Lohkon SISÄpuolen maalaaminen
- 131rally
- A-Junnu

- Viestit: 72
- Liittynyt: 07.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Lohkon SISÄpuolen maalaaminen
Jenkkikoneissa ainakin joskus harrastivat lohkon sisäpuolen kiillottamista peiliksi jotta roiskeöljyt valuvat paremmin öljypohjaan jne. Jossain ameriikan harrastajan nettisivuilla näin joskus että saman sai tehtyä maalillakin. Siihen oli jokin spezial maali. Nyt kun ajattelin uutta konetta kasatessa kokeilla tuotakin niin en löydä mistään linkkiä moiseen aineeseen. Onko havaintoa tuotemerkistä/myyjästä? Suomessa tai ulkomailla?
Marko
Marko
- Driftari
- A-Junnu

- Viestit: 131
- Liittynyt: 29.09.2006 00:00
- Paikkakunta: Orivesi
Re: Lohkon SISÄpuolen maalaaminen
Tuon kiillottamisen perimmäinen tarkoitus V8 koneissa oli poistaa todella karkeasta valupinnasta mahdolliset säröjen lähtöpaikat, sekä kaiken mahdollisen ylimääräisen painon poisto. Seinämä vahvuudet joissain V8 koneissa kriittisissä paikoissa hipovat naurettavuuden rajaa.131rally kirjoitti:Jenkkikoneissa ainakin joskus harrastivat lohkon sisäpuolen kiillottamista peiliksi jotta roiskeöljyt valuvat paremmin öljypohjaan jne.
Noita ameriikan Joen juttuja kannattaa lueskella pienellä varauksella, sisäpuolelta maalaaminen tuntuu näyttely hapatukselta. Ehkä...
http://www.ponyexpress.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- 131rally
- A-Junnu

- Viestit: 72
- Liittynyt: 07.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Olet varmaan oikeassa tuosta kiillottamisesta lujuuden lisäämiseksi, mutta nyt kun tunnin surffasin aiheen ympärillä satuin oikeaankin paikkaan netissä.
Kiillotus;
"The lifter galley and the entire inside of the block were then fully deburred to remove all of the "pockets" where casting sand and metal may come loose, something I'd suggest to anyone building an engine. I used a die grinder with emery cloth cartridges, which makes it possible to reach into all of the block's contours."
Maalaus;
"On American motors it is a common race prep trick to paint the insides of the block with Glyptal or Rustolieum paint to seal in casting sand, rust particles and help oil return. Since the SR20’s block is smooth, clean aluminum, this is not necessary."
Eli ongelma on noissa myös hiekkataskut valussa, mutta tuo öljyn valuminen on toinen syy maalata lohko sisäpuolelta. Tuota Glyptalia näkyy olevan Suomessakin myynnissä; http://www.mobitive.com/moottori.html jonne laitoin hintatiedustelun. Lueskelin nettiä niin tuo maali on kehitetty General Electricsille (omistanut silloin glyptalin) jolla maalanneet sähkömoottoreita yms. laitteita jne.
Itse itselleni vastaten

Kiillotus;
"The lifter galley and the entire inside of the block were then fully deburred to remove all of the "pockets" where casting sand and metal may come loose, something I'd suggest to anyone building an engine. I used a die grinder with emery cloth cartridges, which makes it possible to reach into all of the block's contours."
Maalaus;
"On American motors it is a common race prep trick to paint the insides of the block with Glyptal or Rustolieum paint to seal in casting sand, rust particles and help oil return. Since the SR20’s block is smooth, clean aluminum, this is not necessary."
Eli ongelma on noissa myös hiekkataskut valussa, mutta tuo öljyn valuminen on toinen syy maalata lohko sisäpuolelta. Tuota Glyptalia näkyy olevan Suomessakin myynnissä; http://www.mobitive.com/moottori.html jonne laitoin hintatiedustelun. Lueskelin nettiä niin tuo maali on kehitetty General Electricsille (omistanut silloin glyptalin) jolla maalanneet sähkömoottoreita yms. laitteita jne.
Itse itselleni vastaten
- outlawjw
- B-junnu

