Heis, sivutaan hieman aihetta jousituksesta iskunvaimentimiin. Astran perän liikkeistä kuitenkin kyse.
Mäntsälän F-cupin incareista huomattiin ongelma, mitä en ole aiemmin huomannut, testeissäkään emme ole osanneet asiaan kiinnittää huomiota. Alusta toimii talven olosuhteissa pääasiassa johdonmukaisesti, mutta yksi pieni mutta sieltä löytyy..
Ongelma on siis perän pomppiminen. Laitan tähän linkin, jossa on koostettu pahimmat tilanteet Mäntsälän kisasta.
http://youtu.be/ijbWax6xrQQ
Useammassa tilanteessa perä lähti pomppimaan patin tai montun jälkeen. Nämä ei aiheuta katastoofia, mutta tekevät perästä levottoman. Ns. jälkipomput olisi hyvä saada pois ja uskon että käytös johtuu iskareista, jotka ei nopeissa muutoksissa toimi täysin oikein.
Iskarina meillä toimii proflexin 3- tie pumput eli säätövaraa asiaan nyt on. Mitä oma säätämisen oppimäärä sanoo niin videolla oleva perän pomppiminen johtuisi liian nopeasta reboundista, ts. iskari sisäänjouston jälkeen palauttaa iskarin keskiasentoon liian nopeasti. Hyppääminen korostuu muutamassa pompussa jossa perä pomppaa huomattavasti. Nyt tätä liikettä tulisi hidastaa (jäykistämällä ulostuloa) eli lontooksi stiffer rebound.
Vai onko perän pompautus ja jälkipomput seurausta eri toiminnoista? Vai johtuuko pomputtaminen liian jäykästä nopeasta sisääntulosta?
Ongelma ei ole suurin, sillä tiedän että ratin ja penkin välistä löytyy vielä se isoin kehityskohde. Alustan käytös herätti vain huomion ja näillä pienillä parannuksilla päästään aina eteenpäin.
- Ville