Rallitunkki?

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
kim75
Yleinen
Yleinen
Viestit: 213
Liittynyt: 21.07.2011 15:06

Rallitunkki?

Viesti Kirjoittaja kim75 » 12.01.2012 22:46

Minkälaista kalustoa renkaanvaihtoon on olemassa? Siis tietty sellaista joka kulkee auton mukana. Hommailen pikkuhiljaa huoltokalustoa vaikkei autoakaan vielä ole...

Suunnittelin sellaista, että auton mukana olis 18V pulttipyssy jolla sais renkaan pultit äkkiä auki ja kiinni. Samalla tuli mieleen, että eikö sillä vois nostaa autonkin ilmaan. En tiedä onko tuollaista sovellusta valmiina kaupallisena tuotteena. En edes tiedä mitä ralliautoissa käytännössä kulkee mukana. Hydraulitunkki on aika painava. Jos olis normaalia tukevampi "haitari" -mallinen veivattava tunkki johon sais pulttipyssyn kiinni niin olis kevyt ja nopee???

Viime kesänä jyskälän rallista kuulin, että siellä monilla kärkiautoilla meni tavattoman monta minuuttia renkaan vaihdossa pätkällä, joten en usko etteikö työkaluissa tai menetelmissä vois olla kehitettävää.

Linkkejä ja vinkkejä kiitos? Pystyn kyllä tarvittaessa teettämään tuollaisia pulttipyssy/ruuvinväännin -tunkkeja hovisepälläni jos se osoittautuu asiantuntijoiden pähkäilyssä toimivaksi.

Avatar
OJR
Yleinen
Yleinen
Viestit: 216
Liittynyt: 08.01.2006 00:00

Re: Rallitunkki?

Viesti Kirjoittaja OJR » 12.01.2012 23:55

Sääntökirjasta lainattua:

5.7.2.12 Ilmanpaineella toimivat tunkit ovat sallittuja
nopeuskilpailuissa. Painepullo ei saa sijaita autossa.
Rallikilpailuissa autossa saa olla vain käsikäyttöinen
tunkki, jota käyttää auton kuljettaja, ilman hydraulista,
pneumaattista tai sähköistä avustusta.
Nosturin (tunkin) on oltava käsikäyttöinen ilman mitään
hydraulista, pneumaattista tai sähköistä välinettä.
Mutteriavaimen tulee olla sellainen, että sillä voi operoida
vain yhtä mutteria kerrallaan

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Re: Rallitunkki?

Viesti Kirjoittaja mikahele » 12.01.2012 23:58

N-ryhmän säännöt:
6.10. Nosturi ja mutteriavain
Nosturin paikkoja voidaan vahvistaa, siirtää ja lisätä. Niillä
ei saa olla muuta toimintaa.
Nosturin (tunkin) on oltava käsikäyttöinen ilman mitään
hydraulista, pneumaattista tai sähköistä välinettä.
Mutteriavaimen tulee olla sellainen, että sillä voi operoida
vain yhtä mutteria kerrallaan.

A-ryhmän säännöt:
5.7.2.12 Rallikilpailuissa autossa saa olla vain käsikäyttöinen
tunkki, jota käyttää auton kuljettaja, ilman hydraulista,
pneumaattista tai sähköistä avustusta.
Nosturin (tunkin) on oltava käsikäyttöinen ilman mitään
hydraulista, pneumaattista tai sähköistä välinettä.
Mutteriavaimen tulee olla sellainen, että sillä voi operoida
vain yhtä mutteria kerrallaan.

Ehkä mussa luokissa saa käyttää moista tunkkia. Ei ainakaan pikaisella selauksella löytynyt mainintaa muualta.

kim75
Yleinen
Yleinen
Viestit: 213
Liittynyt: 21.07.2011 15:06

Re: Rallitunkki?

