Suomeen kansainvälisen tason moottorirata - katso profiili

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
Group4
KV
KV
Viestit: 394
Liittynyt: 21.02.2009 00:00

Suomeen kansainvälisen tason moottorirata - katso profiili

Viesti Kirjoittaja Group4 » 26.10.2010 17:40

Aika veikeän muotoinen rata, paperilla näyttää ainakin mukavan ajettavalta. Hauskana yksityiskohtana huomasin suuria yhtenäisyyksiä ison radan ja karting radan kohdalla enpä ole aiemmin moiseen törmännyt, nyt kaikki varpaat ja peukalot pystyyn että rakennustyöt saadaan nopeasti käyntiin!

http://www.mtv3.fi/urheilu/muutlajit/uu ... oriurheilu

Avatar
EriPlus
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 25.02.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja EriPlus » 27.10.2010 07:44

Toivottavasti tuo ei toteudu ikinä. Jos tuo toteutuu häviää Kouvolasta Suomen paras rc-jm rata. Kaikki keskittyy pakolla tuonne ja 200-300 km päässä olevat radat suljetaan. Jos tuo toteutuu sitten liittomme ei tee työtä kuin MM-rallin ja tuon radan eteen. Tai voisikin olla hyvä että liitto menisikin konkkaan, tulisi uusi alku uusilla namoilla.

Avatar
ahvenistofan
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 67
Liittynyt: 23.03.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja ahvenistofan » 27.10.2010 17:25

EriPlus kirjoitti:Toivottavasti tuo ei toteudu ikinä. Jos tuo toteutuu häviää Kouvolasta Suomen paras rc-jm rata. Kaikki keskittyy pakolla tuonne ja 200-300 km päässä olevat radat suljetaan. Jos tuo toteutuu sitten liittomme ei tee työtä kuin MM-rallin ja tuon radan eteen. Tai voisikin olla hyvä että liitto menisikin konkkaan, tulisi uusi alku uusilla namoilla.
Samaa mieltä. Toivottavasti ei toteudu ikinä.

henkkaa
KV
KV
Viestit: 307
Liittynyt: 05.07.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja henkkaa » 27.10.2010 17:29

Kiittämättömyys on maailman palkka :D
FoxHole Racing Team

http://hookkis.kuvat.fi

Avatar
homer
KV
KV
Viestit: 545
Liittynyt: 17.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja homer » 27.10.2010 18:40

Tuli mieleen että mitäs kisoja tuolla sitten voitaisi ajella (siis semmoisia jotka oikeasti kiinnostaisivat suomalaisia)? GT-autoja sörnäisissä ainakin muinoin kokeiltiin ja vähiin jäi väki katsomossa. Ykkösiä pienemmät formulat tuskin vetäisi porukkaa? RR ei taida vaan kiinnostaa varsinkin kun Kalliokaan ei enää pärjää (ajaako enää lainkaan). DTM hyvien lisäluokkien kera saattaisi olla ok jos sinne joskus vielä suomalaisia saadaan mukaan?
Sorry pessimismi mutta eiköhän olisi parempi ylläpitää nykyiset radat toiminnassa (kyllä niiden kapasiteetti riittää noille muutaman auton sm-lähdöille mainiosti...) ja kehittää niitä.

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Suomeen kansainvälisen tason moottorirata - katso profii

Viesti Kirjoittaja MJT » 27.10.2010 19:00

Group4 kirjoitti:Aika veikeän muotoinen rata, paperilla näyttää ainakin mukavan ajettavalta. Hauskana yksityiskohtana huomasin suuria yhtenäisyyksiä ison radan ja karting radan kohdalla enpä ole aiemmin moiseen törmännyt, nyt kaikki varpaat ja peukalot pystyyn että rakennustyöt saadaan nopeasti käyntiin!

http://www.mtv3.fi/urheilu/muutlajit/uu ... oriurheilu
Ratahan näyttää hyvin paljon samanlaiselta kuin Vantaan moottoriurheilukeskukseen on suunnitteilla. Sen hahmotelmat, 2 kpl, näkyvät viimeksi viime sunnuntaina TAV-sprintin kilpailutoimiston seinällä, jos joku huomasi katsoa. Siellä olisi myös RC-rata, Moto-Cross, Karting, Sprint, JM ja ehkä vielä jotakin jota en huomannut.

