Onhan siinä pähkinää purtavaksi.jaki kirjoitti:Joissakin topikeissa pohditaan miten saada nuoria lajin pariin.j67 kirjoitti: Ongelmaksi tulee se että jos malliluokat tehdään huomioiden kaikki ryhmät, hisseikäkaudet ja käytettävät kuutiotilavuudet saadaan aikaiseksi noin sata luokkaa. Ja näitä sitten on kai pakko järjestäjän yhdistellä, jonka jälkeen onkin tiedettävä mihin yhdistettyyn luokkaan auto kuuluu, eli millä voi ajaa missäkin.
Drifting:ssä ja Time Attack:ssa molemmissa on 3 (kolme) luokkaa. Varmaan nurinaa sielläkin sisäpiireissä, en tiedä, mutta kolme niitä silti vain on. Varmaan sata muutakin syytä miksi nuoret ovat huomattavasti kiinnostuneempia noista kuin rallista tai radasta, mutta tuskin tuollainen ainakaan hankaloittaa lajin pariiin pääsyä. Sata luokkaa on jo hieman hankalampi aloittelijan hahmottaa, luulen ma.
Siinä pähkinää AKK:lle...
Ongelma vaan on se että nuo luokat tulee autojen kehityksen ja autourheilun kehityksen myötä.
Ensin oli numeroryhmät, sitten kirjain N,A,B ryhmät, näiden jälkeen WRC, S2000, Fin-R, R ryhmät. Tuo kehitys on tuonut mukanaan varsinaisen viidakon harrastajien hahmoteltavaksi.
Esim. driffing on niin uusi laji ettei sen ole tarvinnut eritellä autoja eri aikakausien kehityksen mukana. Kaikki olemassa olevat aikakaudet on voitu niputtaa yhteen kun olemassa olevia luokkia ei ole ollut.
Nyt rallisa on perusongelmana se että jos halutaan saada säännöt ja ryhmät luettavaan (ymmärrettävään) muotoon niin pitäisi muodostaa vanhoista ryhmistä muutama uusi ryhmä ja unohtaa vanhat.
Siinä haastetta koska kehityksen mukana tuomilla ryhmä jaotuksilla on kuitenkin ollut jonkinlaiset perusteet. Toinen hankaluus on saada uudet ryhmät kirjoitettua niin että ne eivät muuta kv-kisoihin osallistuvien mahdollisuuksia ajaa Fia:n määrittelemillä ryhmillä.