V1600 auto F-luokkaan

Projektit osioon kaikki autonrakennusprojektien keskustelut, jutut ja kuvat.
Vastaa Viestiin
Avatar
fiurio
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 88
Liittynyt: 18.09.2005 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja fiurio » 10.01.2014 20:57

j_heinonen kirjoitti:Soitin myös tuonne Jämsä-rallin kilpailujohtajalle koska itse myös bjunnu ja v1600-auto. Totesivat vaan, että he mokasivat itse luokkien teossa, mutta koska hommat on lyöty lukkoon eivät pysty sitä enään muokkaamaan jälkikäteen. (?)


Villi veikkaus.Jämsässä sama virhe kuin Laihialla(15.2.).HRT:n osakilpailuja molemmat.Laihian kisassa luokat tehtiin viimevuoden HRT osakilpailujen mukaan.Moni luki ja tarkisti säännöt ennen niiden lähettämistä kilpailun tuomariston puheenjohtajalle hyväksymistä varten.Parin päivän kuluttua pj. soittaa kilp.johtajalle.Kysymys kuuluu:Onko teillä AKK:n lupa N/A alle 1400 trophylle ja V 1600 luokille. Johon vastaus on:ei.Ette voi ottaa näitä luokkia ralliinne ilman erityislupaa, jatkaa pj.Näin keskustelu eteni ja luokat jäi pois.Säännöt julkaistiin ilman ko. luokkia.Kunnes selvisi,että pj. tarkoitti vain sanaa trophy.Ilman tätä sanaa kaikki olisi ollut ok ja luokat mukana.

Viime vuonna HRT kisojen yhteydessä oli ilmeisesti Trophy sarja mukana ja sana kopioitui sieltä mukaan.

Sääntöjen julkaisun jälkeen yritimme vielä lisätä luokkia mukaan ralliimme,mutta sääntöjä ei voi muuttaa julkaisun jälkeen.Kuulemma.On väärin jo ilmoittautuneita kohtaan(Keskustelun aikaan 0 kpl).

Avatar
1770
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 74
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja 1770 » 10.01.2014 21:13

Yleisin syy siihen, että kilpailusta puuttuu jollekin autolle/lisenssille sopiva luokka on juuri järjestäjän virhe. Eihän kellään järjestäjällä ole yleensä mitään syytä olla ottamatta kaikkia mahdollisia autoja mukaan kisaan. Itsekkin syyllistyin tähän virheeseen viime vuonna seuramme kilpailussa.
Järjestäjän kannalta ongelmana on jo pelkästään autojen ryhmien suuri määrä. Kansainvälisiä ryhmiä meillä on R1, R2, R3, R4, R5, A, N, RRC, WRC, S2000 (tulikohan kaikki) ja kansallisia FinR4wd, FinN (uusi vuodelle 2014), FinR2wd, vakio 1600 ja F-ryhmä. Lisäksi hissekalustoa on useita eri ikäkausia ja viritysasteita. Tämän lisäksi lisenssiluokkia on kolme. Lisäksi lähes jokainen ryhmä jaetaan kuutiotilavuuden mukaan vielä useampaan osaan. Kun vielä yleensä halutaan tehdä kilpailun luokat siten, että jokaisessa luokassa olisi keskenään kilpailukykyiset autot, niin kyllähän on ihme, jos ei virhettä sattuisi.
Meillä on tekniikan lajiryhmässä ajatuksena tehdä järjestäjälle malliluokat, joiden mukaan kilpailun voi tehdä. Tämä työ on kesken, koska kuitenkin harrastamme tätä autourheilua vapaa-ajallamme ja meillä on ollut todella "täys työllisyys" saada tämän vuoden sääntökirjaan tehdyt lukuisat muutokset oikein ja huolella tehdyksi. Lisäksi koko ajan tulee kentältä lisää kysymyksiä ja toiveita. Mutta kun nämä "malliluokat" saadaan valmiiksi, niin uskomme sen helpottavan järjestäjien työtä. Se noudattaako järjestäjät sitten niitä vai jättävätkö tarkoituksella jotakin pois on sitten kunkin kilpailun järjestäjän oma asia.

