http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... 6-2512.pdf
Mitäs tämmönen erivapaus sallii?
Sierra...
- Mopoilija
- WRC
- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
- Viesti:
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
- jjs
- Yleinen
- Viestit: 281
- Liittynyt: 18.06.2004 00:00
Saiskohan tähän hiillokseen vähän vielä liekkiä... :)
Referoituna noista ohc-koneista:
Euro 2,0 OHC (usa:ssa EAO). Löytyy 1.3, 1.6, 1.6 E-max, 1.8 ja 2.0 tilavuuksia).
Nämä 2.0.
-tuotantoon vuonna -70, #70 HM xxxxx.
-ensimmäinen "uusittu" lohko vuonna -72, #72 HM xxxxx
-valumerkintä näissä yleensä 2.0 tai 20. Vain tämä lohkotyyppi sallittu Historiceissä.
-seuraava merkittävä muutos 8/84, ns. 205 -lohko. Sama lohko käytössä ensimmäisissä Sierra RS Coswortheissa ja Sierra 4D Coswortheissa (kaikissa takavetoisissa).
-rinnakkaisversioita 207 (v.-87), 209 (v.-89, vähäpäästöversioita) ja 202 (Transit)
-205 lohkoista löytyy myös RS500 "vakiolohko" (pienet pakkasproput, vastaa suunnilleen nelikon 200-lohkoa), ja ultraharvinainen ja -vahva RS500 205 Eggenberger.
-200-lohko joka on nelikkocossuissa, Escort/Sierra. Tästäkin löytyy muutama evoluutio sarjatuotannossa. WRC -lohko perustuu myös tähän.
Amerikan OHC "Lima" on alunperin 2,3 litrainen, käytetty Pintossa, Mavericissa, Mustang II:ssa jne vuodesta 70/71. Pintossa ryhdyttiin käyttämään myös Euro-OHC:ta mikä sekoittaa asian hahmottamista vuosikymmenten jälkeen.
Yhteisiä osia Limassa on vain nokkahihna OHC:n kanssa. Öljysuti käy myös ristiin.
Pulttijako on sama, Limassa on vielä optiona 2 ylintä pulttia eri paikassa "johonkin amerikankäyttöön" joissain lohkoissa. Löytyy hydraulisilla ja mekaanisilla nostimilla.
Lima on äkkiä katsottuna hyvin samanoloinen kuin OHC, mutta mikään ei tosiaan täsmää...
Koneesta tuli 80-luvulla alumiinikansiversio, ja lisäsotkun aiheuttamiseksi myös pienempi 2,0 -versio.
Täällä jossain mainittua 2,1 versiota ei ole tehtaan jäljiltä kummastakaan, eikä Lima-konetta ole täällä näkynyt muissa kuin usa-valmisteisissa laitteissa.
Koreista:
XR4Ti on teoriassa XR4i kori (jaettu takasivuikkuna) jossa on turbotettu 2,3 Lima. Korissa on muitakin pikku eroja, mm. rata RS500:ssa hyödynnetyt täyspitkät runkoaisat jne.
EDIT: XR4Ti ei ole Ford vaan Merkur (ei edes Mercury kuten usein väärin väitetään). Autot on rakennettu Karmannin tehtailla Saksassa(!), kuten Escocossut ja avoescot. Mutta myyty vain Amerikassa/Kanadassa.
RS500 on vain A-ryhmän evoluutioluokitus, ei saa käyttää rallissa.
Vatasen ja Blunkan + kaikki muutkin ralli-Siivet olivat RS Coswortheja. Joku mainitsikin eroja RS -> RS500:
- moottori, turbo, ruisku, välijäähdytin jnejne
- etupuskuri ja splitteri
- takaspoileri + lisätty alempi siipi
- taka-akseliston kiinnityskorvakkeet
jne pikkujuttua
Kaikki 500 kpl RS500 -malleja on tehty "sivuunotetuista" RHD -siipicossuista keväällä -87 Aston Martin Tickford LTD:n toimesta.
Referoituna noista ohc-koneista:
Euro 2,0 OHC (usa:ssa EAO). Löytyy 1.3, 1.6, 1.6 E-max, 1.8 ja 2.0 tilavuuksia).
