SS auton punnitus

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
TimoSvanberg
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 66
Liittynyt: 13.03.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja TimoSvanberg » 13.05.2010 00:47

Ihan miten vaan...

Kyselinkin tässä topikissa sääntöjä ja niiden tulkintaa...Jos haluat Mika Helenius ymmärtää väärin niin suonsen ihan vapaasti.Laitan joka tapauksessa tarpeeksi lyijyä kyytiin. Kyse olikin vain säännöistä ja niiden tulkinnasta.

Avatar
RDR
KV
KV
Viestit: 475
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RDR » 13.05.2010 03:56

Eli esim. 1331 kg (45 mm/SS) nelikko on oikeassa painossa?! Kuten myös 16v/2000cc vapari jos puntari osoittaa vaikka 1001 kg?. Onko tämä sitten oikea paino kun tuskin niin tankki/muut nesteet ovat niin tyhjät koskaan?

Jos mennään edellisen eli A-ryhmän sääntojen mukaan niin"...
"Auto ei missään vaiheessa kilpailua saa painaa alle minimipainon. Tämän varmistamiseksi punnituksessa kaikki kuljettajien henkilökohtaiset varusteet poistetaan autosta mukaan lukien kypärät, mutta kypäräpuhelimien kypärän ulkopuoliset osat saavat jäädä autoon.
Muissa kuin rallikilpailuissa katsastajat voivat myös tyhjentää kulutettavaa nestettä sisältävät säiliöt."


Toisaalta kun kalusto punnitaan nykyisin "virallisesti" (eli jos rallisprintissä mahdollisuus esipunnitukseen) kilpailun järjestäjän puntareilla niin todellinen paino voi olla aivallisuus esipunnitukseen) kilpailun järjestäjän puntareilla niin todellinen paino voi olla aivan toinen kuin ns. todellinen paino. Toisaalta onhan tulos sama kaikille = "punnituille" :?
n toinen kuin ns. todellinen paino. Toisaalta onhan tulos sama kaikille = "punnituille" : niin tulos on "mukavasti" vitallinen kaikille.

ps. olemme pysyneet kilpailujen mittauksissa noin 1335 - 1350 kg (sama auto - eri puntarit/paikkakunnat) markinaalissa. Alemmaksi ei myös uskalla mennä kun säännöistä /puntareista ei ikinä tiedä. Onko 15 -20 kg markinaali sitten kykyaikana riittävä niin siitä voi jokainen kiistellä ihan omassa porukassaan.

Avatar
Whiz
KV
KV
Viestit: 315
Liittynyt: 19.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Whiz » 13.05.2010 12:57

TimoSvanberg kirjoitti:
Whiz kirjoitti:Viitsimättä asiaa tarkistaa sääntökirjasta, muistaakseni se on vielä niin että nesteillä ei saa pelata. Eli jos katsurit sanoo että tyhjää tankki, senkin jälkeen on oltava vähintään minimi painossa. Litra bensaa painaa 0,7 kg.
Myit selvästikin liian kevyet vanteet;)

Heh, niin oli tarkoituskin...mehän ollaan samassa luokassa 8)

Avatar
toyota1
B-junnu
B-junnu
Viestit: 41
Liittynyt: 29.09.2004 00:00

Re: SS auton punnitus

Viesti Kirjoittaja toyota1 » 18.03.2011 18:09

auto punnitaan kilpailupainossa ja auton on pysyttävä koko kilpailun ajan oman kuutiotilaavuuden painossa esim. 1600cc 850kg eli edes ajun jälkeen auton paino ei saa alittaa tuota.

Avatar
Tike
Viestit: 3
Liittynyt: 08.03.2008 00:00

Re: SS auton punnitus

Viesti Kirjoittaja Tike » 18.03.2011 21:14

Tyhmänä mietin asiaa, jos punnitaan 4 eri kohdetta (4 rengasta) verrattuna "koukkuvaakaan" jossa punnitaan vain yhtä painoa, oletetttavasti virhemarginaali on huomattavasti pienempi.


Kaikessa autourheilussa vaakoina on käytettävä tarkastettuja, eli kalibroituja vaakoja. Siis myös jokkiksessa.
Oikein käytettynä "koukkuvaakakin" antaa aivan luotettavan tuloksen.

PetriH
Yleinen
Yleinen
Viestit: 274
Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Viesti:

Re: SS auton punnitus

Viesti Kirjoittaja PetriH » 19.03.2011 17:55

Tike kirjoitti:Kaikessa autourheilussa vaakoina on käytettävä tarkastettuja, eli kalibroituja vaakoja.
Ei tartte olla kalibroituja.
Kilpailijalla on mahdollisuus tehdä vastalause myös vaakoista ja punnituksesta yleensä.
Vastalauseoikeutta ei yleensä myönnetä, jos vaakoilla on kalibrointitodistukset.

Toiki siinä vastalause tapauksessa vaakat tarkistetaan ja jos vaakan näyttämä on pieles, niin vastalusemaksu palautetaan.

Jos auton minimi on 880kg ja puntarin näyttämä on 880kg, niin asia on tällöin kunnos, mutta jos näyttämä onkin 878kg ja tämä sama tulos on kolmella eri punnituksella, niin asia etenee kilpailun johdon kautta tuomaristolle.
Jos puntarin toleranssi on 1kg välein, eikä 10-20kg välein.

20kg välein olevalla puntarilla pitää myös 860kg paino hyväksyä.

Puntareissa on toleranssi, niinkuin monessa mussakin asiassa.

Tähän punnitusasiaan kannattaa myös kilpailijan perehtyä, ettei se adrenaliinipaukku räjährä loppukatsastuksen punnitukses.

Alipainoosista on pruukannu tulla sanktiootaki, eikä vain sakkoa.
T:AaTeen puintarihemmo

Avatar
udo
Yleinen
Yleinen
Viestit: 208
Liittynyt: 01.08.2005 00:00

Re: SS auton punnitus

Viesti Kirjoittaja udo » 19.03.2011 18:20

Järjestävä taho punnitsee kilpailusuorituksen jälkeen. Kunhan auto on silloin oikeassa painossa homma on ok. Helppoa kuin heinänteko :mrgreen:

Vastaa Viestiin