UUSI 1600 luokka
- mickey69
- A-Junnu

- Viestit: 141
- Liittynyt: 07.07.2004 00:00
- Paikkakunta: Padasjoki
- Viesti:
Juu, ei mitään ylimääräisiä hilppeitä alustaan.... Eiköhän sitä jo ole tarpeeksi luokkia missä on alustassa, voimansiirrossa ja moottorissa vapauksia...., hyvänä esimerkkinä F-ryhmä joka piti olla harrastajille suunnattu luokka ja kuinkas kävikään.... Kilpavarustelu on jo sen verran huimaa, että tavan harrastajaa huimaa ja rankasti....
Ja kyllähän se näin on että kun alusta on se mikä on, niin oppii nuoretkin ajamaan ja erottuu jyvät akanoista....

- leisku
- Viestit: 15
- Liittynyt: 31.10.2004 00:00
Ajatuksena varmaan sinänsä ihan jees, mutta tosiaan tavallisella keskiverto pulliaisella ei vaan todellakaan ole varaa kyseiseen luokkaan. Kiitos aviomieheni kädentaitojen ja muiden mukavien ralliperunoiden johdosta minulle aukeni mahdollisuus harrastaa rallia. Mielestäni uutta luokkaa suunnitellessa pitäisi keskittyä siihen miten saadaan mahdollisimman halvat ek-kilometrit? Ja siihen vaikuttavat suoranaisesti luokan säännöt. Eli järkevät tekniset muutokset, jotka eivät maksa maltaita tulisi sallia ja kalliit hi-tech osat pitäisi kieltää. Säännöt tulisivat olla selkeät, jottei muutenkin sekavaan soppaan tulisi liikaa aineita.
- AntZar
- Viestit: 9
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Kotka
kuulostaa hyvältä..
tossa luokkakaverin kanssa pohdittiin joko saataisiin sellainen luokka johon on köyhällä opiskelijallakin varaa.
tässä joitain ehdotuksia.
autot vuodesta 1995->
lisäsäiliöt kielletty alustassa
vakio moottori ja loota
lukot ja perävälitys sallittu
max 6kpl renkaita/kisa
putki vapaa paitsi katti ja pakosarja
abs:t ja muut pois
pakokaasun kierrätys sallittu
nyt ei muuta tuu mieleen..
pitäkää / tehkää säännöt mahdollisimman yksinkertaisiksi jotta rattimiehet erottuvat rikkaista
toivotaan että saadaan "halpa" luokka mukaan ralliin.
tossa luokkakaverin kanssa pohdittiin joko saataisiin sellainen luokka johon on köyhällä opiskelijallakin varaa.
tässä joitain ehdotuksia.
autot vuodesta 1995->
lisäsäiliöt kielletty alustassa
vakio moottori ja loota
lukot ja perävälitys sallittu
max 6kpl renkaita/kisa
putki vapaa paitsi katti ja pakosarja
abs:t ja muut pois
pakokaasun kierrätys sallittu
nyt ei muuta tuu mieleen..
pitäkää / tehkää säännöt mahdollisimman yksinkertaisiksi jotta rattimiehet erottuvat rikkaista
toivotaan että saadaan "halpa" luokka mukaan ralliin.
- jar
- Viestit: 16
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Viesti:
Vuosimallirajaus 2002 hyvä. F-ryhmää saa ajaa vanhemmalla kalustolla, ja uusiutuminen sielläkin olisi paikallaan tai ajanmyötä historic- ja F-ryhmä voidaan yhdistää.
- 2002 valmistetut autot, myös aikaisemmin valmistettu samanlainen auto käy
- kuutiotilavuus < 1600 cm3
- vaihteisto vakio, lukko mahdollista lisätä
- vakio moottorinohjausjärjestelmä
- moottorintuenta vapaa
- pakoputkisto vapaa katalysaattorin jälkeen
- jousitus ja iskunvaimennus vapaa
- vetoakselit ja nivelet alkuperäiset
- puslat saa vaihtaa kovempiin, ei uniball
- rajoitettu rengasmäärä, merkki vapaa
- turvavarusteet FIA
- kilpailupaino tehon suhteen
Siitä tulee hyvä !!!
- 2002 valmistetut autot, myös aikaisemmin valmistettu samanlainen auto käy
- kuutiotilavuus < 1600 cm3
- vaihteisto vakio, lukko mahdollista lisätä
- vakio moottorinohjausjärjestelmä
- moottorintuenta vapaa
- pakoputkisto vapaa katalysaattorin jälkeen
- jousitus ja iskunvaimennus vapaa
- vetoakselit ja nivelet alkuperäiset
- puslat saa vaihtaa kovempiin, ei uniball
- rajoitettu rengasmäärä, merkki vapaa
- turvavarusteet FIA
- kilpailupaino tehon suhteen
Siitä tulee hyvä !!!
- AL1
- Yleinen