Nämä 2.0.
-tuotantoon vuonna -70, #70 HM xxxxx.
-ensimmäinen "uusittu" lohko vuonna -72, #72 HM xxxxx
-valumerkintä näissä yleensä 2.0 tai 20. Vain tämä lohkotyyppi sallittu Historiceissä.
-seuraava merkittävä muutos 8/84, ns. 205 -lohko. Sama lohko käytössä ensimmäisissä Sierra RS Coswortheissa ja Sierra 4D Coswortheissa (kaikissa takavetoisissa).
-rinnakkaisversioita 207 (v.-87), 209 (v.-89, vähäpäästöversioita) ja 202 (Transit)
-205 lohkoista löytyy myös RS500 "vakiolohko" (pienet pakkasproput, vastaa suunnilleen nelikon 200-lohkoa), ja ultraharvinainen ja -vahva RS500 205 Eggenberger.
-200-lohko joka on nelikkocossuissa, Escort/Sierra. Tästäkin löytyy muutama evoluutio sarjatuotannossa. WRC -lohko perustuu myös tähän.
Amerikan OHC "Lima" on alunperin 2,3 litrainen, käytetty Pintossa, Mavericissa, Mustang II:ssa jne vuodesta 70/71. Pintossa ryhdyttiin käyttämään myös Euro-OHC:ta mikä sekoittaa asian hahmottamista vuosikymmenten jälkeen.
Yhteisiä osia Limassa on vain nokkahihna OHC:n kanssa. Öljysuti käy myös ristiin.
Pulttijako on sama, Limassa on vielä optiona 2 ylintä pulttia eri paikassa "johonkin amerikankäyttöön" joissain lohkoissa. Löytyy hydraulisilla ja mekaanisilla nostimilla.
Lima on äkkiä katsottuna hyvin samanoloinen kuin OHC, mutta mikään ei tosiaan täsmää...
Koneesta tuli 80-luvulla alumiinikansiversio, ja lisäsotkun aiheuttamiseksi myös pienempi 2,0 -versio.
Täällä jossain mainittua 2,1 versiota ei ole tehtaan jäljiltä kummastakaan, eikä Lima-konetta ole täällä näkynyt muissa kuin usa-valmisteisissa laitteissa.
Koreista:
XR4Ti on teoriassa XR4i kori (jaettu takasivuikkuna) jossa on turbotettu 2,3 Lima. Korissa on muitakin pikku eroja, mm. rata RS500:ssa hyödynnetyt täyspitkät runkoaisat jne.
EDIT: XR4Ti ei ole Ford vaan Merkur (ei edes Mercury kuten usein väärin väitetään). Autot on rakennettu Karmannin tehtailla Saksassa(!), kuten Escocossut ja avoescot. Mutta myyty vain Amerikassa/Kanadassa.
RS500 on vain A-ryhmän evoluutioluokitus, ei saa käyttää rallissa.
Vatasen ja Blunkan + kaikki muutkin ralli-Siivet olivat RS Coswortheja. Joku mainitsikin eroja RS -> RS500:
- moottori, turbo, ruisku, välijäähdytin jnejne
- etupuskuri ja splitteri
- takaspoileri + lisätty alempi siipi
- taka-akseliston kiinnityskorvakkeet
jne pikkujuttua
Kaikki 500 kpl RS500 -malleja on tehty "sivuunotetuista" RHD -siipicossuista keväällä -87 Aston Martin Tickford LTD:n toimesta.
- jjs
- Yleinen
- Viestit: 281
- Liittynyt: 18.06.2004 00:00
Tarkoittanee että kaikki luokitellut Sierran variaatiot voi ryhmässä F "sotkea keskenään"; eli normi 3 tai 5 oviseen koriin, 3D XR4i ja 4D sedaniin saa käytännössä laittaa F-ryhmän rajoituksin/vapautuksin minkä tahansa A-ryhmään luokitellun moottorin. Moottorit ovat 2,0 Cosworth turbo 16v YB, 2,8i V6 Köln ja paljon pohdittu 2,3 Lima EFI-turbo :)Mopoilija kirjoitti:http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... 6-2512.pdf
Mitäs tämmönen erivapaus sallii?