Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipiteitä?
- Rallimax
- Yleinen

- Viestit: 289
- Liittynyt: 26.02.2005 00:00
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Hyvä keskustelun aihe !
Kiitos topicin aloittajalle.
Kun vahingot ja tapaturmat ovat sitä mitä parin viimeisen vuoden aikana on nähty ja koettu, ihmettelen suuresti, montako loukkaantunutta tai kuollutta vielä tarvitaan lisää.
On totta että autojen turvallisuutta ei voi koskaan lisätä- tai yleensäkään tehdä liikaa ja niin kuin aiemminkin olen sanonut, ""ettei turvallisuus ja edullisuus kuulu motorsportissa koskaan samaan lauseeseen".
Vauhtien laskeminen on ainoa asia millä onnettumuuksia voidaan vähentää.
Vauhdin hiljentäminen ei onnistu rajoituksilla kuten renkaat tms, koska renkaita-, alustoja ym asioita myy liikeyritykset ja kilpailun rajoittaminen on lainsäädännön mukaan kiellettyä.
Yksi tie voisi olla, että ajettaisiin vain ruiskukoneisilla autoilla ja rajoitetaan tehot AKK:n valvonnassa moottorinohjausjärjestelmän kautta.
Niin tai näin, ehkä minua taas tuikataan tikulla silmään kun vanhoja muistelen, mutta kun aikanaan ajettiin pimeässä ja pienemmillä teillä, silloin vauhdit eivät vain nousseet.
Allekirjoittanut ajoi autolla, jossa oli nelosella huiput n, 145km/t:ssa ja aika harvoin piti ajaa kaasupohjassa nelosella ja rajoittaa moottorin ylikierroksia jarrulla, koska tiet olivat vain niin paljon hitaampia ja useimmiten vielä pimeys rajoitti paljon vauhtia.
Nyt tulee tietysti purnausta pienistä teistä, ettei niitä ole kiva ajaa kun ei ole vauhtia.
Oikeasti pienellä tiellä ja nimenomaan teknisesti vaikealla tiellä oppii ajamaan ja käsittelemään autoa. Eiköhän Mikkola, Vatanen, Kankkunen, Mäkinen, Grönholm, Rovanperä ja useat muut ole sen näyttäneet mitä oppii kun ajetaan kaikilla Teillä ja kaikilla keleillä ja vielä pimeällä.
Seuraavaksi varmaan purnataan siitä, että pienet tiet menevät huonoon kuntoon ja esimerkiksi B- juniorit joutuu kahlaamaan spooreissa.
Arvatkaa mitä ?
B- junioreiden kuulukin kahlata siellä boorissa ja oppia ajamaan huonoissa olosuhteissa, koska siten oppii taitavaksi kilpa-auton käsittelijäksi.
Tiet paranevat, kun sijoitusten paranemisen myötä nousee A- junnuksi ja yleiseen, näin se vain menee kilpa-ajamisen oppikoulu.
Ei oikeasti ole tarkoitettu, että alkava kilpa-autoilija ajaa 320 hevosvoimaisella autolla 230 km / t:ssa heti ensimmäisessä kilpailussa jos ei ihan ekana vuonnakaan.
Runsas vuosi sitten mm, Juha Kankkunen sanoi radiohaastattelussa, ettei vauhti ole vaarallista vaan Suomessa pitäisi jo luopua pimeistä kilpailuista ja siirtyä samaan kun useat muutkin maat, eli ajettaisiin vain nuottikilpailuja.
Juhan lausuma on ihan totta ja itse muokkaisin vielä tuota Juhan lausumaa, ”ettei vauhti ole vaarallista” vaan vauhdin tekee vaaralliseksi se kuka istuu ratin takana tekemässä yksin päätöksen pimeän kilpailun tiestä ja sen muodoista jne, jolloin me ei vain yksikertaisesti voida jatkaa näillä vauhdeilla pimeitä kisoja.
Kilpailujen järjestäjät puhuvat kaiken aikaa kilpailujen järjestämisen nykyisistä kuluista, niiden noususta ja siitä miten kilpailut kärsivät kilpailijakatoa ja sitä kautta talous jää vajaaksi.
Kukaan ei kuitenkaan muista sitä, että artisti maksaa oman harrastuksensa pääsääntöisesti omasta lompakostaan ja jos nyt lasketaan vaikka Teijo-Talot rallin nelos Ek:n maalin kaatomutka, 15 ulos x vahingot minimissään per auto 3000 euroa = 45.000 euroa, tästä ei kukaan välitä, eli jos on kuluja järjestelypuolella niin on niitä artisteillakin.
Kuulostaa myös kummalliselta, että itse kilpailujen järjestäjät eivät halua järjestää ralleja niin, että ensimmäinen auto lähtisi kello 15.00 tai 16.00, kun nyt keskustellaan turvallisuuden parantamisesta.
Esimerkiksi eri rallien ratamestareilta on saanut kuulla, että teitä saisi paljon paremmin käyttöön jos rallit alkaisivat myöhemmin ja silloin nimenomaan saisi teknisiä hitaampia Teitä käyttöön. Teiden omistajilla on aamulla ja päivällä omat menonsa ja Teitä käytetään maatalouden- ym asioiden pakollisiin asioihin päiväaikaan, lauantai-iltana teidän käyttö vapautuu siviilikäytöstä ja näin ne saataisiin rallin erikoiskokeeksi.
Rallin henkilökuntaakin voisi saada helpommin kun ei tarvitse lähteä kukonlaulun aikaan liikkeelle ja monet kilpailijatkin ovat varmaan kanssani samaa mieltä siitä, että jos startataan vasta loppupäivästä liikkeelle, silloin on mielekkäämpää lähteä kauemmaskin ajamaan kun voi lähteä aamulla, ei siis tuntia kahta ennen kun kukko kiljaisee aamuyöstä.
Huono peruste on sekin että kivempi on startata aamulla liikkeelle niin pääsee aikaisemmin kotimatkalle, (tai aikaisemmin baariin ) kyllä se kisalauantaina on aivan sama kilpailun järjestäjälle tai kilpailijoille milloin ralli päättyy, jos hintana on turvallisuuden parantaminen sillä, että ajetaan illalla, pimeässä jne.
Keskinopeuksista kertoo jonkinlaista totuutta myös seuraava.
Suomen MM rallia sanotaan maailman nopeimmaksi MM- ralliksi.
Kun Neste Oil Rallyssa ajettiin viimeksi vetomieskisa ja jos se olisi samalla ollut F- Cupin osakilpailu, olisi se ollut ylivoimaisesti sarjan hitain kisa keskituntinopeuksilla verrattuna, eli kyllä meillä ajetaan rallissa hirvittävän kovaa.
Lopuksi voidaan todeta, että sen jälkeen kun aloitettiin rallit aamulla kello 10.00, on vauhdit nousseet ja onnettomuudet lisääntyneet ralleissa, eli ei edellä kerrottu ole ihan perusteetonta.
