Auton rakennus alkakoot

Projektit osioon kaikki autonrakennusprojektien keskustelut, jutut ja kuvat.
jama78
Yleinen
Yleinen
Viestit: 285
Liittynyt: 03.09.2007 00:00
Viesti:

Re: Auton rakennus alkakoot

Viesti Kirjoittaja jama78 » 02.06.2013 22:22

Matox kirjoitti:Noniin, nyt soviteltiin mk1 Golf kaaria paikalleen ja sinne ne on nyt kiinni kolvattukkin. Ihan asialliset tuli. Nyt tuli vain mieleen, että oletteko käyttäneet koritinaa saumojen siistinnässä? Ajattelin, että pitäisikö koritinalla tehdä karkea siistintä, ja hieno säätö kitillä, vaiko pelkästään kitillä?
Siis mitähän saumoja nyt tarkoitat :?: :roll:

Matox
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 03.01.2012 12:06

Re: Auton rakennus alkakoot

Viesti Kirjoittaja Matox » 02.06.2013 22:41

Lokasuojan kaaret kun asennetaan, niin aina tulee "porras" kylkipeltiin. Tämä olisi tarkoitus silottaa, että siitä tulee siisti.

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Auton rakennus alkakoot

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 02.06.2013 23:37

kitillä tietysti ku o kevyempää ku tina. tosta turvatankista, niin jaz on ainaki meillä hyvin o pelannu ku vaihto eri vaahdot sisää.

Matox
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 03.01.2012 12:06

Re: Auton rakennus alkakoot

Viesti Kirjoittaja Matox » 03.06.2013 07:40

ariwalk kirjoitti:kitillä tietysti ku o kevyempää ku tina. tosta turvatankista, niin jaz on ainaki meillä hyvin o pelannu ku vaihto eri vaahdot sisää.

Tätä painoeroa juuri mietin. Tavaraa tulee kuitenkin ohuesti, mutta onhan se kitti huomattavasti kevyempää.

Aijaa, eikö JAZ vakio vaahto oiken toimi?

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Auton rakennus alkakoot

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 03.06.2013 20:07

joo, eihä sitä paksulti tuu, muttakun noista nykyajan autosta ei yhestä kohasta enää 10kg saa pois vaa kaikki koostuu kokonaisuudesta.

no en siitä jazin vaahosta tiiä ku ei oo kokemusta, huhujen perusteella ite vaihdettii ettei tuu ongelmia sen kanssa. yleensä halpa on kyllä paskaa. ainut mikä siinä jazin tankissa oli huonoa ni bensakorkin tiiviste se alkuperäne, ni ei kestä bensaa, että pari kertaa ku oli tankannu ni sehä oli jo venähtäny nii isoks ettei saanu korkkia kiinni.

Matox
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 03.01.2012 12:06

Re: Auton rakennus alkakoot

Viesti Kirjoittaja Matox » 16.07.2013 16:43

Noniin, auto on nyt kaaritettu. Pitäisi se kuva sivusto ehtiä laitella kuntoon niin saataisiin ihmisille projektia näkyville.

Lukkoa on odoteltu kohta 3kk joskohan kohta Drexlerillä saisivat niitä tehtyä ja päästäisiin asioissa eteenpäin.

Tankkia olen miettinyt, että minkä kokoisen ja minkälaisen hankkisi ja tulisiko samalla hankkia tankille valmis kotelo, vaiko tehdä itse alumiinista. Kotelohan tälläisessä autossa tulee kuitenkin olla tankin ympärillä vai kuinka?

ATL:llään taidan kuitenkin kallistua, mutta hintaero ihmetyttää yhä.

Matox
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 03.01.2012 12:06

Re: Auton rakennus alkakoot

Viesti Kirjoittaja Matox » 01.01.2014 23:11

Hyvää uuttavuotta kaikille ralli.nettiläisille!
Meillä projekti etenee. Koripukki saatiin valmiiksi hieman aikaa sitten ja kori saatiin viimeviikolla laitettua siihen kiinni. Pohjan puhdistus siis alkoi. Osiakin on tullut jo aika mukavasti. Pitää otella kuvia kunhan ehtii.