Vaari
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 03.03.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja Vaari » 27.10.2010 19:36

Kyllähän tämä KANSAINVÄLINEN ratahanke on linjassa F1, WRC ja FIA touhotusten kanssa. Harrastajat tarvitaan vain rahoittamaan hankkeet.

Avatar
Group4
KV
KV
Viestit: 394
Liittynyt: 21.02.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja Group4 » 27.10.2010 19:47

homer kirjoitti:Tuli mieleen että mitäs kisoja tuolla sitten voitaisi ajella (siis semmoisia jotka oikeasti kiinnostaisivat suomalaisia)? GT-autoja sörnäisissä ainakin muinoin kokeiltiin ja vähiin jäi väki katsomossa. Ykkösiä pienemmät formulat tuskin vetäisi porukkaa? RR ei taida vaan kiinnostaa varsinkin kun Kalliokaan ei enää pärjää (ajaako enää lainkaan). DTM hyvien lisäluokkien kera saattaisi olla ok jos sinne joskus vielä suomalaisia saadaan mukaan?
Sorry pessimismi mutta eiköhän olisi parempi ylläpitää nykyiset radat toiminnassa (kyllä niiden kapasiteetti riittää noille muutaman auton sm-lähdöille mainiosti...) ja kehittää niitä.
Jos tutustuisit asiaan tarkemmin niin huomaisit että noilla sun eväillä ei kannattaisi edes rataa suunnitella, Iitin radan käyttöosuus moottoriurheilussa on luokkaa 30%, pääosa käytöstä on koulutusta ym. Sanoisin vielä tosta RR:stä että sehän mualimalla suositumpaa (livenä katsomossa) kuin F1, joten kyllä tuolta keskieuroopasta tulis varmaan joku tännekin...

Avatar
Group4
KV
KV
Viestit: 394
Liittynyt: 21.02.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja Group4 » 27.10.2010 20:00

EriPlus kirjoitti:Toivottavasti tuo ei toteudu ikinä. Jos tuo toteutuu häviää Kouvolasta Suomen paras rc-jm rata. Kaikki keskittyy pakolla tuonne ja 200-300 km päässä olevat radat suljetaan. Jos tuo toteutuu sitten liittomme ei tee työtä kuin MM-rallin ja tuon radan eteen. Tai voisikin olla hyvä että liitto menisikin konkkaan, tulisi uusi alku uusilla namoilla.
HUOH! No saahan kaikilla olla mielipiteet.. Koko maailma muuten huolehti joitain aikoja sitten että mitä tapahtuu formula ykkösissä kun Abu Dhabiin rakennettin miljardien rata- ajetaanko kaikki kisat siellä ja muut F1 radat suljetaan? Mitä tapahtuu jos maailman parhaaksi ek:ksi valittu Ouninpohja palaa Neste ralliin- perutaanko kaikki muut pätkät 20-30 kilometrin sisällä...
HUOH! Voi VEE...tuli mieleen että jos Ruotsin Prinsessa Victoria on raskaana nyt kun ne meni Danielin kanssa avioliittoon ja vaikka synnytys menisi hyvin ja ne haluaisi sitten toisen lapsen niin kestääköhän Victorian selkä toista synnytystä..huolia, huolia ja murheita mun täytyy miettiä ja kantaa...HUOH!

Avatar
Whiz
KV
KV
Viestit: 315
Liittynyt: 19.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Whiz » 28.10.2010 00:07

EriPlus kirjoitti:Toivottavasti tuo ei toteudu ikinä. Jos tuo toteutuu häviää Kouvolasta Suomen paras rc-jm rata. Kaikki keskittyy pakolla tuonne ja 200-300 km päässä olevat radat suljetaan. Jos tuo toteutuu sitten liittomme ei tee työtä kuin MM-rallin ja tuon radan eteen. Tai voisikin olla hyvä että liitto menisikin konkkaan, tulisi uusi alku uusilla namoilla.

