Sprintti turbo kerroin?

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
pasi__k
Viestit: 9
Liittynyt: 19.05.2011 22:34

Sprintti turbo kerroin?

Viesti Kirjoittaja pasi__k » 09.04.2014 11:29

Joo elikkä 1.6 koneen ahtaminen 2-veto autossa. Kiinnostaa tietää millä kertoimella mennään ja minkämoisia lisäpainoja tarvii? Sääntökirjassa puhuttiin 1.7 kertoimesta mutta google löyti myös 1.35 kertoimen jostakii...Onko muuttunu nyt 2014 säännöissä?!

Avatar
141697
Yleinen
Yleinen
Viestit: 161
Liittynyt: 20.11.2005 00:00
Viesti:

Re: Sprintti turbo kerroin?

Viesti Kirjoittaja 141697 » 09.04.2014 12:13

http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... -13175.pdf
Tuolta löytyy säännöt.
Yli 1400 on 1.7 kertoimella.

jp74
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 27.10.2011 22:20

Re: Sprintti turbo kerroin?

Viesti Kirjoittaja jp74 » 09.04.2014 16:10

Pitääkö nykyään olla kuristin 2wd turbosprinttiautossa?

Avatar
huhhuh
Yleinen
Yleinen
Viestit: 206
Liittynyt: 08.06.2004 00:00
Viesti:

Re: Sprintti turbo kerroin?

Viesti Kirjoittaja huhhuh » 09.04.2014 16:21

Kuristin jäänyt sääntökirjasta poissa mutta lisämääräyksessä se on. Eli 2-veto turboautojen kuristin 42 mm.
Painot taulukon mukaan x turbokerroin

pajaracing
Viestit: 13
Liittynyt: 12.06.2011 19:36

Re: Sprintti turbo kerroin?

Viesti Kirjoittaja pajaracing » 11.04.2014 19:31

Yritin etsiä tuota lisämääräystä mutta en löytänyt, joten olisko tietoa mistä sen löytää?

Avatar
Samil
KV
KV
Viestit: 497
Liittynyt: 10.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Sprintti turbo kerroin?

Viesti Kirjoittaja Samil » 11.04.2014 21:17

Jänniä nuo säännöt joita julkaistaan jälkeenpäin.
Otetaanpa kaveri joka tilaa uuden sääntökirjan paperiversiona tammikuun alussa ja rakentaa auton alkutalven ja kevään aikana. Siitä sitten kesän ensimmäisiin kapinoihin voittamaan. Hylkäys, ehkä vähän muutakin penaltia sääntöjen vastaisen auton takia.

Kuka ja mikä taho voi velvoittaa kilpailijan tonkimaan netistä mahdollisia lisämääräyksiä sääntökirjan painamisen jälkeen??
Teippaukset, tarrat, banderollit ym. edullisesti ja nopeasti!! http://www.ostatarra.fi

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Sprintti turbo kerroin?

Viesti Kirjoittaja Frog » 11.04.2014 21:49

pajaracing kirjoitti:Yritin etsiä tuota lisämääräystä mutta en löytänyt, joten olisko tietoa mistä sen löytää?
Tekniikkalajiryhmän kokouspöytäkirja 11.02
Rallisprint

1. 2014 vuoden sääntökirjasta on jäänyt pois kohta:
Rallisprint-kilpailuissa: 2-vetoisten ahdettujen SS-autojen kuristimen koko max. 42mm.
2. SS-luokan ja rallisprintin lajisäännöt käydään rivi - riviltä läpi ja tehdään tarvittavat korjaukset kaudelle 2015.
3. Polttoainesääntöä esitetään muutettavaksi kaudelle 2015, esityksen muoto ja sisältö esitetään myöhemmin
4. Rallisprint-luokkajakoa tullaan tarkentamaan ralliautojen osalta

240Turbo
Viestit: 3
Liittynyt: 11.09.2011 13:30

Re: Sprintti turbo kerroin?

