Pumppujarrut, vaikuttaako paineensäädin tuntumaan?

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Pumppujarrut, vaikuttaako paineensäädin tuntumaan?

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 27.12.2010 14:15

Starlettiin tuli vähän jarrupäivitystä, taakse volvon jarrut ja linjan väliin paineensäädin siltä varalta että menee takapainoiseksi, edessä KE-70 Corollan jarrut. Nyt sitten ilmesty toi pumppuominaisuus, eli ensimmäisellä polkasulla poljin menee syvälle ja jarrut ottaa vasta myöhään kiinni, toisella polkasulla on sitten normaali tuntuma. Tuli vähän sellanen fiilis, että kun ton säätimen kiertää kiinni (rajoitus täysillä) sitä löysää on enemmän. Sit kun kääntää sen auki, tuntuma jämäköityy vähän. Että voisko nyt johtua siitä säätimestä vai onko pääsylinteri alamittanen. Se sylinteri on vissiinkin Sprinteristä, en kyllä oo varma.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
fixtim
Yleinen
Yleinen
Viestit: 269
Liittynyt: 05.12.2005 00:00
Viesti:

Re: Pumppujarrut, vaikuttaako paineensäädin tuntumaan?

Viesti Kirjoittaja fixtim » 27.12.2010 15:57

On tullu törmättyä moiseen ongelmaan itekki ja kaikki säätimen takia.

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 27.12.2010 17:46

Oliko minkä merkkine säädin? Ja pääsylinteri taitaa nyt olla 123 koppasesta Mersusta.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Pumppujarrut, vaikuttaako paineensäädin tuntumaan?

Viesti Kirjoittaja MJT » 27.12.2010 21:11

Spoileri kirjoitti:Starlettiin tuli vähän jarrupäivitystä, taakse volvon jarrut ja linjan väliin paineensäädin siltä varalta että menee takapainoiseksi, edessä KE-70 Corollan jarrut. Nyt sitten ilmesty toi pumppuominaisuus, eli ensimmäisellä polkasulla poljin menee syvälle ja jarrut ottaa vasta myöhään kiinni, toisella polkasulla on sitten normaali tuntuma. Tuli vähän sellanen fiilis, että kun ton säätimen kiertää kiinni (rajoitus täysillä) sitä löysää on enemmän. Sit kun kääntää sen auki, tuntuma jämäköityy vähän. Että voisko nyt johtua siitä säätimestä vai onko pääsylinteri alamittanen. Se sylinteri on vissiinkin Sprinteristä, en kyllä oo varma.
Epäilen pääsylinterin tuottamaa nestemäärää. Sylinteri saattaa olla käynyt pieneksi. Tällaisia on sattunut aiemmin.

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 27.12.2010 21:32

Joo, no pääsylkkä on tällä hetkellä ilmeisesti 23/19 millinen, Volvon orkkis 22/16 millinen. Eli pitäis tuon riittää. Lähinnä nyt kiinnostais, minkä merkkinen säädin on noita ongelmia tuottanut. Tai minkä näköinen, tuossa omassa kun ei mitään merkkiä lue.

Huomenna koitellaan, mitä tapahtuu, kun pudotetaan toinen takasatula pois pelistä ja miten sen säätimen poisto vaikuttaa.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
js1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 58
Liittynyt: 20.09.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja js1 » 28.12.2010 06:02

Se ongelma saattaa olla siinäkin,että säätimen kanssa on vaikea saada ilmattua niitä jarruja.Biltema(kirosana,tiedän)myy sellasta alipaine-ilmauslaitetta,millä ainakin minä saanut ilmattua säätimellä/hydrauli käsijarrulla varustetut jarrut.Sillä imetään satulasta käsin ilmat pois.Nii,ja ne säätimethän toimii yleensä niin päin,että kun avaat ruuvia, taakse ei mene nestettä ja päinvastoin.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

pumput

Viesti Kirjoittaja Frog » 28.12.2010 08:36

Oliskohan sun takasatulat on vinossa ja joustavat/kehiintyvät ekapolkasulla. Se paineenrajoitin toiminta-asennossa (kiinni) rajoittaa painettataakse ja siksi se kehintä on miedompaa eli poljintuntuma huonompi.

Satulat ja palat suoraan, laakerit kuntoon ja säädin myyntiin. :wink:
Jos jarrut on liiantehokkaat niin miksi niitä pitää rajoittaa ? Voihan niiden purentaa tasoittaa paloilla ! se säädin rajoittaa myös sitä etupäätä kun taaksemenevä painevirtaus on rajoitettu ja käytössä on yksipoljinsylinteri !

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 28.12.2010 17:07

No siellä on uudet levyt, satulat ja pyöränlaakerit ja kaikki näyttäs olevan linjassa. Paloina on TRW:n siviilipalat, että ei niihin ton miedompaa purentaa oikein saa. Paitsi jos sitten alkaa paloja pienentämään. Katellaan nyt jos tässä vielä tällä viikolla ehtis koittamaan ilman tuota säädintä.

Ja jos siellä ilmaa olis, niin ainakaan mun kokemukseni perusteella sen tuntuman ei pitäis jäykistyä ollenkaan, vaan se on jatkuvasti kun kumipalloa polkis.