Voi vattu sentään!
Meinaatko että Suomessa on liikaa suorituspaikkoja!??
Tekisi mieleni sanoa että oletpa Aasi...vaan en sano, tulee vielä häkkiä pekkaa ja penaltia.
Ihanko oikeasti ajattelet että kaikki radat suljetaan 200-300 km säteellä?
Tuolla logiikalla jompi kumpi Botniaring tai Kemora pitäisi kanssa sulkea kun niilläkin on välimatkaa n. 200 km. ja monta muuta rc/jm rataa. TäälläPohjanmaalla on jm ratoja 200 km ympyrän sisällä yhtäkkiä laskien 15 kpl joista aika monta Satakunnan, Keski-Suomen ja Pohjois-Pohjanmaan alueella. ympyrän keskipisteenä Seinäjoki.
Katoppa nyt karttaa ja mieti uudemman kerran ennenkuin kirjoitat.
Miten ne voi pakolla keskittyä Iittiin jos esim. joku seura haluaa järjestää Tykkimäkeen kisan?
Mainittakoon vielä että Iitin ja Alastaron väli on n.230 km ja väliin jää Ahvenisto eli pitäskö nekin radat lopettaa ja ajetaan vain Iitissä?
Motoparkin kohtalo on surkea, ja Ahvenisto oman olettamukseni mukaan varmaan loppuu jossain vaiheessa, mutta meneekösiihen 5 vai 10 vuotta...kuka tietää. Ehkä tästä Iitin radasta on ajateltu legendaarisen Ahveniston korvaajaa?

Avatar
Whiz
KV
KV
Viestit: 315
Liittynyt: 19.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Whiz » 28.10.2010 00:27

homer kirjoitti:Tuli mieleen että mitäs kisoja tuolla sitten voitaisi ajella (siis semmoisia jotka oikeasti kiinnostaisivat suomalaisia)? GT-autoja sörnäisissä ainakin muinoin kokeiltiin ja vähiin jäi väki katsomossa. Ykkösiä pienemmät formulat tuskin vetäisi porukkaa? RR ei taida vaan kiinnostaa varsinkin kun Kalliokaan ei enää pärjää (ajaako enää lainkaan). DTM hyvien lisäluokkien kera saattaisi olla ok jos sinne joskus vielä suomalaisia saadaan mukaan?
Sorry pessimismi mutta eiköhän olisi parempi ylläpitää nykyiset radat toiminnassa (kyllä niiden kapasiteetti riittää noille muutaman auton sm-lähdöille mainiosti...) ja kehittää niitä.
Etkö ole koskaan ollut katsomassa HRF:än kisoja???
Roadsport ja Historic lähtöjä???
Automäärältään Härmän suurimmat kisat, tänäkin vuonna Historic Grand Racessa muistaakseni 140 autoa.
Muina viikonloppuina kuskeja keskimäärin 120 kpl
Kansaa katsomossa paljon enemmän kuin SM luokilla.

Mistä tiedät miten paljon RR kisoissa on katseloijoita, jos sinua ja minua ei ne kiinnosta? Tai Karting, Motocross, Speedway kisoissa?

Kyllä nykyiset radat pysyy edelleen toiminnassa, Motopark on kiikun kaakun mutta se johtuu meluvalituksesta. Käyppä piruuttas katsomassa vaikka Botniaringin menneen kesän varauslistoja...ei yhtään vapaata viikonloppua, ja monesti viikkollakin punaista, ja taitaa Ahvenistolla olla sama tilanne. Alastaron ja Kemoran tilannetta en ole katsonut, mutta tuskin ovat nurin menossa.

