HANS + vöiden kiinnitys

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
markokal

Re: HANS + vöiden kiinnitys

Viesti Kirjoittaja markokal » 02.01.2012 15:13

Vähän vaikea neuvoa näkemättä. Mitkäköhän vyöt nuo mahtavat olla? Onko lukko oikealla korkeudella? Meillä ei ole tuollaista ongelmaa esiintynyt ja HANSeja on käytetty jo kolmella erilaisella penkillä ja ainakin kahdenlaisilla vöillä.

- hannulehessaari

sabeltin vyö keskivyö n,39cm ei riitä hanssille solki.laita vaikka numerosi yv:llä

markokal

Re: HANS + vöiden kiinnitys

Viesti Kirjoittaja markokal » 03.01.2012 00:46

http://www.fiainstitute.com/publication ... _Guide.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
onko muilla ollut niin ettei ylety solki riittävän hyvin hanssille?? 8O
kuvattu tuossa fian ohjeessa.KUVA 2.2

Avatar
Kenda1.0
Yleinen
Yleinen
Viestit: 173
Liittynyt: 20.09.2011 00:38

Re: HANS + vöiden kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Kenda1.0 » 03.01.2012 03:31

Meneeks teillä nyt lukot ja soljet vähä sekasin? Ei vöiden pituuden säätö ihan noin hankalaa pitäis olla, jos niitten kiinnitys koriin/kaariin on vähänkään sinnepäin.

Yks suurimmista syistä miks tää HANS-pakko tökkii itelle vastaan on just tää et se kapula on pakko olla jokasella, mut juurkaan kukaan ei pysty kertomaan selkeesti et miten sitä tulis käyttää...

markokal

Re: HANS + vöiden kiinnitys

Viesti Kirjoittaja markokal » 03.01.2012 23:18

Kenda1.0 kirjoitti:Meneeks teillä nyt lukot ja soljet vähä sekasin? Ei vöiden pituuden säätö ihan noin hankalaa pitäis olla, jos niitten kiinnitys koriin/kaariin on vähänkään sinnepäin.

Yks suurimmista syistä miks tää HANS-pakko tökkii itelle vastaan on just tää et se kapula on pakko olla jokasella, mut juurkaan kukaan ei pysty kertomaan selkeesti et miten sitä tulis käyttää...
näin se tahtoo olla ,oot itse hankkimies tietojen varassa ainaki jos esim netistä tilaat hanssin.itse saanut hyvät ohjeet tuotteenmyyjältä+manuaalin. mulla oikeet kiinn.pisteet mutta pitää vaihtaa pidemmät vyöt,kun munalukolta ylös lähtevät remmit nii lyhyet ,että jos solki on hanssin päällä on vyö jo irronnut soljesta,eli ei riitä keskimmäisen vyön pituus.

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

HANSin käyttö MM-tasolla!!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 12.03.2012 21:37

Jos joku katsoi tai katsoo Meksikon MM-rallin koosteen kolmannelta päivältä, niin voi huomata, ettei Novikovilla ole olkavyöt kuin osittain HANS -kapulan päällä ennen auton kaatamista. Koko kapula on ikäänkuin kääntynyt poikittain kaulassa ja vyöt kulkevat siis kapulan poikkisuuntaan eikä pitkittäin. Kaadon rytäkässä vyöt sitten lipsahtavat kokonaan pois HANSin päältä eli olkavöihin tulee jokusen sentin löysä.

Toinen merkille pantava seikka on se, ettei yhdelläkään kuskilla ole vyön solki HANS -kapulan alaosan (0-70 mm) päällä vaan oikein reilusti kapulan alapuolella. Valmistajien ohje on, että soljen pitää olla kapulan päällä, mutta enintään 70 mm korkeudella. Eli sama asia, joka tässä ketjussa on askarruttanut esiintyy myös MM-tasolla ja oikein tarkasti ottaen jokainen kuski ja kartturi rikkovat rallin turvallisuussääntöjä.

Tarkistin, miten meidän autossamme asia on ja meilläkin solki on muutaman sentin kapulan alaosan alapuolella. Ongelma johtuu osittain vöiden mitoituksesta ja osittain vöiden käytöstä. Jotta vyön saa kunnolla päälle, täytyy sitä löysätä aika paljon ja sitten kiristää reilusti. Kiristämisessä vyötä vedetään sellaiset 10 senttiä tai ylikin soljesta ulos, jotta tiukkuus on kohdillaan. Yleinen olkavyön alaosan pituus (siis lukosta solkeen) on 39 senttiä eikä vyö todellakaan ylety tämänpituisena riittävän ylös kapulan päälle, jotta se kiristettynä vielä pysyisi siinä.