Niin ja muuten, miks se säädin pitäis myydä, jos ei se kunnolla toimi? Nimittäin, jos sen poisto auttaa, niin sitten katotaan, kuinka liki männynlatvoja sen lakikorkeus asettuu... :lol:
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja Frog » 28.12.2010 19:03

Spoileri kirjoitti:No siellä on uudet levyt, satulat ja pyöränlaakerit ja kaikki näyttäs olevan linjassa. Paloina on TRW:n siviilipalat, että ei niihin ton miedompaa purentaa oikein saa. Paitsi jos sitten alkaa paloja pienentämään. Katellaan nyt jos tässä vielä tällä viikolla ehtis koittamaan ilman tuota säädintä.

Ja jos siellä ilmaa olis, niin ainakaan mun kokemukseni perusteella sen tuntuman ei pitäis jäykistyä ollenkaan, vaan se on jatkuvasti kun kumipalloa polkis.

Niin ja muuten, miks se säädin pitäis myydä, jos ei se kunnolla toimi? Nimittäin, jos sen poisto auttaa, niin sitten katotaan, kuinka liki männynlatvoja sen lakikorkeus asettuu... :lol:
Pistä joku joo joo mies polkeen ja katso mitä siellä satulassa tapahtuu ekapolkasulla ja sitten tokalla. Joku siellä antaa periksi se on todennäköistä ! tai sitten sun takapiirin mäntä pääsylinterissä ei toimi tarvittavalla teholla. Säädin jos ei vuoda niin se ei voi vaikuttaa tollaan koska neste on kokoonpuristumatonta ja se säädin on vain linjan välissä, voit myös tulpata takasatuloille menevän putken kässärin jälkeen ja kokeilla sitten, silloin varmistat toimvivuuden siihen asti ! ne palat ei tarvii olla vinossa kuin 0,5 mm niin tekee juuri tuon mutta näät sen kun joku polkee jarrua ! Huom pistä rengas paikoilleen jos vanne kiristää levyn laippaa vasten. niissä Volvolaisissa satuloissa on kyllä ollut tuota propleemaa :? nämä jos et ole tehnyt etujarruille mitään muutoksia ! muuten samat kikat sinnekin.
P.S. joskus kun ajaa pukilla jarruja, että palat kuluu vinoon niin silloin paranee :wink:

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 28.12.2010 19:49

Siinä ilmaillessa jo kattelin, että kyllähän ne satulat vähän vääntelehtii, mutta en sitten sieltä palojen ja mäntien välistä oikein valorakoo löytäny. Tehdaskorjatuthan ne satulat on, että varmaan on lupa oottaa laadulta ihan mitä hyvänsä. Ties miten ruosteisista aihioista ne sitten on kasattu, ni sieltähän saattaa korvakkeiden pinnoilta puuttua ainetta.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja Frog » 28.12.2010 19:56

Spoileri kirjoitti:Siinä ilmaillessa jo kattelin, että kyllähän ne satulat vähän vääntelehtii, mutta en sitten sieltä palojen ja mäntien välistä oikein valorakoo löytäny. Tehdaskorjatuthan ne satulat on, että varmaan on lupa oottaa laadulta ihan mitä hyvänsä. Ties miten ruosteisista aihioista ne sitten on kasattu, ni sieltähän saattaa korvakkeiden pinnoilta puuttua ainetta.
Joo ei ne saa vääntelehtiä yhtään !! sulla on 19mm pääsylinteri ja takasylinterien männät 40mm vai ? laskeppas huvikseen tilavuus 4 x 40mm ja vertaa sitä siihen 19mm tilavuuteen esim 5mm iskulla ! niin rupee tajuun mitä sen pääsylinterin pitää liikkua että ne takamännät yleensä liikkuu esim 1mm 8O

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 28.12.2010 20:24

Männät 38mm. Mut kuitenki.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
pena1212
Yleinen
Yleinen
Viestit: 225
Liittynyt: 13.01.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja pena1212 » 29.12.2010 21:06

kokeileppa,säätimeltä avata varovasti,putkien kiinnitys juntturoita,samalla painaen jarrua,joskus jää ilmaa säätimeen,vaikka kuinka ilmaat pyöriltä

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 31.12.2010 18:59

Nyt alko jarrut löytymään. Kyllä se pääasiallinen vika oli satuloitten linjauksessa. Pukilla hehkutin jarruja ja se vääntyily loppu. Tuntuma on nyt aika normaalin olonen, vähän siltä tuntuu, että siellä jossain ilmaa olis, pitää vielä kattella, mutta ainakin se nyt pysähtyy. Ja tein muuten uudenvuodenupauksen: Biltemasta en osta enää mitään...
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja Frog » 31.12.2010 19:46

Spoileri kirjoitti:Nyt alko jarrut löytymään. Kyllä se pääasiallinen vika oli satuloitten linjauksessa. Pukilla hehkutin jarruja ja se vääntyily loppu. Tuntuma on nyt aika normaalin olonen, vähän siltä tuntuu, että siellä jossain ilmaa olis, pitää vielä kattella, mutta ainakin se nyt pysähtyy. Ja tein muuten uudenvuodenupauksen: Biltemasta en osta enää mitään...
. :lol:

Vastaa Viestiin