terv
Olli Toivonen

Avatar
GreenSlide
Yleinen
Yleinen
Viestit: 279
Liittynyt: 20.06.2004 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja GreenSlide » 10.01.2014 21:42

j67 kirjoitti:
Frog kirjoitti:Mitäs jos ralliin vaan ilmoittauduttas ja järjestäjä tekee luokat sitten siltä pohjalta ? Kaikki pääsee mukaan eikä ole yhtään turhaa luokkaa ! 8O
Hyvä ehdotus!
Oma veikkaukseni on että luokkia voisi olla eri auto ja lisenssi luokat huomioiden noin 30 luokkaa per kisa.
240 auton kisasssa suoralla jaolla tuo tekisi 8 autoa per luokka.
Alkaa olla nykyisellä tavalla jaoteltuna kohtuu suuri luokka.
Sä oot sekasin! Mitään järkeä sun jutuissa eikä missään 30luokan rallissa, ite ajan mielummin luokassa missä on vaikka 100 autoa kun luokassa missä on 1-8 autoa, sä kun itket joka keskustelussa kun ralli on niin kallista niin se se vasta kalliiksi tuleekin kun ruvetaan 30 luokkaan "lusikoita" jakamaan.

Avatar
GreenSlide
Yleinen
Yleinen
Viestit: 279
Liittynyt: 20.06.2004 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja GreenSlide » 10.01.2014 21:48

kim75 kirjoitti:Sain kangasniemen rallin johtajalta lupauksen, että voin ilmoittautua V1600 autolla 2 vetoisten täyteluokkaan, vaikka eivät olleet V autoja erikseen maininneet. Ilmeisesti myös historic autolla voi samalla tavalla päästä ajamaan tähän F-cupin kisan täyteluokkaan. Tietysti kannattaa varmistaa etukäteen ennen kuin maksaa.

En ole vielä varma menenkö Kangasniemelle. On vähän kaukana, mutta 69 ek km/300€. Eli kohtalainen kilometrihinta. Riippuu saako Mikkelin kisajärjestäjät muokattua sääntöjään...
Hoh hoijaa, ensin päivittelet kun et mihinkään pääse ajamaan, ja sitten kun pääset ja saat oikeen luvan et olekaan varma menetkö vai et !? Mene nyt hyvä mies ajamaan, ettet turhaan ole täällä "vuodattanut" ja haukkunut kilpailun järjestäjiä kun eivät osaa tehdä oikeita luokkia :lol:

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 10.01.2014 21:50

Jotku valittaa että tämä on älyttömän hintainen harrastus kun ei ole sopivaa kilpaluokkaa mihin mennä.
Eiköhän edellinen listaus nyt tehnyt selväksi, että aina historic autoista alkaen löytyy luokka joka sopii lähes jokaisen harrastukseen mukaan tulevan tai mukana olevan kukkarolle.
V1600 on hyvä mutta kun sen sääntöihin tehtäisiin vielä nykyaikaan paremmin sopivat päivitykset, se olisi varmasti vieläkin kiinnostavampi.
Myönnän, yli 100 V1600 autoa on passitettu mutta tarkoitankin tällä sitä, että nykyisistä kalliimmistakin autoista voisi kuljettajia siirtyä ajamaan Vee autolla jos niiden sääntöjä vähän jalostettaisiin nykyaikaan ja varsinkin nuortenluokkalaisille paremmin palveleviksi.
Monitoimialustat ja lukko ovat aivan ehdottomia muutoksia, jotka tähän luokkaan pitäisi saada, jotta ja kun nuortenluokkalainen nousee "isojenpoikien "luokkaan.
Nykytilanteessa eteenpäin nouseva nuori joutuu nyt Vee auton jälkeen opettelemaan lähes kaiken alusta ja tekemään paljon töitä, jotta olisi edes jotenkin tasavertainen mm, alustan säätöasioiden kanssa muihin verrattuna.
Lukkoperä ja alusta toimii vielä yhteisenä kompensaationa, joten kun opettelee säätämään heti alusta alkaen lukollista kilpa-autoa, on kynnys / osaaminen jatkossa huomattavasti matalampi / helpompaa.

