Rohkea veto jokkis porukalta

Jokamiesluokkaan liittyvä keskustelufoorumi
Rallimax
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 19.10.2010 17:40

emppu kirjoitti:
Rallimax kirjoitti:245 euroa kilpailulupamaksu, eli jos ilmoittaumismaksu on 60 euroa auto, se on jokelan laskuopin mukaan noin, 4 autoa.
Tähänkö kaikki nyt kaatuu jos vertaa sitä, että tekisi normaalin yleisötapahtuman vakuutuksen vakuutusyhtiössä ?

Enemmänkin minua kyllä ihmetyttää, että jos rallin ilmoittaumismaksu on 270 euroa X 250 autoa = 67.500 X 6 = 405.000 tuhatta vanhaa mummon markkaa.
Silti on kilpailukeskus paikallisessa koulussa ja sen paikallisen kansakoulun opettaja kuuluttajana kun sillä on niin hyvä ulosanti, kaksi vääntynyttä kimittävää torvikaiutinta kovaäänisenä, halpatuontipokaaleja palkintoina ja silti loppujen lopuksi artisti maksaa koko show,n ! ?

No kaikki kunnia niille jotka haluaa ralleja tehdä mutta joskus vain ihmetyttää, kun esimerkiksi Drag Racingissä maksetaan starttirahoja, matkakulukorvauksia jne, kuljettajille.

On sellainen vanha sanonta, että olet juuri niin hyvä kuin viimeinen esiintymisesi.
Tähän sopii hyvin esimerkki siitä, että kilpailun järjestäjästäkin muistetaan aina se parhaiten mitä viimeiseksi tapahtuu, eli vaikka kisa olisi kuin hyvä tahansa, palkinnoilla voi pilata kaiken, ja sama päinvastoin.

Miksiköhän Drag Racing on niin suosittu autourheilulaji Suomessa ja muualla maailmassa.?

TR
Jos ihmettely vaikka johtuisi siitä että ei tiedäkkään kaikkea - oletetaan vaan?

Montakos kilpailua olet itse tehnyt?

Muutamaa enemmän olen ollut tekemässä kun sinä olet niitä nähnyt !

Jos nyt äkkiä laskee kaikki kansalliset, Cup, SM, PM, EM ja MM niin yhteensä niitä kertyy missä olen tavalla tai toisella ollut mukana niitä tekemässä tai ajamassa, niin 500-600 kpl, ja sitten vielä tuottanut muita kisoja tekemään niin niitäkin on varmaan yli 150 kpl.

Se siitä !

TR

Marko Tähkä
KV
KV

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 19.10.2010 18:51

MJT kirjoitti:
151968 kirjoitti:ei tommoset maksut pidä mitään sisällään ne on vaan maksuja
Olet varmaan selvittänyt asian niiltä henkilöiltä joilta edellisessä viestissäni mainitsin? Oletko todella autourheilua harrastava henkilö siten että osallistut myös kilpailijana kilpailuihin, sekä käyt säännöllisesti edustamasi seuran kerhoilloissa, jossa näistäkin asioista saattaisi saada selvyyden kysymällä esim. hallituksen edustajilta. Mikä on edustamasi seura.
Kyllä olen suorittanut tutkinon vuonna 86 sen jälkeen ollut tässä toiminnassa mukana niin kilpailijana kuin järjestely puolella tosin enemmänkin olisin voinut järjestelyissä olla sen voin myöntää,siitä vuodesta 86 asti kun on puhuttu näistä maksuista niin aina löytyy joku sanomaan että ota selvää äläkä kysele tänä päivänä kun on tämä tietokone niin ei luulisi olevan vaikeata pistää ne selitykset tänne näkyviin sen vuoksi heitin kommentin tänne.Tuolla aikaisemminpuhuttiin näistä koulutus illoista niin kyllä ne voisi hoitaa yhtä hyvin täällä tietokoneen ääressä kotona ja tenttiä täällä,kenenkään ei tarvitsisi lähteä ajamaan minnekään ja maailma pelastuisi.PS.mikä on äitisi tyttönimi,isäsi syntymäpaikkakunta ja sinun sotilasarvosi jos näitä kysymyksiä kerran esitetään???????

