Lohkon SISÄpuolen maalaaminen

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
131rally
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 72
Liittynyt: 07.05.2004 00:00
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Lohkon SISÄpuolen maalaaminen

Viesti Kirjoittaja 131rally » 09.08.2010 09:37

Jenkkikoneissa ainakin joskus harrastivat lohkon sisäpuolen kiillottamista peiliksi jotta roiskeöljyt valuvat paremmin öljypohjaan jne. Jossain ameriikan harrastajan nettisivuilla näin joskus että saman sai tehtyä maalillakin. Siihen oli jokin spezial maali. Nyt kun ajattelin uutta konetta kasatessa kokeilla tuotakin niin en löydä mistään linkkiä moiseen aineeseen. Onko havaintoa tuotemerkistä/myyjästä? Suomessa tai ulkomailla?

Marko

Avatar
Driftari
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 131
Liittynyt: 29.09.2006 00:00
Paikkakunta: Orivesi

Re: Lohkon SISÄpuolen maalaaminen

Viesti Kirjoittaja Driftari » 09.08.2010 17:21

131rally kirjoitti:Jenkkikoneissa ainakin joskus harrastivat lohkon sisäpuolen kiillottamista peiliksi jotta roiskeöljyt valuvat paremmin öljypohjaan jne.
Tuon kiillottamisen perimmäinen tarkoitus V8 koneissa oli poistaa todella karkeasta valupinnasta mahdolliset säröjen lähtöpaikat, sekä kaiken mahdollisen ylimääräisen painon poisto. Seinämä vahvuudet joissain V8 koneissa kriittisissä paikoissa hipovat naurettavuuden rajaa.
Noita ameriikan Joen juttuja kannattaa lueskella pienellä varauksella, sisäpuolelta maalaaminen tuntuu näyttely hapatukselta. Ehkä... :roll:
http://www.ponyexpress.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
131rally
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 72
Liittynyt: 07.05.2004 00:00
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally » 09.08.2010 22:01

Olet varmaan oikeassa tuosta kiillottamisesta lujuuden lisäämiseksi, mutta nyt kun tunnin surffasin aiheen ympärillä satuin oikeaankin paikkaan netissä.

Kiillotus;
"The lifter galley and the entire inside of the block were then fully deburred to remove all of the "pockets" where casting sand and metal may come loose, something I'd suggest to anyone building an engine. I used a die grinder with emery cloth cartridges, which makes it possible to reach into all of the block's contours."

Maalaus;
"On American motors it is a common race prep trick to paint the insides of the block with Glyptal or Rustolieum paint to seal in casting sand, rust particles and help oil return. Since the SR20’s block is smooth, clean aluminum, this is not necessary."

Eli ongelma on noissa myös hiekkataskut valussa, mutta tuo öljyn valuminen on toinen syy maalata lohko sisäpuolelta. Tuota Glyptalia näkyy olevan Suomessakin myynnissä; http://www.mobitive.com/moottori.html jonne laitoin hintatiedustelun. Lueskelin nettiä niin tuo maali on kehitetty General Electricsille (omistanut silloin glyptalin) jolla maalanneet sähkömoottoreita yms. laitteita jne.

Itse itselleni vastaten
:lol:

Avatar
outlawjw
B-junnu
B-junnu
Viestit: 27
Liittynyt: 07.10.2004 00:00

Maalaus lohkon sisäpuolelta

Viesti Kirjoittaja outlawjw » 10.08.2010 07:25

Tuossa lainauksessa tarkoitetulla maalauksella peitetään surkeaa valu / valun puhdistuslaatua, jos tarkoituksena on sitoa kuonaa / pintaan jäänyttä valuhiekkaa.... Öljy + lämpö saattavat joissain tapauksissa liottaa ko. paskan moottoreista... Vaan ottaen huomioon jenkkien nykyosaamisen, suuren viisauden (god bless america) ja teollisuuden Kiinaan ulkoistamisen sekä moottoriteknologian tason, mitä muuta voi odottaa...
Tuossa käytetyn lohkon maalaamisessa otetaan melkoinen riski varsinkin, jos pintoja ei saada puhdistettua öljystä; maali ei tartu (olkoonkin 2-komponenttimaalia) => maali pehmenee, irtoaa ja tukkii öljykanavat jne...
Asiallinen mahdollisten valuhiekkojen puhdistus & kiilloitus => lujuutta ja liukkautta...