Ollille sen verran viestiä, että esimerkiksi FinnR 2WD sääntökirjan kohdassa määrittely on tehty nykyisenä kirjoitus / sisältömuotona väärin. Laittakaa siihen alle 1400, alle 1600 ja alle 2000, silloin siinä on kolme sellaista harrastusluokkaa, joihin harrastajat ohjataan rakentamaan autoja. Samalla voisi viedä nämä määrittelyohjeet kilpailujen järjestäjille, niin hekin osaavat ottaa nämä luokat mukaan.
FinnR 2WD on luokkana yksi parhaista ratkaisuista kun katsotaan asioita tulevaisuutta kohden.
Kun em, kolmeen FinnR 2WD luokkaan panostetaan, niistä tulee tulevaisuuden luokat ja uskon vakaasti siihen, että nämä kolme luokkaa tulee tuomaan mukanaan myös laajempaa autojen merkki- / mallikirjoa.
Tällä em, kolmen kuutiotilavuuden FinnR 2 WD luokkajaolla olisi myös se hyöty, että meillä olisi siinä ehkä se em, jalostettu Vee 1600 auto, alle 1600 luokassa, joka autona olisi kuitenkin esimerkiksi F-ryhmän alle 1600 kuutioista autoa edullisempi ja ennen kaikkea helpompi rakentaa ihan jo FinnR sääntöjen takia.
Näin ei tarvitsisi koskea nykyisiin Vee autojen sääntöihin vaan se ns, "seuraavan asteen Vee1600 auto olisikin FinnR 2WD alle 1600 auto".

Jos em, väittämiin on vaihtoehtoisia ideoita, ne kannattaa kertoa, koska minä ainakin tarkoitan kaikella edellä kerrotulla harrastustason autourheilua johon meillä on alettu AKK:ssa vihdoinkin nyt panostaa pitkän PRO tasoisen autourheilun satsauksen jälkeen.

Ideoiva ja rakentava keskustelu vie eteenpäin.

T: Timppa

Avatar
1770
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 74
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja 1770 » 10.01.2014 22:35

Lue Timo sääntö uudestaan tarkemmin. FinR2wd säännöissähän on juuri mainitsemasi kuutiotilavuusrajat. Nämä rajat löytyvät vasta seuraavasta sääntökohdasta, jossa määritetään autojen minimipainot. Määritelmässähän oikeastaan kerrotaan ainoastaan suurin sallittu alkuperäinen moottorin koko. Sääntöhän sallii moottorin pienentämisen uudelleen putkittamalla. Lisäksi sallitaan moottorin kasvattaminen korkeintaan 25% (ei yli 2 litran). Eli moottorin koko on suht vapaasti vaihdettavissa. Mutta edelleen se, että miten kilpailun järjestäjä tekee omaan kilpailuunsa luokkia on täysin järjestäjän valinta. Jos he haluavat, niin sääntöjen mukaan esim. FinR2wd autot voidaan hyvin jakaa kolmeen eri luokkaan.
Vuodelle 2014 lisättiin F-Cupiin mahdollisuus ajaa myös V1600 autolla. Joten tämän ketjun aloittaja voi hyvinkin osallistua V 1600 autollaan F-Cup:in osakilpailuihin. Lisäksi F-Cupissa voi ajaa N-,A ja FinR2wd-ryhmien autoilla. Senioreissa tuli myös vaihtoehdoksi hisseautot. Kuitenkin cup:in osallistujamäärä verrattuna vuoteen 2013 tipahti lähes romahdusmaisesti. Tässä kohden syy ei ainakaan ole se, etteikö jollakin autolla olisi päässyt osallistumaan F-Cup:iin. Lisäksi V 1600 autolla ajavat (tietysti muutkin) voivat vieläkin ilmoittautua F-Cup:iin, sillä sarjahan ei ole täysi ja säännöt mahdollistavat "jälki-ilmoittautumisen".