Kuvablogin laittelin pystyyn ja se löytyy: http://teammiettinen.kuvat.fi/kuvat/

Kaarista puuttuu kuvat, niitä ei tullut silloin heti otettua, pitää otella kunhan joutaa, myöskään kuvia mk1 Golffin kaarien asennuksesta ei tullut teko hetkeltä kuvia nappailtua.

Hirmu höyryäminen alkoi myös heti, auton rakennusta aloittaessani että pitäisi saada ajokilometrejä alle eikä aikaa kuluttaa pelkästään tallissa. Noh nyt kävi niin, että kävin ennen joulua noutamassa toisen mk3 Gti:n ajoautoksi. Tämä auto on N-ryhmäläinen. Toivottavasti vaan nuo kelit paranisi, niin voisi lähteä vähän pätkiä katselemaan.

Matox
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 03.01.2012 12:06

Re: Auton rakennus alkakoot

Viesti Kirjoittaja Matox » 06.01.2014 22:19

Pohjan putsaus etenee, ei oikeastaan paljoa enää ole rapsutettavaa niin on pohja kokonaan puhdas. Harmittelin kun ei tullut kerättyä pyörän kaarien massoja talteen niin ois saanu aika tarkasti punnittua, kuinka paljon ne massat oikeasti painoa autoon tuovat. Noh kyllä tuosta saa suht hyvän käsityksen kunhan tuo pohja lopullisesti puhtaaski saadaan ja humoristinen punnitus tehdään. Sitten olisi tarkoitus hieman vahvikehitsailla koria, piti käydä oikein hitsikin hankkimassa, kun Mig:iä ei meidän talosta aijemmin vielä löytynyt (puikkoja vaan).

Pohjamaalia olen miettinyt, minkä olette parhaaksi havainneet? Joutuu kuitenkin aika tiukasti kivien pieksemäksi. Tuttu ehdotteli rekkaautojen rungoissa käytettävää maalia, on vähän kuin maalin ja "massan" sekoitus. Eli hieman normaalia maalia elastisempaa.

Toinen mietinnän aihe on Alumiinitankki, Briteissä on paja, joka FIA leimallisia tankkeja tuottaa. Tulisi pyöreä tankki edullisemmaksi, kuin ATL pyöreänä. Kaikkineen tykötarpeineneen ja VDO mittareineen. Kellään näistä kokemusta?
Toinen mitä tankkii mietin, että pitäisikö kuitenkin nostaa tankkia ylemmäksi (kuin pyöränkotelotaso) tällöin saisi kerääjäsäiliön laskettua tankin alapuolelle ja siirtopumpun pettäessä olisi ehkä mahdollista, ettei ajo täysin loppuisi.

Polttoaine pumpuksi olen miettinyt Bosch 044. Se varmasti ajaisi kyllä asiansa.

Matox
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 03.01.2012 12:06

Re: Auton rakennus alkakoot

Viesti Kirjoittaja Matox » 20.02.2014 21:05

Terve Rallifoorumin väki!

Noniin, talvi on edennyt pikku hiljaa vaikka ei noita talven merkkejä kauheasti ole (lunta, jäätä, pakkasta).

Saatiin meille kuitenkin jäärata tuossa aurattua ja päästiin vähän jouluna ostettua Golffia vähän testaamaan. Kuinkas ollakkaan toista kertaa kun ajamassa käytiin niin laatikko otti ja purkautui. Laatikkona autossa siis toimii Bollowerk suorakytkentä. Tuossa purettiin se viime viikolla, niin 3 vaihteesta (kytkin akselin puolelta) oli kaikki hampaat lähteneet. Hampaat olivat tietysti vähän joka välissä käyneet, joten paljon rattaita uusiksi menee. Peränvälitys ja 5 rattaat jäi ainakin ehjiksi. Noh tälläistä tämä on. Eikun osia tilaukseen ja vehkeet kasaan.

Kuvia lisäilin vaihdelaatikko remontista.