T: Timppa Rintanen
Kiitos topicin aloittajalle.
Kun vahingot ja tapaturmat ovat sitä mitä parin viimeisen vuoden aikana on nähty ja koettu, ihmettelen suuresti, montako loukkaantunutta tai kuollutta vielä tarvitaan lisää.
On totta että autojen turvallisuutta ei voi koskaan lisätä- tai yleensäkään tehdä liikaa ja niin kuin aiemminkin olen sanonut, ""ettei turvallisuus ja edullisuus kuulu motorsportissa koskaan samaan lauseeseen".
Vauhtien laskeminen on ainoa asia millä onnettumuuksia voidaan vähentää.
Vauhdin hiljentäminen ei onnistu rajoituksilla kuten renkaat tms, koska renkaita-, alustoja ym asioita myy liikeyritykset ja kilpailun rajoittaminen on lainsäädännön mukaan kiellettyä.
Yksi tie voisi olla, että ajettaisiin vain ruiskukoneisilla autoilla ja rajoitetaan tehot AKK:n valvonnassa moottorinohjausjärjestelmän kautta.
Niin tai näin, ehkä minua taas tuikataan tikulla silmään kun vanhoja muistelen, mutta kun aikanaan ajettiin pimeässä ja pienemmillä teillä, silloin vauhdit eivät vain nousseet.
Allekirjoittanut ajoi autolla, jossa oli nelosella huiput n, 145km/t:ssa ja aika harvoin piti ajaa kaasupohjassa nelosella ja rajoittaa moottorin ylikierroksia jarrulla, koska tiet olivat vain niin paljon hitaampia ja useimmiten vielä pimeys rajoitti paljon vauhtia.
Nyt tulee tietysti purnausta pienistä teistä, ettei niitä ole kiva ajaa kun ei ole vauhtia.
Oikeasti pienellä tiellä ja nimenomaan teknisesti vaikealla tiellä oppii ajamaan ja käsittelemään autoa. Eiköhän Mikkola, Vatanen, Kankkunen, Mäkinen, Grönholm, Rovanperä ja useat muut ole sen näyttäneet mitä oppii kun ajetaan kaikilla Teillä ja kaikilla keleillä ja vielä pimeällä.
Seuraavaksi varmaan purnataan siitä, että pienet tiet menevät huonoon kuntoon ja esimerkiksi B- juniorit joutuu kahlaamaan spooreissa.
Arvatkaa mitä ?
B- junioreiden kuulukin kahlata siellä boorissa ja oppia ajamaan huonoissa olosuhteissa, koska siten oppii taitavaksi kilpa-auton käsittelijäksi.
Tiet paranevat, kun sijoitusten paranemisen myötä nousee A- junnuksi ja yleiseen, näin se vain menee kilpa-ajamisen oppikoulu.
Ei oikeasti ole tarkoitettu, että alkava kilpa-autoilija ajaa 320 hevosvoimaisella autolla 230 km / t:ssa heti ensimmäisessä kilpailussa jos ei ihan ekana vuonnakaan.
Runsas vuosi sitten mm, Juha Kankkunen sanoi radiohaastattelussa, ettei vauhti ole vaarallista vaan Suomessa pitäisi jo luopua pimeistä kilpailuista ja siirtyä samaan kun useat muutkin maat, eli ajettaisiin vain nuottikilpailuja.
Juhan lausuma on ihan totta ja itse muokkaisin vielä tuota Juhan lausumaa, ”ettei vauhti ole vaarallista” vaan vauhdin tekee vaaralliseksi se kuka istuu ratin takana tekemässä yksin päätöksen pimeän kilpailun tiestä ja sen muodoista jne, jolloin me ei vain yksikertaisesti voida jatkaa näillä vauhdeilla pimeitä kisoja.
Kilpailujen järjestäjät puhuvat kaiken aikaa kilpailujen järjestämisen nykyisistä kuluista, niiden noususta ja siitä miten kilpailut kärsivät kilpailijakatoa ja sitä kautta talous jää vajaaksi.
Kukaan ei kuitenkaan muista sitä, että artisti maksaa oman harrastuksensa pääsääntöisesti omasta lompakostaan ja jos nyt lasketaan vaikka Teijo-Talot rallin nelos Ek:n maalin kaatomutka, 15 ulos x vahingot minimissään per auto 3000 euroa = 45.000 euroa, tästä ei kukaan välitä, eli jos on kuluja järjestelypuolella niin on niitä artisteillakin.
Kuulostaa myös kummalliselta, että itse kilpailujen järjestäjät eivät halua järjestää ralleja niin, että ensimmäinen auto lähtisi kello 15.00 tai 16.00, kun nyt keskustellaan turvallisuuden parantamisesta.
Esimerkiksi eri rallien ratamestareilta on saanut kuulla, että teitä saisi paljon paremmin käyttöön jos rallit alkaisivat myöhemmin ja silloin nimenomaan saisi teknisiä hitaampia Teitä käyttöön. Teiden omistajilla on aamulla ja päivällä omat menonsa ja Teitä käytetään maatalouden- ym asioiden pakollisiin asioihin päiväaikaan, lauantai-iltana teidän käyttö vapautuu siviilikäytöstä ja näin ne saataisiin rallin erikoiskokeeksi.
Rallin henkilökuntaakin voisi saada helpommin kun ei tarvitse lähteä kukonlaulun aikaan liikkeelle ja monet kilpailijatkin ovat varmaan kanssani samaa mieltä siitä, että jos startataan vasta loppupäivästä liikkeelle, silloin on mielekkäämpää lähteä kauemmaskin ajamaan kun voi lähteä aamulla, ei siis tuntia kahta ennen kun kukko kiljaisee aamuyöstä.
Huono peruste on sekin että kivempi on startata aamulla liikkeelle niin pääsee aikaisemmin kotimatkalle, (tai aikaisemmin baariin ) kyllä se kisalauantaina on aivan sama kilpailun järjestäjälle tai kilpailijoille milloin ralli päättyy, jos hintana on turvallisuuden parantaminen sillä, että ajetaan illalla, pimeässä jne.
Keskinopeuksista kertoo jonkinlaista totuutta myös seuraava.
Suomen MM rallia sanotaan maailman nopeimmaksi MM- ralliksi.
Kun Neste Oil Rallyssa ajettiin viimeksi vetomieskisa ja jos se olisi samalla ollut F- Cupin osakilpailu, olisi se ollut ylivoimaisesti sarjan hitain kisa keskituntinopeuksilla verrattuna, eli kyllä meillä ajetaan rallissa hirvittävän kovaa.
Lopuksi voidaan todeta, että sen jälkeen kun aloitettiin rallit aamulla kello 10.00, on vauhdit nousseet ja onnettomuudet lisääntyneet ralleissa, eli ei edellä kerrottu ole ihan perusteetonta.
T: Timppa Rintanen
- JoneLampinen
- KV