Olli Toivonen

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja j67 » 10.01.2014 22:38

GreenSlide kirjoitti:
j67 kirjoitti:
Frog kirjoitti:Mitäs jos ralliin vaan ilmoittauduttas ja järjestäjä tekee luokat sitten siltä pohjalta ? Kaikki pääsee mukaan eikä ole yhtään turhaa luokkaa ! 8O
Hyvä ehdotus!
Oma veikkaukseni on että luokkia voisi olla eri auto ja lisenssi luokat huomioiden noin 30 luokkaa per kisa.
240 auton kisasssa suoralla jaolla tuo tekisi 8 autoa per luokka.
Alkaa olla nykyisellä tavalla jaoteltuna kohtuu suuri luokka.
Sä oot sekasin! Mitään järkeä sun jutuissa eikä missään 30luokan rallissa, ite ajan mielummin luokassa missä on vaikka 100 autoa kun luokassa missä on 1-8 autoa, sä kun itket joka keskustelussa kun ralli on niin kallista niin se se vasta kalliiksi tuleekin kun ruvetaan 30 luokkaan "lusikoita" jakamaan.
Oletko jakanut monessakin rallissa "lusikoita"? Epäilen että tuo tieto kalliista on syntynyt ratin takana jos edes siellä.
Perus määrä "lusikoissa" on aikalailla sama jakaako niitä miten monelle luokalle.

Tuollasessa 8 auton luokassa riittää 2 parasta.
Saattais tulla meteli jos sen tekisi 100 auton luokassa.

Jos kisaan saadaan noin 200 autoo sillä että kaikille on "paikka" lähtölistassa niin pitkällä aikavälillä voi järjestäjä alkaa laskee budjettii sille 200 nykyisen 130 sijaan. Jolloin ilmot pienenee.
Nämähän on asioita jotka ei aukea ihan kaikille ehkä koskaan. Vai mitä tuumit?

Avatar
vastaalkaja
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 22.12.2010 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja vastaalkaja » 11.01.2014 00:29

tules Toivonen maanantaina toimistolle ni puhutaa

Avatar
GreenSlide
Yleinen
Yleinen
Viestit: 279
Liittynyt: 20.06.2004 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja GreenSlide » 11.01.2014 00:50

j67 kirjoitti:
Oletko jakanut monessakin rallissa "lusikoita"? Epäilen että tuo tieto kalliista on syntynyt ratin takana jos edes siellä.
Perus määrä "lusikoissa" on aikalailla sama jakaako niitä miten monelle luokalle.

Tuollasessa 8 auton luokassa riittää 2 parasta.
Saattais tulla meteli jos sen tekisi 100 auton luokassa.

Jos kisaan saadaan noin 200 autoo sillä että kaikille on "paikka" lähtölistassa niin pitkällä aikavälillä voi järjestäjä alkaa laskee budjettii sille 200 nykyisen 130 sijaan. Jolloin ilmot pienenee.
Nämähän on asioita jotka ei aukea ihan kaikille ehkä koskaan. Vai mitä tuumit?
ei mulla ole mitään ongelmaa,kun en tee sitä joka asiasta ! sinähän se J67 täällä tunnut itkevän joka asiasta.Meinaatko tosissasi että jos tehdään 30 luokkaa tai jokaiselle oma luokka saadaan jokainen kilpailu täyteen osallistujia? Suhdeluvussasi 130-200 meinaat että 70 autoa jättää tällä hetkellä osallistumatta sen takia kun ei ole luokkaa missä ajaa?

Kiinnostaisi tietää J67 kuinka monessa rallissa olet ollut kilpailemassa?
oletko "aktiivi" kilpailija vai huuteletko muuten vaan omia mielipiteitä? onko joku joskus kussu sun muroihin vai mistä tuo negatiivinen ajattelu juontaa juurensa? tuntuu että nää samat "aktiivit" täällä aina itkee kun mikään ei ole hyvin ja vaikka kaikki ois hyvin niin silloinkaan ei ole?

