Tärkeää Turvakaari asiaa !

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 18.05.2013 20:30

Selittäkää nyt tyhmälle kuinka paljon turvallisuutta heikentävä tekijä on että kaaret menevät kontin puolelle ja kuinka suuren hyödyn saa se jolla noi kaaret ovat siellä.

Avatar
sunbeam1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 172
Liittynyt: 25.08.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja sunbeam1 » 19.05.2013 00:45

Riippuu siitä että kuinka pitkälle mennään laittomalle alueelle !!!
Kaaret 100mm väärällä puolella , radalla ainakin yli sek. nopeampi kierroksella
rallissa kaatuis ekassa kurvissa.
vuosi kilpailukieltoa!!! laittomat vehkeet.

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja mikahele » 19.05.2013 01:50

Sovitaanko nyt niin, että laitetaan kaikki autot sääntöjen mukaisiksi, eikä kitistäisi niinkun pikku kakarat. Kyllä minäkin keksisin autoihini vaikka mitä sääntöjen vastaiaisia juttuja, mutta kun ei omatunto anna niitä käyttää. Kasvakaa nyt j******* aikuisiksi ja myöntäkää virheenne älkääkä valittako!

Avatar
vturunen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 191
Liittynyt: 23.08.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja vturunen » 19.05.2013 09:30

Se hyvä puoli tässä asiassa tällä kertaa, että tuli ennakkoon keskusteluun, ettei ihan puun takaa isketty. Jää edes vähän aikaa reagoida, kuka nyt sitten milläkin tavalla.
Pari kolme vuotta sitten keskustelin forumin pitäjän kanssa,jolloin hän oli alkamassa keskustelua Akk:n suuntaan juuri tämän tapaisesta yhteydenpidosta jäsenien/kilpalilijoiden kanssa. Alku ei tainnut kovin lupaavalta vaikuttaa, mutta on vähitellen muutosten tultua avautunut enemmän. Kiitos Matille tästä ja ISO!
Toivottavaa olisi pysyttäisiin suurinpiirtein asiallisella pohjalla,toki mielipiteensä saakin sanoa, kun muistaa että vapaus ja vastuu kulkee käsi kädessä.
Näitä vastaavia sääntökäytäntöjä saattaa ilmaantua muitakin,joissa liikutaan viivalla tai siellä toisellakin puolella. Mutta jos niistäkin päästään ajoissa tiedottamaan ja keskusteluun, kaikille osapuolille siitä olisi hyötyä.
Onko kuka muuten laskenut,siis oikeasti ja rehellisesti, kuinka paljon tulee hintaeroa omatekoisten ja luokiteltujen kaarien välillä? Mukaan laskettuna suojakaasut,tarvikkeet,sähkönkulutus ja jne.
Tällä en sitten vihjaa kumpaankaan suuntaan, minä kysyn vaan, kuten Pätkä Puupäässä.

jabajee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 30.06.2011 22:21

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja jabajee » 19.05.2013 10:17

Selittäkääpäs tyhmälle, miten kaarien sertifiointi voi kumota tuon sääntöpykälän, että kaarien tulee sijaita ohjaamossa?
Onko olemassa myös sertifioituja isolohkoja tai turboja, jotka kumoaa jonkun sääntöpykälän missä missä ne kielletään?
Tuo ohjaamo-sanahan tässä on se "ongelma" ja ilman sitä lähes kaikki käytössä olevat kaaret täyttäisivät sääntömääreet. Eli olisivat etu- ja takatolppien välillä.

Kyllähän tää aikamoiselta aivopierulta kuulostaa, jos kaaret on menneet takatolppiin jo jostain 60-luvulta asti ja nyt se yhdessä yössä muuttuukin kielletyksi. Paitsi jos on sertifiointi.
Tai sitten olen vaan ihan pihalla koko hommasta :roll:

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Frog » 19.05.2013 10:47

jabajee kirjoitti:Selittäkääpäs tyhmälle, miten kaarien sertifiointi voi kumota tuon sääntöpykälän, että kaarien tulee sijaita ohjaamossa?
Onko olemassa myös sertifioituja isolohkoja tai turboja, jotka kumoaa jonkun sääntöpykälän missä missä ne kielletään?
Tuo ohjaamo-sanahan tässä on se "ongelma" ja ilman sitä lähes kaikki käytössä olevat kaaret täyttäisivät sääntömääreet. Eli olisivat etu- ja takatolppien välillä.

