja. Konetta kierrätetään kisoissa 9000rpm:ään. Noista 4a-ge ja silver/blactop kangista, ovat turhan raskaat pikkukoneeseen.

Avatar
Starlet81
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2009 00:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Starlet81 » 27.12.2009 13:23

Mites pitkät noi 5k:n kanget ja mites sit ku joku sano et ei nylon vaa teflontulpat?

Avatar
keppiveto
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 22.07.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja keppiveto » 28.12.2009 10:44

Olikohan se kanki 120mm mutta k-koneen kanget samanmittaisia, 3k, 4k ja 5k. 5k:ssa vahvimmat ja myöhäisimmissä 4k-malleissa jos muistan oikein. Kirjoitusvirhe oli, teflontapit tarkoitin.

Avatar
Starlet81
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2009 00:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Starlet81 » 28.12.2009 20:24

No ootkos sit ottanu lohkon pinnasta aika reilusti pois? Jos 131mm pitkällä veivillä opelin mäntä tulee niin ylös et siit joutuu laesta ottaa n. 2mm pois, ni äkkiseltää laskettuna 120mm veivillä mäntä jää 9mm liian alas. Vai onko kyseessä 3k:n lohko? ku 3k:n lohko on 4k:n lohkoon verrattuna matalempi. Muistaakseni joku fintoys foorumil sano et k-koneen omat kanget on niin raskaat ettei niit kannata sen takkia käyttää ainakaan kierros koneessa, mut en sit tiiä pitääkö paikkaansa.

Avatar
Starlet81
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2009 00:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Starlet81 » 09.01.2010 14:45

Onko kellään tähän asiaan enään mitään lisättävää?

Avatar
keppiveto
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 22.07.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja keppiveto » 09.01.2010 20:50

korjaan, 5k-kanki 131mm pitkä. Oma lohkoni 3k. Korjaan aikaisempaa että toyotan 3k-kanget ovat lyhyemmät kuin 4k ja 5k. Jos jännittää nuot Mitsun kanget niin hanki Toyotan omat ja mutta niitäkin joutuu koneistaan yläpäästä kapeammaksi jotta mahtuvat Opelin mäntään. Jos poraat lohkoa isommaksi niin samalla vaivalla lasketat lohkon tason oikeaksi. Mittakellon tarvit että saat korkeuden oikeaksi. itsellä 0,2mm männän laki yli tasosta.

Avatar
Starlet81
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2009 00:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Starlet81 » 09.01.2010 21:18

Jos sul on 3k:n lohko, ni onks sul 3k:n vai 4k:n kampiakseli? ku 3k:ssa ja 4k:ssa on eri iskunpituus. En nyt varma oo mut mun tietääkseni 3k:n ja 4k:n veivit on saman mittaset tai ainakin mun 4k:n veivi on noin 120mm pitkä, mut mul on se vanhempi malli. En sit tiiä onko siinä uudemmas 4k:ssa pidempi veivi tai sit 5k:ssa. En ole mitannu mut jos laittais 3k:n lohkoon 4k:n kampiakselin, ni sit 4k:n veivi saattais olla sopivan mittanen opelin mäntien kans.

Avatar
tth
Yleinen
Yleinen
Viestit: 162
Liittynyt: 21.01.2005 00:00
Paikkakunta: SoCal/Savo

Viesti Kirjoittaja tth » 10.01.2010 04:14

Sä kysyt neuvoa, ja kun kaverit jotka ovat ajaneet vuosia Mitsun kangella ilman hitsausta antavat sitä, niin sanot "minä en ainakaan laita 5mm välyksellä" kasaan. Ei sinua voi auttaa kun olet jo asian päättänyt....
Menet turaamaan hyvät kanget pilalle koska Nettimekaanikot jollakin palstalla niin sanovat. Otat neuvosi vääriltä henkilöiltä. Siperia epettaa, jos opettaa. Ja missä on laki että kangen varren pitää olla keskellä? Katso esim vakiota Chevyn kankea, on toispuolinen uutena! Tyhmät Jenkit eivät älyä että pitää rälläköidä poikki ja hitsata keskelle....
Hölskyvillä kangilla on ajettu voittoon ainakin vuodesta 1970 kun Ruotsin tehtaan Opeleissa alettiin käyttää Porschen kankia ja sivuttaisvälystä oli muistaakseni 12mm. Osa oli laiton mutta kukaan ei protestoinut, on eri kulttuuri naapurissa.
Olen käyttänyt yllämainitun Mitsun lisäksi mm Supran kankia VWn männillä Volvoissa vuosikausia ja hyvin laulaa ja hölskyy sivusuunnassa. Tai kukas ne on nähnyt, voi olla aivan keskellä 7500rpm :) Hyvä ja halpa pers aukisten kombinaatio! Myös B230 kanki elää vanhaksi B20/21/23 Volvoissa suurella sivuvälyksellä.
Pane vaan rohkeasti kasaan ja anna palaa. Junnujen mestarit ovat ajaneet samalla yhdistelmällä.
Vinkki - Hyundai Accent Turbo Scoupesta saa samoja kankia Mitsua halvemmalla, ainakin USASsa, ja olivat parempia lämpökäsitelyn vuoksi. Mitat ja ulkonäkö sama. Kestävät 200+ hv turboissa.
_RWD rocks_

Avatar
Starlet81
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2009 00:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Starlet81 » 10.01.2010 22:06

No anteeks vaan et sanon mielipiteeni etten ite uskaltais kasata niin suurel välyksel ja samaa mieltä on isäni joka on sentään ollut autokorjaamo hommissa yli 40 vuotta! Yks henkilö tässä ketjussa sanoi et hänellä on 5mm välyksellä, mut hän silti suositteli keskittämistä.. Harmi vaan mulla ei satu olemaan yhtään vakio Chevyn uusia kankia, eikä kyllä käytettyjäkä tallin nurkassa et pystyisin katsomaan kuinka toispuoleisia ne on.. Enemmän mua on nyt kumminki neuvottu käyttämään keskitystä jommasta kummasta päästä, kun laittamaan kasaan isolla välyksellä.

Avatar
jph78
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 24.09.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja jph78 » 11.01.2010 10:03

Itsellä 5-k moottorissa wiseco ja 4-age kanki yhdistelmä ja välyksillä.Hienosti toimii kunhan muistaa vaihtaa kiertokangen laakerit noin 6 pitkän kisan jälkeen laakerin leveys niin kapea,et kuluttaa laakereista pinnat kun alapään laakeri heiluu ja vääntyilee.

Avatar
Starlet81
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2009 00:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Starlet81 » 11.01.2010 17:50

Onko tosiaan jossain vakio moottorissa ollu ohjaus yläpäästä? Ku jotkut haukkunu senki konstin et "ei missään nimessä ohjausta yläpäästä", mut ei se sit ihan huono voi olla jos niin on vakionaki tehty. Sit taas moni sanoo et "ota ohjaus yläpäästä pääsee helpommal" ja mul olis jo yks tiedossaki joka lupas tehä ohjauksen yläpäästä. Toiset sanoo toista ja toiset toista, ei tässä tiiä enään kohta mihin uskoo :) Niin ja tosiaan mul on toi kone tulossa ihan joka päiväiseen ajoon, ni olis ihan kiva ettei sitä tarvis 10tkm välein rakentaa uudestaan :)

Vastaa Viestiin