Itse kyllä kilpailen silloin kuin talous antaa myöden,auto on kunnossa..yms.. ja kilpailen mielummin sellasessa luokassa missä on kilpailijoita, mielummin vaikka se 100 kuin 1-8,kilpailemaanhan sinne mennään? voi sitä rataa kiertää yksinäänkin reeneissä jos siltä tuntuu ja vieläpä halvemmalla ! Ja arvostan sitä "lusikkaa" enemmän mitä enemmän siinä luokassa on kilpailijoita lähtenyt matkaan! Kyllä kaikki halukkaat pitäisi saada mukaan mutta ongelma tuskin poistuu sillä että tehdään miljoona eri luokkaa..(ja nyttenkin eräs nimeltä mainitsematon sai itselleen puhuttua "avaimet" kisaan mutta harkitsee vielä kaiken purnaamisen jälkeen ottaako edes osaa koko ralliin ?)

Se vain taitaa olla niin että et saa tän hetken taloustilanteella/kulurakenteella mielenkiinnolla ja monella muulla asialla JOKAISEN KALENTERIN KISAAN millään täyttämäärää mukaan jotta voisit j67 pitkällä aika välillä ruveta laskemaan sitä kisa budjettia.. kivaahan se ois jos kaikki ois ilmaista tai edes halpaa, mutta onko se tänäpäivänä aikuisten oikeesti mahdollista onkin eri asia?

Muistaakseni olit joskus suunnittelemassa jotain halpaa siviiliauto kilpailua vai oliko tarkotuksella vaan virtuaali ajattelua? mites sen sitten kävikään? mulle ei oikeen koskaan auennut kuinka laadukas kilpailusi olisi ollut ja mihin hintaan olisit tämän halvan siviiliauto rallin saanut järjestettyä? Et tainnut saada sitä 200 autoa mukaan ja HALVALLA? :roll:

Avatar
vastaalkaja
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 22.12.2010 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja vastaalkaja » 11.01.2014 01:07

j67 sulle sanoisin että kasva aikuisex tai rupea harrastaa
pitsin nypläystä

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 11.01.2014 01:19

1. Määritelmä
Vain ryhmään A luokiteltua tai AKK:n kansallisesti luokittelemaa autoa saa käyttää. Auton vuosimallin tulee
olla 2000 tai uudempi, mikäli auton KV-luokitus on ollut
voimassa vuonna 2000, voidaan autoa käyttää vuosimallista
riippumatta luokitusten ja lisäluokitusten mukaisena.
Automallin tulee olla alun perin kaksivetoinen
ja moottoriltaan ahtamaton enintään 2000 cm3. Kaikki
mitä nämä säännöt eivät erikseen salli on kielletty, eikä
sallittu muutos saa johtaa kiellettyyn muutokseen.
Art 251–253 ovat voimassa.

Tästä samasta asiasta jo kerran soitin AKK:n.
Autourheilun harrastajille tuo sääntökirja on kuin raamattu pirulle, jälkeen mainittu lukee omaa opustaan vain enemmän kuin harrastajat sääntökirjaa :P

Tässä em FinR 2WD sääntöjen määritelmässä sanotaan nyt että "automallin tulee olla alun perin kaksivetoinen ja moottoriltaan ahtamaton enintään 2000 cm3" ja näin asian tulkitsee myös harrastaja.
Luokkaan saa siis rakentaa vain alle kaksilitraisen ahtaamattoman kaksivetoisen auton, ei kiinnosta !
Olisin halunnut tehdä 1600cc tai 1400cc mutta kun säännöissä sitä ei sallita niin ei sitten.
Saman tulkinnan asiasta tekee kilpailujen järjestäjä, eli FinR 2WD:ssä onkin vain yksi luokka, alle kaksi litraa piste.

AKK:sta todettiin asiasta yhteydenottoni yhteydessä, ettei ole heidän tehtävä ohjata kilpailijoita tai kilpailujärjestäjiä rautalangasta mallia tehden.

