Otetaan esimerkiksi etumoottorinen takavetoinen manuaalivaihteinen auto, onko heittää mitään esimerkkejä kuinka paljon vaikutusta voimansiirron kestävyyteen jos autosta löytyy esim. kardaanista iskuja pehmentävä rättinivel, tai kytkin on jousitettua mallia.
Luulisi että esim. kova vauhtipyörä kovalla sintterillä antaa aivan eri latskut askille kuin jousitettu vastaava, kuten myös kardaanin rättinivel pehmentää voimansiirron iskuja.
Esim. jollekin askille annettu tommoinen yleinen väännön kesto, luulisi tuohon kestoon helposti vaikuttavan nuo asiat?
Sähkömoottorivetoiset erikseen.
Vaikutus kestävyyteen? ..jousitettu kytkin, rättinivel..
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 22.10.2012 21:35
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 12.06.2011 21:27
Re: Vaikutus kestävyyteen? ..jousitettu kytkin, rättinivel..
Juurikin niin, eli kyllähän joustavat elementit moottorin ja voimansiirron välissä tasaavat juuri niitä kuormitushuippuja jotka niitä hampaita katkovat perästä ja laatikosta.Toinen asia kokonaan on sitten se että niiden joustoelementtienkin (kytkimen keskiöt, rättinivelet ja huom moottorin kumityynyt) tulee kestää myös kasvaneen väännön kuormat, yksi hyvä vaihtoehto takavetoiseeen on diesel volvoissa (240 srj) käytetty kahdella päällekkäisellä putkella varustettu kardaaniputki jossa kumijousto putkien välissä.No toki kuljettajakin voi ajotyyliään viilaamalla auttaa omaa rahapussiaan kellonkaan juuri siitä närkästymättä, esim isot routaheitot jos hiukan keventää ei voimansiirtoon tule hetkellistä kuormitus iskua samoin hypyt ja saatikka lievät ulosajot jossa pakilla saadaan perän tai vaihteiston rattaat sileiksi kun kytkimellä revitään kierrosten ollessa seitsemässä tonnissa, perän rattaiden geometria kun ei ole oikein suunniteltu kestämään kuormaa kahteen suuntaan.Ja niin kuin eräs laatikoiden valmistaja kerran sanoi, toisilla ne kestää vuodesta toiseen perushuollolla ja toisilla ne hajoilee useinkin, tulosluettolossa ne ensiksi mainitut on usein kuitenkin ylempänä...
Hyvää tulevaa rallivuotta kaikille alan väelle!
Hyvää tulevaa rallivuotta kaikille alan väelle!
- Team_RS
- B-junnu
- Viestit: 23
- Liittynyt: 02.09.2010 00:00
Re: Vaikutus kestävyyteen? ..jousitettu kytkin, rättinivel..
Ei rättinivelet kuulu ralliautoon...
-
- KV
- Viestit: 343
- Liittynyt: 24.07.2007 00:00
Re: Vaikutus kestävyyteen? ..jousitettu kytkin, rättinivel..
milläs tuo rättinivel sitte kannattaisi korvata 

KORPICS.webs.com "Moottoriurheilua kuvina
- LRT
- A-Junnu
- Viestit: 125
- Liittynyt: 25.09.2006 00:00
Re: Vaikutus kestävyyteen? ..jousitettu kytkin, rättinivel..
(volvo) mallinen kardaani missä on putken sisällä kumia,starletissa vähensi kytkylaatikolla kolauksia vaihtaessa. tuskin se ainakaan on huonontanut kestävyyttä.
- BLUEORANGE
- KV
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
Re: Vaikutus kestävyyteen? ..jousitettu kytkin, rättinivel..
No ei tosiaankaan.Bemaritkaan ei oo ralliautoja.Team_RS kirjoitti:Ei rättinivelet kuulu ralliautoon...