Kilpuri ei jäähdy

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
coach
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 73
Liittynyt: 02.02.2005 00:00

Kilpuri ei jäähdy

Viesti Kirjoittaja coach » 24.07.2010 14:55

Onpa tässä ollut ongelmia jäähdytyksen kanssa.
Auto escort mk1, jossa cosworth kone. Syyläri transitin alumiininen, etupuolella puhaltavat flektit, ei betonia, termari paikallaan, lämppärin kenno ei käytössä.
Autolla ajetaan lähinnä jm radalla, joten syheröä.
Lämmöt menee aika nopeesti yli 100c, joten jotain vinkkejä kaivattaisii mitä pitäs tehä.

Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: Kilpuri ei jäähdy

Viesti Kirjoittaja 2000 » 24.07.2010 15:48

coach kirjoitti:Onpa tässä ollut ongelmia jäähdytyksen kanssa.
Auto escort mk1, jossa cosworth kone. Syyläri transitin alumiininen, etupuolella puhaltavat flektit, ei betonia, termari paikallaan, lämppärin kenno ei käytössä.
Autolla ajetaan lähinnä jm radalla, joten syheröä.
Lämmöt menee aika nopeesti yli 100c, joten jotain vinkkejä kaivattaisii mitä pitäs tehä.
-Ensiksi tietenki uusi termari
- sit onko letkut oikein?
- vesitilassa ilmaa?
- vesipumppu sisältä sökö, näinki joskus käyny et ratas syöpyny sileäksi!
- sytytysennakkoa tai puristussuhde liikaa lämpenee?
- pyöriikö letit oikein päin?
- kuinka paljo keulassa ilmareikiä, onko hitsattu uusi tavallinen pelti jossa ei mitään ilma-aukkoja?
- kannentiiviste tai muuta vikaa koneessa?
- syyläri liian pieni tai huono
nämä kun tarkistat jos ei mitään löydy niin ihme juttu!

Avatar
coach
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 73
Liittynyt: 02.02.2005 00:00

Re: Kilpuri ei jäähdy

Viesti Kirjoittaja coach » 24.07.2010 17:09

2000 kirjoitti: -Ensiksi tietenki uusi termari
- sit onko letkut oikein?
- vesitilassa ilmaa?
- vesipumppu sisältä sökö, näinki joskus käyny et ratas syöpyny sileäksi!
- sytytysennakkoa tai puristussuhde liikaa lämpenee?
- pyöriikö letit oikein päin?
- kuinka paljo keulassa ilmareikiä, onko hitsattu uusi tavallinen pelti jossa ei mitään ilma-aukkoja?
- kannentiiviste tai muuta vikaa koneessa?
- syyläri liian pieni tai huono
nämä kun tarkistat jos ei mitään löydy niin ihme juttu!
-termari lähes uusi, kokeiltu isontaa reikiä ja ollut pois kokonaan ei eroa.
-letkut on samallalailla kun alkuperäisessä versiossa.
-ilmat on yritetty ottaa pois
-vesipumppujuttu on käyny mielessä, täytyy tarkistaa.
-puristus 7 luokkaa ja Harinen säätänyt, kokoajan vedetään tosin syherörataa 1,5bar ahdoilla.
-koko jäähdyttimen kokonen alue keulasta on reikäpeltiä, en sitten tiedä onko pyöreäreikäinen pelti huono. Pitäs kokeilla ilman keulapeltejä.
-toivottavasti ei koneessa vika
-Syyläriä voi joutua vielä isontamaan tai ainakin vesikapasiteettiä suurentamaan.

Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: Kilpuri ei jäähdy

Viesti Kirjoittaja 2000 » 24.07.2010 19:46

coach kirjoitti:
2000 kirjoitti: -Ensiksi tietenki uusi termari
- sit onko letkut oikein?
- vesitilassa ilmaa?
- vesipumppu sisältä sökö, näinki joskus käyny et ratas syöpyny sileäksi!
- sytytysennakkoa tai puristussuhde liikaa lämpenee?
- pyöriikö letit oikein päin?
- kuinka paljo keulassa ilmareikiä, onko hitsattu uusi tavallinen pelti jossa ei mitään ilma-aukkoja?
- kannentiiviste tai muuta vikaa koneessa?
- syyläri liian pieni tai huono
nämä kun tarkistat jos ei mitään löydy niin ihme juttu!
-termari lähes uusi, kokeiltu isontaa reikiä ja ollut pois kokonaan ei eroa.
-letkut on samallalailla kun alkuperäisessä versiossa.
-ilmat on yritetty ottaa pois
-vesipumppujuttu on käyny mielessä, täytyy tarkistaa.
-puristus 7 luokkaa ja Harinen säätänyt, kokoajan vedetään tosin syherörataa 1,5bar ahdoilla.
-koko jäähdyttimen kokonen alue keulasta on reikäpeltiä, en sitten tiedä onko pyöreäreikäinen pelti huono. Pitäs kokeilla ilman keulapeltejä.
-toivottavasti ei koneessa vika
-Syyläriä voi joutua vielä isontamaan tai ainakin vesikapasiteettiä suurentamaan.
Tarkista ny kuitenki toi sun mittarisikin jos vaikka näyttäisi mitä sattuu!
Fordissa lämmityskennoa käytettäessä on ainakin väliä kummin päin letkut on lämmittimen kennossa, tosin tossahan ei kennoa ole!
ja et paisuntasäiliö on riittävän ylhäällä jos sellainen on!
Ja öljynlauhduttajallakin saa lämpöja tippuun!
ei koneen pitäisi lämmetä jos on kunnossa ja jäähdytin ei liian pieni, omassa f-ryhmän autossa sierran jäähdytin ja lettiä ei tarvi muulloin kuin auto seisoo paikoillaan! tehoakin on 226hv harinen!

Avatar
TiM
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 60
Liittynyt: 13.09.2004 00:00

Re: Kilpuri ei jäähdy

Viesti Kirjoittaja TiM » 24.07.2010 21:31

coach kirjoitti: lämppärin kenno ei käytössä.
En tunne Cossun vedenkiertoa, mutta jossain muissa autoissa lämppärin kennossa kiertää koko ajan vesi ja lämmönsäätö on toteutettu säätämällä kuinka suuri osa sisäilmasta kulkee kennon läpi ja kuinka suuri osa tulee sen ohi. Tälläisessä systeemissä lämppärin kennon voi ottaa pois, mutta letkun paikkoja ei voi tulpata, vaan sen tilalle täytyy laittaa letku, jossa pienellä kuristuksella vesi kiertää. Muuten jäähdytys ei toimi suunnitellulla tavalla.

fortsoni
Yleinen
Yleinen
Viestit: 191
Liittynyt: 13.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja fortsoni » 25.07.2010 04:56

Jos autolla ajetaan jokkisrataa kaasu pohjassa 1,5 ahdoilla niin onko kumma jos motti lämpiää.. :roll: Toivottavasti ei oo mikään rikki ja saat vehkeet rokkaan kunnolla..

Avatar
coach
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 73
Liittynyt: 02.02.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja coach » 25.07.2010 08:00

-2000:Hestec näyttää samaa, joten kyllä siellä lämmintä on vaan ei keitä. Paisuntasäiliö on kaikkien yläpuolella. Voi tässä joutua kokeilemaan isompaa kennoa.
-TiM:Lämppärin kenno on tosiaan poistettu tai oikeestaan tilalle on vain laitettu suora putki eli kierto ei ole muuttunut.
-Benkku:Vesipumppu on valssatulla siivellä. Tota olen miettinyt että onkohan siivet jotenkin jääny lohkonpinnan katveeseen.
fordsoni:eli ahtoja pienemmäksi :D

Avatar
coach
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 73
Liittynyt: 02.02.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja coach » 25.07.2010 16:47

Hyvät kansalaiset, miltä valmistajalta löytyy hyvin rivotettuja isoja jäähdyttimiä tai mistä autosta.

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 25.07.2010 17:31

Ihan perusasioihin vielä.

