Altezzan (beams) moottori

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
toyopower
Viestit: 7
Liittynyt: 25.08.2010 00:00

Altezzan (beams) moottori

Viesti Kirjoittaja toyopower » 13.10.2013 20:32

Tarkoitus olisi alkaa rakentamaan kilpa-autoon konetta Altezzan 2,0 3s-ge dualvvt-i moottorista.

Rallicrossin sääntö nyt ilmeisesti muuttuu autocrossin osalta siten, että moniventtiili moottorin maksimi kuutiotilavuus nousee 2,2 litraan.

Kysymys kuuluu: Tietääkö kukaan saako kyseisestä moottorista muutettua inhimilliseen hintaan 2,2 litraista?

Camryssa olisi 2,2 5s-fe moottori. Kävisikö mahdollisesti tästä moottorista alakerran osia tai mahdollisesti koko alakerta tuohon Altezzan kanteen?

Kaikki neuvot otetaan kiitollisena vastaan ja muitakin kommentteja/kokemuksia kyseisestä moottorista voi laittaa tähän.

Kiitos.

Avatar
Kleemola
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 54
Liittynyt: 22.08.2005 00:00

Re: Altezzan (beams) moottori

Viesti Kirjoittaja Kleemola » 13.10.2013 20:37


ukir85
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 98
Liittynyt: 23.08.2004 00:00

Re: Altezzan (beams) moottori

Viesti Kirjoittaja ukir85 » 15.10.2013 08:07

Elä kuule tee vielä mitään hankintoja/muutoksia. Nuo säännöt on vielä aivan avoinna. Ja se 2.2 kone on ehdolla kartaaniin, eli esim. MR:ään et sitä 2.2 saa laittaa missään tapauksessa.

Mutta odottelehan, että tulee viralliset sääntöjulistukset ja ehkä kannattaa vielä sen jälkeenkin odotella hetkinen.

ukir85
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 98
Liittynyt: 23.08.2004 00:00

Re: Altezzan (beams) moottori

Viesti Kirjoittaja ukir85 » 15.10.2013 17:53

Lisäksi uhkailevat kieltävänsä nuo VVT-i etc. ominaisuudet.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Altezzan (beams) moottori

Viesti Kirjoittaja Frog » 15.10.2013 18:12

ukir85 kirjoitti:Lisäksi uhkailevat kieltävänsä nuo VVT-i etc. ominaisuudet.
Ei ihan nuin taida se ehdotus mennä ! Toiseksi uuden säännön ei ole tarkoitus kieltää yhtään mitään, vaan se sallii mitä saa tehdä. :mrgreen:

P.S. Jos oikeen muistan niin 3sgte kiertokangenkaula on 48mm ja siitä voi hijoo lisää iskua aika helposti.

Avatar
j-mkujala
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 07.01.2006 00:00

Re: Altezzan (beams) moottori

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 16.10.2013 11:46

Tuo 5S kampi sovitettavissa 3S lohkoon, tahi koko alakerta.. Lohko on korkeampi 5S moottoreissa.

Avatar
toyopower
Viestit: 7
Liittynyt: 25.08.2010 00:00

Re: Altezzan (beams) moottori

Viesti Kirjoittaja toyopower » 17.10.2013 18:10

Soittelin AKK:hon korinrakennus muutoksiin liittyvässä asiassa ja ne otti siellä puheeksi ton moottoria koskevan muuttuvan säännön. Sanoivat että sääntö tulee muuttumaan ja se pitäisi julkaista viellä tän vuoden puolella.
Niin tosiaan meille on tulossa kardaaniauto :evil:

Viellä jos joku tietäisi mikä on 3s lohkon kampisuhde ja kuinka se tulisi muuttumaan sillä 5s:n kampiaksilalla?
Tai olisiko jollain muistissa 3s\5s moottoreiden vakio kiertokankien mittoja. "alasilmä,pituus,männäntappi"