Vaikka sääntöjen seuraavassa osiossa puhutaankin 1400, 1600 ja 2000 luokasta painojen yhteydessä, tämä olisi sääntöjen oikealle kirjoittamiselle se seuraava asia.
Usko tai älä, mutta näin asia vain on, jos säännöissä määritelmä ei ohjaa asioita, silloin ne tulkitaan aina väärin.
Ei se sääntöjen paino osio sitä tulkintaa oikeaan ohjaa, vaan asia pitää esittää Matti Meikäläinen tyyliin ehkä joskus jopa vähän junttimaiseltakin tuntuen että ne menee oikein perille.
Jos tämä olisi ymmärretty oikein, niin meillähän olisi jo tehty näitä 1400 ja 1600 autoja ja niille olisi varmaankin myös järjestetty omia luokkia kisoihin.

Miksei tätä sääntökohtaa määritelmä voida kirjoittaa esimerkiksi näin ?

1. Määritelmä
Vain ryhmään A luokiteltua tai AKK:n kansallisesti luokittelemaa autoa saa käyttää. Auton vuosimallin tulee
olla 2000 tai uudempi, mikäli auton KV-luokitus on ollut
voimassa vuonna 2000, voidaan autoa käyttää vuosimallista
riippumatta luokitusten ja lisäluokitusten mukaisena.
Automallin tulee olla alun perin kaksivetoinen
ja moottoriltaan ahtamaton jaettuna kolmeen eri kuutiotilavuusluokkaan alle 1400, alle 1600 ja alle 2000. Kaikki mitä nämä säännöt eivät erikseen salli on kielletty, eikä sallittu muutos saa johtaa kiellettyyn muutokseen.
Art 251–253 ovat voimassa.

Tämän jälkeen jatkuisi nykymuodoltaan painojen kanssa niin asia olisi selvä tulkita ja kertoisi kaikille sen, minkälaisilla autoilla tässä luokassa voidaan ajaa sekä minkälaisia luokkia kilpailunjärjestäjät voivat tämän osalta tehdä.

Näissä FinR 2WD säännöissä on nyt myös yksi epäkohta.
Jos FinR T1400 luokkaan saa tehdä auton luokittelemattomasta autosta, niin silloin pitäisi saada tehdä myös tähän FinR 2WD luokkaankin, koska miten kaksi FinR luokkaa voi määrittyä tältä osin eritavalla, kun kummatkin perustuvat samaan perusäännöiltään eli FinR:n ?

T: Timppa Rintanen

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja Frog » 11.01.2014 14:21

Kuules Timo ! Ei ryhmäsääntö erittele autoja eri kuutiotilavuusluokkiin !! Vaan sen tekee kilpailun järjestäjä. Sinä voit tehdä vaikka 1000 kuutioisen auton FinR 2wd sääntöön. Ihan samallalailla kuin vakio 1600 luokkaan voi tehdä myös pienemmän, eikä sitä kirjoiteta ryhmäsäännössä. 2000 ccm on Maximi ! Ihan kuin nopeusrajoitus, hiljempaa saa ajaa, eikä sitä tarvii erikseen merkata :mrgreen:

P.S. Voit luokitella auton mihinkä ryhmään hyväänsä kansallisesti ! Ja lue määritelmä minkä itse kirjoitit !

Komprendo ?

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja j67 » 11.01.2014 16:07

GreenSlide kirjoitti:
j67 kirjoitti:
Oletko jakanut monessakin rallissa "lusikoita"? Epäilen että tuo tieto kalliista on syntynyt ratin takana jos edes siellä.
Perus määrä "lusikoissa" on aikalailla sama jakaako niitä miten monelle luokalle.

Tuollasessa 8 auton luokassa riittää 2 parasta.
Saattais tulla meteli jos sen tekisi 100 auton luokassa.

