Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
-
veleho
- Yleinen

- Viestit: 153
- Liittynyt: 12.11.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja veleho » 28.12.2011 00:00
Monessa vanhemmassa takavetoisessa,(kardaani tai takamoottori) autossa on tehtaalta lähtiessä raideleveys etuakselilla suurempi kuin taka-akselilla.
Etuvetoja en ole koskaan mittaillut, lieneekö niissäkin samoin kuin takapotkuissa, mutta taas jos mennään ratapuolelle, formuloissa takana on selvästi leveämpi raideleveys kuin edessä.
Miten akseleiden eri raideleveys vaikuttaa ajettavuuteen, ajokäyttäytymiseen, mitä tällä raideleveyserolla haetaan?
Miksei ne voi olla samat edessä ja takana?

-
keppiveto
- A-Junnu

- Viestit: 76
- Liittynyt: 22.07.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja keppiveto » 28.12.2011 09:28
kompensoidaan leveyksien muutoksilla yli-tai aliohjaamista. Netti pullollaan erilaisia artikkeleita asiasta.
-
veleho
- Yleinen

- Viestit: 153
- Liittynyt: 12.11.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja veleho » 28.12.2011 15:32
Juu, kotimaisten aihetta käsittelevien sivujen tason näkee viidessä minuutissa, niissä kun asiaa käsitellään vain tuunausmielessä, ulkonäön vuoksi.
..jos taka-akselin raideväliä kasvattaa, yliohjautuminen lisääntyy?
Vaikuttaako muuhun kuin yli -tai aliohjautuvuuteen?
-
Jukkiz
- A-Junnu

- Viestit: 73
- Liittynyt: 01.03.2011 02:55
Viesti
Kirjoittaja Jukkiz » 29.12.2011 00:41
jos perän raideleveyttä kasvettaa, se lisää aliohjautuvuutta.
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja Frog » 29.12.2011 06:49
Se vaikuttaa moneen asiaan : kaarrekäyttäytyminen luisussa tai jonopyörälläajossa on erilaista + renkaan ja tien väliseen paineeseen / auton kallisteluun. Rallissa on yleensä taka-akselin kohdalla kapeempi, juuri luisussa ajon takia, mutta radalla käytetään useimmin samaaleveyttä tai jopa leveempää, koska siellä pyritään oleen kokoajan maksimipidolla. Rallissa (sora,lumi) olosuhteissa auton tai renkaan sortoo eli luistoo käytetään auton ohjattavuuteen suhteessa etupyörien pyörimisnopeuteen ! Toisin sanoen etu ja takarenkaiden maanopeus ja kurvissa olevat säteet/matkat mitä pyörät kulkee on ne Factorit. Levike paloilla kokeilemalla huomaa jopa suuriakin eroja raideleveyden muutoksille ( jos autossa on hyvä balanssi) jos taasen balanssi on hukassa voi olla että kyseisiä muutoksia ei huomaa vaan auto on aina reakoimaton! Tätä ei helpolla monikaan tajua ja korjaa sitä omalla ajotyylillä. Siis perusasiat kuntoon ja huomioitavaa on että hyvä ralliauto on aina kompromissi.
-
Haxu
- Viestit: 17
- Liittynyt: 13.11.2007 00:00
Viesti
Kirjoittaja Haxu » 04.05.2012 08:54
Rallissa jos ajetaan isoilla numeroilla (A- tai B-junnuissa) ja varsinkin talvella mun mielestä pitää ehdottomasti olla sama raideväli edessä ja takana muuten auto "tanssii" koko ajan urissa suorilla.
-
ariwalk
- KV

- Viestit: 587
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja ariwalk » 04.05.2012 17:10
Etuvetosessa leveempi takapää vähentää etupään heittoa luisun lopussa. ite oon ainaki tykänny levemmästä takapäästä etuvetoses.
sit tietysti jos molempia päitä ns. levittää niin ohan se auto huomattavasti vakaampi ajaa.
-
Le_Jape
- Yleinen

- Viestit: 275
- Liittynyt: 27.02.2005 00:00
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Le_Jape » 04.05.2012 20:44
Tuossa "standardista" levittämisessä taitaa törmätä samaan ongelmaan talviralleissa, kuin mitä Haxu kirjoitti?