Radoillahan on muutakin toimintaa kuin pelkät kisat. ratakuskit joskus jopa testaavat autojaan...moottoriradalla, erilaisia ajokoulutus tapahtumia, ja yksittäisiä prätkä ja auto kuskeja...jopa driftaritkin harjoittelee.
Samalla kun tsiigaat niitä varausaikoja niin katoppa myös hinnastoa.
Mitä maksaa kisanjärjestäjälle yksi viikonloppu.
Kyllä sille Iitin radalle käyttöä varmasti on...toivottavasti se saadaan rakennetuksi.

Avatar
JPNippe
Viestit: 16
Liittynyt: 07.11.2007 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPNippe » 28.10.2010 05:01

Lisää parempia ratoja.
Onko se huono asia?

Matti Siikala.

Avatar
ahvenistofan
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 67
Liittynyt: 23.03.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja ahvenistofan » 28.10.2010 14:13

Whiz kirjoitti:
EriPlus kirjoitti:Toivottavasti tuo ei toteudu ikinä. Jos tuo toteutuu häviää Kouvolasta Suomen paras rc-jm rata. Kaikki keskittyy pakolla tuonne ja 200-300 km päässä olevat radat suljetaan. Jos tuo toteutuu sitten liittomme ei tee työtä kuin MM-rallin ja tuon radan eteen. Tai voisikin olla hyvä että liitto menisikin konkkaan, tulisi uusi alku uusilla namoilla.


Mainittakoon vielä että Iitin ja Alastaron väli on n.230 km ja väliin jää Ahvenisto eli pitäskö nekin radat lopettaa ja ajetaan vain Iitissä?
Motoparkin kohtalo on surkea, ja Ahvenisto oman olettamukseni mukaan varmaan loppuu jossain vaiheessa, mutta meneekösiihen 5 vai 10 vuotta...kuka tietää. Ehkä tästä Iitin radasta on ajateltu legendaarisen Ahveniston korvaajaa?
No huh huh. Sanotaanko, että Ahveniston asioista ehkä jotain tietävänäkin. Niin ei todellakaan lopu! Luuletteko todella, että hämeenlinnan kaupunki haluaa luopua Ahveniston radasta yhden Turkulaisen ja sen kätyrin melusta itkemisen takia. Ei todellakaan. Kyllä Ahvenistoa on tarkoitus kehittää eteenpäin niin ainakin oletan. Nyt odotellaan sitä mitä KHO sanoo. Ja ei kai tuon Motoparkin kohtalo nyt sentään ole niin huono?

Avatar
Matsku
KV
KV
Viestit: 500
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Matsku » 28.10.2010 14:59

Valitettavasti asia on juurikin niin että rata toteutuessaan lopettaa tykkimäen ja varmasti jonkun muunkin "etelän" radan!
Sinänsä toivon että rata tulee kun kerran tässä lähistöllä asun, mutta harrastajan näkökulmasta lisämenoa ratamaksujen muodossa on luvassa kun tykkimäki poistuu!

Tämä Iitin rata on toteutuessaa niin kallis hanke, että myös käyttäjät maksavat aika summia radan käytöstä! Nyt tykkimäki on käytännössä ilmainen ja loistava rata muutenkin!

Mutta jos tuonne moto GP saadaan, niin on alue piukassa se on täysin selvä asia, F1 on kuitenkin yleisömäärillä mitattuna jäljessä moto Gp:tä reilusti! Motoristeja on suomessakin nykyään todella paljon ja uskon että lähes kaikkia kiinnostaa ko tapahtuma, toki eriasia on miten kukakin ehtii paikalla jne. mutta paljon kokatapauksessa!

Avatar
EriPlus
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 25.02.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja EriPlus » 28.10.2010 15:49

Jos tuo rata tulee Tykkimäkeen rakennetaan asuintaloja se on varma. Kellä seuralla tai yksityisellä on varaa tuolta vuokrata yhtikäs mitään.
Kuten Vaari tuossa ylempänä kirjoitti tämä on sitä FIA ynnämuuta ei kansallista vouhotusta jota on harrastettu koko Mähöskän aikakausi.
Kaikki muu on jätetty heitteille, vain suuri ja kaunis FIA on jotain.
Siitä me maksamme vielä kallin hinnan tai olemme jo maksaneet.

Vastaa Viestiin