Jos kisaan saadaan noin 200 autoo sillä että kaikille on "paikka" lähtölistassa niin pitkällä aikavälillä voi järjestäjä alkaa laskee budjettii sille 200 nykyisen 130 sijaan. Jolloin ilmot pienenee.
Nämähän on asioita jotka ei aukea ihan kaikille ehkä koskaan. Vai mitä tuumit?
ei mulla ole mitään ongelmaa,kun en tee sitä joka asiasta ! sinähän se J67 täällä tunnut itkevän joka asiasta.Meinaatko tosissasi että jos tehdään 30 luokkaa tai jokaiselle oma luokka saadaan jokainen kilpailu täyteen osallistujia? Suhdeluvussasi 130-200 meinaat että 70 autoa jättää tällä hetkellä osallistumatta sen takia kun ei ole luokkaa missä ajaa?

Kiinnostaisi tietää J67 kuinka monessa rallissa olet ollut kilpailemassa?
oletko "aktiivi" kilpailija vai huuteletko muuten vaan omia mielipiteitä? onko joku joskus kussu sun muroihin vai mistä tuo negatiivinen ajattelu juontaa juurensa? tuntuu että nää samat "aktiivit" täällä aina itkee kun mikään ei ole hyvin ja vaikka kaikki ois hyvin niin silloinkaan ei ole?

Itse kyllä kilpailen silloin kuin talous antaa myöden,auto on kunnossa..yms.. ja kilpailen mielummin sellasessa luokassa missä on kilpailijoita, mielummin vaikka se 100 kuin 1-8,kilpailemaanhan sinne mennään? voi sitä rataa kiertää yksinäänkin reeneissä jos siltä tuntuu ja vieläpä halvemmalla ! Ja arvostan sitä "lusikkaa" enemmän mitä enemmän siinä luokassa on kilpailijoita lähtenyt matkaan! Kyllä kaikki halukkaat pitäisi saada mukaan mutta ongelma tuskin poistuu sillä että tehdään miljoona eri luokkaa..(ja nyttenkin eräs nimeltä mainitsematon sai itselleen puhuttua "avaimet" kisaan mutta harkitsee vielä kaiken purnaamisen jälkeen ottaako edes osaa koko ralliin ?)

Se vain taitaa olla niin että et saa tän hetken taloustilanteella/kulurakenteella mielenkiinnolla ja monella muulla asialla JOKAISEN KALENTERIN KISAAN millään täyttämäärää mukaan jotta voisit j67 pitkällä aika välillä ruveta laskemaan sitä kisa budjettia.. kivaahan se ois jos kaikki ois ilmaista tai edes halpaa, mutta onko se tänäpäivänä aikuisten oikeesti mahdollista onkin eri asia?

Muistaakseni olit joskus suunnittelemassa jotain halpaa siviiliauto kilpailua vai oliko tarkotuksella vaan virtuaali ajattelua? mites sen sitten kävikään? mulle ei oikeen koskaan auennut kuinka laadukas kilpailusi olisi ollut ja mihin hintaan olisit tämän halvan siviiliauto rallin saanut järjestettyä? Et tainnut saada sitä 200 autoa mukaan ja HALVALLA? :roll:
Juu, olen ajanut ja muutaman kisan tehnyt. Tosin sillä aikakaudella jolloin osa nykyisistä kirjoittelijoista oli viellä pilkke isipapan silmäkulmassa.

Näille nykyisen menon puollustajille voisi heittää kysymyksen, mitä tapahtuu jos ennusteet nykyisen taloustilanteen pitkittymisestä pitää paikkansa. Eli talous ei lähde nousuun, vaan ehkä pysyy nykyisellä tasolla menojen kasvaessa. Olisiko syytä olla jonkinlainen suunnitelma tämän asian varalle.
Mitä tuohon siviilikisaan tulee niin reilu 20 olis ollut tulossa, mikä ei kylläkään riittänyt kisan tekemiseen niin että olisi pysynyt edes nollassa.
Kysymys kuuluukin mikä nykyisen mallin mukainen toiminto olisi tai on tuonut tuota 20 rallin pariin. Käsittääkseni kilpailijamäärät laskee tai ainakin tenabin ja rafun tilastot antaa ymmärtää. Jokainen voi tarkistaa tenabin sivuilta. Lienevät väärässä koska yllättävän monen mielestä rallin osalta ei mitään huolestuttavaa ole tapahtunut.