Kyllähän tää aikamoiselta aivopierulta kuulostaa, jos kaaret on menneet takatolppiin jo jostain 60-luvulta asti ja nyt se yhdessä yössä muuttuukin kielletyksi. Paitsi jos on sertifiointi.
Tai sitten olen vaan ihan pihalla koko hommasta :roll:
Siksi että ne on juuri sertifioitu ! Jos haluu tehdä jonkin oman kaarimallin rakennusohjeista tai säännöistä poikkeavan niin pitää laskettaa rakenne ja pystyä suorittamaan kyseiselle korille ja kaarille kolaritesti, siis teet yhden ja tuhoot sen sitten ! tuloksien perusteella saat sitten luvan tai et !

Tässä ei ole mistään aivopieruista kysymys vaan siitä että koitetaan saada autoja sääntöjen mukaisiksi, toiset joutuu muuttaa pikkusen toiset ei ollenkaan ja jotkut vetää ranteet auki !

kerroppas ihan selkeesti mikä auto sulla on ja miten siinä on kaaret ? voit soittaa tai lähestyä esim. Foorumin kautta, piereskely ei auta nyt.

Kyllä kaarisääntö on muuttunut monestikkin mutta harva kaaria on muuttanut ! ei tosiaan sen kummempaa "pierua" :lol:

Avatar
sunbeam1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 172
Liittynyt: 25.08.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja sunbeam1 » 19.05.2013 11:09

Jos luokitetuille kaarille on tehty kolaritesti ja joku kopioi samanlaiset kaaret tuplasti paksummasta putkesta onko ne silloin vaaralliset käytössä ?
Onko sääntökirjan kaikille kaarivaihtoehdoille tehty kolaritesti ?
Jos rakennetaan historic kilpaauto, niihin saa kopioida luokiteltuja kaaria mutta jokkis autoon ei !!!!

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 19.05.2013 11:21

Mun nykyisesssä autossa toi näyttäs olevan ok ,mutta kun nyt on vuosia oltu ilman että sääntöjä valvotaan niin mun mielestä olisi helponpaa muuttaa sääntö kansallisesti kun muuttaa hirmu määrä autoja sääntöjen mukaiseks. Autot jotka ovat kilpaileet näillä sääntöjen vastaisilla kaarilla ulkomailla niin onko ollut ongelmia tästä kaarien kontissa olosta ihan vaan mielenkiinnosta haluaisin tietää.

Avatar
Team_RS
B-junnu
B-junnu
Viestit: 23
Liittynyt: 02.09.2010 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Team_RS » 19.05.2013 14:35

Marko Tähkä kirjoitti:Mun nykyisesssä autossa toi näyttäs olevan ok ,mutta kun nyt on vuosia oltu ilman että sääntöjä valvotaan niin mun mielestä olisi helponpaa muuttaa sääntö kansallisesti kun muuttaa hirmu määrä autoja sääntöjen mukaiseks. Autot jotka ovat kilpaileet näillä sääntöjen vastaisilla kaarilla ulkomailla niin onko ollut ongelmia tästä kaarien kontissa olosta ihan vaan mielenkiinnosta haluaisin tietää.
Taitaa riistäytyä käsistä tää sääntöjen viilailu jokaisen "ongelman" kohdalla. ei ne oo sit enää säännöt

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja j67 » 19.05.2013 14:45

Voisiko joku kertoa onko tarkoitus saada "laittomat" tuennat pois vai haetaanko systemaattisesti sitä että takatukien kiinnitys pitää tehdä heikoinpaan kohtaan koria.

Jos haetaan laittomien tukien poistoa niin on asiassa kaiketi joku järki, mutta jos aletaan hakemaan kaarien kiinnitystä pehmeisiin lokasuojiin (pyörän heittämien kivien pehmentämälle alueelle) niin onpa taas järki päätös.

Tämäkin varmaan saadaan turvalliseksi kun laitetaan kaksi hanssia kaulaan.

ei se kansallinen kattojärjestö ole niin vaikea asia kuin annetaan ymmärtää.....


