Leyland sherpan perä

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kent
Yleinen
Yleinen
Viestit: 205
Liittynyt: 07.10.2004 00:00
Viesti:

Leyland sherpan perä

Viesti Kirjoittaja kent » 20.02.2005 19:22

Onko kellään kokemuksia rallipuolella??

Avatar
taparkki
B-junnu
B-junnu
Viestit: 38
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja taparkki » 20.02.2005 20:36

Meillä oli käytössä Escortissa useita vuosia. Itse välityksen kanssa ei tainnut olla ikinä ongelmia, mutta kun käytössä oli escortin omat vetarit, niin poorien hitsaukset tahtoivat paukkua aika ajoin irti. Muuten kuitenkin ihan soiva peli, sitä on muuten tehty jopa alumiinikuorilla.

i-kosunen
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 02.02.2012 15:05

Re: Leyland sherpan perä

Viesti Kirjoittaja i-kosunen » 20.01.2014 15:27

Kellään varmaan enää ole missään vehkeessä moista perää,mutta itseltä omasta välikopasta kyseinen perä löytyy ja jonkinlainen lukkokin siinä on. Minkähän mallinen lukko tuossa mahtaa olla ja pystyykö/miten lukkoa voi tiukata? Nyt just ja just jaksaa pyörää pyörittää kun toinen on maassa.

Sami93
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 59
Liittynyt: 05.06.2011 18:34
Paikkakunta: Urjala

Re: Leyland sherpan perä

Viesti Kirjoittaja Sami93 » 20.01.2014 19:54

Omasta hopasta löytyy sellanen, välitys 5.125. Painaa aika paljon. Ei sitä ajamalla rikki taida saada. Lukkoo en oo ikinä avannu niin siitä en osaa sanoo mitään. Volvon vetareilla.

Avatar
jake74
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.03.2007 00:00
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Leyland sherpan perä

Viesti Kirjoittaja jake74 » 20.01.2014 22:04

leukun omat vetarit ei kestäneet. 130hv ladalla katkoin aika monta ja sitte myin perän oulun seutuville.
mulla oli levylukko. sitä on myös jollain ihme hammasratas lukollakin joka ei oo torseeni tai ei oo samanmallinen.

esslinger
Viestit: 5
Liittynyt: 09.08.2012 09:05

Re: Leyland sherpan perä

Viesti Kirjoittaja esslinger » 20.01.2014 22:39

Alkuperäinen levylukko oli ZF ja samat levyt kuin ison Atlaksen lukossa. Sherbassa niitä oli vaan muistaakseni yks vähemmän per puoli. Vetarit kesti aikanaan kyllä,navan iso mutteri meinasi aika-ajoin löystyä banjon päästä.

i-kosunen
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 02.02.2012 15:05

Re: Leyland sherpan perä

Viesti Kirjoittaja i-kosunen » 20.01.2014 22:49

Kyllä tuo aika jytkyä tekoa näyttääkin olevan,miltei samaa luokkaa kun hiacen perä. Vetarien kiinnitys/laakerointi pyörän päässä on aika erikoinen systeemi,mutta varmaankin aivan toimiva. Mitenkäs tuo lukon rakenne,onko levypakkojen välissä jousi jota voi tiukata esim prikalla niinkun hiacen lukkoa pystyi? Tiheempää välitystä noihin ei vissiinkiin saa kun 5.1?

i-kosunen
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 02.02.2012 15:05

Re: Leyland sherpan perä

Viesti Kirjoittaja i-kosunen » 11.01.2016 13:11

Katkes eilen kilpailussa vetari kyseisestä perästä. Mistähän muusta vehkeestä kannattais(vai kannattaako ollenkaan) sovittaa vetaria,sherpan omia vetareita tuskin löytyy enää kenenkään nurkista/pusikoista?

Sami93
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 59
Liittynyt: 05.06.2011 18:34
Paikkakunta: Urjala

Re: Leyland sherpan perä

Viesti Kirjoittaja Sami93 » 11.01.2016 16:30

240 Volvo. On sellaset itellä nyt. Laakeripesät vaihdettu Volvon laakerille. Samalla kavennettu banjo.

i-kosunen
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 02.02.2012 15:05

Re: Leyland sherpan perä

Viesti Kirjoittaja i-kosunen » 11.01.2016 16:54

Okei. En tiedä onko toi tuon akselin alkuperäinen pyöränlaakeirointi,mutta tässä vetoakselit ovat ns. uivat, eli ne pultataan kiinni napaan ja laakeri kiristetään himskutin isolla mutterilla sopivalle tiukkuudelle. Täytyy kyllä myöntää että eka kertaa törmäsin moiseen laakerointi systeemiin. Vetari on kyllä nopea vaihtaa kun ei tarvii jarruja purkaa yms,pari pulttia auki ja vetari on käsillä. Tallissa kyllä odottaa enkkuperä kaikilla hiluilla,mutta perän tuennat menee aika pitkälti uusiks,mutta onhan tässä pari viikkoa aikaa laitella ennen seuraavaa kilpailua 8)

Sami93
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 59
Liittynyt: 05.06.2011 18:34
Paikkakunta: Urjala

Re: Leyland sherpan perä

Viesti Kirjoittaja Sami93 » 12.01.2016 11:21

Taitaa olla alunperin se uiva akseli. Mulla oli murheina katkeilevien akselien lisäks raideväli. Takapää oli monta senttiä leveempi ku etupää niin talvella oli aivan hirvee ajettava. Kesäkelit anto anteeks kun urat ei ollu niin syviä. Useiden kokeilujen jälkeen tein sitten ne laakeripesät, koneistin hitsausjigin ja kavensin uuden banjon. Toimii riittävän hyvin mun käytössä.

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Leyland sherpan perä

Viesti Kirjoittaja markomartini » 12.01.2016 14:26

Mulla olisi 2 kpl kyseisiä periä, hiekkapuhallettu ja maalattu 4,7 ja lukko.

i-kosunen
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 02.02.2012 15:05

Re: Leyland sherpan perä

Viesti Kirjoittaja i-kosunen » 12.01.2016 21:19

Laitoin yv:tä

Vastaa Viestiin