BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ässä
Viestit: 1
Liittynyt: 25.01.2008 00:00

BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)

Viesti Kirjoittaja Ässä » 26.01.2008 12:27

Terve,


Autona on BMW e36 M3 (3.0 S50B30 koneella) ja kysyisin löytyisikö täältä tietoa kyseisen moottorin virittämisestä? Kyseessä on ihan katukäytössä oleva auto, joten mikään suurempi viritysprojekti ei ole kyseessä (konetta ei siis avata). Onko esim. imusarjan + suodattimen, putkiston tai ns. ”lastun” vaihdosta mitään huomattavaa hyötyä tässä moottorissa? Kokemuksia/tietoa? Asiallisista vastauksista kiitän jo etukäteen.

Mikko

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 » 26.01.2008 13:48

Kyllähän lastulla, putkistolla sekä vapaa virtaussuodattimella mennään 320hv nurkille.. tietääkseni :!:
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Avatar
lane
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 141
Liittynyt: 12.05.2004 00:00
Paikkakunta: hamina

Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)

Viesti Kirjoittaja lane » 26.01.2008 16:36

Ässä kirjoitti:Terve,


Autona on BMW e36 M3 (3.0 S50B30 koneella) ja kysyisin löytyisikö täältä tietoa kyseisen moottorin virittämisestä? Kyseessä on ihan katukäytössä oleva auto, joten mikään suurempi viritysprojekti ei ole kyseessä (konetta ei siis avata). Onko esim. imusarjan + suodattimen, putkiston tai ns. ”lastun” vaihdosta mitään huomattavaa hyötyä tässä moottorissa? Kokemuksia/tietoa? Asiallisista vastauksista kiitän jo etukäteen.

Mikko
normaalikäytössä ei järkeä viritellä,käyttöalue vaan kapenee jos huipputehoa haetaan.

Avatar
Masa
KV
KV
Viestit: 345
Liittynyt: 14.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Masa » 26.01.2008 19:40

www.btcf.fi sivulta löytyy todennäköisesti tietoa katukäytöön enemmän. Kannattaa käydä vilkaisemassa!

Avatar
mexico
B-junnu
B-junnu
Viestit: 39
Liittynyt: 23.06.2004 00:00

Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)

Viesti Kirjoittaja mexico » 07.02.2013 20:02

mitä kiertokankia on f-ryhmäläisissä/rata käytössä moottoreissa käytetty??
uskaltaako tuollaisia 500-600€ sarja maksavia kiinalaisia H-profiili kankia laittaa??

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)

Viesti Kirjoittaja Frog » 08.02.2013 08:06

Hommansa osaava poxinohjelmoija saa tehoksi 320 hp ja 340nm kun ei muuteta kuin vauhtipyörä ja pakoputki ! Kaikki muut muutokset huonontaa vakiomoottoria ! Itse ohjelmat muutatin "villityksen" alussa: turbotec.com
P.S. Rajoitin 7500 max !

Avatar
mexico
B-junnu
B-junnu
Viestit: 39
Liittynyt: 23.06.2004 00:00

Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)

Viesti Kirjoittaja mexico » 09.02.2013 06:57

millä kierroksilla nuo tehot ja väännöt on saatu?

tuossa työn alla olevassa autossa oli am worksillä 300hv/320nm
harisella alle 300hv/320nm
sjöbergin lestulla,putkistolla,hiili imukotelolla
ja hestecillä 318hv/355nm samalla huippu tehon kierrokset laskivat ja käyrät muuttuivat paljon loivemmiksi,lastuilla kauhea notko n: 3500-5000rpm ja huipputeho 7500rpm.
veijon essolla tiesivät että moottorilla ajettu siviilissä +200000km+6v rallia kun vaihdoin hiilikuitu imukotelon ei edellisten omistajien jäljiltä ollut suodatinta ollenkaan ja imukotelossa kahvikupillinen hiekkaa,silti viime vuonna jaksoi vielä 6 rallia,sprintin ja todella paljon harjoitus kilsoja.

