Ohjauksen nopeuttaja

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
Vesuri
B-junnu
B-junnu
Viestit: 44
Liittynyt: 02.03.2005 00:00
Paikkakunta: Tampere

Ohjauksen nopeuttaja

Viesti Kirjoittaja Vesuri » 02.03.2010 10:08

Morjesta !

onko kellään kokemuksia tuollaisesta ohjauksen nopeuttajasta joka tulee rattiakseliin ja välitys on 2:1 ?

Toimiiko esim . e36 bemarin tehostetussa ohjauksessa ?

Tiedän että karpiolalta saa valmiita ,mutta kunhan nyt kyselen :)

Avatar
141697
Yleinen
Yleinen
Viestit: 161
Liittynyt: 20.11.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 141697 » 02.03.2010 13:22

Viikonloppuna toivottavasti pääsis kokeilemaan, pitää sitten kertoa kokemukset. Miulla on 1.5:1
http://ajaracing.1g.fi/kuvat/Kuvat+2009 ... 010124.jpg

Avatar
rs2000i
Viestit: 12
Liittynyt: 30.10.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja rs2000i » 02.03.2010 19:07

141697 kirjoitti:Viikonloppuna toivottavasti pääsis kokeilemaan, pitää sitten kertoa kokemukset. Miulla on 1.5:1
http://ajaracing.1g.fi/kuvat/Kuvat+2009 ... 010124.jpg

Hienot vakaajat sulla. Kerrotko kokemuksia myös niistä??

jama78
Yleinen
Yleinen
Viestit: 285
Liittynyt: 03.09.2007 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jama78 » 02.03.2010 19:31

Ois kans samanlainen mutikka itellä! Pitäs kans asennella miejän "kilpuri" Omegaan kun jaksais ja kerkeis! Oli muuten toi mun kikkare puol tuntii pihalla 20 pakkasessa niin ei sit liikkunu käsin mihinkään :lol: On vissiin vähän jäykemmät vaseliinit sisällä :lol: :lol:

Avatar
141697
Yleinen
Yleinen
Viestit: 161
Liittynyt: 20.11.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 141697 » 12.03.2010 13:43

Nyt on kokeiltu testipätkällä nopeuttajaa, kyllähän tuo toimii mutta kyllä se tietenkin jäykistää ohjausta jonkun verran. Pitäis joskus avata ja vaihtaa notkeemmat voiteet jospa se vähän auttais asiaan.

Avatar
Le_Jape
Yleinen
Yleinen
Viestit: 275
Liittynyt: 27.02.2005 00:00
Paikkakunta: Helsinki

Ohjauksen nopeudesta

Viesti Kirjoittaja Le_Jape » 10.11.2010 11:59

Menee nyt offtopiciksi, mutten tiedä ohjauksen nopeuden logiikasta paljoakaan ja tuli muutamia juttuja mieleen.

Ohjauksen nopeus käsittääkseni koostuu 3 asiasta (+ kuskista tietty :wink: ) steering ratiosta, ratin kierroksista ja etupyörien maksimikulmasta?

Olin googlaavinaan, että esim. WRC Focus mk1 steering ratio 12:1 ja ratissa 2 kierrosta. Puma S1600 jopa 2.6 kierrosta.

-Kiinnostaisi tietää millaisia steering ratiota, ratin kierroksia ja etypyörien maksimikulmia löytyy kotimaisista eri luokkien ralliautoista. Jos nämä ei oo mitään super salaisuuksia niin laitelkaa ihmeessä esimerkkejä? Luonnollisesti myös kiinnostaa tekniikka nopeiden ratkaisuiden takana.

-Paljonko ohjauksen nopeutta mahdetaan rallissa muuttaa sora vs. asfaltti?
-Miksi WRCssä käytetään asfaltillakin enemmän kierroksia ratissa kuin ratapuolella? Ratapuolellahan ei vaihdeta otetta ratista edes tiukimmissa mutkissa. Ja myös nopea ohjaus voi olla tarkka sekä kevyt.

Avatar
OJR
Yleinen
Yleinen
Viestit: 216
Liittynyt: 08.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja OJR » 10.11.2010 13:36

Voin tähän heittää oman kokemukseni nopeasta ohjauksesta kun satun nuo kierrokset muistamaan, kysymyksessä on siis trophy-luokan Skoda Felicia.