MJT
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja MJT » 19.10.2010 20:44

151968 kirjoitti:
MJT kirjoitti:
151968 kirjoitti:ei tommoset maksut pidä mitään sisällään ne on vaan maksuja
.PS.mikä on äitisi tyttönimi,isäsi syntymäpaikkakunta ja sinun sotilasarvosi jos näitä kysymyksiä kerran esitetään???????
Virtanen, Kymi, Ylimatruusi!

emppu
KV
KV

Viesti Kirjoittaja emppu » 19.10.2010 21:59

Rallimax kirjoitti:
emppu kirjoitti:
Rallimax kirjoitti:245 euroa kilpailulupamaksu, eli jos ilmoittaumismaksu on 60 euroa auto, se on jokelan laskuopin mukaan noin, 4 autoa.
Tähänkö kaikki nyt kaatuu jos vertaa sitä, että tekisi normaalin yleisötapahtuman vakuutuksen vakuutusyhtiössä ?

Enemmänkin minua kyllä ihmetyttää, että jos rallin ilmoittaumismaksu on 270 euroa X 250 autoa = 67.500 X 6 = 405.000 tuhatta vanhaa mummon markkaa.
Silti on kilpailukeskus paikallisessa koulussa ja sen paikallisen kansakoulun opettaja kuuluttajana kun sillä on niin hyvä ulosanti, kaksi vääntynyttä kimittävää torvikaiutinta kovaäänisenä, halpatuontipokaaleja palkintoina ja silti loppujen lopuksi artisti maksaa koko show,n ! ?

No kaikki kunnia niille jotka haluaa ralleja tehdä mutta joskus vain ihmetyttää, kun esimerkiksi Drag Racingissä maksetaan starttirahoja, matkakulukorvauksia jne, kuljettajille.

On sellainen vanha sanonta, että olet juuri niin hyvä kuin viimeinen esiintymisesi.
Tähän sopii hyvin esimerkki siitä, että kilpailun järjestäjästäkin muistetaan aina se parhaiten mitä viimeiseksi tapahtuu, eli vaikka kisa olisi kuin hyvä tahansa, palkinnoilla voi pilata kaiken, ja sama päinvastoin.

Miksiköhän Drag Racing on niin suosittu autourheilulaji Suomessa ja muualla maailmassa.?

TR
Jos ihmettely vaikka johtuisi siitä että ei tiedäkkään kaikkea - oletetaan vaan?

Jos nyt äkkiä laskee kaikki kansalliset, Cup, SM, PM, EM ja MM niin yhteensä niitä kertyy missä olen tavalla tai toisella ollut mukana niitä tekemässä tai ajamassa, niin 500-600 kpl, ja sitten vielä tuottanut muita kisoja tekemään niin niitäkin on varmaan yli 150 kpl.

Se siitä !

TR
Kiitos ja anteeksi, en tiennytkään että olet jo 100-vuotias :P

Public_enemy

Viesti Kirjoittaja Public_enemy » 19.10.2010 22:14

TR
Oiskohan niin että rallissa tienhoitokustannukset ym ovat suuremmat kuin jokkiksessa? Hankala verrata JM ja rallien osallistumismaksuja...
Itse olen ajellut vain JM- kisoissa joissa ilmottautumismaksu on 25e/luokka.

Jokkiksen pilaavat kilpavarustelijat, joiden vehkeet keulii monen tonnin koneiden voimin.Väitän kuitenkin, että 75-80% harrastajista yrittävät tehdä autonsa edullisesti ja ajella kilpaa ilman veren makua suussaan. Älkää nyt tuomitko koko lajin harrastajakuntaa muutaman pellen vuoksi.

Nämä turvavarustelisäykset, eivät tule mahdollistamaan saman auton käyttöä useammilla eri kuljettajilla jos ei jannut ja gimmat oo saman mittasia, Miten harrastaa perhe, jossa samalla autolla samassa kisassa ajaa, isä, äiti ja tytär/poika?Kun ne penkin vyöreiät pitää Hanssilla olla justa hartioiden kohdalla!

Mitä turvallisuutta tuo Hans jos auton palamista pelätään? Sieltähän norsunpaskan kokosen fiatin kopista kirmataan pihalle hetkessä hanssi päässä?

Missä on se halpa autourheilulaji, joka joskus toimii jopa porttina oikeaan kilvanautoiluun? Maailma meni vinoon vierasmoottorisäännön myötä, mutta jospa edes isommat tuhot saisi estettyä Jokkis Racen avulla.

Rallimax
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 20.10.2010 00:58

emppu kirjoitti:
Rallimax kirjoitti:
emppu kirjoitti: Jos ihmettely vaikka johtuisi siitä että ei tiedäkkään kaikkea - oletetaan vaan?

Se siitä !

