moottori öljyn lämpö
-
jande
- B-junnu

- Viestit: 31
- Liittynyt: 05.11.2004 00:00
- Paikkakunta: kauhajoki
moottori öljyn lämpö
mikä on valvolinen 20w50 öljyn max lämpötila jossa se menettää voitelu kykynsä ja mikä on ihanne lämpö tila
- MJT
- WRC

- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: moottori öljyn lämpö
Selviää varmasti maahantuojalta.jande kirjoitti:mikä on valvolinen 20w50 öljyn max lämpötila jossa se menettää voitelu kykynsä ja mikä on ihanne lämpö tila
Ihannelämpötila varmasti jäähdytysveden lämpötilan kanssa käsikädessä kulkeva. Kovalla kuormituksella vaikea pitää siinä. Ilmajäähdytteisissä ajoneuvoissa saattoi max öljynlämpötila olla jopa 160 celsius astetta. Valvolinestä en osaa sanoa mutta uskon sen kestävän saman kuin muutkin voiteluaineet. Parasta kuitenkin pyrkiä pitämään alle 120 C.
- OpelPower
- A-Junnu

- Viestit: 83
- Liittynyt: 10.10.2004 00:00
- Viesti:
Re: moottori öljyn lämpö
Meillä kyseinen öljy aiheutti konerikon, "palaen" pois kun moottorin veden lämpö nousi yli 90 asteen joka vastaa 120 asteen öljynlämpöä...
Sen verran olen kyseiseen asiaan perehtynyt jotta voin sanoa että jos koneessasi on Wicecoa ym. hiitekkiä niin ainoa oikea öljy on Castrol TWS tai Kendall green. Jos mennään "vakio" osilla suosittelen sen aikakauden markkinoilla ollutta öljyä. Esim. meillä kun kone on 70 luvun osista olen käyttänyt Teboilin semisynt. 10-40 öljyä ja toimii...
ns. kisaöljyissä on yleisesti aika matala kiehumispiste ja semisynt. TEBOIL 10-40 öljyssä se on yli 160 astetta/ lisäksi se maksaa 15€ kannu niin sen voi vaihtaa joka kisaan ja säästää näin moottoriakin. olen huomannut että maksimi tuolla öljyllä on sellainen 100 ek kilsaa sen jälkeen alkaa öljyn paine pikkuhiljaa laskea.
sekavaa sepustusta, mutta tämä on opittu ensin kantapään kautta ja sen jälkeen todettu öljyn valmistajien tuote sepustuksista
Sen verran olen kyseiseen asiaan perehtynyt jotta voin sanoa että jos koneessasi on Wicecoa ym. hiitekkiä niin ainoa oikea öljy on Castrol TWS tai Kendall green. Jos mennään "vakio" osilla suosittelen sen aikakauden markkinoilla ollutta öljyä. Esim. meillä kun kone on 70 luvun osista olen käyttänyt Teboilin semisynt. 10-40 öljyä ja toimii...
ns. kisaöljyissä on yleisesti aika matala kiehumispiste ja semisynt. TEBOIL 10-40 öljyssä se on yli 160 astetta/ lisäksi se maksaa 15€ kannu niin sen voi vaihtaa joka kisaan ja säästää näin moottoriakin. olen huomannut että maksimi tuolla öljyllä on sellainen 100 ek kilsaa sen jälkeen alkaa öljyn paine pikkuhiljaa laskea.
sekavaa sepustusta, mutta tämä on opittu ensin kantapään kautta ja sen jälkeen todettu öljyn valmistajien tuote sepustuksista
- jk62098
- A-Junnu

- Viestit: 99
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Re: moottori öljyn lämpö
Meillä kyseinen öljy aiheutti konerikon, "palaen" pois kun moottorin veden lämpö nousi yli 90 asteen joka vastaa 120 asteen öljynlämpöä...
-oliko kyseessä Valvoline 20W50 tavallinen mineraaliöljy vai 20W50 kilpamoottoriöljy (VR1)
En nimittäin usko että kilpamoottoriöljy luovuttaa tuossa tilanteessa.
Kannattais vaikka suurentaa öljypohjan tilavuutta tai jotain tehdä jos öljyn lämmöt 120 C...
Etenkin näissä öljyasioissa aina nopeasti löytyy kotilaborantteja, jota tietävät mikä on AINOA oikea öljy...
Kiehumispisteellä ei ymmärtääkseni ole oikeastaan paskankaan väliä käytännössä. Viskositeetin pysyvyydellä lämmön noustessa ja tämän ominaisuuden pysyvyydellä kylläkin.
-oliko kyseessä Valvoline 20W50 tavallinen mineraaliöljy vai 20W50 kilpamoottoriöljy (VR1)
En nimittäin usko että kilpamoottoriöljy luovuttaa tuossa tilanteessa.
Kannattais vaikka suurentaa öljypohjan tilavuutta tai jotain tehdä jos öljyn lämmöt 120 C...
Etenkin näissä öljyasioissa aina nopeasti löytyy kotilaborantteja, jota tietävät mikä on AINOA oikea öljy...
Kiehumispisteellä ei ymmärtääkseni ole oikeastaan paskankaan väliä käytännössä. Viskositeetin pysyvyydellä lämmön noustessa ja tämän ominaisuuden pysyvyydellä kylläkin.
- OpelPower
- A-Junnu