Vakio-ohjauksella ratin kierroksia laidasta laitaan oli n. 3,5 ja lääkkeeksi laitettiin Karpiolan nopea ohjaus. Nyt kierroksia on noin 2,4 eikä ohjauksen raskaus auton liikkeellä ollesssa mielestäni juuri lisääntynyt. Ajettavuus parani monta kertaluokkaa ja sanoisin että viime talvena muutama varma lirvahdus vältettiin kun vähän pienempi määrä käsiä riitti pelastukseen
Paikallaan käännellessä eron raskaudessa toki huomaa paremmin, onhan kyseessä kuitenkin se malli jossa tehostaja on hartioissa :D

Pyöräkulmia en sen enempää ole miettinyt, kääntyy minkä kääntyy. Ja asvaltilla ei tule ajettua.
Noita rattiakselin väliin tulevia nopeuttajiahan on muuten myös suhteella 1,5:1. Voisin luulla että se on moneen autoon sopivampi, voi tuolla "puolittajalla" mennä usein liian nopeaksi ja/tai raskaaksi?

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 10.11.2010 13:51

OJR kirjoitti:Voin tähän heittää oman kokemukseni nopeasta ohjauksesta kun satun nuo kierrokset muistamaan, kysymyksessä on siis trophy-luokan Skoda Felicia.

Vakio-ohjauksella ratin kierroksia laidasta laitaan oli n. 3,5 ja lääkkeeksi laitettiin Karpiolan nopea ohjaus. Nyt kierroksia on noin 2,4 eikä ohjauksen raskaus auton liikkeellä ollesssa mielestäni juuri lisääntynyt. Ajettavuus parani monta kertaluokkaa ja sanoisin että viime talvena muutama varma lirvahdus vältettiin kun vähän pienempi määrä käsiä riitti pelastukseen
Paikallaan käännellessä eron raskaudessa toki huomaa paremmin, onhan kyseessä kuitenkin se malli jossa tehostaja on hartioissa :D

Pyöräkulmia en sen enempää ole miettinyt, kääntyy minkä kääntyy. Ja asvaltilla ei tule ajettua.
Noita rattiakselin väliin tulevia nopeuttajiahan on muuten myös suhteella 1,5:1. Voisin luulla että se on moneen autoon sopivampi, voi tuolla "puolittajalla" mennä usein liian nopeaksi ja/tai raskaaksi?
Onkos sulla lukkoo?
Ei taitu!

Avatar
pele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 234
Liittynyt: 16.07.2004 00:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pele » 10.11.2010 14:02

Omat kokemukset nopeuttajasta:
On mallia 1,5:1.
Ohjauksessa oli alunperin kierroksia vajaa kolme,eli nyt jäi alle kahteen.
Ihan passeli,ainakin asfalttipyörityksiin.Mutta..
sellaisenaan ohjauksesta tuli hieman turhan raskas,etenkin juuri asfaltilla/slickseillä.
Apu tähän löytyi ohjaustehostimen työpaineen pienellä nostolla.
Pumppu on "perinteinen" ZF.
Mittari vaan linjaan,jotta pystyi kontrolloimaan paineen nostoa.
Maksimipainetta ei nostettu.Sillä ei ollut vaikutusta.Ainoastaan työpainetta joka vallitsee välillä "tapista-tappiin."

Avatar
OJR
Yleinen
Yleinen
Viestit: 216
Liittynyt: 08.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja OJR » 10.11.2010 14:31

henkka_ok kirjoitti:
OJR kirjoitti:Voin tähän heittää oman kokemukseni nopeasta ohjauksesta kun satun nuo kierrokset muistamaan, kysymyksessä on siis trophy-luokan Skoda Felicia.

Vakio-ohjauksella ratin kierroksia laidasta laitaan oli n. 3,5 ja lääkkeeksi laitettiin Karpiolan nopea ohjaus. Nyt kierroksia on noin 2,4 eikä ohjauksen raskaus auton liikkeellä ollesssa mielestäni juuri lisääntynyt. Ajettavuus parani monta kertaluokkaa ja sanoisin että viime talvena muutama varma lirvahdus vältettiin kun vähän pienempi määrä käsiä riitti pelastukseen
Paikallaan käännellessä eron raskaudessa toki huomaa paremmin, onhan kyseessä kuitenkin se malli jossa tehostaja on hartioissa :D

Pyöräkulmia en sen enempää ole miettinyt, kääntyy minkä kääntyy. Ja asvaltilla ei tule ajettua.
Noita rattiakselin väliin tulevia nopeuttajiahan on muuten myös suhteella 1,5:1. Voisin luulla että se on moneen autoon sopivampi, voi tuolla "puolittajalla" mennä usein liian nopeaksi ja/tai raskaaksi?
Onkos sulla lukkoo?
Edellä kuvattujen kokemuksien aikana ei ollut, nyt on. En kuitenkaan ole lukotettuna autolla ajanut juuri ollenkaan, tosin vääntäähän se nyt pihassa siirrellessäkin jo ihan eri malliin kuin yksipyörävetoisena.

Hait varmaan sitä että lukkoa käytettäessä nopeuttamisen vaikutus ohjauksen raskauteen on suurempi? Aivan varmasti.