Ihan tarkkaan en osaa sanoa, miksi soljen pitäisi olla kapulan päällä, mutta kai sillä ajetaan takaa sitä, ettei solkikohta törmäyksessä takertuisi kapulan päähän ja vääntäisi HANSia ylöspäin. Ralliautossa on suhteellisen pysty ja "ryhdikäs" ajoasento, josta törmäyksen sattuessa kroppa lähtee yläosa edellä eteenpäin. Tällöin riski takertumisesta on aika pieni. Meidän omissa HANS -törmäyksissämme on kaikki toiminut ihan OK, vaikka solki onkin kapulan alapuolella. Ehkä Formuloiden puolittain makaavassa ajoasennossa riski takertumiselle on isompi.

Voisi olla hyvä, jos joku turvallisuusasioista ihan oikeasti vastuuta kantava selvittäisi, miksi sääntö ja käytäntö ovat näin tyystin eriytyneet. Tämä olisi jotenkin hyväksyttävää, ellei kyse olisi turvallisuuteen liittyvästä asiasta. Taidan laittaa nämä terveiset nyt ainakin AKK:n asioista vastaaville, niin voivat kysellä vaikka FIA:n suunnalta, josko siellä kukaan on asiasta kiinnostunut.
- hannulehessaari

Ps. löytyihän tuosta videokin http://www.youtube.com/watch?v=1FtqAJfv8Pw" onclick="window.open(this.href);return false; 2:40 alkaen. Videolta näkyy, että oikea olkavyö ei ole enää paikoillaan, kun rytinä alkaa.

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: HANSin käyttö MM-tasolla!!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja ignis » 13.03.2012 07:39

hannulehessaari kirjoitti:
Ps. löytyihän tuosta videokin http://www.youtube.com/watch?v=1FtqAJfv8Pw" onclick="window.open(this.href);return false;" on-click="window.open(this.href);return false; 2:40 alkaen. Videolta näkyy, että oikea olkavyö ei ole enää paikoillaan, kun rytinä alkaa.
Ja kartturilla kädet katossa...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Hensu
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 97
Liittynyt: 02.03.2006 00:00

Re: HANSin käyttö MM-tasolla!!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja Hensu » 13.03.2012 18:47

[quote="hannulehessaari"]Jos joku katsoi tai katsoo Meksikon MM-rallin koosteen kolmannelta päivältä, niin voi huomata, ettei Novikovilla ole olkavyöt kuin osittain HANS -kapulan päällä ennen auton kaatamista. Koko kapula on ikäänkuin kääntynyt poikittain kaulassa ja vyöt kulkevat siis kapulan poikkisuuntaan eikä pitkittäin. Kaadon rytäkässä vyöt sitten lipsahtavat kokonaan pois HANSin päältä eli olkavöihin tulee jokusen sentin löysä.

Itse kiinnitin jo viime vuonna huomiota useammassakin rallissa Ogierin HANS:sin käytöstä, kun sillä oli usein toinen vyö pois joko kokonaan tai osittain HANS:sin päältä!
Ei vain sattunut silloin "pökkäämään", mutta kipeetä olis voinut tulla jos olis, koska vyö on kuitenkin silloin "löysällä" ja kroppa pääsee liikkumaan vähä normaalia enempi :!:

ps. Niitä solkien paikkoja kannattaa muuten testailla, että kumpi tuntuu paremmalta, ollakko päällä vai alla :roll:

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: HANSin käyttö MM-tasolla!!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 14.03.2012 15:33

Hensu kirjoitti: ps. Niitä solkien paikkoja kannattaa muuten testailla, että kumpi tuntuu paremmalta, ollakko päällä vai alla :roll:
Tuntuu paremmalta ajossa vai töksyssä? 8O

Pointti tässä onkin siinä, ettei noita paikkoja voi sääntöjen mukaan testailla, vaan sääntö kertoo, miten vyön pitää olla:

Sääntö siis sanoo: "Turvavyötä on käytettävä sen luokituksen määrittelemällä tavalla eikä sitä saa millään tavoin muuttaa. Valmistajan antamia ohjeita on noudatettava."

Valmistajat sanovat: "Adjuster must be on lower 70 mm of the Head and Neck Support yoke." (Schroth) ja "For a correct use of the harnesses with Hans® device, the shoulder straps adjuster shall be positioned on the Hans® yoke with the upper edge at a distance of no more than 70mm from the lower edge of the Hans® yoke." (Sabelt)

Eli valmistajien mukaan soljen pitää olla kapulan päällä ja soljen yläreuna enintään 70 mm kapulan alapäästä mitattuna. Ja säännön mukaan tätä ohjetta on noudatettava. Tulkinnan ja testailun varaa ei säännön puitteissa ole.

Kun katselin erinäisiä Meksikon videoita, oli Mads Östbergin autokunta ainoa, joka noudatti tätä sääntöä. (Mm. edellä mainisemassani videossa kohdassa 16:43. Solbergilla näyttäisi olevan "niillä rajoilla", mutta mm. Loeb, Hirvonen ja Latvala eivät pidä solkea "oikeassa paikassa".

