mihin raideleveys vaikuttaa?

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
veleho
Yleinen
Yleinen
Viestit: 153
Liittynyt: 12.11.2005 00:00

mihin raideleveys vaikuttaa?

Viesti Kirjoittaja veleho » 28.12.2011 00:00

Monessa vanhemmassa takavetoisessa,(kardaani tai takamoottori) autossa on tehtaalta lähtiessä raideleveys etuakselilla suurempi kuin taka-akselilla.

Etuvetoja en ole koskaan mittaillut, lieneekö niissäkin samoin kuin takapotkuissa, mutta taas jos mennään ratapuolelle, formuloissa takana on selvästi leveämpi raideleveys kuin edessä.

Miten akseleiden eri raideleveys vaikuttaa ajettavuuteen, ajokäyttäytymiseen, mitä tällä raideleveyserolla haetaan?
Miksei ne voi olla samat edessä ja takana? 8O

Avatar
keppiveto
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 22.07.2005 00:00

Re: mihin raideleveys vaikuttaa?

Viesti Kirjoittaja keppiveto » 28.12.2011 09:28

kompensoidaan leveyksien muutoksilla yli-tai aliohjaamista. Netti pullollaan erilaisia artikkeleita asiasta.

Avatar
veleho
Yleinen
Yleinen
Viestit: 153
Liittynyt: 12.11.2005 00:00

Re: mihin raideleveys vaikuttaa?

Viesti Kirjoittaja veleho » 28.12.2011 15:32

Juu, kotimaisten aihetta käsittelevien sivujen tason näkee viidessä minuutissa, niissä kun asiaa käsitellään vain tuunausmielessä, ulkonäön vuoksi.

..jos taka-akselin raideväliä kasvattaa, yliohjautuminen lisääntyy?
Vaikuttaako muuhun kuin yli -tai aliohjautuvuuteen?

Jukkiz
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 73
Liittynyt: 01.03.2011 02:55

Re: mihin raideleveys vaikuttaa?

Viesti Kirjoittaja Jukkiz » 29.12.2011 00:41

jos perän raideleveyttä kasvettaa, se lisää aliohjautuvuutta.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: mihin raideleveys vaikuttaa?

Viesti Kirjoittaja Frog » 29.12.2011 06:49

Se vaikuttaa moneen asiaan : kaarrekäyttäytyminen luisussa tai jonopyörälläajossa on erilaista + renkaan ja tien väliseen paineeseen / auton kallisteluun. Rallissa on yleensä taka-akselin kohdalla kapeempi, juuri luisussa ajon takia, mutta radalla käytetään useimmin samaaleveyttä tai jopa leveempää, koska siellä pyritään oleen kokoajan maksimipidolla. Rallissa (sora,lumi) olosuhteissa auton tai renkaan sortoo eli luistoo käytetään auton ohjattavuuteen suhteessa etupyörien pyörimisnopeuteen ! Toisin sanoen etu ja takarenkaiden maanopeus ja kurvissa olevat säteet/matkat mitä pyörät kulkee on ne Factorit. Levike paloilla kokeilemalla huomaa jopa suuriakin eroja raideleveyden muutoksille ( jos autossa on hyvä balanssi) jos taasen balanssi on hukassa voi olla että kyseisiä muutoksia ei huomaa vaan auto on aina reakoimaton! Tätä ei helpolla monikaan tajua ja korjaa sitä omalla ajotyylillä. Siis perusasiat kuntoon ja huomioitavaa on että hyvä ralliauto on aina kompromissi.

Avatar
Haxu
Viestit: 17
Liittynyt: 13.11.2007 00:00

Re: mihin raideleveys vaikuttaa?

Viesti Kirjoittaja Haxu » 04.05.2012 08:54

Rallissa jos ajetaan isoilla numeroilla (A- tai B-junnuissa) ja varsinkin talvella mun mielestä pitää ehdottomasti olla sama raideväli edessä ja takana muuten auto "tanssii" koko ajan urissa suorilla.

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: mihin raideleveys vaikuttaa?

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 04.05.2012 17:10

Etuvetosessa leveempi takapää vähentää etupään heittoa luisun lopussa. ite oon ainaki tykänny levemmästä takapäästä etuvetoses.

sit tietysti jos molempia päitä ns. levittää niin ohan se auto huomattavasti vakaampi ajaa.

Avatar
Le_Jape
Yleinen
Yleinen
Viestit: 275
Liittynyt: 27.02.2005 00:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: mihin raideleveys vaikuttaa?

Viesti Kirjoittaja Le_Jape » 04.05.2012 20:44

Tuossa "standardista" levittämisessä taitaa törmätä samaan ongelmaan talviralleissa, kuin mitä Haxu kirjoitti?

Vastaa Viestiin