- Viestit: 308
- Liittynyt: 03.09.2007 00:00
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Rallimax kirjoitti:Hyvä keskustelun aihe !
Kiitos topicin aloittajalle.
Keskinopeuksista kertoo jonkinlaista totuutta myös seuraava.
Suomen MM rallia sanotaan maailman nopeimmaksi MM- ralliksi.
Kun Neste Oil Rallyssa ajettiin viimeksi vetomieskisa ja jos se olisi samalla ollut F- Cupin osakilpailu, olisi se ollut ylivoimaisesti sarjan hitain kisa keskituntinopeuksilla verrattuna, eli kyllä meillä ajetaan rallissa hirvittävän kovaa.
Lopuksi voidaan todeta, että sen jälkeen kun aloitettiin rallit aamulla kello 10.00, on vauhdit nousseet ja onnettomuudet lisääntyneet ralleissa, eli ei edellä kerrottu ole ihan perusteetonta.
T: Timppa Rintanen
Hyvä Timppa!Nimesi perusteella en muista mitään rallisaavutuksia,mutta jos olit edes katsomassa k.o kilpailua niin meinaatko että on sama asia ajaa pöytäpintaa kun ajaa kahteen kertaan wrc-autoilla louhittua pikkutietä ja toiseksi,vetomiehet ajaa sitä vauhtia mikä riittää voittoon,kaikki muu on rahantuhlausta....Ja oikea vetomies ajaa pimeeseen kovempaa kun nuotista,maaliinpääsyprosentti vaan on huomattavasti pienempi...
Kiitos ja anteeks tämä syrjähyppy tänne aktiivien foorumille.T.Jone
- patteri
- Viestit: 19
- Liittynyt: 29.12.2005 00:00
- Paikkakunta: NOKIA
- Viesti:
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
"Ja oikea vetomies ajaa pimeeseen kovempaa kun nuotista,maaliinpääsyprosentti vaan on huomattavasti pienempi..."
Ei se kyllä aja vaikka olis mikä yritys päällä...Ehkä mutkaan tuloon mut sit......

