Tärkeää Turvakaari asiaa !
- Marko Tähkä
- KV
- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Selittäkää nyt tyhmälle kuinka paljon turvallisuutta heikentävä tekijä on että kaaret menevät kontin puolelle ja kuinka suuren hyödyn saa se jolla noi kaaret ovat siellä.
- sunbeam1
- Yleinen
- Viestit: 172
- Liittynyt: 25.08.2005 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Riippuu siitä että kuinka pitkälle mennään laittomalle alueelle !!!
Kaaret 100mm väärällä puolella , radalla ainakin yli sek. nopeampi kierroksella
rallissa kaatuis ekassa kurvissa.
vuosi kilpailukieltoa!!! laittomat vehkeet.
Kaaret 100mm väärällä puolella , radalla ainakin yli sek. nopeampi kierroksella
rallissa kaatuis ekassa kurvissa.
vuosi kilpailukieltoa!!! laittomat vehkeet.
- mikahele
- Yleinen
- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Sovitaanko nyt niin, että laitetaan kaikki autot sääntöjen mukaisiksi, eikä kitistäisi niinkun pikku kakarat. Kyllä minäkin keksisin autoihini vaikka mitä sääntöjen vastaiaisia juttuja, mutta kun ei omatunto anna niitä käyttää. Kasvakaa nyt j******* aikuisiksi ja myöntäkää virheenne älkääkä valittako!
- vturunen
- Yleinen
- Viestit: 191
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Se hyvä puoli tässä asiassa tällä kertaa, että tuli ennakkoon keskusteluun, ettei ihan puun takaa isketty. Jää edes vähän aikaa reagoida, kuka nyt sitten milläkin tavalla.
Pari kolme vuotta sitten keskustelin forumin pitäjän kanssa,jolloin hän oli alkamassa keskustelua Akk:n suuntaan juuri tämän tapaisesta yhteydenpidosta jäsenien/kilpalilijoiden kanssa. Alku ei tainnut kovin lupaavalta vaikuttaa, mutta on vähitellen muutosten tultua avautunut enemmän. Kiitos Matille tästä ja ISO!
Toivottavaa olisi pysyttäisiin suurinpiirtein asiallisella pohjalla,toki mielipiteensä saakin sanoa, kun muistaa että vapaus ja vastuu kulkee käsi kädessä.
Näitä vastaavia sääntökäytäntöjä saattaa ilmaantua muitakin,joissa liikutaan viivalla tai siellä toisellakin puolella. Mutta jos niistäkin päästään ajoissa tiedottamaan ja keskusteluun, kaikille osapuolille siitä olisi hyötyä.
Onko kuka muuten laskenut,siis oikeasti ja rehellisesti, kuinka paljon tulee hintaeroa omatekoisten ja luokiteltujen kaarien välillä? Mukaan laskettuna suojakaasut,tarvikkeet,sähkönkulutus ja jne.
Tällä en sitten vihjaa kumpaankaan suuntaan, minä kysyn vaan, kuten Pätkä Puupäässä.
Pari kolme vuotta sitten keskustelin forumin pitäjän kanssa,jolloin hän oli alkamassa keskustelua Akk:n suuntaan juuri tämän tapaisesta yhteydenpidosta jäsenien/kilpalilijoiden kanssa. Alku ei tainnut kovin lupaavalta vaikuttaa, mutta on vähitellen muutosten tultua avautunut enemmän. Kiitos Matille tästä ja ISO!
Toivottavaa olisi pysyttäisiin suurinpiirtein asiallisella pohjalla,toki mielipiteensä saakin sanoa, kun muistaa että vapaus ja vastuu kulkee käsi kädessä.
Näitä vastaavia sääntökäytäntöjä saattaa ilmaantua muitakin,joissa liikutaan viivalla tai siellä toisellakin puolella. Mutta jos niistäkin päästään ajoissa tiedottamaan ja keskusteluun, kaikille osapuolille siitä olisi hyötyä.
Onko kuka muuten laskenut,siis oikeasti ja rehellisesti, kuinka paljon tulee hintaeroa omatekoisten ja luokiteltujen kaarien välillä? Mukaan laskettuna suojakaasut,tarvikkeet,sähkönkulutus ja jne.
Tällä en sitten vihjaa kumpaankaan suuntaan, minä kysyn vaan, kuten Pätkä Puupäässä.
