Pösön XU 1.6-1.9 moottori 8-v

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mjv64
Viestit: 2
Liittynyt: 31.07.2011 19:53

Pösön XU 1.6-1.9 moottori 8-v

Viesti Kirjoittaja mjv64 » 26.01.2012 12:09

Onko kellään tietoa näistä moottoreista? heikot kohdat, osien
saatavuus yms...tulis kilpa käyt.

Pihku
B-junnu
B-junnu
Viestit: 35
Liittynyt: 07.02.2007 00:00

Re: Pösön XU 1.6-1.9 moottori 8-v

Viesti Kirjoittaja Pihku » 26.01.2012 13:04

jokkis puolella ovat käyttännä jonku verran pitäs olla halpa ja helposti saa voimaa mutta tekijä täytyy olla kun on ilmeisesti hankala mosa tehdä. ja osia pitäs kyllä olla hajottamot pullollaan mikäli ei ole romumiehet jo paalannu kaikkia.. ja sylinteri putkiksi käy muistaakseni jonku uudemman citikan putket eli kaikki hilut mahtaa käydä kohtuudella..
Ojan pohjalta ruoskitaan sitte viiden sakkii =)

Avatar
JVI
B-junnu
B-junnu
Viestit: 36
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Pösön XU 1.6-1.9 moottori 8-v

Viesti Kirjoittaja JVI » 26.01.2012 13:28

Onhan näillä ajettu mestaruuksiakin, esim. Vaaranmaan Imp. Hyvä aihio, helppo löytää osia, etenkin 1,6-litraisena.

Avatar
Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 238
Liittynyt: 06.05.2004 00:00

Re: Pösön XU 1.6-1.9 moottori 8-v

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 26.01.2012 18:52

mjv64 kirjoitti:Onko kellään tietoa näistä moottoreista? heikot kohdat, osien
saatavuus yms...tulis kilpa käyt.
Meillä on XU-koneinen rata-Pösö (405 Mi16). Tuo motti on aika arka öljynvoiteluhäiriöille ainakin ratakäytössä. Meiltä kone poiki pitkässä kaarteessa niin nopeasti, ettei öljynpainevalo ehtinyt edes vilahtaa. Huolimatta öljypohjan loiskelevyistä tai muista varotoimista. Vaurio kolmosen kiertokangenlaakerissa ja mäntä lohkon kyljestä läpi.

Uusi kone tehty isommalla öljynjäähdyttimellä, paremmilla loiskelevyillä ja lisäksi tukimme mäntien jäähdyttävät öljyruiskut (!), jotta öljyä riittäisi alakertaan. Tuo on kyllä hiukkasen arveluttava toimenpide, mutta katsotaan miten toimii.

Avatar
heikkik
B-junnu
B-junnu
Viestit: 39
Liittynyt: 16.01.2005 00:00

Re: Pösön XU 1.6-1.9 moottori 8-v

Viesti Kirjoittaja heikkik » 26.01.2012 19:02

Kuulostaapa tutulle, itellä paukahti syksyllä jokkis pösöstä mi16 kone pitkän kurvin jälkeen. Tuuletus reijät molemmin puolin lohkoa. Ja todennököisintä onkin että kolmosen kk kaula leikkas kiinni öljypulan vuoksi, valo ei välähtänytkään.....
8 venttiilisellä koneella aikoinaan ajettiin "rallia" vuosia ja koskaan ei ollut ongelmia öljypuolen kanssa.

Avatar
jake74
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.03.2007 00:00
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Pösön XU 1.6-1.9 moottori 8-v

Viesti Kirjoittaja jake74 » 26.01.2012 19:10

jostain pösö foorumilta lukkiin että MI16 kone leikkaa kiinni moottoritien rampissa jos ajaa liian lujaa :lol:

Avatar
zetoori
Viestit: 19
Liittynyt: 25.04.2007 00:00

Re: Pösön XU 1.6-1.9 moottori 8-v

Viesti Kirjoittaja zetoori » 26.01.2012 20:47

Mi kone poikii yleensä siitä syystä, että paluukanavat kannesta liian pienet. Myös tulokanavaa kannattaa pienentää. Eli vaurio syntyy siitä, kun rasvat on kierrolla ja pumppu hotii tyhjää...

Avatar
Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 238
Liittynyt: 06.05.2004 00:00

Re: Pösön XU 1.6-1.9 moottori 8-v

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 26.01.2012 21:29

zetoori kirjoitti:Mi kone poikii yleensä siitä syystä, että paluukanavat kannesta liian pienet. Myös tulokanavaa kannattaa pienentää. Eli vaurio syntyy siitä, kun rasvat on kierrolla ja pumppu hotii tyhjää...
Tämä on käsitykseni mukaan urbaanilegendaa. Mekin suunnittelimme erillisiä paluukanavia kannesta öljypohjaan, mutta käytännössä tuo ei kerrytä rasvoja kanteen.