Uuden Golfin rakennus on vielä pohjan putsaus vaiheessa, ei oikeastaan paljoa enää puutu, nyt joutaa kun on kaikki vehkeet levällään!:)

T: Matti

Matox
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 03.01.2012 12:06

Re: Auton rakennus alkakoot

Viesti Kirjoittaja Matox » 02.02.2015 15:52

Aikaa hieman tässä viime postauksesta vierähtänyt.

"Uuden auton" rakentaminen on nyt hieman ollut viimeaikoina jäissä, koska laatikko viime talvena tuosta "Ännäläisestä" levisi. Tämän jälkeen autoa alettiin käymään läpi enemmän ja vähemmän.
Uuteen autoon on kuitenkin jatkuvasti osia haalittu, että kyllä se pikkuhiljaa edistyy sekin.

Laatikko saatiin kesällä kunnostettuna takaisin, se otti hieman aikaa. Tämän jälkeen heräsi ajatus, että tietysti moottori on seuraava joka purkautuu ja kone päätettiin ottaa nokilta ja purkaa atomeiksi. Männät olivat koneessa jo todella loppu ja kampiakselin ja kiertokankien laakereiden kanssa tulimme samaan tulokseen.

Kansi käytettiin huollossa Lohjan Moottorikoneistamolla, kaikki sujui hienosti ja voin suositella muillekkin heidän palveluitaan. Moottori kasattiin samalla "setupilla" kuin aijemminkin, eli uusi lohko joka hoonautettiin ja uudet männät lyötiin koneeseen. Kaikki laakerit ja öljypumppu vesipumppu uusittiin. Öljypohjaa myös paranneltiin loiskelevyillä.

Koria ehostettiin, autolla oli jo pitkä kisahistoria takana, niin pohjasta kyllä näki, että hiekka ja sora oli tehnyt oman tehtävänsä. Pohjaan ja lokasuojiin vaihdettiin hieman peltejä ja helmat korjattiin, myös edestä pyöränkoteloita suurennettiin, että pyörät mahtuu pyörimään paremmin. Samalla vedeltiin uutta maalia pintaan vähän jokapuolelle.

Taka-akseliin sorvattiin holkit (nylonista). Ja pohjaan tehtiin myös muovisuojat kokomatkalle. Konehuoneeseen tehtiin myös öljylle huohotus-säiliö.

Vaihdekeppi vaihdettiin myös toisenlaiseen, siitä kuvia voisin laitella kanavallemme, erittäin hyvin toimi ja asettui omasta mielestä todella mukavalle korkeudelle.

Savonlinna ralliin auto oli tarkoitus nippuun saada ja siihen se myös saatiin, vaikka hieman kiire meinasi tulla, noin 30km kerettiin testiä ajella pohjalle ennen rallia. Ralli päästiin hienosti läpi ja hienot tiet oli kaikin puolin kotikisassa laskea. Maaliin kautta kun ajettiin huoltoparkkiin, niin valuikin öljyä aika voimakkaasti pihalle. Päästeltiin pohjapanssari irti, niin huomasimme, että pohjapanssariin oli kiinnitetty vahvikkeeksi vanerilevy aikaisemman omistajan toimesta. Nyt kun vaihdoimme alumiinisen öljypohjan, niin se ei ollutkaan yhtä matala kuin entinen peltinen, jolloin yksi kiinnitysruuvi pääsi öljypohjaa hankaamaan ja teki siihen reiän. Tästä taidettiin onneksi selvitä säikähdyksellä, kun huoltoparkkiin valui vielä monta litraa öljyä ja maalista huoltoparkkiin ajettaessa öljynpainetta löytyi vielä hyvin eikä öljynpainevalo syttynyt. Onneksi tässä kohtaa oli siis tuuria matkassa, pääsee taas hieman remontinkorjuuseen :lol: !

Ensimmäinen kilpailu on nyt takana ja huomattavasti helpompi on lähteä seuraavaan kunhan vehkeet saadaan kuntoon 8)

Vastaa Viestiin