Ei se kyllä aja vaikka olis mikä yritys päällä...Ehkä mutkaan tuloon mut sit......
- Hatustavedetty
- A-Junnu

- Viestit: 57
- Liittynyt: 22.01.2006 00:00
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Timppa puhuu kyllä ihan asiaa!!
Ainut mikä "pisti silmään" tuossa kirjoituksessasi oli tästä myöhemmin ajettavista kilpailuista... Nykyään kaikki on niin kiireisiä ja väsyneitä ettei ne "jaksa" enää illalla mihinkään tienvarteen lähteä pönöttämään. Lauantai iltana pitää kuudelta mennä saunaan ja blaa blaa blaa.. Eli toisinsanoen talkoohenki on total nolla jos illalla tarviis jotain tehrä.
Yömyöhään sai Jari-Pekka rallinkin varikko aluetta purkaa kun porukka hävis kun pieru saharaan.
Ainut mikä "pisti silmään" tuossa kirjoituksessasi oli tästä myöhemmin ajettavista kilpailuista... Nykyään kaikki on niin kiireisiä ja väsyneitä ettei ne "jaksa" enää illalla mihinkään tienvarteen lähteä pönöttämään. Lauantai iltana pitää kuudelta mennä saunaan ja blaa blaa blaa.. Eli toisinsanoen talkoohenki on total nolla jos illalla tarviis jotain tehrä.
Yömyöhään sai Jari-Pekka rallinkin varikko aluetta purkaa kun porukka hävis kun pieru saharaan.
- Masa
- KV

