Ihan miten vaan...
Kyselinkin tässä topikissa sääntöjä ja niiden tulkintaa...Jos haluat Mika Helenius ymmärtää väärin niin suonsen ihan vapaasti.Laitan joka tapauksessa tarpeeksi lyijyä kyytiin. Kyse olikin vain säännöistä ja niiden tulkinnasta.
SS auton punnitus
- RDR
- KV
- Viestit: 475
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Eli esim. 1331 kg (45 mm/SS) nelikko on oikeassa painossa?! Kuten myös 16v/2000cc vapari jos puntari osoittaa vaikka 1001 kg?. Onko tämä sitten oikea paino kun tuskin niin tankki/muut nesteet ovat niin tyhjät koskaan?
Jos mennään edellisen eli A-ryhmän sääntojen mukaan niin"...
"Auto ei missään vaiheessa kilpailua saa painaa alle minimipainon. Tämän varmistamiseksi punnituksessa kaikki kuljettajien henkilökohtaiset varusteet poistetaan autosta mukaan lukien kypärät, mutta kypäräpuhelimien kypärän ulkopuoliset osat saavat jäädä autoon.
Muissa kuin rallikilpailuissa katsastajat voivat myös tyhjentää kulutettavaa nestettä sisältävät säiliöt."
Toisaalta kun kalusto punnitaan nykyisin "virallisesti" (eli jos rallisprintissä mahdollisuus esipunnitukseen) kilpailun järjestäjän puntareilla niin todellinen paino voi olla aivallisuus esipunnitukseen) kilpailun järjestäjän puntareilla niin todellinen paino voi olla aivan toinen kuin ns. todellinen paino. Toisaalta onhan tulos sama kaikille = "punnituille" :?
n toinen kuin ns. todellinen paino. Toisaalta onhan tulos sama kaikille = "punnituille" : niin tulos on "mukavasti" vitallinen kaikille.
ps. olemme pysyneet kilpailujen mittauksissa noin 1335 - 1350 kg (sama auto - eri puntarit/paikkakunnat) markinaalissa. Alemmaksi ei myös uskalla mennä kun säännöistä /puntareista ei ikinä tiedä. Onko 15 -20 kg markinaali sitten kykyaikana riittävä niin siitä voi jokainen kiistellä ihan omassa porukassaan.
Jos mennään edellisen eli A-ryhmän sääntojen mukaan niin"...
"Auto ei missään vaiheessa kilpailua saa painaa alle minimipainon. Tämän varmistamiseksi punnituksessa kaikki kuljettajien henkilökohtaiset varusteet poistetaan autosta mukaan lukien kypärät, mutta kypäräpuhelimien kypärän ulkopuoliset osat saavat jäädä autoon.
Muissa kuin rallikilpailuissa katsastajat voivat myös tyhjentää kulutettavaa nestettä sisältävät säiliöt."
Toisaalta kun kalusto punnitaan nykyisin "virallisesti" (eli jos rallisprintissä mahdollisuus esipunnitukseen) kilpailun järjestäjän puntareilla niin todellinen paino voi olla aivallisuus esipunnitukseen) kilpailun järjestäjän puntareilla niin todellinen paino voi olla aivan toinen kuin ns. todellinen paino. Toisaalta onhan tulos sama kaikille = "punnituille" :?
n toinen kuin ns. todellinen paino. Toisaalta onhan tulos sama kaikille = "punnituille" : niin tulos on "mukavasti" vitallinen kaikille.
ps. olemme pysyneet kilpailujen mittauksissa noin 1335 - 1350 kg (sama auto - eri puntarit/paikkakunnat) markinaalissa. Alemmaksi ei myös uskalla mennä kun säännöistä /puntareista ei ikinä tiedä. Onko 15 -20 kg markinaali sitten kykyaikana riittävä niin siitä voi jokainen kiistellä ihan omassa porukassaan.
- Whiz
- KV
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19.10.2004 00:00
TimoSvanberg kirjoitti:Myit selvästikin liian kevyet vanteet;)Whiz kirjoitti:Viitsimättä asiaa tarkistaa sääntökirjasta, muistaakseni se on vielä niin että nesteillä ei saa pelata. Eli jos katsurit sanoo että tyhjää tankki, senkin jälkeen on oltava vähintään minimi painossa. Litra bensaa painaa 0,7 kg.
Heh, niin oli tarkoituskin...mehän ollaan samassa luokassa

- toyota1
- B-junnu
- Viestit: 41
- Liittynyt: 29.09.2004 00:00
Re: SS auton punnitus
auto punnitaan kilpailupainossa ja auton on pysyttävä koko kilpailun ajan oman kuutiotilaavuuden painossa esim. 1600cc 850kg eli edes ajun jälkeen auton paino ei saa alittaa tuota.
- Tike
- Viestit: 3
- Liittynyt: 08.03.2008 00:00
Re: SS auton punnitus
Tyhmänä mietin asiaa, jos punnitaan 4 eri kohdetta (4 rengasta) verrattuna "koukkuvaakaan" jossa punnitaan vain yhtä painoa, oletetttavasti virhemarginaali on huomattavasti pienempi.
Kaikessa autourheilussa vaakoina on käytettävä tarkastettuja, eli kalibroituja vaakoja. Siis myös jokkiksessa.
Oikein käytettynä "koukkuvaakakin" antaa aivan luotettavan tuloksen.
Kaikessa autourheilussa vaakoina on käytettävä tarkastettuja, eli kalibroituja vaakoja. Siis myös jokkiksessa.
Oikein käytettynä "koukkuvaakakin" antaa aivan luotettavan tuloksen.
-
- Yleinen
- Viestit: 274
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: SS auton punnitus
Ei tartte olla kalibroituja.Tike kirjoitti:Kaikessa autourheilussa vaakoina on käytettävä tarkastettuja, eli kalibroituja vaakoja.
Kilpailijalla on mahdollisuus tehdä vastalause myös vaakoista ja punnituksesta yleensä.
Vastalauseoikeutta ei yleensä myönnetä, jos vaakoilla on kalibrointitodistukset.
Toiki siinä vastalause tapauksessa vaakat tarkistetaan ja jos vaakan näyttämä on pieles, niin vastalusemaksu palautetaan.
Jos auton minimi on 880kg ja puntarin näyttämä on 880kg, niin asia on tällöin kunnos, mutta jos näyttämä onkin 878kg ja tämä sama tulos on kolmella eri punnituksella, niin asia etenee kilpailun johdon kautta tuomaristolle.
Jos puntarin toleranssi on 1kg välein, eikä 10-20kg välein.
20kg välein olevalla puntarilla pitää myös 860kg paino hyväksyä.
Puntareissa on toleranssi, niinkuin monessa mussakin asiassa.
Tähän punnitusasiaan kannattaa myös kilpailijan perehtyä, ettei se adrenaliinipaukku räjährä loppukatsastuksen punnitukses.
Alipainoosista on pruukannu tulla sanktiootaki, eikä vain sakkoa.
T:AaTeen puintarihemmo
- udo
- Yleinen
- Viestit: 208
- Liittynyt: 01.08.2005 00:00
Re: SS auton punnitus
Järjestävä taho punnitsee kilpailusuorituksen jälkeen. Kunhan auto on silloin oikeassa painossa homma on ok. Helppoa kuin heinänteko 
