F-Ryhmä: Sekventaali laatikot

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.

Sallisitko sekventaalilaatikot F-Ryhmään

Äänestys päättyi 15.02.2010 19:23

KYLLÄ
79
11%
KYLLÄ
79
11%
KYLLÄ
79
11%
KYLLÄ
79
11%
KYLLÄ
79
11%
EI
60
9%
EI
60
9%
EI
60
9%
EI
60
9%
EI
60
9%
 
Ääniä yhteensä: 695

Avatar
JuhaT_Co_Driver
B-junnu
B-junnu
Viestit: 48
Liittynyt: 15.03.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja JuhaT_Co_Driver » 11.02.2010 08:32

MJT kirjoitti:
Unto kirjoitti:Kertolaa minulle se, että minkä takia vaihteet pitää olla H.kaavalla kepissä?

Nykyään on moniin autoihin sellaisia vaihdekeppi systeemeitä jotka muuttavat tavallisen H.vaihdelaatikon kaavion jaksottaisen (seqentiaali) laatikon "kaavioon" eli vaihdelaatikko itsenään on "tavallinen"H.
Minkä takia moisen muutos sarjan pitää olla laiton!

Samaan aikaan monessa Toyotassa on 1.vaihde siirretty 5.vaihteen paikalle, ja jos sitä näin kylmilteen (ilman sääntökirjaa) ajattelee niin tuntuu hölmöltä se että moneen etuvetoiseen on luokiteltu jaksottainen vaihdelaatikko mutta onko Toyotiin luokiteltu sellaista vaihdekeppiä missä 1-5 on vaihtanut paikkaa??

Minun mielestäni etuvetoisen kilpa-auton ostaminen muuttuisi "halvemmaksi" ja helpommaksi mikäli jaksottaiset vaihdelaatikot hyväksyttäisiin.
Se pelko että "vaihdekaavion vapautus" tekisi kilpailukykyisen kilpurin rakentamisen kalliimmaksi on mielestäni puppua. Hyvä suorakytkentä kipinänkatkojalla varustettuna vaihtaa niin nopesti vaihteen isommalle, ettei siinä voi olla suurta eroa. Kun taas alaspäin tultaessa H.kaavalla tullaan huomattavasti helpommin esim 4->2 (risteys jarrutus)

Ja sitten vielä se että vaikka vaihdekaavio vapautettaisiin ei siittä synny mitään sääntöä, että kaikilla pitää olla ees'taas keppi autossa H.kaavio olisi edelleen sallittu!

H-kaavahan se on , ei se kaava siitä mihinkään muutu on vaihteet missä järjestyksessä tahansa, eikä yleensä riipu kepistä vaan siitä mihin järjestykseen vaihteet laatikossa on järjestelty.
Laatikon valmistaja Sadev´n laatikoita voinee sovitella useampaan autoon. Lähtöhinnat jossakin 10.000 euron paikkeilla. Trophy Skodissa ainakin käytössä
(Pekka Vuorio). Myös Rellut käyttävät. Saattanee olla Opel´eissakin . Välilevyn avulla sovitukset.
Jep tuohon laatikkoon löytyy sovitepalat melko moneen auto merkkiin. Ruottissa on valitettavasti lähin ko. laatikko kauppias...
Antsa on aivan oikeessa laatikko tuntuu kestävän melko hyvin, tosin meillä ei ole tuota tehoa ihan niin hirveesti....

Avatar
JuhaT_Co_Driver
B-junnu
B-junnu
Viestit: 48
Liittynyt: 15.03.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja JuhaT_Co_Driver » 11.02.2010 09:12

MJT kirjoitti:
Unto kirjoitti:Kertolaa minulle se, että minkä takia vaihteet pitää olla H.kaavalla kepissä?

Nykyään on moniin autoihin sellaisia vaihdekeppi systeemeitä jotka muuttavat tavallisen H.vaihdelaatikon kaavion jaksottaisen (seqentiaali) laatikon "kaavioon" eli vaihdelaatikko itsenään on "tavallinen"H.
Minkä takia moisen muutos sarjan pitää olla laiton!

Samaan aikaan monessa Toyotassa on 1.vaihde siirretty 5.vaihteen paikalle, ja jos sitä näin kylmilteen (ilman sääntökirjaa) ajattelee niin tuntuu hölmöltä se että moneen etuvetoiseen on luokiteltu jaksottainen vaihdelaatikko mutta onko Toyotiin luokiteltu sellaista vaihdekeppiä missä 1-5 on vaihtanut paikkaa??

Minun mielestäni etuvetoisen kilpa-auton ostaminen muuttuisi "halvemmaksi" ja helpommaksi mikäli jaksottaiset vaihdelaatikot hyväksyttäisiin.
Se pelko että "vaihdekaavion vapautus" tekisi kilpailukykyisen kilpurin rakentamisen kalliimmaksi on mielestäni puppua. Hyvä suorakytkentä kipinänkatkojalla varustettuna vaihtaa niin nopesti vaihteen isommalle, ettei siinä voi olla suurta eroa. Kun taas alaspäin tultaessa H.kaavalla tullaan huomattavasti helpommin esim 4->2 (risteys jarrutus)

Ja sitten vielä se että vaikka vaihdekaavio vapautettaisiin ei siittä synny mitään sääntöä, että kaikilla pitää olla ees'taas keppi autossa H.kaavio olisi edelleen sallittu!

