5K moottorin viritys?

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Gallet
Viestit: 7
Liittynyt: 04.09.2008 00:00

5K moottorin viritys?

Viesti Kirjoittaja Gallet » 06.09.2008 21:32

Moorjensta!
En ihan pikaselauksella tämmöistä aihetta löytänyt, mutta siirtänette oikeeseen kohtaan jos on...

Eli ostin tossa joku aika sitten Starletin 5K koneella ja siitä olis tarkotus lähteä rakentelemaan ralliautoa. Olen täysin aloittelija näissä hommissa, joten jos joku voisi ystävällisesti kertoa ja opastaa (niin että tyhmempikin ymmärtää) miten tollasta konetta lähdetään virittelemään ja ottamaan siitä lisää poweria?

Ja mistä mahtaisi löytyä vaatimukset mitä auton pitää F-sarjaa varten täyttää, eli mitä mä alan tekemään tolle Starrelle?

Ystävällisin terveisin: tuleva rallikuski

Avatar
PQQ
B-junnu
B-junnu
Viestit: 21
Liittynyt: 22.09.2007 00:00
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja PQQ » 07.09.2008 13:46


Avatar
toyota1
B-junnu
B-junnu
Viestit: 41
Liittynyt: 29.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja toyota1 » 26.02.2010 22:43

poraus 83mm wisecon männillä ja jostakin 3k proppu kansi ja se esim peltoselle ja sieltä myös nokka + terär kanget 45mm tuplat ja sit peltisarja siihen sit mieleistä teräs vauhti pyörää n. 5kg. näillä ny alkuu

Avatar
VSa
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 11.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja VSa » 27.02.2010 00:59

Starletin moottoriinhan saa hukattua helposti vaikka 7000€, jos haluaa mutta ainakaan harrastuksen alkuvaiheessa tuo ei liene tarkoituksenmukaista.

Täältä löytyy haulla runsaasti infoa tästäkin aiheesta, mutta keinoja ovat ainakin iskutilavuuden kasvattaminen poraamalla, kannen avartaminen, nokka-akselin työstäminen, kaasarit/ruisku, pakosarja+putkisto jnejne. -ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ne moottorin huipputehot ei ole mikään autuaaksi tekevä asia; moottorin osalta paljon tärkeämpää on laaja käyttöalue ja toimivuus kaikissa tilanteissa (monissa risteyksissä piiiiiiitkiä sekunteja viettäneenä moottorin sammuttua).

Ja sitten siihen varsinaiseen pointtiin, jos alat rakentamaan autoa alusta, niin panosta järjestyksessä:
1. Turvallisuus (Kunnolliset kaaret ammattilaisen tekemänä)
2. Alusta (Hommaa hyväksi havaitut (valmiit) alustaratkaisut)
3. Moottorin viritys

Väitän, että auto on paljon nopeampi, jos panostat esim tuosta mainitusta 7000€ 1000 moottoriin ja 6000 alustaan, kuin jos teet toisin päin

Avatar
jusu2
Viestit: 18
Liittynyt: 07.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja jusu2 » 27.02.2010 02:53

otat moottorin irti autosta ja laitat 10000 euroa pakoaukkoon ja lähetät sen moottorin vaikka peltoselle niin johan löytyy poweria... mutta alusta ym jarrut ja vehkehet kannattaa panostaa ensi

Vastaa Viestiin