Astran suorakytkentään öljyt

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
sataracing
Viestit: 12
Liittynyt: 10.08.2004 00:00

Astran suorakytkentään öljyt

Viesti Kirjoittaja sataracing » 17.04.2011 18:27

Mitäs vaihdelaatikkoöljyjä olette käyttäneet ja pitäisikö joku lukon lisäaine lurauttaa sekaan? Paljonko täyttötilavuus on? Tiedän että se pitäis täyttää tarkistusreikään saakka, mutta paljonko se on litroissa? 5-vaihteinen RS-auton laatikko kyseessä? Olisin kovin kiitollinen vastauksista ja erilaisista kokemusvertailuista. Olen särkenyt lootan jo kerran ja haluisin varmistua ettei se ainakaan litkuista johdu!

Avatar
eepee
Viestit: 6
Liittynyt: 04.04.2005 00:00
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Astran suorakytkentään öljyt

Viesti Kirjoittaja eepee » 20.04.2011 22:56

Ei tuo nyt niin tarkka ole. Suorakytkentä ja suorat vaihteistohampaat. Pääasiassa että jotain koneöljyä käytät joka voitelee laakerit. Vinohampaiset vaativat enempi paineenkesto ja sitkosaineita mukaan.
Oma mielipide - kertokoot totuuden ne jotka laatikota valmistaa.

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: Astran suorakytkentään öljyt

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 20.04.2011 23:52

Oiskohan paras kysyä laatikon valmistajalta

huolto
Viestit: 16
Liittynyt: 28.01.2006 00:00

Re: Astran suorakytkentään öljyt

Viesti Kirjoittaja huolto » 21.04.2011 11:03

Hyvällä menestyksellä ollaan kaytetty RS-Auton laatikossa Castrolin SAF-XJ 75W140 öljyä.Vaihdettu kerran vuodessa (n. 10 kisaa.)Mitään ei ole tarvinnut laatikkoon vaihtaa.Tilavuus on n.2L.

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Astran suorakytkentään öljyt

Viesti Kirjoittaja ltr » 26.10.2011 18:31

Ollaan käytetty Mobilia, Castrollia ja Redlineä.

Täyttömääränä 2.2L

Ja vaihdettu joka ainoan kisan välissä

Kysymys kuuluu: Mitä lukkoa käytät?

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Astran suorakytkentään öljyt

Viesti Kirjoittaja Frog » 26.10.2011 19:55

Castol safxj lukollisiin ja safx lukottomiin. Ei mene rikki öljyntakia. Jotkut takavetovälitykset on nuukia ja vaatimus on hyvää öljyä merkillä ei väliä.
P.S. Ei liikaa öljyä koska siitä laatikosta tulee öljypumppu ja se kuumentaa öljyä turhantakia. 1,5 litraa riittää.

Avatar
Dohc
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 135
Liittynyt: 12.06.2007 00:00

Re: Astran suorakytkentään öljyt

Viesti Kirjoittaja Dohc » 30.09.2014 11:13

Mitäs öljyä kannattas laittaa tai olette käyttäneet Opelin F-20 SF-pyörän välitettyyn synkrolaatikkoon jossa saman valmistajan lukko?

Avatar
phy73
Viestit: 7
Liittynyt: 09.05.2004 00:00

Re: Astran suorakytkentään öljyt

Viesti Kirjoittaja phy73 » 30.09.2014 16:31

Dohc kirjoitti:Mitäs öljyä kannattas laittaa tai olette käyttäneet Opelin F-20 SF-pyörän välitettyyn synkrolaatikkoon jossa saman valmistajan lukko?
Laatikko on Ake-gears ja lukko SFF. Öljynä pyörinyt Castrol LS.

LuotonenSports
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 18.03.2011 16:20

Re: Astran suorakytkentään öljyt

Viesti Kirjoittaja LuotonenSports » 01.10.2014 22:28

kts Frogin aiempi vastaus -> hyvää öljyä, Castrolin laatikkoöljyllä voit nukkua yöt rauhassa:)

Itse välttäisin syncro laatikossa lukkoperä lisäaineistusta.

Avatar
TeemuPetteri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 19.02.2010 00:00
Viesti:

Re: Astran suorakytkentään öljyt

Viesti Kirjoittaja TeemuPetteri » 02.10.2014 22:37

Mielenkiintoinen näkemys Arilla tuosta öljyn määrästä. Täysin ristiriidassa saamiemme mittaustulosten kanssa. Olisin ennemmin tuon Mikon 2,2L kannalla, itsellämme on jopa enemmän kun käytetään alumiinistä välityksen pohjaa(2,4L). huohotinmuutos kyllä kannattaa tehdä, itsellämme on suora letkulähtö huohottimesta keruusäiliöön.