Viesti Kirjoittaja 240Turbo » 11.04.2014 22:35

Tuossa ei kyllä ole mitään järkeä auton pitää painaa ihan järjettömästi jo tuon turbo kertoimen takia ja nyt sitten pitää laittaa vielä kuristinkin. Taidan ruveta harrastamaan auto suunnistus jollain vitxx subaru justyllä.

Avatar
Samil
KV
KV
Viestit: 497
Liittynyt: 10.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Sprintti turbo kerroin?

Viesti Kirjoittaja Samil » 11.04.2014 22:55

Frog kirjoitti:
pajaracing kirjoitti:Yritin etsiä tuota lisämääräystä mutta en löytänyt, joten olisko tietoa mistä sen löytää?
Tekniikkalajiryhmän kokouspöytäkirja 11.02
Rallisprint

1. 2014 vuoden sääntökirjasta on jäänyt pois kohta:
Rallisprint-kilpailuissa: 2-vetoisten ahdettujen SS-autojen kuristimen koko max. 42mm.
2. SS-luokan ja rallisprintin lajisäännöt käydään rivi - riviltä läpi ja tehdään tarvittavat korjaukset kaudelle 2015.
3. Polttoainesääntöä esitetään muutettavaksi kaudelle 2015, esityksen muoto ja sisältö esitetään myöhemmin
4. Rallisprint-luokkajakoa tullaan tarkentamaan ralliautojen osalta
Ja Pertti Pertinpoika Navettajärven takaa on tietoinen että paperisen sääntökirjan lisäksi auton sääntöjenmukaisuus pitää tarkistaa intternetistä jota nyt ei ole vielä pirttiin hankittu? Varmasti on kärjistämistä, mutta ei tämä homma voi toimia näin. Nyt järki käteen siellä isolla kirkolla.
Teippaukset, tarrat, banderollit ym. edullisesti ja nopeasti!! http://www.ostatarra.fi

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Sprintti turbo kerroin?

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 12.04.2014 01:46

Samil kirjoitti:Kuka ja mikä taho voi velvoittaa kilpailijan tonkimaan netistä mahdollisia lisämääräyksiä sääntökirjan painamisen jälkeen??
Se kohta missä kerrotaan kilpailijan olevan vastuussa autonsa sääntöjenmukaisuudesta.
Ei taitu!

Avatar
huhhuh
Yleinen
Yleinen
Viestit: 206
Liittynyt: 08.06.2004 00:00
Viesti:

Re: Sprintti turbo kerroin?

Viesti Kirjoittaja huhhuh » 12.04.2014 08:58

Nyky wrc autot 1.6 moottorilla ja vähän yli 30 mm kuristimella menee tosi hyvin.
Haluaisin nähdä etu tai takavetoisen esim mitsu evon moottorilla, N+ vireisenä helposti 42 kuristimella + 400-450 tehoilla. Rätisee ja paukkuu ja kulkee.
Muutamalla millillä ei merkitystä. Veikkaan että pienemmällä kuristimella jopa helpompi ajaa. Paino jää huomattavasti alle saman kokoisella moottorilla varustetun nelikon joissa min paino 1230.
Uudet säännöt menee eteenpäin enkä lajiryhmän jäsenenä halua keskeneräisistä sääntö esityksistä tällä palstalla kirjoittelemaan, mutta jos asiat etenevät niin 2- veto turbo autot lisääntyvät vauhdilla.....

Avatar
Samil
KV
KV
Viestit: 497
Liittynyt: 10.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Sprintti turbo kerroin?