TR

Jotkut penkalla olijat puhisee täällä eniten, joiden kokemus on vain sieltä penkan puolelta ja jotkut meistä on tehnyt tätä pikkujätkästä alkaen ja ollut ihan oikeasti mukana erilaisissa motorsportin tehtävissä makkaran myyjästä MM rallin TV toimittajaan.

Kun meitä on vielä jopa niitä, jotka olemme tehneet tätä kaikkea eri tehtävissä ammatiksemme, niin olemme nähneet jotain vähän enemmän kun muut.

Sen vain on oppinut, että vaikka ei ole vielä puolessakaan väissä 100 ikävuotta, on kokemus jotain sellaista, jonka kautta on joskus varaa sanoa joistakin asioista, ihan vain kaikkeen kokemukseen perustuen.

TR

Sheikki
Yleinen
Yleinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sheikki » 20.10.2010 03:02

245e osallistumismaksu 20e tekee n. 12 osallistujaa. 60 kisailijan kisassa 20% osalistumismaksusta menee jo pelkkään lupaan joka ei sisällä mitään.

Jos joku haluaa välttämättä maksaa tyhjästä niin voin ilmoitrtaa tilinumeroni, mullekkin kelpaisi. :D

Kaiken saa näyttämään miltä vaan kun muokkaa "tutkielman" mieleisekseen.

Eiköhän loppujen lopuksi Jokkiksen irtautuminen johdu johtoportaan ylimielisyydestä.

Jokkis väki ei oikeasti tarvi Akk;ta mihinkään. Jos sen joku parhaiten tietää, niin se kyllä todennäköisesti olen minä.
ps. vahinkojakin on sattunut ja niitä on vakuutusyhtiö korvannutkin, joten kokemusta on siitäkin.

emppu
KV
KV

Viesti Kirjoittaja emppu » 20.10.2010 07:46

Rallimax kirjoitti:
emppu kirjoitti:
Rallimax kirjoitti:

Se siitä !

TR

Jotkut penkalla olijat puhisee täällä eniten, joiden kokemus on vain sieltä penkan puolelta ja jotkut meistä on tehnyt tätä pikkujätkästä alkaen ja ollut ihan oikeasti mukana erilaisissa motorsportin tehtävissä makkaran myyjästä MM rallin TV toimittajaan.

Kun meitä on vielä jopa niitä, jotka olemme tehneet tätä kaikkea eri tehtävissä ammatiksemme, niin olemme nähneet jotain vähän enemmän kun muut.

Sen vain on oppinut, että vaikka ei ole vielä puolessakaan väissä 100 ikävuotta, on kokemus jotain sellaista, jonka kautta on joskus varaa sanoa joistakin asioista, ihan vain kaikkeen kokemukseen perustuen.

TR
Ihan vielä uteliaisuuttani epäselvyyksissäni kyselisin.

Mahtuuko tähän makkaranmyyjän ja TV-toimittaja uran väliin yhtään nimettyä tehtävää, vaikkapa kilpailunjohtajan, rallin ratamestarin tai vaikkapa kilpailusihteerin toimia?
Jos mahtuu niin saisiko kilpailujen nimet ja vuodet jolloin ne on ajettu?
Eikä olisi pahasta vaikkapa olisi cv miten seuratyössä ollaan oltu mukana, tarkoitan seurojen hallituksissa. Sieltä se näköalapaikka on mitä parhain kuinka ne kilpailut tuottaa ja mitä niiden eteen täytyy oikeasti tehdä. Tuhansia talkootunteja, useita satoja palkattomia vapaapäiviä. Se työ ei ole ammatti josta palkkaa nautittaisiin.

Jos luettelosta tulee pitkä, luetaan sitä kuitenkin mielenkiinnolla. Että sen vuoksi sitä ei kannata jättää tekemättä :roll:

Nimimerkki: Penkallakin puhissut

PMM
WRC
WRC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PMM » 20.10.2010 08:07

Jokohan Rallimax ja emppu vähä rauhoittuis. Alkaa olemaan taas aika kaukana aiheesta...
http://www.rallikuvat.net" onclick="window.open(this.href);return false; @ Facebook
En vastaa foorumin kuvakyselyihin. Jos haluat kuvia, ota yhteyttä tämän linkin kautta.

emppu
KV
KV

Viesti Kirjoittaja emppu » 20.10.2010 08:18

Saattaa karata aiheesta, joiltakin osin.

Päätän täältä tähän.