- Viestit: 274
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
jar kirjoitti:Vuosimallirajaus 2002 hyvä. F-ryhmää saa ajaa vanhemmalla kalustolla, ja uusiutuminen sielläkin olisi paikallaan tai ajanmyötä historic- ja F-ryhmä voidaan yhdistää.
- 2002 valmistetut autot, myös aikaisemmin valmistettu samanlainen auto käy
- kuutiotilavuus < 1600 cm3
- vaihteisto vakio, lukko mahdollista lisätä
- vakio moottorinohjausjärjestelmä
- moottorintuenta vapaa
- pakoputkisto vapaa katalysaattorin jälkeen
- jousitus ja iskunvaimennus vapaa
- vetoakselit ja nivelet alkuperäiset
- puslat saa vaihtaa kovempiin, ei uniball
- rajoitettu rengasmäärä, merkki vapaa
- turvavarusteet FIA
- kilpailupaino tehon suhteen
Siitä tulee hyvä !!!
Jousitus ja iskunvaimennus vapaa...uniballit kielletty..
Kumpi maksaa enemmän Öhlinssit vai uniballit?
- henkka_ok
- WRC

- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Nimenomaan. Ja sitten on vielä tämä turvallisuustekijä. Ralliauto on syytäkin kuulla. F-cupin kisassa loppupään M3 meinasi todella säikäyttää, oli varustettu niin vakiokoneella ja -putkistolla että lähestymistä ei kertakaikkiaan kuullut. Jos otetaan tämän vuosituhannen 1,6 ja pidetään se suhteellisen vakiona niin sitten kuunnellaan ainoastaan rengasmelua... :(doxal kirjoitti:Näyttävyyttä kalustoon saisi helposti jos sallittaisiin myös jonkinnäköisiä levikkeitä ja spoilereita.
Ja mun mielestä ralliauton tarvii pitää myös jonkin verran ralliauton ääntä.
Uskon asian olevan niin, että enempi pärisevä auto antaa helpommin mielikuvan nopeudestaan/tehokkuudestaan. Eihän tommoset kaikkia hämää, mutta näyttävyyttä ja suurelle yleisölle uskottavuutta ne vois tuoda pirusti lisää.
Minun mielipide on se, että vaikka sitten putket suoraks että saadaan ralliautosta sellainen miellyttävämmän kuuloinen... :D Levikkeet ja spoikat on kans hyvä idea.
Ei taitu!
- MrSpoon
- KV