- Viestit: 345
- Liittynyt: 14.01.2005 00:00
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Timpan kirjoituksessa oli pajon asiaa.
Moottorinohjauksella vauhdit ei laske ja siinä ideassa ei ole mitään jäkeä, koska eihän se edes toimisi ja miten se tehtäisiin? Karrikoidusti sanottuna kierrokset rajattaisiin 5000rpm? Eihän siinä edes kaikki moottori toimi kunnolla, niin miten sillä saataisiin tasapuolisesti vauhdit alas?
Kankkusen mielipide on minusta hyvä, jonka sanoi Jyväskylän ralliradiossa ennen 2010 rallia. Kertoi sen vielä hyvin tyyliin, että ei se vauhti tapa vaan se äkkipysähdys, kun ei tiedätä mitä on edessä. Ehdottomasti järjestäjältä perusnuotti yleisen luokan kilpailijoille
Kielletään ralleista kaikkien valmistajien pehmeimmät seokset ja siirrytään myös pienemmille teille. Sen uskoisin olevan ainut vaihtoehto laskea vauhteja ja vähentää rajuja onnettomuuksia kesäralleissa.
Moottorinohjauksella vauhdit ei laske ja siinä ideassa ei ole mitään jäkeä, koska eihän se edes toimisi ja miten se tehtäisiin? Karrikoidusti sanottuna kierrokset rajattaisiin 5000rpm? Eihän siinä edes kaikki moottori toimi kunnolla, niin miten sillä saataisiin tasapuolisesti vauhdit alas?
Kankkusen mielipide on minusta hyvä, jonka sanoi Jyväskylän ralliradiossa ennen 2010 rallia. Kertoi sen vielä hyvin tyyliin, että ei se vauhti tapa vaan se äkkipysähdys, kun ei tiedätä mitä on edessä. Ehdottomasti järjestäjältä perusnuotti yleisen luokan kilpailijoille
Kielletään ralleista kaikkien valmistajien pehmeimmät seokset ja siirrytään myös pienemmille teille. Sen uskoisin olevan ainut vaihtoehto laskea vauhteja ja vähentää rajuja onnettomuuksia kesäralleissa.
-
Vaari
- B-junnu

- Viestit: 33
- Liittynyt: 03.03.2006 00:00
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Ehdotin jo 2009 kun Fia halusi leimojaan kaikkiin varusteisiin että lievemmistä ulosajoista annetaan esim. 2 kilpailun kielto, kaadosta puoli vuotta ja rajusta auto romux elinikäinen kielto. Eiköhän autot ala pysyä ojien välissä ja turvallisuus paranoo.
- Masa
- KV

- Viestit: 345
- Liittynyt: 14.01.2005 00:00
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
No, nythän se idea keksittiin, että ulosajosta rankkua... Se sääntö sopisi taloudellisuusajoihin, mutta ei ralliautoiluun.
- Ege
- Yleinen

- Viestit: 176
- Liittynyt: 28.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Huittinen
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
ehkäpä niitä satuu siksi että ajetaan merkiltä merkille niin kuin tänään rantarallissa esim ennen nelosen peltoaukkoa mailanlapa miksi? siinä oli piha. sama homma seijaisissa kuivurilla mailanlapa kurvissa mitä vit### kukas täällä niistä merkeistä päätti? kyllä näis merkeissä pitäis joku järki olla tai ne menettää tehonsa. itse jos olisin ollu ajamassa niin ei olis tullu mieleen paljon nostella enää loppuään pätkillä merkeillä.onneksi ei kukaan loukannut itteään tän merkki mestarin takia.
- TemeR
- B-junnu