Avatar
MVRteam
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 100
Liittynyt: 12.08.2004 00:00

Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)

Viesti Kirjoittaja MVRteam » 09.02.2013 16:16

Todennäköisesti huoltamalla alkuperäisosilla tuo moottori saadaan ne 30 karannutta hepoa taas käyttöön.
(tulpat,ilma+bensasuodatin+imuvuodot kuntoon 8) )

Avatar
toppa1
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 26.09.2010 00:00

Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)

Viesti Kirjoittaja toppa1 » 09.02.2013 19:31

- mootoriohjauksen ohjelmointi
- imukotelon vaihto (lasikuituinenkin käy melkein 1000.- halvempi) + suodatin
- pakoputkistoa jos alat muuttamaan esim. ydelle putkelle niin huomioi että alkuperäiset pakosarjat ovat erimittaiset
- sen verran kannaattaa konetta vilkaista, missä kunnossa on kiertokangen laakerit, suurin syy konerikkoihin...

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)

Viesti Kirjoittaja Frog » 09.02.2013 22:37

Ei mitään imukoteloo vaan vakiot torvet ja putsarit niiden ympärille ! Ne lasikuitu ja hiilikuitukotelot huonontaa vääntöö mutta tehoalue nousee ylemmäs ! Ei hyvä vakio moottoriin. Nuo tehot vaatii myös vanos poxin ohjelmoinnin ! Pakoputkena supersprint ja vauhtipyöränä vidanza.
P.S. Konehuone tarvii viileetä ilmaa jota saadaan munuaisen ja vasemman ajovalon modifioinnilla (tärkeä)

Avatar
Skebe
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)

Viesti Kirjoittaja Skebe » 09.02.2013 22:57

Ei tarvitse modifioida eikä tehdä mitään poppakonsteja. Remontoikaa ne miljoonan kaasu pohjassa ajetut moottorit kunnolla. Kaikki vakiota ja Hariselle säätöihin, niin tulee nopia. Tuollainen moottori hajoaa juurikin siihen, että lyödään nokille aivan loppuun ajettu kuias, sitä koitetaan kotikonstein virittää, rajoitin nostetaan "tappiin" ja sitten ihmetellään kun romut purkautuu pikataipaleen varteen. Kierokankiin tuollainen moottori ei ihan helposti hajoa, paitsi jos laittaa kiinan paskaa..

Saahan tuollaisesta moottorista karmivasti tehoja, mutta jos 300 hepoa ei riitä, niin kannattaisiko siirtää katse ja rahat jonkun muun asian kehittämiseen?

Avatar
gianni
Yleinen
Yleinen
Viestit: 222
Liittynyt: 20.08.2005 00:00

Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)

Viesti Kirjoittaja gianni » 09.02.2013 23:06

:lol: :lol:
NIIN TOTTA!!!
Skebe kirjoitti:Ei tarvitse modifioida eikä tehdä mitään poppakonsteja. Remontoikaa ne miljoonan kaasu pohjassa ajetut moottorit kunnolla. Kaikki vakiota ja Hariselle säätöihin, niin tulee nopia. Tuollainen moottori hajoaa juurikin siihen, että lyödään nokille aivan loppuun ajettu kuias, sitä koitetaan kotikonstein virittää, rajoitin nostetaan "tappiin" ja sitten ihmetellään kun romut purkautuu pikataipaleen varteen. Kierokankiin tuollainn moottori ei ihan helposti hajoa, paitsi jos laittaa kiinan paskaa..


Saahan tuollaisesta moottorista karmivasti tehoja, mutta jos 300 hepoa ei riitä, niin kannattaisiko siirtää katse ja rahat jonkun muun asian kehittämiseen?