Voi olla, että koko juttu on vähämerkityksetön. Mutta ihan yhtäkaikki asiassa voi olla jokin tutkittu viisaus. Minusta on ihan sama vaikka MM-kuskit pitäisivät HANSia naamapuolella, mutta kun turvallisuusasiasta on kysymys, olisi kiintoisaa tietää, mikä merkitys ja missä tilanteessa sillä on.

- hannulehessaari

Avatar
Kurreliini
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 52
Liittynyt: 17.02.2009 00:00

Re: HANS + vöiden kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Kurreliini » 14.03.2012 19:25

: :lol: No niin, nythän se näkyy mikä on totuus tuon Hanssin kanssa.Näyttää olevan vähän miten sattuu kenelläkin.Eipä ihme ,koskapa itsekkin se oli pakko hankkia mieli harrastusta jatkaa ja käytetty on jo kolmessa rallissa.Tässä kommentit:
-Varmasti hyvä mutta jotta sen saa istumaann edes jollain tavoin niin se pitää jättää "könkälleen" melko ylös
_ Vöiden soljen paikalla ei turvallisuuden kannalta ole mitään tekemistä
_ Onpahan vaan niin ettei 3" vyöt tahdo mahtua Hanssin uraan vaan valuvat sivulle joten löysää tulee
- Ja mikä ihmeellisintä; Hans antaa eteenpäin niin paljon löysää että leuka kajahtaa rintakehään jos jotain sattuu; herää vain kysymys miksi hihna on niin pitkä???
- Liikenneturvallisuus vaarantuu siirtymillä kun sivulle näkyvyys rajoittuu /estyy

No, käytetään kuitenkin kun on pakko

Avatar
jjp-racing
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 88
Liittynyt: 02.10.2005 00:00

Re: HANS + vöiden kiinnitys

Viesti Kirjoittaja jjp-racing » 14.03.2012 19:38

montako kolaria/lähellä olo tilannetta on tullu hanssin takia siirtymillä varsinkin risteysalueilla???

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: HANS + vöiden kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Frog » 14.03.2012 19:46

Kyllä yksi vakava tais tulla sonkajärvellä !

Eikös MM sarjan ukot aja semmoisilla vöillä missä on kuskille omat 3" tuumaset ja siinä päällä on hanssille 2" tuumaset ! Eli kyllä äijä on tiukassa vaikka kapula onkin miten sattuu ?

Minulla ainakin on tukevampi ja parempi olla vöissä hanssin kanssa kuin ilman :mrgreen:

Avatar
fugu
KV
KV
Viestit: 319
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Re: HANS + vöiden kiinnitys

Viesti Kirjoittaja fugu » 14.03.2012 19:47

jjp-racing kirjoitti:montako kolaria/lähellä olo tilannetta on tullu hanssin takia siirtymillä varsinkin risteysalueilla???
Sonkajärvellä EK1-EK2 välisellä siirtymällä, isontien ylityksessähän tais juuri tällänen kolari sattua, ei satu nyt sonkiksesta kertovaa hanaa-lehden juttua olemaan lähettyvillä, mut näin muistelisin jutun kertoneen. Ja ite kun tulin ko.paikalle niin niin escortti siinä ovi kasassa näytti olevan...

EDIT: saxspeed näytti ehtivän ensin...
I love rally because football, baseball, bowling & golf only require one ball...

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: HANS + vöiden kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 14.03.2012 20:18

Se nyt ei kauhee vaiva oo napauttaa ne klipsut siirtymällä auki, ainakin ite joutunu tekemään et näkis ees jotain...

Ja noita tuplavöitä on joo olemassa, tosin suomessa niitä ei enää tunnu olevan kaupan? Tai ainakin hinnaltaan olivat melko järkyttäviä...

Ite päädyin ostamaan tuommoiset vyöt missä 2" ylävyöt ja muut vyöt 3", niin ei tuu tuota lipsumisongelmaa. Ja siihen olen ollu tyytyväinen.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
emppu
KV
KV
Viestit: 667
Liittynyt: 01.05.2004 00:00

Re: HANS + vöiden kiinnitys

Viesti Kirjoittaja emppu » 14.03.2012 20:26

Kantapään ja lompakon kautta pitää tämäkin homma käydä oppimassa.
Kun ei ole juurikaan ketään kuka ohjeistaisi ja jakaisi tietoa keskitetysti.
Ongelmaa taitaa olla ihan sylttytehtaalla asti:)

Avatar
2310
B-junnu
B-junnu
Viestit: 24
Liittynyt: 29.10.2005 00:00
Viesti:

Re: HANS + vöiden kiinnitys

Viesti Kirjoittaja 2310 » 14.03.2012 22:26

Jos vyöt ovat riittävän kireällä, a: ne ei luista sivuun hansin päältä.
b: ei ota leuka rintaan jos klipsut on kiinni..
Ja siirtymällä ei ole Hansin käyttöpakkoa:)
Ja onneksi ralli on vapaaehtoista...
ja,ja,ja,jjjaaa...

Vastaa Viestiin