Astran takajousitus

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 05.02.2013 00:10

TeemuPetteri kirjoitti:On minulle vaikea tajuta. Ymmärtäisin laskentamallisi jos tukipisteet siatsisivat kappaleen molemmissa päissä. Näin ei kuitenkaan ole. Vaan tukipisteiden yli roikkuvat massat asettavat tukipisteiden toiselle puolelle vastavoiman.
No ilmeisen vaikeaa on joo. Se vain ei vaikuta tasapainoyhtälöön millään tavalla, vaikka olis kolmen metrin puomin päässä perässä. F=mg ja M=Fx lasketaan samalla tavalla siitä huolimatta.

Kannattaa muuten ihan oikeasti piirtää se vapaakappalekuva ja laskea pari kertaa. Mielellään toki ennenkun näsäviisastelee muille yläasteen fysiikantunneilla nukkumisesta, mutta parempi myöhään kun ei sillonkaan.
Ei taitu!

LuotonenSports
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 18.03.2011 16:20

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja LuotonenSports » 05.02.2013 09:00

TeemuPetteri kirjoitti:Aika lähellä on omat ajatukseni yleistä mielipidettä. Käytin juuri autossa paikallaan olleet jouset vaakalla. Niillä ei ollut toistensa kanssa muuta yhteistä kuin ulkonäkö :oops: !

Tasapainottelen nyt 20 ja 25 jousen välillä. Ja kynäjousella saan 3cm joustomatkaa lisää käyttöön.

Uusi lukko ja laatikko toivottavasti valmistuu pian. (luvattiin joulun ja uudenvuoden välissä, mutta en huomannut kysyä että sillonko kun ne on lähempänä toisiaan) 8O
Suosittelen tota 25 jousta, jää monta turhaa testiä ajamatta. Niin tai toi jousihan riippuu myös ajovauhdista millä mennään... Mut omalla paikalla pelaa lineaarijousena n 55 kilonen. Näissä näissä setupeissa painopiste oli siellä mihin se sattu tulemaan;)

Jos joku haluaa tietää omasta autostaan tarkan painopisteen sijainnin ja painojakauman, niin laita yv:tä tai soita 050-9104504, laitteet on Jyväskylässä

Avatar
pykalainen
B-junnu
B-junnu
Viestit: 40
Liittynyt: 13.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja pykalainen » 05.02.2013 10:43

Heis, sivutaan hieman aihetta jousituksesta iskunvaimentimiin. Astran perän liikkeistä kuitenkin kyse.

Mäntsälän F-cupin incareista huomattiin ongelma, mitä en ole aiemmin huomannut, testeissäkään emme ole osanneet asiaan kiinnittää huomiota. Alusta toimii talven olosuhteissa pääasiassa johdonmukaisesti, mutta yksi pieni mutta sieltä löytyy..

Ongelma on siis perän pomppiminen. Laitan tähän linkin, jossa on koostettu pahimmat tilanteet Mäntsälän kisasta.

http://youtu.be/ijbWax6xrQQ

Useammassa tilanteessa perä lähti pomppimaan patin tai montun jälkeen. Nämä ei aiheuta katastoofia, mutta tekevät perästä levottoman. Ns. jälkipomput olisi hyvä saada pois ja uskon että käytös johtuu iskareista, jotka ei nopeissa muutoksissa toimi täysin oikein.

Iskarina meillä toimii proflexin 3- tie pumput eli säätövaraa asiaan nyt on. Mitä oma säätämisen oppimäärä sanoo niin videolla oleva perän pomppiminen johtuisi liian nopeasta reboundista, ts. iskari sisäänjouston jälkeen palauttaa iskarin keskiasentoon liian nopeasti. Hyppääminen korostuu muutamassa pompussa jossa perä pomppaa huomattavasti. Nyt tätä liikettä tulisi hidastaa (jäykistämällä ulostuloa) eli lontooksi stiffer rebound.

Vai onko perän pompautus ja jälkipomput seurausta eri toiminnoista? Vai johtuuko pomputtaminen liian jäykästä nopeasta sisääntulosta?

Ongelma ei ole suurin, sillä tiedän että ratin ja penkin välistä löytyy vielä se isoin kehityskohde. Alustan käytös herätti vain huomion ja näillä pienillä parannuksilla päästään aina eteenpäin.

- Ville

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 05.02.2013 13:30

aika hiton rauhaton sulla muutekin toi takapää. en usko että reboundi vaikuttaa noi uskomattomasti mut kandee siitäki varmaa pari napsuu ainaki aluks ottaa löysemmälle. ite oon yleensä tossa tapauksessa kun se tavallaa hakkaa vastaa ni löysentäny ulosjoustoo, eli proflexissä ruuvia aukipäin.

Avatar
TeemuPetteri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 19.02.2010 00:00
Viesti:

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja TeemuPetteri » 05.02.2013 13:51

Kirjoitin pitkän vastauksen joka tietenkin hävisi kun painoin lähetä nappia.

Mutta kuitenkin lyhennettynä sama. Henkalle anteeksi väittelystä väsyneenä ei keskity ja lukee ja laskee huonosti. Sinä puhuit seisovasta massasta, ja minä laskin liikkuvan jousitetun massan laskuja. Samalla minua opetettiin mm-tason tekijän toimesta, näihin laskutoimituksiin. Eipä onnistunut eilen sekään.

Pykäläiselle: Meillä samaa ongelmaa aluksi, en saanut asiaa pelkällä rebaundilla kuntoon. Muistaakseni asiaan vaikutti paremmin keulan nosto. Molemmista muodostuu omat lieveilmiönsa. En ole onnistunut saamaan vakiojousilla riittävää pintaherkkyyttä aikaiseksi.