H-kaavahan se on , ei se kaava siitä mihinkään muutu on vaihteet missä järjestyksessä tahansa, eikä yleensä riipu kepistä vaan siitä mihin järjestykseen vaihteet laatikossa on järjestelty.
Laatikon valmistaja Sadev´n laatikoita voinee sovitella useampaan autoon. Lähtöhinnat jossakin 10.000 euron paikkeilla. Trophy Skodissa ainakin käytössä
(Pekka Vuorio). Myös Rellut käyttävät. Saattanee olla Opel´eissakin . Välilevyn avulla sovitukset.
Jep tuohon laatikkoon löytyy sovitepalat melko moneen auto merkkiin. Ruottissa on valitettavasti lähin ko. laatikko kauppias...
Antsa on aivan oikeessa laatikko tuntuu kestävän melko hyvin, tosin meillä ei ole tuota tehoa ihan niin hirveesti....

Avatar
t0tal
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 80
Liittynyt: 30.05.2004 00:00
Paikkakunta: Reykjavik
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t0tal » 11.02.2010 09:58

Jepjep, luulisin että tässä se pohjimmainen idea on se, että säästöä tulee kun ostaa keski/etelä-Euroopasta auton, jossa on valmiina sekventaalilaatikko. Näin ei tarvi heti auton oston jälkeen panostaa uuteen laatikkoon.
Kai tässäkin keskuteslussa päästään samaan kun tossa 6 sivusessa toisessa topicissa, jossa toiset haluaa sen kaikki heti nyt, ja toiset sanoo että en minä ainakaan eikä kyllä sitten muutkaan.
Mikä ettei sekventaalilaatikoita vois käyttää autoissa joihin se on luokiteltu. Tekniikka kehittyy, ja miksei F-ryhmä voisi kehittyä sen mukana.
Ja kirraa....

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 11.02.2010 13:07

jb1966 kirjoitti:Ei oo kalliita ei,kunnon räikkälaatikot vaan joka autoon mutta miten niillä autoilla voi ajaa kisaa jos kalsarit tuntuu kalliilta :twisted:
ei vais tässä taas huomaa sen turhan porun FIA-kalsareista. Jengi lähes lopetti ajamisen kun panostus(reilu satanen) kohdistu turhuuteen mut 10000 laatikot tarvis saada ku on halpoja ja hyviä
Minulle 100€ kalsarit on kalliit!
Mutta!
Köyhyydestäni huolimatta en halua estää jos joku itseäni rikkaampi haluaa F.ryhmän kilpa-autoon Seqentiaali laatikon!

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja Frog » 11.02.2010 19:21

jb1966 kirjoitti:ASaari on varmaan ihan oikeessa et tästä topikista ei löydy kalsarin vastustajia.
Mut näinhän se menee et tekniikkaan ollaan valmiita sijoittamaan.

Nyt vaan joutuu ostaan ne kalsarit ensin ja sitten vasta pääsee hämmentään sequa :lol:

Avatar
eddyfin
Yleinen
Yleinen
Viestit: 166
Liittynyt: 19.02.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja eddyfin » 12.02.2010 18:05

Kyl pitäis lajiryhmä jo ymmärtää että f-tyhmä sääntöjä vois rupee uudistaa.

Kyl vaikutta siltä että suurinosa kilpailijoista ainakin hyväksysi sekventaalivaihteiston.


http://www.youtube.com/watch?v=Ufon-K-WCpw

Tuossa näkee kuinka paljon rajanaapuritkin ovat edellä "meidän" akk...

Avatar
MrSpoon
KV
KV
Viestit: 627
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MrSpoon » 12.02.2010 18:57

Juu eiköhän sallita kaikkiin sekventtiaali askit ja samalla voidaan sitten sallia aktiivinen voimansiirto, luistonesto ja turbot sekä neliveto. Ja se että sais tehdä vaikka putkirunkoon sen auton ja lasikuidusta pellit päälle.

HATAKI rauhoitu paljonko olet sijoittanut autoihin jolla ajatte?



Meillä on se surullinen laatikko kahdessa autossa ja kumminkin poika aikoi ostaa alusasut hanssin jne ennen jo kun tulee pakollisiksi. KUN saa euroopasta autoja HALvALLA jossa on "laiton" laatikko niin voi ostaa varusteita :lol: :lol: :lol:
Autoon ei tarvinnu muuta ku Mertanen tekas halvalla uuden välityksen, kun olis auto kulkenut ratavälityksillä reilusti yli 200.


Vitsi kun ei osaa kirjoittaa. menee koko ilta korjaillessa
Eniten vahinkoja sattuu kotona, eli käy vieraissa...

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MJT » 13.02.2010 00:09

Unto kirjoitti:
jb1966 kirjoitti:Ei oo kalliita ei,kunnon räikkälaatikot vaan joka autoon mutta miten niillä autoilla voi ajaa kisaa jos kalsarit tuntuu kalliilta :twisted:
ei vais tässä taas huomaa sen turhan porun FIA-kalsareista. Jengi lähes lopetti ajamisen kun panostus(reilu satanen) kohdistu turhuuteen mut 10000 laatikot tarvis saada ku on halpoja ja hyviä
Minulle 100€ kalsarit on kalliit!
Mutta!
Köyhyydestäni huolimatta en halua estää jos joku itseäni rikkaampi haluaa F.ryhmän kilpa-autoon Seqentiaali laatikon!
Kyllä aikoinaan 100 mk kalsaritkin tuntuvat kallillta, -70 luvulla. Niitä vaan piti hankkia jos ajatteli osallistua nopeuskisoihin. Ei silti kukaan valittanut. Toisin on nykyään.

Avatar
vth
Yleinen
Yleinen
Viestit: 152
Liittynyt: 07.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja vth » 13.02.2010 11:27

Niin ja mitä se valitus auttaa jos ei oo hilloo niin ei oo.Ei sitä rahaa kukaan kotia tuo,se on elettävä resurssien mukaan :cry:

Vastaa Viestiin