Avatar
kurseikko
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 14.07.2008 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kurseikko » 26.08.2010 21:34

Käytetyssä lohkossa on huokoset, taskut ja hiekkavirheet kyllästetty öljyllä jo niin hyvin ettei niitä saa puhtaaksi millään. Itse jättäisin maalaamatta

Avatar
-31
Viestit: 11
Liittynyt: 22.10.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja -31 » 13.09.2010 20:02

Scanialla ovat vissiin "yhtä typeriä" ku Jenkit? Ne maalaa lohkot, vaihteiston kuoret ja banjot sisältä :D

Avatar
kurseikko
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 14.07.2008 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kurseikko » 13.09.2010 20:23

-31 kirjoitti:Scanialla ovat vissiin "yhtä typeriä" ku Jenkit? Ne maalaa lohkot, vaihteiston kuoret ja banjot sisältä :D
Uudet osat kyllä. Volvokin harrastanut ks.toimintaa

Avatar
eddyfin
Yleinen
Yleinen
Viestit: 166
Liittynyt: 19.02.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja eddyfin » 13.09.2010 21:48

kurseikko kirjoitti:
-31 kirjoitti:Scanialla ovat vissiin "yhtä typeriä" ku Jenkit? Ne maalaa lohkot, vaihteiston kuoret ja banjot sisältä :D
Uudet osat kyllä. Volvokin harrastanut ks.toimintaa
Raskaan kaluston koneissa maalataan varmaan suuren noen määrän muodostumisen takia.

Avatar
Vinski
B-junnu
B-junnu
Viestit: 28
Liittynyt: 09.12.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Vinski » 14.09.2010 10:20

Joskus kuullut ja nähnyt että inerta punainen primer väri kestää öljyä hyvin. Joku väitti että suomessa valmistetut sähkömoottorit ja ruoripotkurilaitteet maalataan sillä niiltä osin missä on öljy kosketuksissa maalin kanssa. Omalla vastuulla kannattaa suhtautua tähän.

Avatar
kurseikko
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 14.07.2008 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kurseikko » 14.09.2010 19:16

Henkilö mallin Volvon periä kun levitellyt niin vastaan on tullut kellertävää maalia

Avatar
outlawjw
B-junnu
B-junnu
Viestit: 27
Liittynyt: 07.10.2004 00:00

Maalaaminen

Viesti Kirjoittaja outlawjw » 16.09.2010 07:31

Taitaa tuo raskaan kaluston osien sisäpuolinen maalaaminen johtua osin myös siitä, että ko. kappaleita valavissa valimoissa on aika usein kastomaalaamo. henkilöauton moottorin lohkoon taas kastomaalaus ei välttämättä sovellu - voi olla vesitilat tukossa, joten lohkot ruiskutellaan päältäpäin...

Avatar
Riesa
Yleinen
Yleinen
Viestit: 156
Liittynyt: 20.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Riesa » 19.09.2010 02:51

Itse en ainakaan maalaisi semmoisia osia
mitkä on liikkuvan öljyn kanssa tekemisessä. :?

Avatar
Seurailija
Viestit: 4
Liittynyt: 06.02.2005 00:00

Maalaus ja öljy

Viesti Kirjoittaja Seurailija » 19.09.2010 16:27

Ei ongelmia jos vain on kunnolla pohjatyöt tehty ja oikein valittu maali. Eräs suurehkojen moottorien vamistaja suomesta maalaa paljon pintoja jotka ovat jatkuvasti öljyssä.

Saatta tosin olla tekemätön paikka päästä käytetyn lohkon sisälle putsaamaan niin että ei jäisi mitään paskaa valuun.

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Maalaus ja öljy

Viesti Kirjoittaja MJT » 20.09.2010 21:10

Seurailija kirjoitti:Ei ongelmia jos vain on kunnolla pohjatyöt tehty ja oikein valittu maali. Eräs suurehkojen moottorien vamistaja suomesta maalaa paljon pintoja jotka ovat jatkuvasti öljyssä.

Saatta tosin olla tekemätön paikka päästä käytetyn lohkon sisälle putsaamaan niin että ei jäisi mitään paskaa valuun.
Olen ollut käyttämässä suurehkoja moottoreita joiden sisäpuoli on ollut maalattu. Välimerellä suomeentulomatkalla alkoivat öljynpaineet moottorista hävitä ja hälyyttimet soimaan. Öljyt ohjattiin toiseen puhdistimeen ja avattiin käytössä ollut. Se oli täynnä moottorin sisäpuolelta irronnutta maalia. Nämä vaihto/puhdistusoperaatiot kestivät koko loppumatkan ja vielä monta muuta. Eli niin kauan kuin kaikki irtoava maali oli lähtenyt moottorin sisältä. Moottori oli suurehko jonka sisälle mahtui ainakin 10 ihmistä, joten sieltä irtosi maalia riittävästi. Ihmettelen miksi moottori pitäisi maalata sisältä. Kilpakäytössä se mm. estää lämmön siirtymistä lohkon läpi ulkoilmaan.

Vastaa Viestiin