- Viestit: 41
- Liittynyt: 02.08.2010 00:00
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Ege kirjoitti:ehkäpä niitä satuu siksi että ajetaan merkiltä merkille niin kuin tänään rantarallissa esim ennen nelosen peltoaukkoa mailanlapa miksi? siinä oli piha. sama homma seijaisissa kuivurilla mailanlapa kurvissa mitä vit### kukas täällä niistä merkeistä päätti? kyllä näis merkeissä pitäis joku järki olla tai ne menettää tehonsa. itse jos olisin ollu ajamassa niin ei olis tullu mieleen paljon nostella enää loppuään pätkillä merkeillä.onneksi ei kukaan loukannut itteään tän merkki mestarin takia.
Kato ketä oli turvatarkkailija.. Eipä ainakaan ollu montaa ulosajoa.
- arskar
- A-Junnu

- Viestit: 125
- Liittynyt: 03.07.2008 00:00
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Kisassa ei montaa ulosajoa ollut, mutta kuitenkin kaksi lanssitaukoa. Tosin toinen paikkahan nyt oli sellainen, että siinä ei kukaan edes osaa odottaa lanssitaukoa aiheuttavaa ulosajoa.TemeR kirjoitti:Ege kirjoitti:ehkäpä niitä satuu siksi että ajetaan merkiltä merkille niin kuin tänään rantarallissa esim ennen nelosen peltoaukkoa mailanlapa miksi? siinä oli piha. sama homma seijaisissa kuivurilla mailanlapa kurvissa mitä vit### kukas täällä niistä merkeistä päätti? kyllä näis merkeissä pitäis joku järki olla tai ne menettää tehonsa. itse jos olisin ollu ajamassa niin ei olis tullu mieleen paljon nostella enää loppuään pätkillä merkeillä.onneksi ei kukaan loukannut itteään tän merkki mestarin takia.
Kato ketä oli turvatarkkailija.. Eipä ainakaan ollu montaa ulosajoa.
Vitosella kyllä sitten oli huomioita sellaisessa paikassa ettei ne nyky merkkilinjaan sovi. Ja kenenhän idea oli nämä "mailan lavat" mutkissa? Mitä seuraavaksi? Paluu järjettömiin siimoihin ja niihin muovipusseja ja roikkuvia "hapsuja"?
- kaatopaikka
- A-Junnu

- Viestit: 77
- Liittynyt: 23.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Turku
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Ege kirjoitti:ehkäpä niitä satuu siksi että ajetaan merkiltä merkille niin kuin tänään rantarallissa esim ennen nelosen peltoaukkoa mailanlapa miksi? siinä oli piha. sama homma seijaisissa kuivurilla mailanlapa kurvissa mitä vit### kukas täällä niistä merkeistä päätti? kyllä näis merkeissä pitäis joku järki olla tai ne menettää tehonsa. itse jos olisin ollu ajamassa niin ei olis tullu mieleen paljon nostella enää loppuään pätkillä merkeillä.onneksi ei kukaan loukannut itteään tän merkki mestarin takia.
Täysin samaa mieltä!
Jos merkkilinja on toi niin kisa on vaan merkiltä merkille ajoa ja sitten jos välillä on reikä niin poistumiset on myös huimia...
siinä kova mielipide rantarallin merkkejä päivän katselleena
- MasaLe
- KV