Yksi ihmeellisimmistä asioista on se että kaikkea vastustetaan vaikka se ei koskisikaan omaa ajamista/oman auton ryhmää/ luokkaa.
Joskus vaan herää kysymys että kenen muroihin on ketäkin kussut.

Väitän että jos ralliin ei haluta muutoksia tehdä niin Rallimaxin ennuste eurooppalaisesta käytännöstä voi olla hyvinkin lähellä.

Esim. Riihimäelle on menossa noin 150 autoa tämän vuoden kisaan. Ei tarvi mennä ajassa paljoakaan takaperin jolloin kisassa oli helposti 200.
Tämä vähennys lähtijöissä on varmasti tuon talouden syytä. Jos jatketaan samaanmalliin taloudessa niin kohta onkin lähtijöitä 100. Mitkä ovat tällöin ilmoittautumismaksut ja miten paljon pystyy kilpailunjärjestäjä ajattamaan kilometrejä kisassa. Tämän voi arvioida ennakkoon tai sitten katsoa miten käy ja toimia vasta sitten kun toteaa asian tapahtuneen. Kummassa vaihtoehdossa on enemmän aikaa toimia?

Mielenkiintoista nähdä mieten käy kisoille joissa on varsinaista kisan ykköskohde ryhmää vähemmän. Äffäcuppi takaa hyvän peruspohjan esim. juuri riksun kisaan mutta mikä on tilanne kun tulee vähemmän vetävä kohderyhmä tilalle. Paljonko on silloin kilpailijoita. Nähtäväksi jää.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja j67 » 11.01.2014 16:22

Alkuperäiseen aiheeseen kysymys.
Jos rakentaa N/A luokitellun yli 2000 vuosimallin alle 1600 kuutioisen auton V-1600 teknisillä säännöillä. Niin mihin kaikkin luokkiin se kelpaa?
Onko mahdollista hakea A ryhmäläiseen vee passi? Kelpaako A ryhmän papereilla äffään?
Vai mikä on lopputulos?

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja Frog » 11.01.2014 17:10

j67 kirjoitti:Alkuperäiseen aiheeseen kysymys.
Jos rakentaa N/A luokitellun yli 2000 vuosimallin alle 1600 kuutioisen auton V-1600 teknisillä säännöillä. Niin mihin kaikkin luokkiin se kelpaa?
Onko mahdollista hakea A ryhmäläiseen vee passi? Kelpaako A ryhmän papereilla äffään?
Vai mikä on lopputulos?
Auton tulee aina olla ryhmäsäännön mukainen ! Eli miten sen olet ilmoittanut kilpailuun. Sillä ei ole mitään merkitystä mitä katsastuskortissa tai passeissa on lukenut aikaisemmin. Esim jos haluut ajaa Senioreiden F cuppia esim Historiikki autolla jossa on katsastuskortti ja ilmoitat sen ryhmään F niin sen tulee vastata ryhmän F sääntöjä ja silloin esim vaaditaan 2 oviputkea per puoli ! Mutta jos ilmoitat sen historic autona jossa on Hissepassi niin silloin voit ajaa yhdillä putkilla per puoli.

Vaihtoehto 2
Jos taasen Timppa haluu ajaa Compactilla senioreissa niin sekin onnistuu mutta sitä ei voi toistaiseksi ilmoittaa kuin V 1600 autona ! Koska sitä ei ole kukaan luokitellut kansallisesti (vielä)

Vaihtoehto 3
hommaat esim vakion Polo 1400 auton ja pistät siihen vaadittavat turvavarusteet niin sillä voit ajaa ja ilmoittautua seuraaviiin ryhmiin: A, N,FinR, Vakio1600, F, SS, Autocrossi
Siis joka kerta auton on vastattava sitä mihin sen olet ilmoittanut ! Eli karkeesti tarviit katastuskortin, vakiopassin, luokituspaperit ryhmiin A ja N vakiopassia tarviit vain V-1600 kisoissa ja muissa pärjäät yhdellä ja samalla katsastuskortilla sekä ryhmä A perusluokitus papereilla lisättynä ryhmä N sivuilla.

Vastaa Viestiin