Moorjensta!
En ihan pikaselauksella tämmöistä aihetta löytänyt, mutta siirtänette oikeeseen kohtaan jos on...
Eli ostin tossa joku aika sitten Starletin 5K koneella ja siitä olis tarkotus lähteä rakentelemaan ralliautoa. Olen täysin aloittelija näissä hommissa, joten jos joku voisi ystävällisesti kertoa ja opastaa (niin että tyhmempikin ymmärtää) miten tollasta konetta lähdetään virittelemään ja ottamaan siitä lisää poweria?
Ja mistä mahtaisi löytyä vaatimukset mitä auton pitää F-sarjaa varten täyttää, eli mitä mä alan tekemään tolle Starrelle?
Ystävällisin terveisin: tuleva rallikuski
5K moottorin viritys?
- PQQ
- B-junnu

- Viestit: 21
- Liittynyt: 22.09.2007 00:00
- Paikkakunta: Salo
Tuolta löytyy tekniikkasäännöt http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... -31175.pdf
- VSa
- B-junnu

- Viestit: 37
- Liittynyt: 11.06.2004 00:00
Starletin moottoriinhan saa hukattua helposti vaikka 7000€, jos haluaa mutta ainakaan harrastuksen alkuvaiheessa tuo ei liene tarkoituksenmukaista.
Täältä löytyy haulla runsaasti infoa tästäkin aiheesta, mutta keinoja ovat ainakin iskutilavuuden kasvattaminen poraamalla, kannen avartaminen, nokka-akselin työstäminen, kaasarit/ruisku, pakosarja+putkisto jnejne. -ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ne moottorin huipputehot ei ole mikään autuaaksi tekevä asia; moottorin osalta paljon tärkeämpää on laaja käyttöalue ja toimivuus kaikissa tilanteissa (monissa risteyksissä piiiiiiitkiä sekunteja viettäneenä moottorin sammuttua).
Ja sitten siihen varsinaiseen pointtiin, jos alat rakentamaan autoa alusta, niin panosta järjestyksessä:
1. Turvallisuus (Kunnolliset kaaret ammattilaisen tekemänä)
2. Alusta (Hommaa hyväksi havaitut (valmiit) alustaratkaisut)
3. Moottorin viritys
Väitän, että auto on paljon nopeampi, jos panostat esim tuosta mainitusta 7000€ 1000 moottoriin ja 6000 alustaan, kuin jos teet toisin päin
Täältä löytyy haulla runsaasti infoa tästäkin aiheesta, mutta keinoja ovat ainakin iskutilavuuden kasvattaminen poraamalla, kannen avartaminen, nokka-akselin työstäminen, kaasarit/ruisku, pakosarja+putkisto jnejne. -ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ne moottorin huipputehot ei ole mikään autuaaksi tekevä asia; moottorin osalta paljon tärkeämpää on laaja käyttöalue ja toimivuus kaikissa tilanteissa (monissa risteyksissä piiiiiiitkiä sekunteja viettäneenä moottorin sammuttua).
Ja sitten siihen varsinaiseen pointtiin, jos alat rakentamaan autoa alusta, niin panosta järjestyksessä:
1. Turvallisuus (Kunnolliset kaaret ammattilaisen tekemänä)
2. Alusta (Hommaa hyväksi havaitut (valmiit) alustaratkaisut)
3. Moottorin viritys
Väitän, että auto on paljon nopeampi, jos panostat esim tuosta mainitusta 7000€ 1000 moottoriin ja 6000 alustaan, kuin jos teet toisin päin