- Viestit: 305
- Liittynyt: 21.01.2011 21:00
- Viesti:
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Katsojan mielipide. Merkkauslinja oli vallankin kyseisen henkilön huomioon ottaen erittäin hyvä! Ns. "turhia huomioita" ei ollut yhtään tai ehkä ek5:llä pari oli siinä kiikun kaakun. Molemmissa kuitenkin pelto takana, mutta tulokyyti oli melkoinen...kaatopaikka kirjoitti:Ege kirjoitti:ehkäpä niitä satuu siksi että ajetaan merkiltä merkille niin kuin tänään rantarallissa esim ennen nelosen peltoaukkoa mailanlapa miksi? siinä oli piha. sama homma seijaisissa kuivurilla mailanlapa kurvissa mitä vit### kukas täällä niistä merkeistä päätti? kyllä näis merkeissä pitäis joku järki olla tai ne menettää tehonsa. itse jos olisin ollu ajamassa niin ei olis tullu mieleen paljon nostella enää loppuään pätkillä merkeillä.onneksi ei kukaan loukannut itteään tän merkki mestarin takia.
Täysin samaa mieltä!
Jos merkkilinja on toi niin kisa on vaan merkiltä merkille ajoa ja sitten jos välillä on reikä niin poistumiset on myös huimia...
siinä kova mielipide rantarallin merkkejä päivän katselleena
Mailanlapa tarkoittaa etuviistoristeystä, joten ne voisi ehkä jättää laittamatta mutkiin ja kolmosen siimahässäkkä oli ehkä hieman turha?
Mutta kysyisin Ege:ltä ja Kaatopaikalta, että jos se merkkilinja oli niin turkasen huono, missä se reitin loppu-osan reikä sitten oli? (Käsite reikä tarkoittaa yleensä sitä paikkaa missä menee useampi auto pahasti ulos.) Minä en ainakaan tällaisesta ole kuulut... Ek4:n peltoaukossa sekä ek6:n vasurissa yksi kuljettajapari sortui ajovirheeseen. Muut selvittivät paikat suhkot kunnialla.
Lopuksi; tuo on täysin naurettava väite, että se on turvatarkkailijan vika kun joku ajaa ulos. Se on edelleen se kuljettaja joka sitä autoa ajaa, ja sen päätöksen tekee kuinka kovaa laskee sille nypylle mistä näyttäisi tie jatkuvan suoraan. Huomioiden tehtävä on kehoittaa kuljettajia erityiseen varovaisuuteen, mutta se ei tarkoita etteikö muihin paikkoihin pitäisi nostella.
JM-MOTORMEDIA.COM | @Facebook | Yhteys
En vastaa foorumikyselyihin.
_________________
JM-MOTORSPORT | @Facebook
En vastaa foorumikyselyihin.
_________________
JM-MOTORSPORT | @Facebook
- Ege
- Yleinen

- Viestit: 176
- Liittynyt: 28.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Huittinen
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
meneppä masale itse ajaan ja tule sitte huutelemaan.
- Ege
- Yleinen

- Viestit: 176
- Liittynyt: 28.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Huittinen
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
ai niin modet mun tunnukset voi poistaa ei tää ole kuljettajien foorumi.
- Ketzi
- KV

- Viestit: 801
- Liittynyt: 09.08.2004 00:00
- Paikkakunta: Oulu
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Merkkilinjaan on varmaan mielipiteitä yhtä paljon kuin kuljettajiakin.
Reitille tehdyt shikaanit varmaan ansaitsee kaikkien mielestä jatkossakin huomiot?
45-kulman merkkiä tuskin on tarpeellista käyttää mutkissa, jos ei ole mitään risteävää tietä tai y-haaraa?
Mutta olikos reitillä varsinaisesti mutkista varottavia huomioita kuin 4kpl? Ykkösellä, kakkosella ja 2kpl vitosella. Näistä kakkosella ja vitosen ekassa ilmeisesti yksi suistuminen molemmissa.
Jämin jälkeen mussutettiin niukasta merkkilinjasta. Nyt runsaasta. Osa lienee ollut tyytyväinen molempiin.
Keskustelua seuranneena kiinnostaisi kuulla Rantarallin merkkilinjaan muutoksia kaivanneiden esitykset PERUSTELUINEEN.
Reitille tehdyt shikaanit varmaan ansaitsee kaikkien mielestä jatkossakin huomiot?
45-kulman merkkiä tuskin on tarpeellista käyttää mutkissa, jos ei ole mitään risteävää tietä tai y-haaraa?
Mutta olikos reitillä varsinaisesti mutkista varottavia huomioita kuin 4kpl? Ykkösellä, kakkosella ja 2kpl vitosella. Näistä kakkosella ja vitosen ekassa ilmeisesti yksi suistuminen molemmissa.
Jämin jälkeen mussutettiin niukasta merkkilinjasta. Nyt runsaasta. Osa lienee ollut tyytyväinen molempiin.
Keskustelua seuranneena kiinnostaisi kuulla Rantarallin merkkilinjaan muutoksia kaivanneiden esitykset PERUSTELUINEEN.