-
- A-Junnu
- Viestit: 90
- Liittynyt: 30.06.2011 22:21
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Selittäkääpäs tyhmälle, miten kaarien sertifiointi voi kumota tuon sääntöpykälän, että kaarien tulee sijaita ohjaamossa?
Onko olemassa myös sertifioituja isolohkoja tai turboja, jotka kumoaa jonkun sääntöpykälän missä missä ne kielletään?
Tuo ohjaamo-sanahan tässä on se "ongelma" ja ilman sitä lähes kaikki käytössä olevat kaaret täyttäisivät sääntömääreet. Eli olisivat etu- ja takatolppien välillä.
Kyllähän tää aikamoiselta aivopierulta kuulostaa, jos kaaret on menneet takatolppiin jo jostain 60-luvulta asti ja nyt se yhdessä yössä muuttuukin kielletyksi. Paitsi jos on sertifiointi.
Tai sitten olen vaan ihan pihalla koko hommasta
Onko olemassa myös sertifioituja isolohkoja tai turboja, jotka kumoaa jonkun sääntöpykälän missä missä ne kielletään?
Tuo ohjaamo-sanahan tässä on se "ongelma" ja ilman sitä lähes kaikki käytössä olevat kaaret täyttäisivät sääntömääreet. Eli olisivat etu- ja takatolppien välillä.
Kyllähän tää aikamoiselta aivopierulta kuulostaa, jos kaaret on menneet takatolppiin jo jostain 60-luvulta asti ja nyt se yhdessä yössä muuttuukin kielletyksi. Paitsi jos on sertifiointi.
Tai sitten olen vaan ihan pihalla koko hommasta

-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Siksi että ne on juuri sertifioitu ! Jos haluu tehdä jonkin oman kaarimallin rakennusohjeista tai säännöistä poikkeavan niin pitää laskettaa rakenne ja pystyä suorittamaan kyseiselle korille ja kaarille kolaritesti, siis teet yhden ja tuhoot sen sitten ! tuloksien perusteella saat sitten luvan tai et !jabajee kirjoitti:Selittäkääpäs tyhmälle, miten kaarien sertifiointi voi kumota tuon sääntöpykälän, että kaarien tulee sijaita ohjaamossa?
Onko olemassa myös sertifioituja isolohkoja tai turboja, jotka kumoaa jonkun sääntöpykälän missä missä ne kielletään?
Tuo ohjaamo-sanahan tässä on se "ongelma" ja ilman sitä lähes kaikki käytössä olevat kaaret täyttäisivät sääntömääreet. Eli olisivat etu- ja takatolppien välillä.
Kyllähän tää aikamoiselta aivopierulta kuulostaa, jos kaaret on menneet takatolppiin jo jostain 60-luvulta asti ja nyt se yhdessä yössä muuttuukin kielletyksi. Paitsi jos on sertifiointi.
Tai sitten olen vaan ihan pihalla koko hommasta
Tässä ei ole mistään aivopieruista kysymys vaan siitä että koitetaan saada autoja sääntöjen mukaisiksi, toiset joutuu muuttaa pikkusen toiset ei ollenkaan ja jotkut vetää ranteet auki !
kerroppas ihan selkeesti mikä auto sulla on ja miten siinä on kaaret ? voit soittaa tai lähestyä esim. Foorumin kautta, piereskely ei auta nyt.
Kyllä kaarisääntö on muuttunut monestikkin mutta harva kaaria on muuttanut ! ei tosiaan sen kummempaa "pierua"

- sunbeam1
- Yleinen
- Viestit: 172
- Liittynyt: 25.08.2005 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Jos luokitetuille kaarille on tehty kolaritesti ja joku kopioi samanlaiset kaaret tuplasti paksummasta putkesta onko ne silloin vaaralliset käytössä ?
Onko sääntökirjan kaikille kaarivaihtoehdoille tehty kolaritesti ?
Jos rakennetaan historic kilpaauto, niihin saa kopioida luokiteltuja kaaria mutta jokkis autoon ei !!!!
Onko sääntökirjan kaikille kaarivaihtoehdoille tehty kolaritesti ?
Jos rakennetaan historic kilpaauto, niihin saa kopioida luokiteltuja kaaria mutta jokkis autoon ei !!!!