Avatar
zetoori
Viestit: 19
Liittynyt: 25.04.2007 00:00

Re: Pösön XU 1.6-1.9 moottori 8-v

Viesti Kirjoittaja zetoori » 26.01.2012 22:37

Eihän tätä pakko uskoa oo, mutta yhdessä koneessa tuloreikä kanteen pienennettin 3milliseksi ja siihen loppui vaivat. Toki voit öljysuihkuja tukkia mikä vaan pahentaa tilannetta, mutta 8v koneissa ei kyseistä ongelmaa ole. Vaikka öljypohjaan sopis 10l se ei auta mitään jos hetkenpäästä kaikki ölpät on vintillä.. Mm. huohottimen tukkeutuminen ja jäätyminen talvella johtuu osaksi tästä ja sitte poks. Joskus kurkannu pösöön pellinalle... :mrgreen:

Avatar
Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 238
Liittynyt: 06.05.2004 00:00

Re: Pösön XU 1.6-1.9 moottori 8-v

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 27.01.2012 07:04

zetoori kirjoitti:Eihän tätä pakko uskoa oo, mutta yhdessä koneessa tuloreikä kanteen pienennettin 3milliseksi ja siihen loppui vaivat. Toki voit öljysuihkuja tukkia mikä vaan pahentaa tilannetta, mutta 8v koneissa ei kyseistä ongelmaa ole. Vaikka öljypohjaan sopis 10l se ei auta mitään jos hetkenpäästä kaikki ölpät on vintillä.. Mm. huohottimen tukkeutuminen ja jäätyminen talvella johtuu osaksi tästä ja sitte poks. Joskus kurkannu pösöön pellinalle... :mrgreen:
Pösöfoorumillahan tätä on ruodittu puoleen jos toisen. Minulle on ainakin jäänyt käsitys viimeisenä totuutena ettei öljyn paluukierto ole ongelma, eikä kanteen kertymistä tapahdu. Poksautetaan sitten vielä yksi motti ja katsotaan joko me sitten uskottais... :lol:

Avatar
JVI
B-junnu
B-junnu
Viestit: 36
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Pösön XU 1.6-1.9 moottori 8-v

Viesti Kirjoittaja JVI » 27.01.2012 07:22

Virikäytössä MI:n kannesta voi tukkia helposti hydrauleille menevät kanavat kahdella M10 pidätinruuvilla.

Mutta 8-venttiilisissä ei tätä ongelmaa esiinny kun tekee kunnolliset loiskelevyt ja mahdollisuuksien mukaan muotoilee öljypohjaa. 8-venttiilisistäkin kannattaa tukkia nokkien voitelureiät, tehdaskin on tehnyt niin viimeisissä 8-venttiilisissä.

http://www.taylor-eng.com/sump/wetsump.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolta mallia, voi soveltaa myös peltipohjiin. Ja kuivasumpun kun tekee niin ei tarvitse murehtia.

Kansi rajoittaa tehon 200 hv:n paikkeille, oli kone sitten 1,6 tai 1,9.

Avatar
PROMO
Viestit: 12
Liittynyt: 11.10.2005 00:00
Viesti:

Re: Pösön XU 1.6-1.9 moottori 8-v

Viesti Kirjoittaja PROMO » 27.01.2012 10:45

Yksi ongelma on myös öljykanavat pumpulle ja siitä eteenpäin. Niissä on terävät 90 ast. kurvit. Pirra käteen ja kanavien muotoilu, myös ö.suodattimen jalasta. Näillä muutoksilla saatin yhdessä koneessa laakerit kestämään. Niin ja kannattaa käyttää MI putkia, niissä on jäykisteet ja männäksi käy Starlettiin tarkoitettu 83 mm wiseco.

Avatar
141697
Yleinen
Yleinen
Viestit: 161
Liittynyt: 20.11.2005 00:00
Viesti:

Re: Pösön XU 1.6-1.9 moottori 8-v

Viesti Kirjoittaja 141697 » 27.01.2012 15:08

Minulla myös hajosi yksi uusi moottori penkityksessä 2.0 rautalohko MI16 kannella, 3. kiertokangen laakerit.
Sen rikon jälkeen laitoin kanteen painekanavaan kuristimen (2mm reikä), nyt ajettu noin 25 sprinttiä ilman ongelmia.

Avatar
js1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 58
Liittynyt: 20.09.2005 00:00

Re: Pösön XU 1.6-1.9 moottori 8-v

Viesti Kirjoittaja js1 » 27.01.2012 23:39

Me ajetiin rallia,rataa ja sprinttejä 8v moottorilla melkein 10 vuotta ja ainoat voiteluun liittyvät ongelmat johtui siitä että auto kävi yhdessä kilpailussa niin paksulla,että öljyssä taisi olla enempi bensaa kun öljyä...Silloin meni kk laakeri.Samalla autolla ajettiin ennen minua rataa(em ja sm kisoja)n.5 vuotta ja ymmärtääkseni aika usein maaliin.Ei ole muuten loiskelevyjä öljypohjassa ollenkaan...Viimeisin öljypumppu meilläkin oli niin tehokas,että öljyä oli liikaa kierrossa eikä tullut muut angelmaa,kun nokan stefan vuotaminen jakopään koppaan ja siitä johtuva remmin pettäminen eli jako hyppäs ja hävis pari hammasta hihnasta.

Vastaa Viestiin