Vaikutus kestävyyteen? ..jousitettu kytkin, rättinivel..

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
VMika
Viestit: 1
Liittynyt: 22.10.2012 21:35

Vaikutus kestävyyteen? ..jousitettu kytkin, rättinivel..

Viesti Kirjoittaja VMika » 30.12.2012 18:33

Otetaan esimerkiksi etumoottorinen takavetoinen manuaalivaihteinen auto, onko heittää mitään esimerkkejä kuinka paljon vaikutusta voimansiirron kestävyyteen jos autosta löytyy esim. kardaanista iskuja pehmentävä rättinivel, tai kytkin on jousitettua mallia.
Luulisi että esim. kova vauhtipyörä kovalla sintterillä antaa aivan eri latskut askille kuin jousitettu vastaava, kuten myös kardaanin rättinivel pehmentää voimansiirron iskuja.
Esim. jollekin askille annettu tommoinen yleinen väännön kesto, luulisi tuohon kestoon helposti vaikuttavan nuo asiat?
Sähkömoottorivetoiset erikseen.

Myralliart11
Viestit: 5
Liittynyt: 12.06.2011 21:27

Re: Vaikutus kestävyyteen? ..jousitettu kytkin, rättinivel..

Viesti Kirjoittaja Myralliart11 » 30.12.2012 19:29

Juurikin niin, eli kyllähän joustavat elementit moottorin ja voimansiirron välissä tasaavat juuri niitä kuormitushuippuja jotka niitä hampaita katkovat perästä ja laatikosta.Toinen asia kokonaan on sitten se että niiden joustoelementtienkin (kytkimen keskiöt, rättinivelet ja huom moottorin kumityynyt) tulee kestää myös kasvaneen väännön kuormat, yksi hyvä vaihtoehto takavetoiseeen on diesel volvoissa (240 srj) käytetty kahdella päällekkäisellä putkella varustettu kardaaniputki jossa kumijousto putkien välissä.No toki kuljettajakin voi ajotyyliään viilaamalla auttaa omaa rahapussiaan kellonkaan juuri siitä närkästymättä, esim isot routaheitot jos hiukan keventää ei voimansiirtoon tule hetkellistä kuormitus iskua samoin hypyt ja saatikka lievät ulosajot jossa pakilla saadaan perän tai vaihteiston rattaat sileiksi kun kytkimellä revitään kierrosten ollessa seitsemässä tonnissa, perän rattaiden geometria kun ei ole oikein suunniteltu kestämään kuormaa kahteen suuntaan.Ja niin kuin eräs laatikoiden valmistaja kerran sanoi, toisilla ne kestää vuodesta toiseen perushuollolla ja toisilla ne hajoilee useinkin, tulosluettolossa ne ensiksi mainitut on usein kuitenkin ylempänä...
Hyvää tulevaa rallivuotta kaikille alan väelle!

Avatar
Team_RS
B-junnu
B-junnu
Viestit: 23
Liittynyt: 02.09.2010 00:00

Re: Vaikutus kestävyyteen? ..jousitettu kytkin, rättinivel..

Viesti Kirjoittaja Team_RS » 30.12.2012 22:12

Ei rättinivelet kuulu ralliautoon...

pvdriver
KV
KV
Viestit: 343
Liittynyt: 24.07.2007 00:00

Re: Vaikutus kestävyyteen? ..jousitettu kytkin, rättinivel..

Viesti Kirjoittaja pvdriver » 31.12.2012 17:47

milläs tuo rättinivel sitte kannattaisi korvata :?:
KORPICS.webs.com "Moottoriurheilua kuvina

Avatar
LRT
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 125
Liittynyt: 25.09.2006 00:00

Re: Vaikutus kestävyyteen? ..jousitettu kytkin, rättinivel..

Viesti Kirjoittaja LRT » 31.12.2012 19:21

(volvo) mallinen kardaani missä on putken sisällä kumia,starletissa vähensi kytkylaatikolla kolauksia vaihtaessa. tuskin se ainakaan on huonontanut kestävyyttä.

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: Vaikutus kestävyyteen? ..jousitettu kytkin, rättinivel..

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 01.01.2013 19:06

Team_RS kirjoitti:Ei rättinivelet kuulu ralliautoon...
No ei tosiaankaan.Bemaritkaan ei oo ralliautoja.

Vastaa Viestiin