Pumppujarrut, vaikuttaako paineensäädin tuntumaan?
- Spoileri
- KV
- Viestit: 523
- Liittynyt: 24.02.2011 18:58
- Paikkakunta: Lemi
Pumppujarrut, vaikuttaako paineensäädin tuntumaan?
Starlettiin tuli vähän jarrupäivitystä, taakse volvon jarrut ja linjan väliin paineensäädin siltä varalta että menee takapainoiseksi, edessä KE-70 Corollan jarrut. Nyt sitten ilmesty toi pumppuominaisuus, eli ensimmäisellä polkasulla poljin menee syvälle ja jarrut ottaa vasta myöhään kiinni, toisella polkasulla on sitten normaali tuntuma. Tuli vähän sellanen fiilis, että kun ton säätimen kiertää kiinni (rajoitus täysillä) sitä löysää on enemmän. Sit kun kääntää sen auki, tuntuma jämäköityy vähän. Että voisko nyt johtua siitä säätimestä vai onko pääsylinteri alamittanen. Se sylinteri on vissiinkin Sprinteristä, en kyllä oo varma.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
- fixtim
- Yleinen
- Viestit: 269
- Liittynyt: 05.12.2005 00:00
- Viesti:
Re: Pumppujarrut, vaikuttaako paineensäädin tuntumaan?
On tullu törmättyä moiseen ongelmaan itekki ja kaikki säätimen takia.
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: Pumppujarrut, vaikuttaako paineensäädin tuntumaan?
Epäilen pääsylinterin tuottamaa nestemäärää. Sylinteri saattaa olla käynyt pieneksi. Tällaisia on sattunut aiemmin.Spoileri kirjoitti:Starlettiin tuli vähän jarrupäivitystä, taakse volvon jarrut ja linjan väliin paineensäädin siltä varalta että menee takapainoiseksi, edessä KE-70 Corollan jarrut. Nyt sitten ilmesty toi pumppuominaisuus, eli ensimmäisellä polkasulla poljin menee syvälle ja jarrut ottaa vasta myöhään kiinni, toisella polkasulla on sitten normaali tuntuma. Tuli vähän sellanen fiilis, että kun ton säätimen kiertää kiinni (rajoitus täysillä) sitä löysää on enemmän. Sit kun kääntää sen auki, tuntuma jämäköityy vähän. Että voisko nyt johtua siitä säätimestä vai onko pääsylinteri alamittanen. Se sylinteri on vissiinkin Sprinteristä, en kyllä oo varma.
- Spoileri
- KV
- Viestit: 523
- Liittynyt: 24.02.2011 18:58
- Paikkakunta: Lemi
Joo, no pääsylkkä on tällä hetkellä ilmeisesti 23/19 millinen, Volvon orkkis 22/16 millinen. Eli pitäis tuon riittää. Lähinnä nyt kiinnostais, minkä merkkinen säädin on noita ongelmia tuottanut. Tai minkä näköinen, tuossa omassa kun ei mitään merkkiä lue.
Huomenna koitellaan, mitä tapahtuu, kun pudotetaan toinen takasatula pois pelistä ja miten sen säätimen poisto vaikuttaa.
Huomenna koitellaan, mitä tapahtuu, kun pudotetaan toinen takasatula pois pelistä ja miten sen säätimen poisto vaikuttaa.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
- js1
- A-Junnu
- Viestit: 58
- Liittynyt: 20.09.2005 00:00
Se ongelma saattaa olla siinäkin,että säätimen kanssa on vaikea saada ilmattua niitä jarruja.Biltema(kirosana,tiedän)myy sellasta alipaine-ilmauslaitetta,millä ainakin minä saanut ilmattua säätimellä/hydrauli käsijarrulla varustetut jarrut.Sillä imetään satulasta käsin ilmat pois.Nii,ja ne säätimethän toimii yleensä niin päin,että kun avaat ruuvia, taakse ei mene nestettä ja päinvastoin.
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
pumput
Oliskohan sun takasatulat on vinossa ja joustavat/kehiintyvät ekapolkasulla. Se paineenrajoitin toiminta-asennossa (kiinni) rajoittaa painettataakse ja siksi se kehintä on miedompaa eli poljintuntuma huonompi.
Satulat ja palat suoraan, laakerit kuntoon ja säädin myyntiin.
Jos jarrut on liiantehokkaat niin miksi niitä pitää rajoittaa ? Voihan niiden purentaa tasoittaa paloilla ! se säädin rajoittaa myös sitä etupäätä kun taaksemenevä painevirtaus on rajoitettu ja käytössä on yksipoljinsylinteri !
Satulat ja palat suoraan, laakerit kuntoon ja säädin myyntiin.
Jos jarrut on liiantehokkaat niin miksi niitä pitää rajoittaa ? Voihan niiden purentaa tasoittaa paloilla ! se säädin rajoittaa myös sitä etupäätä kun taaksemenevä painevirtaus on rajoitettu ja käytössä on yksipoljinsylinteri !
- Spoileri
- KV
- Viestit: 523
- Liittynyt: 24.02.2011 18:58
- Paikkakunta: Lemi
No siellä on uudet levyt, satulat ja pyöränlaakerit ja kaikki näyttäs olevan linjassa. Paloina on TRW:n siviilipalat, että ei niihin ton miedompaa purentaa oikein saa. Paitsi jos sitten alkaa paloja pienentämään. Katellaan nyt jos tässä vielä tällä viikolla ehtis koittamaan ilman tuota säädintä.