Viesti Kirjoittaja Samil » 12.04.2014 09:08

Nyt ei ole kyse tehosta tai yleensäkään ajamisesta vaan siitä että sääntökirja ei ole ajan tasalla. Jos sieltä unohtuu se kuristinsääntö niin olisiko asiallisempaa tiedottaa että se tulee voimaan seuraavana vuonna ja sitten se lukee sääntökirjassa? Edelleenkin olen sitä mieltä että kilpailijan oikeusturva ei toteudu jos sääntökirjan mukaan rakennettu auto on laiton.
Teippaukset, tarrat, banderollit ym. edullisesti ja nopeasti!! http://www.ostatarra.fi

240Turbo
Viestit: 3
Liittynyt: 11.09.2011 13:30

Re: Sprintti turbo kerroin?

Viesti Kirjoittaja 240Turbo » 12.04.2014 09:30

Huhhuh Kiitos vastauksestasi. Asian kun ajattelee tuolta kantilta et kaikki rupeaa ajamaan 1.6L koneella vaikuttaa tuo tosiaan järkevältä.

Sitten on se minun mallin ajattelu. Itse olen ajanut BMW e36 coupella jossa on 2.3L volvon 8 venttiiili kone. Tehoa on nyt yli 400hp ilman imu ilman kuristinta. Samasta moottorista saatiin 340hp 55mm kaasuläpällä siitä varmaan jokainen osaa laskea mitä käy 42mm kuristimella ja minimi paino on 1250kg eli 20kg enemmän kuin nelikko auto.
Normaali duunarin palkalla ei edes ole myöskään vara ostaa mitään evon konetta tuohon paitsi jos joku rupee myymään niitäkin 150€ kuten volvon koneita.
Ja sitten vielä se paras juttu autolla on ajettu tänä vuonna sprinttiä ja jäärata SM missä kukaan ei kysynyt eikä tarkistanut tuota kuristimen paikallaan oloa. Itsekkin sain kuulla siitä eilen kun kaveri soitti mulle juuri tästä ralli.netin keskustelusta.

Sitten vielä tähän lopuksi ettei kenenkään tarvitse veikata kuka tämän jutun kirjoituksen takana on niin minä Olen Tero Laitinen ja joudun tunnustamaan ajaneeni koko vuoden laittomalla autolla Kiitos AKK.n kiitos myös sheikille et normiduunareille on laji mitä voi vielä ajaa.

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Sprintti turbo kerroin?

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 12.04.2014 11:49

Samil kirjoitti:Nyt ei ole kyse tehosta tai yleensäkään ajamisesta vaan siitä että sääntökirja ei ole ajan tasalla. Jos sieltä unohtuu se kuristinsääntö niin olisiko asiallisempaa tiedottaa että se tulee voimaan seuraavana vuonna ja sitten se lukee sääntökirjassa? Edelleenkin olen sitä mieltä että kilpailijan oikeusturva ei toteudu jos sääntökirjan mukaan rakennettu auto on laiton.
Sääntökirjaanhan tehdään kesken vuoden aina päivitys, yleensä näihin aikoihin. Tähän päivitykseen varmaan ilmestyy tuokin.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
huhhuh
Yleinen
Yleinen
Viestit: 206
Liittynyt: 08.06.2004 00:00
Viesti:

Re: Sprintti turbo kerroin?

Viesti Kirjoittaja huhhuh » 12.04.2014 13:13

Minä en tarkoittanut että kaikki ajaa 1.6 turboautolla. Moottori voi olla minkäkokoinen kukin haluaa.
Otetaan esimerkki; 2 litran Mitsu evon moottori, niitä ei tarvitse viritellä, maksaa varmaan 2-4 tonnia ( moni laittaa jopa 10 tuhatta vapaastihengittävän virittämiseen)
Moottori varustettu turbolla, jolloin kerroin 1.7 eli laskennallinen tilavuus 2000x1,7= 3400, tästä sääntökirjani painotaulukko näyttää 1175 kg 2-vent. per sylinteri ja monivent. moottorilla 1190 kg eli 40 kg kevyempi kuin nelikon vastaava paino. Edelleenkään kenenkään ei kuitenkaan tarvitse tällaista rakentaa ja ajaa. Voi jatkaa entisellä.

Vastaa Viestiin