Astran suorakytkentään öljyt
- sataracing
- Viestit: 12
- Liittynyt: 10.08.2004 00:00
Astran suorakytkentään öljyt
Mitäs vaihdelaatikkoöljyjä olette käyttäneet ja pitäisikö joku lukon lisäaine lurauttaa sekaan? Paljonko täyttötilavuus on? Tiedän että se pitäis täyttää tarkistusreikään saakka, mutta paljonko se on litroissa? 5-vaihteinen RS-auton laatikko kyseessä? Olisin kovin kiitollinen vastauksista ja erilaisista kokemusvertailuista. Olen särkenyt lootan jo kerran ja haluisin varmistua ettei se ainakaan litkuista johdu!
- eepee
- Viestit: 6
- Liittynyt: 04.04.2005 00:00
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Astran suorakytkentään öljyt
Ei tuo nyt niin tarkka ole. Suorakytkentä ja suorat vaihteistohampaat. Pääasiassa että jotain koneöljyä käytät joka voitelee laakerit. Vinohampaiset vaativat enempi paineenkesto ja sitkosaineita mukaan.
Oma mielipide - kertokoot totuuden ne jotka laatikota valmistaa.
Oma mielipide - kertokoot totuuden ne jotka laatikota valmistaa.
- BLUEORANGE
- KV
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
Re: Astran suorakytkentään öljyt
Oiskohan paras kysyä laatikon valmistajalta
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 28.01.2006 00:00
Re: Astran suorakytkentään öljyt
Hyvällä menestyksellä ollaan kaytetty RS-Auton laatikossa Castrolin SAF-XJ 75W140 öljyä.Vaihdettu kerran vuodessa (n. 10 kisaa.)Mitään ei ole tarvinnut laatikkoon vaihtaa.Tilavuus on n.2L.
- ltr
- A-Junnu
- Viestit: 139
- Liittynyt: 08.02.2007 00:00
Re: Astran suorakytkentään öljyt
Ollaan käytetty Mobilia, Castrollia ja Redlineä.
Täyttömääränä 2.2L
Ja vaihdettu joka ainoan kisan välissä
Kysymys kuuluu: Mitä lukkoa käytät?
Täyttömääränä 2.2L
Ja vaihdettu joka ainoan kisan välissä
Kysymys kuuluu: Mitä lukkoa käytät?
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Astran suorakytkentään öljyt
Castol safxj lukollisiin ja safx lukottomiin. Ei mene rikki öljyntakia. Jotkut takavetovälitykset on nuukia ja vaatimus on hyvää öljyä merkillä ei väliä.
P.S. Ei liikaa öljyä koska siitä laatikosta tulee öljypumppu ja se kuumentaa öljyä turhantakia. 1,5 litraa riittää.
P.S. Ei liikaa öljyä koska siitä laatikosta tulee öljypumppu ja se kuumentaa öljyä turhantakia. 1,5 litraa riittää.
- Dohc
- A-Junnu
- Viestit: 135
- Liittynyt: 12.06.2007 00:00
Re: Astran suorakytkentään öljyt
Mitäs öljyä kannattas laittaa tai olette käyttäneet Opelin F-20 SF-pyörän välitettyyn synkrolaatikkoon jossa saman valmistajan lukko?
- phy73
- Viestit: 7
- Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Re: Astran suorakytkentään öljyt
Laatikko on Ake-gears ja lukko SFF. Öljynä pyörinyt Castrol LS.Dohc kirjoitti:Mitäs öljyä kannattas laittaa tai olette käyttäneet Opelin F-20 SF-pyörän välitettyyn synkrolaatikkoon jossa saman valmistajan lukko?
-
- B-junnu
- Viestit: 37
- Liittynyt: 18.03.2011 16:20
Re: Astran suorakytkentään öljyt
kts Frogin aiempi vastaus -> hyvää öljyä, Castrolin laatikkoöljyllä voit nukkua yöt rauhassa:)
Itse välttäisin syncro laatikossa lukkoperä lisäaineistusta.
Itse välttäisin syncro laatikossa lukkoperä lisäaineistusta.
- TeemuPetteri
- A-Junnu
- Viestit: 94
- Liittynyt: 19.02.2010 00:00
- Viesti:
Re: Astran suorakytkentään öljyt
Mielenkiintoinen näkemys Arilla tuosta öljyn määrästä. Täysin ristiriidassa saamiemme mittaustulosten kanssa. Olisin ennemmin tuon Mikon 2,2L kannalla, itsellämme on jopa enemmän kun käytetään alumiinistä välityksen pohjaa(2,4L). huohotinmuutos kyllä kannattaa tehdä, itsellämme on suora letkulähtö huohottimesta keruusäiliöön.
Tarkempia tuloksia en nyt jaksa kirjoittaa/ en edes muista ulkoa. Mutta perävälityskotelon lämpötila laski useita kymmeniä asteita kun öljyä lisättiin vakiomäärästä. Samaa kaavaa noudatti päälaatikon kuori, mutta lämpötilamuutos ei ollut niin suuri. Kokeilimme usealla öljymerkillä, ja pääsääntöisesti sillä ei ollut merkitystä.
Emme ymmärtäneet mistä muutos johtui, niin valmistimme polykerbonaatista läpinäkyvän välityksen pohjan. Ajoimme autolla pukilla ja lisäsimme öljyä asteittain. Vasta 2L jälkeen öljyä alkoi kertyä ajossa perän pohjalle. Oletuksemme oli että välitys käy liian "kuivana" ja näinollen tuottaa ylimääräistä lämpöä.