Avatar
mexico
B-junnu
B-junnu
Viestit: 39
Liittynyt: 23.06.2004 00:00

Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)

Viesti Kirjoittaja mexico » 18.05.2013 20:46

Ja halpaa kuin saippua.
s50b30 mihin vaihdettu kaikki kuluvat osat, kampura hiottu, tasapainoitettu, kansi koneistettu race seetit, siistitty kanavat ym.ym. maksanut vain 9K euroa, eikä sisällä muita työpalkkoja kuin koneistukset, onhan tuossa jotain nippeleitä itse autoonkin ja öljyjä+nesteitä.

Lujaa
Yleinen
Yleinen
Viestit: 189
Liittynyt: 11.04.2014 09:14

Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)

Viesti Kirjoittaja Lujaa » 16.07.2014 23:58

Skebe kirjoitti:Ei tarvitse modifioida eikä tehdä mitään poppakonsteja. Remontoikaa ne miljoonan kaasu pohjassa ajetut moottorit kunnolla. Kaikki vakiota ja Hariselle säätöihin, niin tulee nopia. Tuollainen moottori hajoaa juurikin siihen, että lyödään nokille aivan loppuun ajettu kuias, sitä koitetaan kotikonstein virittää, rajoitin nostetaan "tappiin" ja sitten ihmetellään kun romut purkautuu pikataipaleen varteen. Kierokankiin tuollainen moottori ei ihan helposti hajoa, paitsi jos laittaa kiinan paskaa..

Saahan tuollaisesta moottorista karmivasti tehoja, mutta jos 300 hepoa ei riitä, niin kannattaisiko siirtää katse ja rahat jonkun muun asian kehittämiseen?
mitä kaikkea siihen pitää sitten remontoida/huoltaa että saa toimivan paketin ? ja mitä maksaa?

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 17.07.2014 02:03

Lujaa kirjoitti:
Skebe kirjoitti:Ei tarvitse modifioida eikä tehdä mitään poppakonsteja. Remontoikaa ne miljoonan kaasu pohjassa ajetut moottorit kunnolla. Kaikki vakiota ja Hariselle säätöihin, niin tulee nopia. Tuollainen moottori hajoaa juurikin siihen, että lyödään nokille aivan loppuun ajettu kuias, sitä koitetaan kotikonstein virittää, rajoitin nostetaan "tappiin" ja sitten ihmetellään kun romut purkautuu pikataipaleen varteen. Kierokankiin tuollainen moottori ei ihan helposti hajoa, paitsi jos laittaa kiinan paskaa..

Saahan tuollaisesta moottorista karmivasti tehoja, mutta jos 300 hepoa ei riitä, niin kannattaisiko siirtää katse ja rahat jonkun muun asian kehittämiseen?
mitä kaikkea siihen pitää sitten remontoida/huoltaa että saa toimivan paketin ? ja mitä maksaa?
No ainakin mitä itelle tulis mieleen niin alakerran laakerointi,yläpään tiivistesarja,venttiilien hionta,samalla kannen oikaisu ja pesu.

Hinnasta en tiedä mutta M lisä varmaan ainakin tuplaa hinnan verrattuna vaikka 325

Itsellä 325.Eka penkki veto 168 heppaa.Kannentiiviste paskaks,sylinteripaine jäähdytysjärjestelmään ja syyläri pallon muotoseks!Uusi syyläri ja kansiremontti.Venttiilit vuoti ihan helvetisti(Läppäsin vaan).Remontin jälkeen eka veto penkissä 205hv sit säätöö niin 21x,bensan paineiden nosto ja lisää säätöö niin lopputulos oli 225hv.

Muokkaa: Ihan kohtalainen nousu kun vakiona on 193

Penkin paikkaansa pitävyydestä en tiedä mutta jotain osviittaa antaa se että samalla kerralla penkitettiin transporter 2,5 tdi 88hv,josta löyty penkissä 85hv ja ohjelmoinnin jälkeen 104hv ja +50nm.Penkittäjä sano että volkkarista sais muutaman hepan enemmänkin jos tekis kustomoidun ohjelman.En ole kokenut tarpeelliseksi kun kytkin luistaa jo nyt :)

Vastaa Viestiin