Avatar
Rhmotor
Yleinen
Yleinen
Viestit: 266
Liittynyt: 16.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rhmotor » 10.11.2010 14:50

Minulla on Alfassa steering ratio 13,7:1 ja ohjaus on 2-kierrosta laidasta laitaan. Sillä on aiemmin ajettu asfaltilla ja nyt soralla ja hyvin pelaa kummallakin alustalla ohjaus. Siis huom. tuo on vakio-ohjaus...

GTA mallissa on vieläkin nopeampi vakio-ohjaus, eli steering ratio 11,3:1 ja n. 1,7 kierrosta tapista tappiin. Maksimikulmista en muista mitä olivat..

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 10.11.2010 19:06

OJR kirjoitti:
henkka_ok kirjoitti:
OJR kirjoitti:Voin tähän heittää oman kokemukseni nopeasta ohjauksesta kun satun nuo kierrokset muistamaan, kysymyksessä on siis trophy-luokan Skoda Felicia.

Vakio-ohjauksella ratin kierroksia laidasta laitaan oli n. 3,5 ja lääkkeeksi laitettiin Karpiolan nopea ohjaus. Nyt kierroksia on noin 2,4 eikä ohjauksen raskaus auton liikkeellä ollesssa mielestäni juuri lisääntynyt. Ajettavuus parani monta kertaluokkaa ja sanoisin että viime talvena muutama varma lirvahdus vältettiin kun vähän pienempi määrä käsiä riitti pelastukseen
Paikallaan käännellessä eron raskaudessa toki huomaa paremmin, onhan kyseessä kuitenkin se malli jossa tehostaja on hartioissa :D

Pyöräkulmia en sen enempää ole miettinyt, kääntyy minkä kääntyy. Ja asvaltilla ei tule ajettua.
Noita rattiakselin väliin tulevia nopeuttajiahan on muuten myös suhteella 1,5:1. Voisin luulla että se on moneen autoon sopivampi, voi tuolla "puolittajalla" mennä usein liian nopeaksi ja/tai raskaaksi?
Onkos sulla lukkoo?
Edellä kuvattujen kokemuksien aikana ei ollut, nyt on. En kuitenkaan ole lukotettuna autolla ajanut juuri ollenkaan, tosin vääntäähän se nyt pihassa siirrellessäkin jo ihan eri malliin kuin yksipyörävetoisena.

Hait varmaan sitä että lukkoa käytettäessä nopeuttamisen vaikutus ohjauksen raskauteen on suurempi? Aivan varmasti.
Hain sitä, että meneeköhän kovinkin raskaaks jos kierrokset lähentelee kahta ja molemmat pyörät vetää. Itellä on myös 3,5 kierrosta eikä lukkoo, ja molemmille tarviis ajan kanssa tehdä jotain. Auto tosin ei oo sotka, mutta eipä juuri tehokkaampikaan.
Ei taitu!

Avatar
LRT
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 125
Liittynyt: 25.09.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja LRT » 10.11.2010 19:42

(ralli)katsastuksessa näistä nopeuttajista rattiakselin välissä ei oikeen tykätä :idea:

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 10.11.2010 20:49

LRT kirjoitti:(ralli)katsastuksessa näistä nopeuttajista rattiakselin välissä ei oikeen tykätä :idea:
Kieltääkös joku sääntö sen? mullakun on bimmerissä semmonen mutta en oo vielä kertaakaan katsastanu enkä kyllä ajanutkaan

Avatar
OJR
Yleinen
Yleinen
Viestit: 216
Liittynyt: 08.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja OJR » 10.11.2010 20:50

henkka_ok kirjoitti: Hain sitä, että meneeköhän kovinkin raskaaks jos kierrokset lähentelee kahta ja molemmat pyörät vetää. Itellä on myös 3,5 kierrosta eikä lukkoo, ja molemmille tarviis ajan kanssa tehdä jotain. Auto tosin ei oo sotka, mutta eipä juuri tehokkaampikaan.
Ainakin jos tehostajaa ei ole niin kuin itsellä on tilanne, niin tuo yhteisvaikutus varmasti käsissä tuntuu. Omat kokemukset on tosiaan vielä edessä päin kun lukon testaaminen ylipäänsä jäi kesäkeleillä tekemättä, mutta moni ukko osaa sanoa suoraan, turhaan tässä arvailen :)

Auton teholla/tehottomuudella on lienee sikäli vaikutusta että kun fillari lyö etuvetoisessa pikkuautossa keskimäärin vähemmän joutilasta, joutuu vääntämään vähän enemmän. Sikäli tiheämpi ohjaus olisi tavallaan parempi, mutta itse pidän kyllä tuota omaa välitystä ajettavuuden ja "kerkiämisen" suhteen oikein hyvänä.
Omaankin Sotkaan tehostin on kyllä luokiteltu että sen puutetta ei voi itkeä jos ei jaksa vääntää, sen kun rakentaa...

Vastaa Viestiin