- Marko Tähkä
- KV
- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Mun nykyisesssä autossa toi näyttäs olevan ok ,mutta kun nyt on vuosia oltu ilman että sääntöjä valvotaan niin mun mielestä olisi helponpaa muuttaa sääntö kansallisesti kun muuttaa hirmu määrä autoja sääntöjen mukaiseks. Autot jotka ovat kilpaileet näillä sääntöjen vastaisilla kaarilla ulkomailla niin onko ollut ongelmia tästä kaarien kontissa olosta ihan vaan mielenkiinnosta haluaisin tietää.
- Team_RS
- B-junnu
- Viestit: 23
- Liittynyt: 02.09.2010 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Taitaa riistäytyä käsistä tää sääntöjen viilailu jokaisen "ongelman" kohdalla. ei ne oo sit enää säännötMarko Tähkä kirjoitti:Mun nykyisesssä autossa toi näyttäs olevan ok ,mutta kun nyt on vuosia oltu ilman että sääntöjä valvotaan niin mun mielestä olisi helponpaa muuttaa sääntö kansallisesti kun muuttaa hirmu määrä autoja sääntöjen mukaiseks. Autot jotka ovat kilpaileet näillä sääntöjen vastaisilla kaarilla ulkomailla niin onko ollut ongelmia tästä kaarien kontissa olosta ihan vaan mielenkiinnosta haluaisin tietää.
-
- KV
- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Voisiko joku kertoa onko tarkoitus saada "laittomat" tuennat pois vai haetaanko systemaattisesti sitä että takatukien kiinnitys pitää tehdä heikoinpaan kohtaan koria.
Jos haetaan laittomien tukien poistoa niin on asiassa kaiketi joku järki, mutta jos aletaan hakemaan kaarien kiinnitystä pehmeisiin lokasuojiin (pyörän heittämien kivien pehmentämälle alueelle) niin onpa taas järki päätös.
Tämäkin varmaan saadaan turvalliseksi kun laitetaan kaksi hanssia kaulaan.
ei se kansallinen kattojärjestö ole niin vaikea asia kuin annetaan ymmärtää.....
Tuli mieleen sellainenkin asia et mistähän löytyisi dokumentit ja laskelmat peruskehikoille, siis ne joita peräänkuulutetaan näiltä kopioilta.
Vai onko nää peruskehikot ihan vaan jonkun mielipiteen perusteella riittävän turvallisia vai mihin niiden käyttökelpoisuus perustuu??
Näitä laskelmia pitäisi olla kai kaikille autoille omansa.
jotenkin alkaa tuntuu siltä et aina kun tehdään henkilövalintoja niin jokaisen pitää saada jättää puumerkkinsä sääntöihin.
Joten olisi kai peruteltua kysyä miten näiden omatekemien autojen turvallisuus on ylipäätään perusteltua. Ketä on vetänyt nimensä niiden kohdalla paperiin. Ja onkohan näitä edes mietitty, on vaan menty sillä mitä on ennenkin ollut.
joten miten tuo vastuu koskee ainoastaan "uusia" sääntösovelluksia?
Jos haetaan laittomien tukien poistoa niin on asiassa kaiketi joku järki, mutta jos aletaan hakemaan kaarien kiinnitystä pehmeisiin lokasuojiin (pyörän heittämien kivien pehmentämälle alueelle) niin onpa taas järki päätös.
Tämäkin varmaan saadaan turvalliseksi kun laitetaan kaksi hanssia kaulaan.
ei se kansallinen kattojärjestö ole niin vaikea asia kuin annetaan ymmärtää.....
Tuli mieleen sellainenkin asia et mistähän löytyisi dokumentit ja laskelmat peruskehikoille, siis ne joita peräänkuulutetaan näiltä kopioilta.
Vai onko nää peruskehikot ihan vaan jonkun mielipiteen perusteella riittävän turvallisia vai mihin niiden käyttökelpoisuus perustuu??
Näitä laskelmia pitäisi olla kai kaikille autoille omansa.
jotenkin alkaa tuntuu siltä et aina kun tehdään henkilövalintoja niin jokaisen pitää saada jättää puumerkkinsä sääntöihin.
Joten olisi kai peruteltua kysyä miten näiden omatekemien autojen turvallisuus on ylipäätään perusteltua. Ketä on vetänyt nimensä niiden kohdalla paperiin. Ja onkohan näitä edes mietitty, on vaan menty sillä mitä on ennenkin ollut.
joten miten tuo vastuu koskee ainoastaan "uusia" sääntösovelluksia?