Pasila - Porilaisten marssi :!:

ksi
KV
KV

Viesti Kirjoittaja ksi » 20.10.2010 08:21

tais tuolla 1 sivulla joku mainitakkin siitä että jokkis-sivulla juttu alkaa ihan eri asiasta ja päätyy fiiun kääntyvyyteen..

joka tapauksessa hienoa jos jokkis race saa homman pyörimään nimenomaan oikeana jokkiksena eikä raharuhtinaiden pätemiskenttänä akk:n kuristus-pannassa..

palaisivat vielä säännöissä muutaman vuoden takasinpäin esim:ostotarjouksen tiimoilta niin vois se parjattu jobbauskin vähetä..

lunastus hinta 700€

kuskilla 1kpl ilmanen suoja-tarjous

ostotarjous 1kpl tarjous/henkilö a 10€

kisojen järjestäjät sais unohtaa ne varikko-liput ja täysi varikko kielto alle 12v muksuille sekä eläimille. joo joo,nyt alkaa mätinä kuinka on koko perheen harrastus yms. mutta miettikää nyt hiukan millanen turvallisuus-riski ne muksut ja eläimet siellä varikolla on...

saa vetää herneitä kuka haluaa ja niin paljon kuin haluaa.
kirraa,kirraa..... OSU!!!

MJT
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja MJT » 20.10.2010 22:28

[
Missä on se halpa autourheilulaji, joka joskus toimii jopa porttina oikeaan kilvanautoiluun? Maailma meni vinoon vierasmoottorisäännön myötä, mutta jospa edes isommat tuhot saisi estettyä Jokkis Racen avulla.[/quote]

Vierasmoottorisääntökin tehtiin siksi että JM-luokan kilpailijat halusivat muutosta. 1200:een Kuplaan sai laittaa moottorin aikoinaan lähes mistä VW:stä tahansa. Muut kuin kuplilla tai muilla kuin VW:llä ajavat halusivat muutosta. Se myös tehtiin. Silloin ei kukaan visioinut Fiat buumia. Muistan asian kuin eilisen päivän koska olin osasyyllinen asiaan. Joku moitti uutta JM-lajiryhmän puheenkuljettajaa, Malmström´in Kim oli jo siihen aikaan lajissa mukana mm. valvojana ja tuomaristossa. On hänella ainakin pitkäaikainen kokemus lajista, eikä minulla ainakaan ole mitään pahaa sanottavaa.
Aina kritisoidaan sääntöjä. Yleensä ne muutokset kuitenkin tulevat kilpailijoilta. Kuten huomaatte asiat ei aina miellytä kaikkia, siksi esiintyy kritiikkiä. Ne ketkä ovat tyytyväisiä, harvoin esiintyvät näillä palstoilla. Paha kellohan se on joka kauas kantaa.

emppu
KV
KV

Viesti Kirjoittaja emppu » 21.10.2010 11:47

MJT kirjoitti:[
Missä on se halpa autourheilulaji, joka joskus toimii jopa porttina oikeaan kilvanautoiluun? Maailma meni vinoon vierasmoottorisäännön myötä, mutta jospa edes isommat tuhot saisi estettyä Jokkis Racen avulla.
Vierasmoottorisääntökin tehtiin siksi että JM-luokan kilpailijat halusivat muutosta. 1200:een Kuplaan sai laittaa moottorin aikoinaan lähes mistä VW:stä tahansa. Muut kuin kuplilla tai muilla kuin VW:llä ajavat halusivat muutosta. Se myös tehtiin. Silloin ei kukaan visioinut Fiat buumia. Muistan asian kuin eilisen päivän koska olin osasyyllinen asiaan. Joku moitti uutta JM-lajiryhmän puheenkuljettajaa, Malmström´in Kim oli jo siihen aikaan lajissa mukana mm. valvojana ja tuomaristossa. On hänella ainakin pitkäaikainen kokemus lajista, eikä minulla ainakaan ole mitään pahaa sanottavaa.
Aina kritisoidaan sääntöjä. Yleensä ne muutokset kuitenkin tulevat kilpailijoilta. Kuten huomaatte asiat ei aina miellytä kaikkia, siksi esiintyy kritiikkiä. Ne ketkä ovat tyytyväisiä, harvoin esiintyvät näillä palstoilla. Paha kellohan se on joka kauas kantaa.[/quote]

1200 kuplaan ja kuplaan yleensäkin sai ja saa laitaa vain typ-3 moottorin. Typ-3 on juurikin se lohko joka kuplassa on ollutkin, eri kuutiotilavuuksilla. Ei siis mitä tahansa VW:n moottoria saa tai saanut laittaa. Jos käytetään muuta moottoria koskee tällöin vierasmoottori sääntö. Aikoinaan oli pitkäiskut sallittu ( ei alkuperäiset), hetken ne oli pois, ja taas saa laittaa.