Ihan tiedoksi elisen mittauksen johdosta. Vakiojousissa samat tuotenumerot, mutta vaaka näytti 4kg eroa jousten välillä! Ei kuulemma aina voi luottaa "merkkituotteisiinkaan", heittoja löytyy kuulemma niistäkin.

Avatar
FSpec
B-junnu
B-junnu
Viestit: 45
Liittynyt: 06.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja FSpec » 05.02.2013 14:15

henkka_ok kirjoitti:
No ilmeisen vaikeaa on joo. Se vain ei vaikuta tasapainoyhtälöön millään tavalla, vaikka olis kolmen metrin puomin päässä perässä. F=mg ja M=Fx lasketaan samalla tavalla siitä huolimatta.

Kannattaa muuten ihan oikeasti piirtää se vapaakappalekuva ja laskea pari kertaa. Mielellään toki ennenkun näsäviisastelee muille yläasteen fysiikantunneilla nukkumisesta, mutta parempi myöhään kun ei sillonkaan.
http://www.youtube.com/watch?v=rjgrx7UlCLQ

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 05.02.2013 14:33

FSpec kirjoitti:
henkka_ok kirjoitti:
No ilmeisen vaikeaa on joo. Se vain ei vaikuta tasapainoyhtälöön millään tavalla, vaikka olis kolmen metrin puomin päässä perässä. F=mg ja M=Fx lasketaan samalla tavalla siitä huolimatta.

Kannattaa muuten ihan oikeasti piirtää se vapaakappalekuva ja laskea pari kertaa. Mielellään toki ennenkun näsäviisastelee muille yläasteen fysiikantunneilla nukkumisesta, mutta parempi myöhään kun ei sillonkaan.
http://www.youtube.com/watch?v=rjgrx7UlCLQ
Ei pidä paikkaansa! (tekniikan kandidaatti eikä mikään ylioppilas...) :lol:

TeemuPetteri: Ymmärrän kyllä, mitä ajat takaa. Mutta dynamiikka erikseen, painojakauma mitataan paikallaan. Momenttitasapaino sisältää sen "vastavoiman" käsitteen, mitä yrität hakea.
Ei taitu!

Avatar
pykalainen
B-junnu
B-junnu
Viestit: 40
Liittynyt: 13.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja pykalainen » 08.02.2013 11:19

Perän levottumuuteen löytyi selkeä syy kun iskareiden paineet olivat pudonneet parhaimmillaan puoleen siitä mitä pitäisi olla.

Jämsässä katotaan miten se taas pomppii ;)


Mitä alustaan ja iskunvaimentimiin tulee niin tässä muutama linkki mistä saa neuvoaantavaa:

Opinnäytetyö - Formula SAE -kilpa-auton jousituksen suunnittelu

Opinnäytetyö - Kilpa-auton jousitusgeometrian tutkiminen

Moottorikelkan iskunvaimentimen suunnittelu ja tuotekehitys

AST-Suomi - Alusta ja iskunvaimennus -mitä, miksi ja mitä sitten?

- Ville

Avatar
eko
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 02.12.2004 00:00

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja eko » 08.02.2013 13:39

TeemuPetteri kirjoitti:
eko kirjoitti:Minusta F:n sääntöjen mukaan tuon nivel mallin taka-akselin käyttöön vaaditaan jonkinlainen tulkinta sääntöön "akselin alkuperäinen tyyppi on säilytettävä" eli yhdystukiakseli on säilytettävä ja sitä ei voi korvata erillisripustuksella ihan noin vaan.
Luoppa katse takaisin kirjaan, kaikki luokitellut muutokset ovat sallittuja!

Lisäksi en kaipaa nuvoja ihmisiltä jotka eivät ymmärrä painopisteen ja painonjakauman erotusta!
:twisted:
F:n säännöistä pari otetta; onko tuo kit vai A luokiteltu tuo erillisperä.

3.Sallitut muutokset ja lisäykset
Ryhmässä A sallittujen muutosten ja lisäysten lisäksi
ovat voimassa tässä säännöstössä sallitut muutokset.
Käytettäessä A-ryhmän kit paketteja, tulee niitä käyttää
luokitussääntöjen mukaisesti, paitsi niiltä osin kun
ryhmän F säännöt sallivat kyseisen osan vapaamman
muutoksen tai rajoittavat osan käyttöä.
.....
3.3 Pyöränripustus
3.3.1 Tukivarret ovat vapaat seuraavin rajoituksin.
• Pyöränripustuksen tyypin tulee säilyä (erillisjousitus
tai jäykkä akseli)

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 08.02.2013 14:31

pykalainen kirjoitti:Perän levottumuuteen löytyi selkeä syy kun iskareiden paineet olivat pudonneet parhaimmillaan puoleen siitä mitä pitäisi olla.

Jämsässä katotaan miten se taas pomppii ;)


Mitä alustaan ja iskunvaimentimiin tulee niin tässä muutama linkki mistä saa neuvoaantavaa:

Opinnäytetyö - Formula SAE -kilpa-auton jousituksen suunnittelu

Opinnäytetyö - Kilpa-auton jousitusgeometrian tutkiminen

Moottorikelkan iskunvaimentimen suunnittelu ja tuotekehitys

AST-Suomi - Alusta ja iskunvaimennus -mitä, miksi ja mitä sitten?

- Ville
Iso kiitos näistä! Rauhallisempia pomppuja ja pitempiä sladeja Jämsään!
Ei taitu!

Vastaa Viestiin