- Viestit: 83
- Liittynyt: 10.10.2004 00:00
- Viesti:
Re: moottori öljyn lämpö
-oliko kyseessä Valvoline 20W50 tavallinen mineraaliöljy vai 20W50 kilpamoottoriöljy (VR1)
Kiehumispisteellä ei ymmärtääkseni ole oikeastaan paskankaan väliä käytännössä. Viskositeetin pysyvyydellä lämmön noustessa ja tämän ominaisuuden pysyvyydellä kylläkin.
Tuota VR1 öljyähän se oli, ja taasen minun ymmärtääkseni jos öljy pääsee "kiehahtamaan" niin silloin se juurikin menettää tuota viskositeettiään...
Kiehumispisteellä ei ymmärtääkseni ole oikeastaan paskankaan väliä käytännössä. Viskositeetin pysyvyydellä lämmön noustessa ja tämän ominaisuuden pysyvyydellä kylläkin.
Tuota VR1 öljyähän se oli, ja taasen minun ymmärtääkseni jos öljy pääsee "kiehahtamaan" niin silloin se juurikin menettää tuota viskositeettiään...
- OJR
- Yleinen

- Viestit: 216
- Liittynyt: 08.01.2006 00:00
Re: moottori öljyn lämpö
Muistan lukeneeni joskus jostakin että tietyssä lämpötilassa öljyn molekyyli(?)rakenne hajoaa ja se menettää voiteluominaisuutensa. Tämä hajoaminen ei palaudu öljyn jäähtyessä vaan se on sen jälkeen pilalla.OpelPower kirjoitti:Tuota VR1 öljyähän se oli, ja taasen minun ymmärtääkseni jos öljy pääsee "kiehahtamaan" niin silloin se juurikin menettää tuota viskositeettiään...
Sitä en tiedä onko tuo sama kuin kiehumispiste. LUULISIN kalliimpien, laajan viskositeetin kisaöljyjen olevan tuohon pisteeseen asti melko tasalaatuisia voiteluominaisuuksiltaan.
- JTO
- A-Junnu

- Viestit: 58
- Liittynyt: 20.05.2004 00:00
Re: moottori öljyn lämpö
Joitakin vuosia sitten testattiin uutta kilpaöljyä kenttätesteissä erilaisilla moottoreilla. Yksi moottori oli sellainen kitcar tyyppinen vapaastihengittävä kakslitrainen SS- ratapeli. Oli tehty juuri uusi edellistä tehokkaampi pata. Vanhalla koneella ei ollu mitään ongelmia öljynlämpöjen kanssa. Mutta uudemmalla koneella öljynlämmöt nousi ajossa 140:iin. Öljynjäähdytin oli jääny pieneksi..
Kolmepäiväinen täysi sessio radalla 140 lämmöillä. Sitten öljyt ulos ja kaiken kattava labra-analyysi.
Ei se ölppä enää uutta ollut, mutta kunnossa. Näytteen mukaan moottorissa ei ollut tapahtunut normaalista poikkeavaa kulumaa.
Sen viikonlopun jälkeen pataan tuli uusi isompi jäähdytin jolla lämpöongelma korjaantui. Ja sen jälkeen tuota em. testiöljyä on päivitelty vuosien varrella paremmaksi tarpeen mukaan. En muista monesko evo nyt on myynnissä.
Kyseessä ei ole Valvoline josta löytyy myös testituloksia kuten muutamasta muustakin "hyvästä" kisaöljystä. Pitää olla kattavasti tietoa että voi tehdä paremman kuin kilpailijansa.
Sen verran voin sanoa tuloksista että kyllä Valvolinen pitäisi kestää käytössä, no broplem.
Lähes poikkeuksetta kun öljyn viskositeetti notkahtaa, seassa on älytön määrä bensaa.
Bensa muuten syttyy aika herkästi ; )
Kolmepäiväinen täysi sessio radalla 140 lämmöillä. Sitten öljyt ulos ja kaiken kattava labra-analyysi.
Ei se ölppä enää uutta ollut, mutta kunnossa. Näytteen mukaan moottorissa ei ollut tapahtunut normaalista poikkeavaa kulumaa.
Sen viikonlopun jälkeen pataan tuli uusi isompi jäähdytin jolla lämpöongelma korjaantui. Ja sen jälkeen tuota em. testiöljyä on päivitelty vuosien varrella paremmaksi tarpeen mukaan. En muista monesko evo nyt on myynnissä.
Kyseessä ei ole Valvoline josta löytyy myös testituloksia kuten muutamasta muustakin "hyvästä" kisaöljystä. Pitää olla kattavasti tietoa että voi tehdä paremman kuin kilpailijansa.
Sen verran voin sanoa tuloksista että kyllä Valvolinen pitäisi kestää käytössä, no broplem.
Lähes poikkeuksetta kun öljyn viskositeetti notkahtaa, seassa on älytön määrä bensaa.
Bensa muuten syttyy aika herkästi ; )