Viesti Kirjoittaja kim75 » 13.01.2012 05:30

jaha. No se siitä sitten. Mistähän tuollaisen käsikäyttöisen sais vai onko se teetettävä? On meinaan liki kertakäyttöisiä noi autojen mukana tulevat. Kotiin ja varikolle vois ostaa tai teettää akkumakitalla toimivan. Tai voishan se olla sama malli kuin kilpurin kyyriin heitettävä. Täytyy yrittää pyöriä rallivarikoilla ja kavereiden talleissa niin ei tarttis kaikkia keksiä uudestaan.

Avatar
Evanssi
B-junnu
B-junnu
Viestit: 31
Liittynyt: 05.06.2009 00:00

Re: Rallitunkki?

Viesti Kirjoittaja Evanssi » 13.01.2012 07:50

Suosittelen lämpöisesti käyntiä rallin tai parin varikolla katsomassa millaisia ratkaisuja kokenemmilla kilpailijoilla on. Todellakaan sinun ei tarvitse keksiä itse kaikkea, ellet välttämättä itse halua.Pojat kyllä neuvoo kun nätisti esittelet itsesi ja asiasi.
Jos Salo tai Rekolan Jere käyttää haitaritunkkia se kelpaa sullekkin.

kim75
Yleinen
Yleinen
Viestit: 213
Liittynyt: 21.07.2011 15:06

Re: Rallitunkki?

Viesti Kirjoittaja kim75 » 13.01.2012 22:17

Evanssi kirjoitti:Suosittelen lämpöisesti käyntiä rallin tai parin varikolla katsomassa millaisia ratkaisuja kokenemmilla kilpailijoilla on. Todellakaan sinun ei tarvitse keksiä itse kaikkea, ellet välttämättä itse halua.Pojat kyllä neuvoo kun nätisti esittelet itsesi ja asiasi.
Jos Salo tai Rekolan Jere käyttää haitaritunkkia se kelpaa sullekkin.
Herrat Salo ja Rekola on rikkoneet renkaita urakalla erikoiskokeilla? Vai onko heillä jotain muuta meriittiä alalta?

Mulle ei tartte välttämättä kelvata sellainen mikä muille kelpaa. Päätän itse mikä mulle kelpaa ja mikä ei. Se vähä mitä ralliharrastajia olen tavannut niin todella auttavaista väkeä on kyllä ollut.

Haitaritunkki on ihan näppärä keksintö, mutta niitä sorapohjalla valitettavan paljon käyttäneenä olen havainnut ettei ne kestä. Varmasti sellasen pystys tekeen kyllä kestäväksikin. Kyläseppä sanoi, että jengat ei kestä pitkään iskevän pulttipyssyn tärinää. Ei kai akkuvehkeitä ole rengaspulttien vääntöön muita kuin iskeviä.

Menen kai riksuun pällistelemään varikolle. Tai en mä tiedä pääseekö sinne edes sisään. Reitin varteen ei juuri kiinnosta mennä. Varikolla kai näkee ja oppii enemmän ja pääsee juttelemaan.

Toi tunkkiajatus tuli mieleen kun nostin volvo 240 b23a:n keulaa haitaritunkilla saadakseni peltitynnyrin sen alta pois. Olkapää ei kestänyt veivausta ja tunkkikin vääntyi.

Historic -luokka kiinnostaa. Ralliautoa ei ole vielä, mutta eiköpähän sekin vika korjaannu.

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Rallitunkki?

Viesti Kirjoittaja ignis » 13.01.2012 22:31

Tunkkeja löytyy jos jonkin laista ja eri tarkoitukseen. Jossain pyydettiin "tehtaanmiesten" tunkista reilu tonni. Mulle riittää se haitari malli... Lähtökohtana tunkki on itsellä mukana sen takia että jos rengas menee niin pääsee pätkältä pois. Aikaa menee kuitenkin paljon. Talli olosuhteissakin alle kahden minuutin renkaanvaihto on kova suoritus. Vyöt pitää olla kiinni kunnes auto on kokonaan pysähtynyt ja ennen kuin auto taas liikkuu, pitää vyöt olla taas kiinni. Se ottaa aikansa HANSsin kanssa. Rengas rikot ovat muuten aika harvinaisia nykyään joten siksi siihen harva panostaa.
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

PETSKI
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 72
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: kemi
Viesti:

Re: Rallitunkki?