Ja jos siellä ilmaa olis, niin ainakaan mun kokemukseni perusteella sen tuntuman ei pitäis jäykistyä ollenkaan, vaan se on jatkuvasti kun kumipalloa polkis.
Niin ja muuten, miks se säädin pitäis myydä, jos ei se kunnolla toimi? Nimittäin, jos sen poisto auttaa, niin sitten katotaan, kuinka liki männynlatvoja sen lakikorkeus asettuu...
Ja jos siellä ilmaa olis, niin ainakaan mun kokemukseni perusteella sen tuntuman ei pitäis jäykistyä ollenkaan, vaan se on jatkuvasti kun kumipalloa polkis.
Niin ja muuten, miks se säädin pitäis myydä, jos ei se kunnolla toimi? Nimittäin, jos sen poisto auttaa, niin sitten katotaan, kuinka liki männynlatvoja sen lakikorkeus asettuu...

"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Pistä joku joo joo mies polkeen ja katso mitä siellä satulassa tapahtuu ekapolkasulla ja sitten tokalla. Joku siellä antaa periksi se on todennäköistä ! tai sitten sun takapiirin mäntä pääsylinterissä ei toimi tarvittavalla teholla. Säädin jos ei vuoda niin se ei voi vaikuttaa tollaan koska neste on kokoonpuristumatonta ja se säädin on vain linjan välissä, voit myös tulpata takasatuloille menevän putken kässärin jälkeen ja kokeilla sitten, silloin varmistat toimvivuuden siihen asti ! ne palat ei tarvii olla vinossa kuin 0,5 mm niin tekee juuri tuon mutta näät sen kun joku polkee jarrua ! Huom pistä rengas paikoilleen jos vanne kiristää levyn laippaa vasten. niissä Volvolaisissa satuloissa on kyllä ollut tuota propleemaa :? nämä jos et ole tehnyt etujarruille mitään muutoksia ! muuten samat kikat sinnekin.Spoileri kirjoitti:No siellä on uudet levyt, satulat ja pyöränlaakerit ja kaikki näyttäs olevan linjassa. Paloina on TRW:n siviilipalat, että ei niihin ton miedompaa purentaa oikein saa. Paitsi jos sitten alkaa paloja pienentämään. Katellaan nyt jos tässä vielä tällä viikolla ehtis koittamaan ilman tuota säädintä.
Ja jos siellä ilmaa olis, niin ainakaan mun kokemukseni perusteella sen tuntuman ei pitäis jäykistyä ollenkaan, vaan se on jatkuvasti kun kumipalloa polkis.
Niin ja muuten, miks se säädin pitäis myydä, jos ei se kunnolla toimi? Nimittäin, jos sen poisto auttaa, niin sitten katotaan, kuinka liki männynlatvoja sen lakikorkeus asettuu...
P.S. joskus kun ajaa pukilla jarruja, että palat kuluu vinoon niin silloin paranee
- Spoileri
- KV
- Viestit: 523
- Liittynyt: 24.02.2011 18:58
- Paikkakunta: Lemi
Siinä ilmaillessa jo kattelin, että kyllähän ne satulat vähän vääntelehtii, mutta en sitten sieltä palojen ja mäntien välistä oikein valorakoo löytäny. Tehdaskorjatuthan ne satulat on, että varmaan on lupa oottaa laadulta ihan mitä hyvänsä. Ties miten ruosteisista aihioista ne sitten on kasattu, ni sieltähän saattaa korvakkeiden pinnoilta puuttua ainetta.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Joo ei ne saa vääntelehtiä yhtään !! sulla on 19mm pääsylinteri ja takasylinterien männät 40mm vai ? laskeppas huvikseen tilavuus 4 x 40mm ja vertaa sitä siihen 19mm tilavuuteen esim 5mm iskulla ! niin rupee tajuun mitä sen pääsylinterin pitää liikkua että ne takamännät yleensä liikkuu esim 1mmSpoileri kirjoitti:Siinä ilmaillessa jo kattelin, että kyllähän ne satulat vähän vääntelehtii, mutta en sitten sieltä palojen ja mäntien välistä oikein valorakoo löytäny. Tehdaskorjatuthan ne satulat on, että varmaan on lupa oottaa laadulta ihan mitä hyvänsä. Ties miten ruosteisista aihioista ne sitten on kasattu, ni sieltähän saattaa korvakkeiden pinnoilta puuttua ainetta.

- Spoileri
- KV
- Viestit: 523
- Liittynyt: 24.02.2011 18:58
- Paikkakunta: Lemi
Nyt alko jarrut löytymään. Kyllä se pääasiallinen vika oli satuloitten linjauksessa. Pukilla hehkutin jarruja ja se vääntyily loppu. Tuntuma on nyt aika normaalin olonen, vähän siltä tuntuu, että siellä jossain ilmaa olis, pitää vielä kattella, mutta ainakin se nyt pysähtyy. Ja tein muuten uudenvuodenupauksen: Biltemasta en osta enää mitään...
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
.Spoileri kirjoitti:Nyt alko jarrut löytymään. Kyllä se pääasiallinen vika oli satuloitten linjauksessa. Pukilla hehkutin jarruja ja se vääntyily loppu. Tuntuma on nyt aika normaalin olonen, vähän siltä tuntuu, että siellä jossain ilmaa olis, pitää vielä kattella, mutta ainakin se nyt pysähtyy. Ja tein muuten uudenvuodenupauksen: Biltemasta en osta enää mitään...