- Viestit: 627
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Níin on tosiaan F-ryhän autot, mutta niissä kaikki vapaat johon nyt ei tähdätä. Onhan myös n -ryhmä johon sä jo tätä uutta luokkaa rinnastat koska siinäkin alusta vapaa jne. NYT onkin kyseessä uusi luokka joka säästäis kuluja, eli vakioautot... ilman kummempia tilpenhöörejä...jar kirjoitti:Vuosimallirajaus 2002 hyvä. F-ryhmää saa ajaa vanhemmalla kalustolla, ja uusiutuminen sielläkin olisi paikallaan tai ajanmyötä historic- ja F-ryhmä voidaan yhdistää.
- 2002 valmistetut autot, myös aikaisemmin valmistettu samanlainen auto käy
- kuutiotilavuus < 1600 cm3
- vaihteisto vakio, lukko mahdollista lisätä
- vakio moottorinohjausjärjestelmä
- moottorintuenta vapaa
- pakoputkisto vapaa katalysaattorin jälkeen
- jousitus ja iskunvaimennus vapaa
- vetoakselit ja nivelet alkuperäiset
- puslat saa vaihtaa kovempiin, ei uniball
- rajoitettu rengasmäärä, merkki vapaa
- turvavarusteet FIA
- kilpailupaino tehon suhteen
Siitä tulee hyvä !!!
- leisku
- Viestit: 15
- Liittynyt: 31.10.2004 00:00
hetkinen intoiliat eihän tässä olla tekemässä mitään amis`autoja
vaan ralliautoja.niin silloin sitä rahaa ei haaskata mihinkään karvanoppiin
ensin tulee turvallisuus ja huomio osana tuvallisuutta on hyvä alusta ja
mielestäni turvallisuudesta ei pitäisi tinkiä
niin ja tässä ehdotus
sallituista muutoksista
1 iskunvaimentimet.vapaat(lisäsäiliöt kielletty)
2 iskunvaimentimen ylälautanen.vapaa
3 alustan kumihelat saadaam korvata uretaanisilla(uretaanipusla srj.)
4 jarrupala/kenkä materiaali vapaa
5 jarrujetkut saadaan korvata lentokne hyv.
6 hydraulikäsijarru ja jarrupaineensäädin sallitaan
7 moottorin ohjausyksikkö vapaa(omajohtosarjasäilytettävä)
8 nokka akselin ajoitus vapaa.säädettävä nokkapyörät sallitaan
9 moottorin puristus suhde 11.5/1
10 ilmanpuhdistin koteloineen vapaa
11 pokoputkisto vapaa(katalysaattori pakollinen)
12 vetopyörästön lukko sallittu
13 vaihtesto ja vetopyörätön välitys vapaa(synkronoiti pakollinen)
14 vaihteen valisinmekanismi vapaa(sekventaalio kielletty)
tässä muutama asia jolla saisi autoista tasaväkisiä eikä
tarvii vilpillä kiertää niin kuin N ryhmässä
vaan ralliautoja.niin silloin sitä rahaa ei haaskata mihinkään karvanoppiin
ensin tulee turvallisuus ja huomio osana tuvallisuutta on hyvä alusta ja
mielestäni turvallisuudesta ei pitäisi tinkiä
sallituista muutoksista
1 iskunvaimentimet.vapaat(lisäsäiliöt kielletty)
2 iskunvaimentimen ylälautanen.vapaa
3 alustan kumihelat saadaam korvata uretaanisilla(uretaanipusla srj.)
4 jarrupala/kenkä materiaali vapaa
5 jarrujetkut saadaan korvata lentokne hyv.
6 hydraulikäsijarru ja jarrupaineensäädin sallitaan
7 moottorin ohjausyksikkö vapaa(omajohtosarjasäilytettävä)
8 nokka akselin ajoitus vapaa.säädettävä nokkapyörät sallitaan
9 moottorin puristus suhde 11.5/1
10 ilmanpuhdistin koteloineen vapaa
11 pokoputkisto vapaa(katalysaattori pakollinen)
12 vetopyörästön lukko sallittu
13 vaihtesto ja vetopyörätön välitys vapaa(synkronoiti pakollinen)
14 vaihteen valisinmekanismi vapaa(sekventaalio kielletty)
tässä muutama asia jolla saisi autoista tasaväkisiä eikä
tarvii vilpillä kiertää niin kuin N ryhmässä
- riitta
- KV

