ruiskusuuttimien mittaus?

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

ruiskusuuttimien mittaus?

Viesti Kirjoittaja northwest » 17.05.2005 21:02

Onkohan tampereen seudulla firmaa joka pystyisi mittaamaan ruiskusuuttimien tuoton?Elikkäs kuinka suurille tehoille riittää...

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

mittaus...

Viesti Kirjoittaja peteracing » 18.05.2005 09:17

mix ett mittaa itse...tuttipullo ja sekkari riittää :wink: muista mitata ne autossa paikallaan omalla pumpulla...muistathan myös ett muuttamalla pumpun jännitettä tuotto muuttuu... ja seos mittarin ku ostat ni näät ett riittääkö bensa,kai niitä voi laskeekin mut musta se o yhtä kummia juttuja ku ett kansi virtaa niin ja niin monta heppaa... 8O
on vaa nähty ett ne laskut ei aina riitä ja uusia moottoreita sulaa...vai mitä rapo?? :roll:
power is nothing without control...

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 18.05.2005 09:38

Eikö niissä suuttimissa ole mitään numeroita?

Numeroille löytyy kyllä yleensä arvotkin...
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 18.05.2005 11:03

Ovatten moottoripyörästä lähtöisin ja en ole kerennyt vielä saamaan tietoa valmistajalta :wink:

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

kelkoista...

Viesti Kirjoittaja peteracing » 18.05.2005 11:25

kelkoistakin löytyy aika isoja...
power is nothing without control...

Avatar
Kartanlukija
KV
KV
Viestit: 477
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Re: mittaus...

Viesti Kirjoittaja Kartanlukija » 18.05.2005 13:19

peteracing kirjoitti:mix ett mittaa itse...tuttipullo ja sekkari riittää :wink: musti autoon jaista mitata ne autossa paikallaan omalla pumpulla...muistathan myös ett muuttamalla pumpun jännitettä tuotto muuttuu... ja seos mittarin ku ostat ni näät ett riittääkö bensa,kai niitä voi laskeekin mut musta se o yhtä kummia juttuja ku ett kansi virtaa niin ja niin monta heppaa... 8O
on vaa nähty ett ne laskut ei aina riitä ja uusia moottoreita sulaa...vai mitä rapo?? :roll:
Eisunkaan pumpun tuotolla mitään säädetä, vaan sen pitää olla niin suuri, että haluttu paine riittää vakiona koko ajan?
Muutamia vuosia takaperin muistan ST-motorsissa yhtä säätötapahtumaa sivusta seuranneena. Että ensimmäiseksi "säätövelho" etsiskeli autosta bensanpainemittaria. Ja kun sitä ei ollut, kehotti sen hetimiten hankkimaan. Ja käytännössä tuolla bensanpaineella tuntuikin olleen merkittävä asia ruiskukoneen "ruoansaannissa". Muutaman 1/10 barin nousu vaikutti jo havaittavasti ( kävi rikkaalla ).

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 18.05.2005 15:18

Jos ei tietoa ole löytynyt niin sitten vaan labrakäyttöön tarkoitettu "mittapullo" ja sekkari. Sitten normaalin bensansyöttöjärjestelmän kautta paineet suuttimelle ja suutin tuonne pulloon.

Samalla kannattaa laittaa arvot ylös lapuille että voi varmistaa että kaikki tuottaa saman määrän bensaa.

Jos tiedät minkä tehoisesta ne suuttimet on niin se kertoo kyllä jo ihan suoraan mihin riittää. Tuppaavat meinaan käyttämään aika tarkalleen mitoitettuja suuttimia vakiolaitteissa.

Ja eihän oikeassa kilpa-autossa seoksia säädetä bensanpaineella vaan läppärillä :lol: Paineellahan säädetään vaan suuttimien maksimituotto.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
Kartanlukija
KV
KV
Viestit: 477
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kartanlukija » 18.05.2005 15:33

Jankos kirjoitti:
Ja eihän oikeassa kilpa-autossa seoksia säädetä bensanpaineella vaan läppärillä :lol: Paineellahan säädetään vaan suuttimien maksimituotto.
Tätähän minäkin tarkoitin! Eli paineen pysyttävä yhtä korkeana koko ajan. Ja bensanpainemittarilla näkee, että näin tapahtuu.

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 18.05.2005 16:58

Eli.
-kyseessä moottori josta 600cc/4syl on lähtenyt 115hv/11500 rmin.
Yritän kyllä ottaa taatusti asian tietävältä selvää,mutta mielummin olisi jo hieman syytä tietää että onko täysin hakoteillä jo alkuunsa :wink:
Ko. kaveria en viitsi tutun kautta suotta häiritä,pelaa ympäri maailmaa moottoripyörähommissa,motoGP-hommissa.

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

pumppu...

Viesti Kirjoittaja peteracing » 18.05.2005 19:23

tarkotin kyllä ett jos tuntuu ett se bensa ei riitä ni pikkusen saa apua muuttamalla sitä pumpulle menevää jännitettä...ja niinku joku tossa kerkes jo sanoo ni laittaa pumpun ja suuttimet mielummin yläkanttiin ja sit säätää vaikka niitä suuttimien aukiolo aikoja ja tietty bensanpainetta.. eikä siihe ny välttämättä läppäriä tartte :wink:
...ja mun mielestä o ihan itsestään selvää ett ku lähtee tohon leikkiin ni siinä autossa on jo ne bensanpaine ja seosmittarit kii..
power is nothing without control...

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 18.05.2005 19:53

Joo,ei ole tarkoitus lähte mihinkään hasardiin,vaan ihan valmistautua.Säätö tehdään ammattilaisella ja ohjaus kilparuiskulla :wink:

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 19.05.2005 09:43

Jos riittää alunperin 115 heppaan niin ylipaineisena maksimit on suurinpiirtein 135 heppaa. Ei välttämättä ole totuus mutta mututuntumana näin on. Tuppaavat meinaan melko tarkalle aina mitoitamaan nuo suuttimet vakiokoneisiin.

Onko tuo moottoripyörän suutin samanlainen imusarjakiinnitykseltään kuin autojen suuttimet?

Tuon oman laapotin megasquirtin säätelin itse tiellä ajamalla. Laajakaistalambda oli putkessa kiinni ja se kytkettynä ruiskuboksiin. Sitten vaan ensin seokset rikkaalle jonka jälkeen veto => login tutkiminen => taulukon säätö => veto jne. Ja nyt pelaa hienosti => http://kotisivu.mtv3.fi/Rallyteam-75/ralli.wmv (testiä tiistailta)
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 20.05.2005 21:36

OOn kyllä nimimerkki Tepi:lle kahvit velkaa,hänen linkistään löytyi tuo paketti joka on hallussa...ja suuttimien kooksi ilmeni 240cc/min :D

Vastaa Viestiin