Eli onhan noi puhaltimet aivan kiinni jäähdyttimessä? Että ilma varmasti tulee jäähdyttäjästä läpi eikä vain kierrätä sitä ilmaa ennen jäähdyttäjää / puhalla jäähdyttäjän ohi.

Kuinka paljon jäähdyttäjän ympärillä on avonaista aluetta? Jäähdyttäjän reunat pitää olla kunnolla tiiviit että saa kunnollisen jäähdytystehon tai ainakin mielummin koteloa eteenpäin että ilma menee jäähdyttäjän läpi. Mieluiten rakenne niin että mitään muuta reikää ei keulassa konehuoneeseen ole kuin tuo jäähdyttäjän läpi menevä (tietty imuilma konehuoneen ulkopuolelta).

Kuva tietty kertoisi tässäkin tapauksessa paljon.

Avatar
coach
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 73
Liittynyt: 02.02.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja coach » 25.07.2010 20:48

Jankos kirjoitti:Ihan perusasioihin vielä.

Eli onhan noi puhaltimet aivan kiinni jäähdyttimessä? Että ilma varmasti tulee jäähdyttäjästä läpi eikä vain kierrätä sitä ilmaa ennen jäähdyttäjää / puhalla jäähdyttäjän ohi.

Kuinka paljon jäähdyttäjän ympärillä on avonaista aluetta? Jäähdyttäjän reunat pitää olla kunnolla tiiviit että saa kunnollisen jäähdytystehon tai ainakin mielummin koteloa eteenpäin että ilma menee jäähdyttäjän läpi. Mieluiten rakenne niin että mitään muuta reikää ei keulassa konehuoneeseen ole kuin tuo jäähdyttäjän läpi menevä (tietty imuilma konehuoneen ulkopuolelta).

Kuva tietty kertoisi tässäkin tapauksessa paljon.
Puhaltimet on aivan kiinni coolerissa ja cooleri niin kiinni jäähdyttimessä kun menee. Ylä ja alapuolelta on ummistettu välit. Aikaisemmin oli imevät flektit takana aivan kiinni jäähdyttimessä , mutta ongelma sama.

Avatar
cortina69
Viestit: 15
Liittynyt: 16.10.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja cortina69 » 25.07.2010 21:22

Hyviä ja tehokkaita alumiinisyyläreitä löytyy us-partsista, merkki Griffin. On vaan 2 rivinen mutta 5cm paksu, vesi kiertää kunnolla. Löytyy montaa kokoo ja kaikki makso n. 180e. kun ite ostin.

Avatar
Jamo240
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 60
Liittynyt: 22.02.2005 00:00
Paikkakunta: Riihikoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jamo240 » 25.07.2010 22:15

coach kirjoitti:
Jankos kirjoitti:Ihan perusasioihin vielä.

Eli onhan noi puhaltimet aivan kiinni jäähdyttimessä? Että ilma varmasti tulee jäähdyttäjästä läpi eikä vain kierrätä sitä ilmaa ennen jäähdyttäjää / puhalla jäähdyttäjän ohi.

Kuinka paljon jäähdyttäjän ympärillä on avonaista aluetta? Jäähdyttäjän reunat pitää olla kunnolla tiiviit että saa kunnollisen jäähdytystehon tai ainakin mielummin koteloa eteenpäin että ilma menee jäähdyttäjän läpi. Mieluiten rakenne niin että mitään muuta reikää ei keulassa konehuoneeseen ole kuin tuo jäähdyttäjän läpi menevä (tietty imuilma konehuoneen ulkopuolelta).

Kuva tietty kertoisi tässäkin tapauksessa paljon.
Puhaltimet on aivan kiinni coolerissa ja cooleri niin kiinni jäähdyttimessä kun menee. Ylä ja alapuolelta on ummistettu välit. Aikaisemmin oli imevät flektit takana aivan kiinni jäähdyttimessä , mutta ongelma sama.
Ongelma voi johtua tuosta päällekkäisyydestäkin.... mutta eniten epäilisin syherö ajelua ei paljoa ilmaa kulje jäähdyttäjän läpi jos koko ajan ajaa kylki edellä.

Vastaa Viestiin