- Viestit: 456
- Liittynyt: 21.01.2004 00:00
- Paikkakunta: Vesilahti
- Viesti:
Miksei voitaisi aloittaa luokan kasaamista periaatteessa samalla ajatuksella kuin Volvo original - luokka Ruotsissa, mutta autoilla vaan sitten erilainen määritelmä...vaikka se Saxspeedin ehdotus hyväksytyistä automalleista? Harrastajia tuntuu siellä olevan pilvin pimein ja he mielestään ajavat kilpaa ihan ilman "erityisosia" eikä se kaiketi ole yhtään sen turvattomampaakaan. Periaatteessa siis laitetaan autoon ainoastaan kunnon turvavarusteet sisään ja ajetaan mutkaista tietä näkymättömiin...
Eikös siinä WM jutussa juuri ollut korulauseita kuten "palata juurilleen" ja "saada uusia harrastajia" yms. Jos tässä haetaan uusia harrastajia niin tämmöinen konsepti on helppo kertoa "kansalle" (otetaan vaikka Motorforumissa 5 min. F1 uutisista ja kommunikoidaan tämä niiden sijaan) sen sijaan että kirjoitetaan miljoona sallittua/kiellettyä tulkinnanvaraista asiaa joita porukka ei edes ymmärrä. Ja kustannukset varmaan pysyvät kohtuullisina....ja tästä on sitten helppo siirtyä ryhmäpeleihin ken siihen haluaa. Ja siellä on sitten tarjolla lukkoa ja välitystä sekä säädettävää alustaa jne
Eikös siinä WM jutussa juuri ollut korulauseita kuten "palata juurilleen" ja "saada uusia harrastajia" yms. Jos tässä haetaan uusia harrastajia niin tämmöinen konsepti on helppo kertoa "kansalle" (otetaan vaikka Motorforumissa 5 min. F1 uutisista ja kommunikoidaan tämä niiden sijaan) sen sijaan että kirjoitetaan miljoona sallittua/kiellettyä tulkinnanvaraista asiaa joita porukka ei edes ymmärrä. Ja kustannukset varmaan pysyvät kohtuullisina....ja tästä on sitten helppo siirtyä ryhmäpeleihin ken siihen haluaa. Ja siellä on sitten tarjolla lukkoa ja välitystä sekä säädettävää alustaa jne
- JamppaMaijala
- Viestit: 5
- Liittynyt: 11.03.2005 00:00
- Paikkakunta: Läyliäinen/Loppi
- Viesti:
Kustannuksista
Ratapuolella aiheesta onkin jo jonkin verran keskusteltu ja spekuloitu mm. VM:ssä. Mitäs mieltä olette luokasta yleensä? Kallis? Sana joka tuntuu tulevan aina eteen kun puhutaan uudesta. Eikös tämän luokan autoa voi myös käyttää ralliharrastukseen ja tietty sprintteihin. Autohan on hyvin pitkälle N-luokan sääntöjen mukainen.
Mielestäni luokassa on ideaa auton monipuolisuuden käytön puolesta(tietty eri alusta asfaltille ja ralliin) Nyt siihen hintaan: Voiko uudeen kilpa-auton tähän 1600 luokkaan/ralliin hommata edullisesti?
Tässä hiukan ajateltavaa. Voi myös harrastaa edullisesti(/halvalla) uudella autolla Esim. Lada 110 1.6l 98hv 16 v,oma paino 1090 kg, uusi auto ovh 10 990 ¤ veroton hinta noin karvan alle 5900¤
. Tällöin puhutaan aivan uudesta autosta olisiko tuo 10000 ¤ kun auto valmis kapinoihin. :D
Mielestäni luokassa on ideaa auton monipuolisuuden käytön puolesta(tietty eri alusta asfaltille ja ralliin) Nyt siihen hintaan: Voiko uudeen kilpa-auton tähän 1600 luokkaan/ralliin hommata edullisesti?
- JM
- WRC

- Viestit: 1413
- Liittynyt: 09.02.2004 00:00
- Paikkakunta: Nokia
kokous?
Ymmärtääkseni tästä 1600-luokasta on pidetty vastikään kokousta tuolla päättävissä tahoissa. Jos jollain on tietoa siitä mitä kokouksessa on päätetty luokan etenemisen suhteen niin niistä jutuista olisi mukava kuulla täälläkin.
Valottaisko Saxbergin Ari hommaa taas?
Valottaisko Saxbergin Ari hommaa taas?