Tuli mieleen sellainenkin asia et mistähän löytyisi dokumentit ja laskelmat peruskehikoille, siis ne joita peräänkuulutetaan näiltä kopioilta.
Vai onko nää peruskehikot ihan vaan jonkun mielipiteen perusteella riittävän turvallisia vai mihin niiden käyttökelpoisuus perustuu??
Näitä laskelmia pitäisi olla kai kaikille autoille omansa.

jotenkin alkaa tuntuu siltä et aina kun tehdään henkilövalintoja niin jokaisen pitää saada jättää puumerkkinsä sääntöihin.
Joten olisi kai peruteltua kysyä miten näiden omatekemien autojen turvallisuus on ylipäätään perusteltua. Ketä on vetänyt nimensä niiden kohdalla paperiin. Ja onkohan näitä edes mietitty, on vaan menty sillä mitä on ennenkin ollut.
joten miten tuo vastuu koskee ainoastaan "uusia" sääntösovelluksia?

Avatar
toppa1
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 26.09.2010 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja toppa1 » 19.05.2013 16:47

mikahele kirjoitti:Sovitaanko nyt niin, että laitetaan kaikki autot sääntöjen mukaisiksi, eikä kitistäisi niinkun pikku kakarat. Kyllä minäkin keksisin autoihini vaikka mitä sääntöjen vastaiaisia juttuja, mutta kun ei omatunto anna niitä käyttää. Kasvakaa nyt j******* aikuisiksi ja myöntäkää virheenne älkääkä valittako!

Pelle :)

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 19.05.2013 20:42

Team_RS kirjoitti:
Marko Tähkä kirjoitti:Mun nykyisesssä autossa toi näyttäs olevan ok ,mutta kun nyt on vuosia oltu ilman että sääntöjä valvotaan niin mun mielestä olisi helponpaa muuttaa sääntö kansallisesti kun muuttaa hirmu määrä autoja sääntöjen mukaiseks. Autot jotka ovat kilpaileet näillä sääntöjen vastaisilla kaarilla ulkomailla niin onko ollut ongelmia tästä kaarien kontissa olosta ihan vaan mielenkiinnosta haluaisin tietää.
Taitaa riistäytyä käsistä tää sääntöjen viilailu jokaisen "ongelman" kohdalla. ei ne oo sit enää säännöt
Eihän ne ole tähänkään asti säännöt olleet jos on tähän tultu että sääntöjenvastaisija autoja on pilvinpimein,pienenä mulle opetettiin että pitää mennä vessaan ennenkun tulee housuun tässä asiassa se vessa oli jo ennakkomerkillä mutta ei huomattu edes kohdemerkkiä. :lol: :lol:

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja markomartini » 19.05.2013 21:09

Niitä tietämättä tai tietoisia sääntöjen vastaisia autoja on satoja jos kaikki kohdat kirjan kanssa tarkistetaan.
Onnea ja menestystä niiden kitkemiseen tekniikkapuolelle.

Turvakaari asia helpompi muutta kansallisesti paperilla kun laikalla .
Kaarista ei ota vastuuta kukaan muu kun kilpailija senhän hän allekirjoittaa kun lunastaa lisenssin.

jabajee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 30.06.2011 22:21

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja jabajee » 20.05.2013 00:16

Eipä ole kukaan viisas vielä vastannut siihen, mitä moni on täällä kysynyt, eli:
-Millä perusteella nykymalliset kaaret ja niiden kiinnityspisteet on samanmallisia sertifioituja kaaria vaarallisemmat?
-Millä perusteella nykymalliset kaaret muuttuvat turvallisemmiksi, jos vain niiden takakiinnityspisteitä siirretään 10-50cm edemmäksi lattiapeltiin, samalla niiden kulmaa reilusti jyrkentäen?
-Mikä estää korjaamasta (kansallisella tasolla) sääntöpykälää vastaamaan jo vuosia käytäntönä olevaa rakennus- ja toimintatapaa?
-Ketkä näitä pieruja siellä saunan lauteilla oikein päästelee :mrgreen:

Avatar
sunbeam1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 172
Liittynyt: 25.08.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja sunbeam1 » 20.05.2013 01:51

Joku on saannut taas sulan hattuunsa ja osoittanut olevansa palkkansa arvoinen :roll:
Kaikki ei ymmarra kattojarjestossa etta mita enemman lajin parissa on kilpailijoita, sita varmemmin ne saa palkkansa.

Vastaa Viestiin