Viesti Kirjoittaja PETSKI » 13.01.2012 23:03

ignis kirjoitti:Tunkkeja löytyy jos jonkin laista ja eri tarkoitukseen. Jossain pyydettiin "tehtaanmiesten" tunkista reilu tonni. Mulle riittää se haitari malli... Lähtökohtana tunkki on itsellä mukana sen takia että jos rengas menee niin pääsee pätkältä pois. Aikaa menee kuitenkin paljon. Talli olosuhteissakin alle kahden minuutin renkaanvaihto on kova suoritus. Vyöt pitää olla kiinni kunnes auto on kokonaan pysähtynyt ja ennen kuin auto taas liikkuu, pitää vyöt olla taas kiinni. Se ottaa aikansa HANSsin kanssa. Rengas rikot ovat muuten aika harvinaisia nykyään joten siksi siihen harva panostaa.
ja varikolla menee myös normaali hallitunkki ainakin meillä :roll:

varusteparooni.fi
Viestit: 5
Liittynyt: 29.10.2011 06:19

Re: Rallitunkki?

Viesti Kirjoittaja varusteparooni.fi » 14.01.2012 01:27

sanoisin että kunnon kokoinen hallitunkki varikolle niin ei mene huoltoaika siihen kun veivaa yhtä nurkkaa ilmaan. Mitään pientä hallitunkkia ei kannata ostaa jolla ei saa kuin nippanappa ulosjouston verran nostettua. Alta satasen saa jo hyviä.

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Rallitunkki?

Viesti Kirjoittaja ignis » 14.01.2012 09:59

PETSKI kirjoitti: ja varikolla menee myös normaali hallitunkki ainakin meillä :roll:
Näin myös itsellä mutta tuossa ensimmäisessä viestissä kysytään auton mukana kulkevasta tunkista...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Avatar
milmaaja
Viestit: 3
Liittynyt: 18.01.2011 00:00

Re: Rallitunkki?

Viesti Kirjoittaja milmaaja » 14.01.2012 10:41

Jos auton mukana kuljetettavaa satsia saa suositella niin ristikkoavain ja Hiacen vanha tunkki

Hautsi86
B-junnu
B-junnu
Viestit: 44
Liittynyt: 15.09.2011 00:38
Viesti:

Re: Rallitunkki?

Viesti Kirjoittaja Hautsi86 » 15.01.2012 17:24

http://www.maplehill.fi/tunkki.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Oliskohan tuo kätevä kilpurissa kuljetettavaksi.. ja saako tuota käyttää rallissa?

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Rallitunkki?

Viesti Kirjoittaja Frog » 15.01.2012 17:34

Vanhan kuplan tai jonku Amerikanraudan tunkki on tuollainen varttapitkin ylös nouseva ja tulee alas 1 sekunnissa. Nuo WRC tunkit maksaa sen 1500,- ekee kpl !

kim75
Yleinen
Yleinen
Viestit: 213
Liittynyt: 21.07.2011 15:06

Re: Rallitunkki?

Viesti Kirjoittaja kim75 » 15.01.2012 21:17

Hautsi86 kirjoitti:http://www.maplehill.fi/tunkki.htm

Oliskohan tuo kätevä kilpurissa kuljetettavaksi.. ja saako tuota käyttää rallissa?
mulla on yksi tuollainen maastureille. On sillä peltoautojakin nosteltu. Ei se kyllä ralliautoon ihan suoraan sovellu. Tuo 60" tarkoittaa, että se on 1,5 metrinen.

Muistan kuplassa olleen jonkun erikoisemman tunkin. Mallia en kyl muista.

Kyllä kai huollossa hallitunkki on aina paras.

Vastaa Viestiin