Laatikkona kokeessa oli Quaife/F20 suorakytkentä ja lukko.
Tarkempia tuloksia en nyt jaksa kirjoittaa/ en edes muista ulkoa. Mutta perävälityskotelon lämpötila laski useita kymmeniä asteita kun öljyä lisättiin vakiomäärästä. Samaa kaavaa noudatti päälaatikon kuori, mutta lämpötilamuutos ei ollut niin suuri. Kokeilimme usealla öljymerkillä, ja pääsääntöisesti sillä ei ollut merkitystä.
Emme ymmärtäneet mistä muutos johtui, niin valmistimme polykerbonaatista läpinäkyvän välityksen pohjan. Ajoimme autolla pukilla ja lisäsimme öljyä asteittain. Vasta 2L jälkeen öljyä alkoi kertyä ajossa perän pohjalle. Oletuksemme oli että välitys käy liian "kuivana" ja näinollen tuottaa ylimääräistä lämpöä.
Laatikkona kokeessa oli Quaife/F20 suorakytkentä ja lukko.
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Astran suorakytkentään öljyt
Siis 1.5 riittää ja 2.2 on varmaan ihan ok ! Mutta 3.0 on jo liikaa. Toki määriin vaikuttaa ratassarjan koko, vakiot sisuskalut on yleensä paljon sirommat kuin "kisakalut"TeemuPetteri kirjoitti:Mielenkiintoinen näkemys Arilla tuosta öljyn määrästä. Täysin ristiriidassa saamiemme mittaustulosten kanssa. Olisin ennemmin tuon Mikon 2,2L kannalla, itsellämme on jopa enemmän kun käytetään alumiinistä välityksen pohjaa(2,4L). huohotinmuutos kyllä kannattaa tehdä, itsellämme on suora letkulähtö huohottimesta keruusäiliöön.
Tarkempia tuloksia en nyt jaksa kirjoittaa/ en edes muista ulkoa. Mutta perävälityskotelon lämpötila laski useita kymmeniä asteita kun öljyä lisättiin vakiomäärästä. Samaa kaavaa noudatti päälaatikon kuori, mutta lämpötilamuutos ei ollut niin suuri. Kokeilimme usealla öljymerkillä, ja pääsääntöisesti sillä ei ollut merkitystä.
Emme ymmärtäneet mistä muutos johtui, niin valmistimme polykerbonaatista läpinäkyvän välityksen pohjan. Ajoimme autolla pukilla ja lisäsimme öljyä asteittain. Vasta 2L jälkeen öljyä alkoi kertyä ajossa perän pohjalle. Oletuksemme oli että välitys käy liian "kuivana" ja näinollen tuottaa ylimääräistä lämpöä.
Laatikkona kokeessa oli Quaife/F20 suorakytkentä ja lukko.
- hootee
- B-junnu
- Viestit: 22
- Liittynyt: 28.06.2008 00:00
Re: Astran suorakytkentään öljyt
Moro.
neljä tai viis vuotta astralla ajettu rs-auton suorakytkentä lootalla, gripperin lukolla. Ei mitään ongelmia ollut, n.parin rallin välein vaihdettu uudet 2 litraa Castrollin Syntrax limited slip 75w-140 lukkoperäöljyt .
t:Henri Tuomisto
neljä tai viis vuotta astralla ajettu rs-auton suorakytkentä lootalla, gripperin lukolla. Ei mitään ongelmia ollut, n.parin rallin välein vaihdettu uudet 2 litraa Castrollin Syntrax limited slip 75w-140 lukkoperäöljyt .
t:Henri Tuomisto
- jk62098
- A-Junnu
- Viestit: 99
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Re: Astran suorakytkentään öljyt
Kuusi rallia olemme ajelleet ikivanhalla Quaifen suorakytkylaatikolla, missä on tuon firman rattaat, lukko ja päätykoppa.
Öljynä on ollut auton mukana tullutta Quaker Staten lukkoperäöljyä 85W90 ja ehkä neljässä viime rallissa Motonetista lähes ilmaista Mag1 85W140 lukkoperäöljyä. Hyvin on pelannut molemmat ja olikohan välissä kerran Teboilin lukkoperäöljyä.
Jonkun aiemman topikin rohkaisemina olemme laittaneet vain n. 2 litraa.
hei, mikä toi huohotinmuutosjuttu on? Letkunippa huohottimen kierteeseen ja siitä.....?? vai
Öljynä on ollut auton mukana tullutta Quaker Staten lukkoperäöljyä 85W90 ja ehkä neljässä viime rallissa Motonetista lähes ilmaista Mag1 85W140 lukkoperäöljyä. Hyvin on pelannut molemmat ja olikohan välissä kerran Teboilin lukkoperäöljyä.
Jonkun aiemman topikin rohkaisemina olemme laittaneet vain n. 2 litraa.

- TeemuPetteri
- A-Junnu
- Viestit: 94
- Liittynyt: 19.02.2010 00:00
- Viesti:
Re: Astran suorakytkentään öljyt
Helpoin huohotin muutos on että nyppäät hatun siittä huohottimesta pois ja poraat reijän auki, letku päälle ja keräimeen tai johonkin. ei ole laatikko enään päältä öljyinen.