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Altezzan (beams) moottori

Viesti Kirjoittaja Frog » 17.10.2013 18:49

toyopower kirjoitti:Soittelin AKK:hon korinrakennus muutoksiin liittyvässä asiassa ja ne otti siellä puheeksi ton moottoria koskevan muuttuvan säännön. Sanoivat että sääntö tulee muuttumaan ja se pitäisi julkaista viellä tän vuoden puolella.
Niin tosiaan meille on tulossa kardaaniauto :evil:

Viellä jos joku tietäisi mikä on 3s lohkon kampisuhde ja kuinka se tulisi muuttumaan sillä 5s:n kampiaksilalla?
Tai olisiko jollain muistissa 3s\5s moottoreiden vakio kiertokankien mittoja. "alasilmä,pituus,männäntappi"
Uuden ehdotuksen mukaan pitää lohkon ja kampiakselin olla samasta moottorimallista ! Eli kannattaa ootella miten sääntö muovautuu.

Avatar
toyopower
Viestit: 7
Liittynyt: 25.08.2010 00:00

Re: Altezzan (beams) moottori

Viesti Kirjoittaja toyopower » 18.10.2013 17:19

Täytyypi sit odotella, ettei tarvi tehdä moneen kertaan.

Avatar
j-mkujala
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 07.01.2006 00:00

Re: Altezzan (beams) moottori

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 20.10.2013 11:32

Frog kirjoitti:
toyopower kirjoitti:Soittelin AKK:hon korinrakennus muutoksiin liittyvässä asiassa ja ne otti siellä puheeksi ton moottoria koskevan muuttuvan säännön. Sanoivat että sääntö tulee muuttumaan ja se pitäisi julkaista viellä tän vuoden puolella.
Niin tosiaan meille on tulossa kardaaniauto :evil:

Viellä jos joku tietäisi mikä on 3s lohkon kampisuhde ja kuinka se tulisi muuttumaan sillä 5s:n kampiaksilalla?
Tai olisiko jollain muistissa 3s\5s moottoreiden vakio kiertokankien mittoja. "alasilmä,pituus,männäntappi"
Uuden ehdotuksen mukaan pitää lohkon ja kampiakselin olla samasta moottorimallista ! Eli kannattaa ootella miten sääntö muovautuu.
3S:
kk 48mm
Rk 58mm
Kanki 136mm
Tappi 22mm
Isku 86
Poraus 86

5S-fe speksei en muista ulkoa, mut lohko korkeampi.

Poraus 87.1
Isku 90,9
Tappi 22
Kk laakeri isompi kuin 3S lie ~51mm
Kangen mitta googlella tms

Noi ulkomuistista et virhe voi olla.



Toi sääntö ideahan on tulkinnanvaranen ja persiistä :D ja toyotan koneissa on eri moottoriperheistä ristiin käyviä akseleita hyvin pienin eroin. ;) onneksi en itse aja kilpaa...

Kieltää billett kammen ku ei oo alunperin siitä koneesta.


Tonhan voi tehä beams kannella 3S tai 5S lohkoon. 5S lohkon kans jakopäätä pitää hiukan soveltaa kuten 3SG kannen kanssa.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Altezzan (beams) moottori

Viesti Kirjoittaja Frog » 20.10.2013 13:01

Saatujen kyselyjen mukaan ennemmistö AC harrastajista haluaa kieltää Billet osat !! Siksi uusi sääntö on laadittu sallivaksi, ja toivomukseen pohjautuen ohjaa perinteiseen virittämiseen vakio osilla.

toni791
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 121
Liittynyt: 02.06.2004 00:00
Viesti:

Re: Altezzan (beams) moottori

Viesti Kirjoittaja toni791 » 20.10.2013 17:32

Frog kirjoitti:Saatujen kyselyjen mukaan ennemmistö AC harrastajista haluaa kieltää Billet osat !! Siksi uusi sääntö on laadittu sallivaksi, ja toivomukseen pohjautuen ohjaa perinteiseen virittämiseen vakio osilla.
niin siis kieltää kannen teko alumiini möntistä ja lohko sama juttu..tämä oli alunperin idea..
mutta vituikshan sekin on menny.
kiitos akk ja lajiryhmä.
rengassääntökin piti tulla että se olisi halvempi,mutta vituikshan sekin meni..
tarkotus tuntuu olevan vaan lajin tappaminen,joka tuntuu onnistuvan todella hyvin.
en aineka ite osaa sanoa et mikä noista säännöistä mitä kaavailtu toisi kustannussäästöjä,joista niin kovin kyllä puhutaan..todellisuus on aivan toinen.
ps.onneks vehkeet on myyty. :lol:

Avatar
j-mkujala
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 07.01.2006 00:00

Re: Altezzan (beams) moottori

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 21.10.2013 00:08

Frog kirjoitti:Saatujen kyselyjen mukaan ennemmistö AC harrastajista haluaa kieltää Billet osat !! Siksi uusi sääntö on laadittu sallivaksi, ja toivomukseen pohjautuen ohjaa perinteiseen virittämiseen vakio osilla.

Tietyissä koneissa käsittääkseni tuo kampuramuutos on vähän kuin elinehto... Jos kierrätetään.. Ja kun kierrätetään, niin pitkäsjuoksus joissain koneis pillutti halapee. Tahi toisesta moottorista tahi rinnakkaisversion useampi vastapainoinen vaihdettuna.

Esimerkkinä just alle 2000cc 2TG toyota 86x86 alakerralla. (4Y) vakio akselilla.

Jotta tota sais käyttää ni pitäs vaihtaa Y lohkokin ? Muutoksen perään muutosta mut tuokin ihan OK tehtävissä.

ZZ sarjan koneiden vakio kampurat 4AGE kuorissa ja 3RZ kampurat R sarjan moottoreissa.

Tossa muutama mitä tiedän tehdyn ja suht helpolla vakio osista veistelee, muttei ihan yleisiä kilpakäytössä kuitenkaan.

Jos vieras akseli kielletään jossain lajissa niin kukaan tuskin täysin sitä pystyy valvomaan ;)

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Altezzan (beams) moottori

Viesti Kirjoittaja Frog » 21.10.2013 00:15

j-mkujala kirjoitti:
Frog kirjoitti:Saatujen kyselyjen mukaan ennemmistö AC harrastajista haluaa kieltää Billet osat !! Siksi uusi sääntö on laadittu sallivaksi, ja toivomukseen pohjautuen ohjaa perinteiseen virittämiseen vakio osilla.

Tietyissä koneissa käsittääkseni tuo kampuramuutos on vähän kuin elinehto... Jos kierrätetään.. Ja kun kierrätetään, niin pitkäsjuoksus joissain koneis pillutti halapee. Tahi toisesta moottorista tahi rinnakkaisversion useampi vastapainoinen vaihdettuna.
Minä olen henkilökohtaisesti juurikin "pillutin" kannalla ! Mutta lajin harrastajat ei 8O ehdotus on laadittu siltä pohjalta ja he itse päättävät nyt lopputuloksesta ! :mrgreen: Tonille onnea ja inspiroivia iltoja.

Avatar
j-mkujala
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 07.01.2006 00:00

Re: Altezzan (beams) moottori

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 21.10.2013 00:23

Kerkesin jo hiukan editoida viimestä postianikin.

Tonnillakahdella saa lista akselista mittatilaukseen ja kyllä ne laakeriongelmat jos on niin monesti kunnon kammella poistuu.

Tolla hintaa jos selviää jatkuvilta alakerran rymäytyksiltä niin hyvä.


Mm toyota 2T akseli on ongelmainen mut 3T kasilimpulla tai 2T:n luokitellulla lyhyen iskun 8 limppu akselilla ropleemat poistuu.

Vastaa Viestiin