- Viestit: 27
- Liittynyt: 07.10.2004 00:00
Maalaus lohkon sisäpuolelta
Tuossa lainauksessa tarkoitetulla maalauksella peitetään surkeaa valu / valun puhdistuslaatua, jos tarkoituksena on sitoa kuonaa / pintaan jäänyttä valuhiekkaa.... Öljy + lämpö saattavat joissain tapauksissa liottaa ko. paskan moottoreista... Vaan ottaen huomioon jenkkien nykyosaamisen, suuren viisauden (god bless america) ja teollisuuden Kiinaan ulkoistamisen sekä moottoriteknologian tason, mitä muuta voi odottaa...
Tuossa käytetyn lohkon maalaamisessa otetaan melkoinen riski varsinkin, jos pintoja ei saada puhdistettua öljystä; maali ei tartu (olkoonkin 2-komponenttimaalia) => maali pehmenee, irtoaa ja tukkii öljykanavat jne...
Asiallinen mahdollisten valuhiekkojen puhdistus & kiilloitus => lujuutta ja liukkautta...
Tuossa käytetyn lohkon maalaamisessa otetaan melkoinen riski varsinkin, jos pintoja ei saada puhdistettua öljystä; maali ei tartu (olkoonkin 2-komponenttimaalia) => maali pehmenee, irtoaa ja tukkii öljykanavat jne...
Asiallinen mahdollisten valuhiekkojen puhdistus & kiilloitus => lujuutta ja liukkautta...
- kurseikko
- B-junnu

- Viestit: 32
- Liittynyt: 14.07.2008 00:00
- Viesti:
- kurseikko
- B-junnu

- Viestit: 32
- Liittynyt: 14.07.2008 00:00
- Viesti:
- eddyfin
- Yleinen

- Viestit: 166
- Liittynyt: 19.02.2009 00:00
- Vinski
- B-junnu

- Viestit: 28
- Liittynyt: 09.12.2004 00:00
- kurseikko
- B-junnu

- Viestit: 32
- Liittynyt: 14.07.2008 00:00
- Viesti:
- outlawjw
- B-junnu

- Viestit: 27
- Liittynyt: 07.10.2004 00:00
Maalaaminen
Taitaa tuo raskaan kaluston osien sisäpuolinen maalaaminen johtua osin myös siitä, että ko. kappaleita valavissa valimoissa on aika usein kastomaalaamo. henkilöauton moottorin lohkoon taas kastomaalaus ei välttämättä sovellu - voi olla vesitilat tukossa, joten lohkot ruiskutellaan päältäpäin...
- Seurailija
- Viestit: 4
- Liittynyt: 06.02.2005 00:00
Maalaus ja öljy
Ei ongelmia jos vain on kunnolla pohjatyöt tehty ja oikein valittu maali. Eräs suurehkojen moottorien vamistaja suomesta maalaa paljon pintoja jotka ovat jatkuvasti öljyssä.
Saatta tosin olla tekemätön paikka päästä käytetyn lohkon sisälle putsaamaan niin että ei jäisi mitään paskaa valuun.
Saatta tosin olla tekemätön paikka päästä käytetyn lohkon sisälle putsaamaan niin että ei jäisi mitään paskaa valuun.
- MJT
- WRC

- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: Maalaus ja öljy
Olen ollut käyttämässä suurehkoja moottoreita joiden sisäpuoli on ollut maalattu. Välimerellä suomeentulomatkalla alkoivat öljynpaineet moottorista hävitä ja hälyyttimet soimaan. Öljyt ohjattiin toiseen puhdistimeen ja avattiin käytössä ollut. Se oli täynnä moottorin sisäpuolelta irronnutta maalia. Nämä vaihto/puhdistusoperaatiot kestivät koko loppumatkan ja vielä monta muuta. Eli niin kauan kuin kaikki irtoava maali oli lähtenyt moottorin sisältä. Moottori oli suurehko jonka sisälle mahtui ainakin 10 ihmistä, joten sieltä irtosi maalia riittävästi. Ihmettelen miksi moottori pitäisi maalata sisältä. Kilpakäytössä se mm. estää lämmön siirtymistä lohkon läpi ulkoilmaan.Seurailija kirjoitti:Ei ongelmia jos vain on kunnolla pohjatyöt tehty ja oikein valittu maali. Eräs suurehkojen moottorien vamistaja suomesta maalaa paljon pintoja jotka ovat jatkuvasti öljyssä.
Saatta tosin olla tekemätön paikka päästä käytetyn lohkon sisälle putsaamaan niin että ei jäisi mitään paskaa valuun.