Tarkempia tuloksia en nyt jaksa kirjoittaa/ en edes muista ulkoa. Mutta perävälityskotelon lämpötila laski useita kymmeniä asteita kun öljyä lisättiin vakiomäärästä. Samaa kaavaa noudatti päälaatikon kuori, mutta lämpötilamuutos ei ollut niin suuri. Kokeilimme usealla öljymerkillä, ja pääsääntöisesti sillä ei ollut merkitystä.

Emme ymmärtäneet mistä muutos johtui, niin valmistimme polykerbonaatista läpinäkyvän välityksen pohjan. Ajoimme autolla pukilla ja lisäsimme öljyä asteittain. Vasta 2L jälkeen öljyä alkoi kertyä ajossa perän pohjalle. Oletuksemme oli että välitys käy liian "kuivana" ja näinollen tuottaa ylimääräistä lämpöä.

Laatikkona kokeessa oli Quaife/F20 suorakytkentä ja lukko.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Astran suorakytkentään öljyt

Viesti Kirjoittaja Frog » 03.10.2014 18:25

TeemuPetteri kirjoitti:Mielenkiintoinen näkemys Arilla tuosta öljyn määrästä. Täysin ristiriidassa saamiemme mittaustulosten kanssa. Olisin ennemmin tuon Mikon 2,2L kannalla, itsellämme on jopa enemmän kun käytetään alumiinistä välityksen pohjaa(2,4L). huohotinmuutos kyllä kannattaa tehdä, itsellämme on suora letkulähtö huohottimesta keruusäiliöön.

Tarkempia tuloksia en nyt jaksa kirjoittaa/ en edes muista ulkoa. Mutta perävälityskotelon lämpötila laski useita kymmeniä asteita kun öljyä lisättiin vakiomäärästä. Samaa kaavaa noudatti päälaatikon kuori, mutta lämpötilamuutos ei ollut niin suuri. Kokeilimme usealla öljymerkillä, ja pääsääntöisesti sillä ei ollut merkitystä.

Emme ymmärtäneet mistä muutos johtui, niin valmistimme polykerbonaatista läpinäkyvän välityksen pohjan. Ajoimme autolla pukilla ja lisäsimme öljyä asteittain. Vasta 2L jälkeen öljyä alkoi kertyä ajossa perän pohjalle. Oletuksemme oli että välitys käy liian "kuivana" ja näinollen tuottaa ylimääräistä lämpöä.

Laatikkona kokeessa oli Quaife/F20 suorakytkentä ja lukko.
Siis 1.5 riittää ja 2.2 on varmaan ihan ok ! Mutta 3.0 on jo liikaa. Toki määriin vaikuttaa ratassarjan koko, vakiot sisuskalut on yleensä paljon sirommat kuin "kisakalut"

Avatar
hootee
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 28.06.2008 00:00

Re: Astran suorakytkentään öljyt

Viesti Kirjoittaja hootee » 04.10.2014 15:23

Moro.
neljä tai viis vuotta astralla ajettu rs-auton suorakytkentä lootalla, gripperin lukolla. Ei mitään ongelmia ollut, n.parin rallin välein vaihdettu uudet 2 litraa Castrollin Syntrax limited slip 75w-140 lukkoperäöljyt .
t:Henri Tuomisto

Avatar
jk62098
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 99
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: Astran suorakytkentään öljyt

Viesti Kirjoittaja jk62098 » 04.10.2014 19:33

Kuusi rallia olemme ajelleet ikivanhalla Quaifen suorakytkylaatikolla, missä on tuon firman rattaat, lukko ja päätykoppa.
Öljynä on ollut auton mukana tullutta Quaker Staten lukkoperäöljyä 85W90 ja ehkä neljässä viime rallissa Motonetista lähes ilmaista Mag1 85W140 lukkoperäöljyä. Hyvin on pelannut molemmat ja olikohan välissä kerran Teboilin lukkoperäöljyä.
Jonkun aiemman topikin rohkaisemina olemme laittaneet vain n. 2 litraa.

:?: hei, mikä toi huohotinmuutosjuttu on? Letkunippa huohottimen kierteeseen ja siitä.....?? vai

Avatar
TeemuPetteri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 19.02.2010 00:00
Viesti:

Re: Astran suorakytkentään öljyt

Viesti Kirjoittaja TeemuPetteri » 05.10.2014 00:08

Helpoin huohotin muutos on että nyppäät hatun siittä huohottimesta pois ja poraat reijän auki, letku päälle ja keräimeen tai johonkin. ei ole laatikko enään päältä öljyinen.

Vastaa Viestiin