Aikoinaan kun vierasmoottorit sallittiin huomattiin melkein heti että tästä ei hyvää seuraa. Esitettiin että moottorin saamia ilmamääriä rajoitettaisiin, ettei tehot kasvaisi älyttömäksi. Silloin oli lajiryhmässä mm tämä tulevan (2010) lajiryhmän puheenjohtaja. Tuolloinen lajiryhmä ei asialle syttynyt ja tulokset näkyy ja kuuluu.

Joko nyt oltaisiin valmiita muutoksiin kun se alkaa olla myöhäistä, ja kohtuuttoman kallista ja turhauttavaa?
Toivoa voi, mutta uskon että ei seuraa mitään rakentavaa ja tarpeellista.

emppu
KV
KV

Viesti Kirjoittaja emppu » 21.10.2010 11:47

MJT kirjoitti:[
Aina kritisoidaan sääntöjä. Yleensä ne muutokset kuitenkin tulevat kilpailijoilta. Kuten huomaatte asiat ei aina miellytä kaikkia, siksi esiintyy kritiikkiä. Ne ketkä ovat tyytyväisiä, harvoin esiintyvät näillä palstoilla. Paha kellohan se on joka kauas kantaa.[/quote]

1200 kuplaan ja kuplaan yleensäkin sai ja saa laitaa vain typ-3 moottorin. Typ-3 on juurikin se lohko joka kuplassa on ollutkin, eri kuutiotilavuuksilla. Ei siis mitä tahansa VW:n moottoria saa tai saanut laittaa. Jos käytetään muuta moottoria koskee tällöin vierasmoottori sääntö. Aikoinaan oli pitkäiskut sallittu ( ei alkuperäiset), hetken ne oli pois, ja taas saa laittaa.

Aikoinaan kun vierasmoottorit sallittiin huomattiin melkein heti että tästä ei hyvää seuraa. Esitettiin että moottorin saamia ilmamääriä rajoitettaisiin, ettei tehot ja kustannukset kasvaisi älyttömäksi. Olihan ja on takoituskin, että kyseinen luokka olisi edullinen ja turvallinen harrastaa. Silloin oli lajiryhmässä mm tämä tulevan (2010) lajiryhmän puheenjohtaja. Tuolloinen lajiryhmä ei asialle syttynyt ja tulokset näkyy sekä kuuluu.

Joko nyt oltaisiin valmiita muutoksiin kun se alkaa olla myöhäistä, ja kohtuuttoman kallista ja turhauttavaa?
Toivoa voi, mutta epäillä sopii että ei seuraa mitään rakentavaa ja tarpeellista.
Jos nyt vierasmoottorit kielettäisiin, lopettaisi vielä enemmän harrastajia lajin kun mitä tämä tuleva varustesääntö niitä vie.
Vieläkään tämä ilmamäärän rajoittaminen ei ole huono vaihtoehto. Se vaan näyttää vaativan suuremman vaihtuvuuden kuin mitä lajiryhmässä nyt tapahtui. Ylemmiltäkin tasoilta tiemmä,

Keitele
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja Keitele » 21.10.2010 20:52

JM-Kuplaan sai aiemmin ennen vierasmoottorisääntöä laittaa kaikki ne moottorityypit jotka olivat ensiasennuksena Kuplissa (poislukien ruiskut).
T1-T2-T3 kori(moottori)tyypeistä löytyy käyttökelpoisia malleja.

Sylinterikannet olivat vapaat, välillä oli sylinteriputken max. sisähalkaisija 92,000mm., sen säännön muutos kesti lähes 1 vuoden kun huomautin säännön laatijaa että s.putken sisämitta on jo uusintahoonauksen jälkeen 0,02mm. yli säännön, saati sitten kun s.putket ovat olleet käytössä pölyisissä olosuhteissa muutaman kesäkisan.

Mutta mitenkäs ne turvavöiden käyttöaikamerkinnät, onko vyömateriaaliin lisätty vyöt tuhoavaa ainetta kun niistä muodostuu JM-käyttöön ongelmajätettä 5 vuoden jälkeen valmistusaikaleimasta vaikka niitä on säilytetty koko ajan valmistajan määräämissä olosuhteissa sinetöidyssä alkuperäisessä pahvipakkauksessa:?:

Vastaa Viestiin