- toppa1
- B-junnu
- Viestit: 42
- Liittynyt: 26.09.2010 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
mikahele kirjoitti:Sovitaanko nyt niin, että laitetaan kaikki autot sääntöjen mukaisiksi, eikä kitistäisi niinkun pikku kakarat. Kyllä minäkin keksisin autoihini vaikka mitä sääntöjen vastaiaisia juttuja, mutta kun ei omatunto anna niitä käyttää. Kasvakaa nyt j******* aikuisiksi ja myöntäkää virheenne älkääkä valittako!
Pelle :)
- Marko Tähkä
- KV
- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Eihän ne ole tähänkään asti säännöt olleet jos on tähän tultu että sääntöjenvastaisija autoja on pilvinpimein,pienenä mulle opetettiin että pitää mennä vessaan ennenkun tulee housuun tässä asiassa se vessa oli jo ennakkomerkillä mutta ei huomattu edes kohdemerkkiä.Team_RS kirjoitti:Taitaa riistäytyä käsistä tää sääntöjen viilailu jokaisen "ongelman" kohdalla. ei ne oo sit enää säännötMarko Tähkä kirjoitti:Mun nykyisesssä autossa toi näyttäs olevan ok ,mutta kun nyt on vuosia oltu ilman että sääntöjä valvotaan niin mun mielestä olisi helponpaa muuttaa sääntö kansallisesti kun muuttaa hirmu määrä autoja sääntöjen mukaiseks. Autot jotka ovat kilpaileet näillä sääntöjen vastaisilla kaarilla ulkomailla niin onko ollut ongelmia tästä kaarien kontissa olosta ihan vaan mielenkiinnosta haluaisin tietää.


- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Niitä tietämättä tai tietoisia sääntöjen vastaisia autoja on satoja jos kaikki kohdat kirjan kanssa tarkistetaan.
Onnea ja menestystä niiden kitkemiseen tekniikkapuolelle.
Turvakaari asia helpompi muutta kansallisesti paperilla kun laikalla .
Kaarista ei ota vastuuta kukaan muu kun kilpailija senhän hän allekirjoittaa kun lunastaa lisenssin.
Onnea ja menestystä niiden kitkemiseen tekniikkapuolelle.
Turvakaari asia helpompi muutta kansallisesti paperilla kun laikalla .
Kaarista ei ota vastuuta kukaan muu kun kilpailija senhän hän allekirjoittaa kun lunastaa lisenssin.
-
- A-Junnu
- Viestit: 90
- Liittynyt: 30.06.2011 22:21
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Eipä ole kukaan viisas vielä vastannut siihen, mitä moni on täällä kysynyt, eli:
-Millä perusteella nykymalliset kaaret ja niiden kiinnityspisteet on samanmallisia sertifioituja kaaria vaarallisemmat?
-Millä perusteella nykymalliset kaaret muuttuvat turvallisemmiksi, jos vain niiden takakiinnityspisteitä siirretään 10-50cm edemmäksi lattiapeltiin, samalla niiden kulmaa reilusti jyrkentäen?
-Mikä estää korjaamasta (kansallisella tasolla) sääntöpykälää vastaamaan jo vuosia käytäntönä olevaa rakennus- ja toimintatapaa?
-Ketkä näitä pieruja siellä saunan lauteilla oikein päästelee
-Millä perusteella nykymalliset kaaret ja niiden kiinnityspisteet on samanmallisia sertifioituja kaaria vaarallisemmat?
-Millä perusteella nykymalliset kaaret muuttuvat turvallisemmiksi, jos vain niiden takakiinnityspisteitä siirretään 10-50cm edemmäksi lattiapeltiin, samalla niiden kulmaa reilusti jyrkentäen?
-Mikä estää korjaamasta (kansallisella tasolla) sääntöpykälää vastaamaan jo vuosia käytäntönä olevaa rakennus- ja toimintatapaa?
-Ketkä näitä pieruja siellä saunan lauteilla oikein päästelee

- sunbeam1
- Yleinen
- Viestit: 172
- Liittynyt: 25.08.2005 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Joku on saannut taas sulan hattuunsa ja osoittanut olevansa palkkansa arvoinen
Kaikki ei ymmarra kattojarjestossa etta mita enemman lajin parissa on kilpailijoita, sita varmemmin ne saa palkkansa.

Kaikki ei ymmarra kattojarjestossa etta mita enemman lajin parissa on kilpailijoita, sita varmemmin ne saa palkkansa.