
Virtalukon pakollisuus F-Fyhmässä
- JuhaM
- A-Junnu
- Viestit: 58
- Liittynyt: 07.06.2005 00:00
Virtalukon pakollisuus F-Fyhmässä
Miten se nykyään menee, pitääkö F-ryhmäläisessä olla virtalukko ?
Joskun muistakseni piti ja sääntö polveutui jostain A-ryhmän säännöstä. En ainakaan ihan heti löytänyt sääntäkirjasta mainintaa asiasta?

- lindaw
- B-junnu
- Viestit: 44
- Liittynyt: 19.09.2005 00:00
- Paikkakunta: tammisaari
- Viesti:
-
- Yleinen
- Viestit: 285
- Liittynyt: 03.09.2007 00:00
- Viesti:
- KRT
- A-Junnu
- Viestit: 77
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Pattijoki
- Viesti:
- SunnyGti
- A-Junnu
- Viestit: 69
- Liittynyt: 12.10.2007 00:00
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Virtalukon pakollisuus F-Fyhmässä
Pyyhitäänpä vähän pölyjä historian lehdiltä kun en löytänyt tuoreempaa keskustelua aiheesta. Eli mikähän on tämä virtalukon tilanne nykysäännöissä kun en oikein löytänyt sellaista varmuutta tuovaa vastausta. Saako siis virtalukon kaikkine hiluineen poistaa f-ryhmäläisestä?
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: Virtalukon pakollisuus F-Fyhmässä
Tuskin virtalukkoa tarvitaan, ehkä lähinnä kuitenkin tarkoitetaan tässä yhteydessä rattilukkoa. Nykyisin temit menevät aivan sekaisin. FI:ssa ja muissakin yhteyksissä puhutaan että autosta lähti rengas, vaikka siitä on irronnut koko pyörä. Nykyisin ei osata erottaa mikä on rengas ja mihin se kuuluu., Sen kuuluu olla kiinni vanteessa ja siitä tulee silloin pyörä. Virtalukko voi olla vaikka kojetaulussa ja auto käynnistetään avaimesta. Virtalukko ja rattilukko ovat kaksi eri asiaa. Punakilpisessä sitä ei tarvita, Rattilukko tuli käyttöön joskus -60 luvun puolivälissä. Sitä ennen autot käynnistettiin yleensä avaimella virtalukosta. Tosin eräissä Renault autoissa ei ollut edes avainta, vain vääntönuppi käynnistystä varten. Punakilpisissä ei tarvita, tosin vakuutusyhtiön kanssa saattaa tulla ongelmia jos rattilukoton auto vaihtaa luvattomasti omistajaa ( varkaus), edellyttäen tietysti varkqausvakuutusta.
- SunnyGti
- A-Junnu
- Viestit: 69
- Liittynyt: 12.10.2007 00:00
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Virtalukon pakollisuus F-Fyhmässä
Juuri tuota rattilukon tarpeellisuutta lähinnä ajattelinkin. Kun ei tuota varsinaista virtojen kytkentää ole tarkoitus enää suorittaa tässä evo-2 versiossa virta-avaimella niin ajattelin varmistaa että loputkin mekaaniset osat voi siis heittää pois. Vakuutusyhtiön kanssa ei tämän asian tiimoilta tule ongelmia, kun ei tuota varkausvakuutusta ole tässä "punakilpisessä" versiossa. Ja jos sen joku huomaamatta kaivaa tuolta romukasojen takaa tallista niin kyllä silloin jo pitää antaa viedäkin 

- 1770
- A-Junnu
- Viestit: 74
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: Virtalukon pakollisuus F-Fyhmässä
Jos ei löydy säännöistä, niin silloin ei saa tehdä! Rakentamissäännöt ovat ns. sallivat, tarkoittaa sitä, että kaikki mitä autosta muutetaan, pitää löytyä säännöistä. Turvallisuussäännöt ovat taas pakottavat, kakki mitä sanotaan pitää autosta löytyä.
Jos F-ryhmän säännöistä ei löydy, niin sitten katsotaan A-ryhmän säännöistä. F-ryhmän säännöissä kerrotaan, että A-ryhmän lisäksi, eli kaikki A-ryhmässä sallitut toimivat F-ryhmässä. Kun luet A-ryhmän sääntöä 5.7.3.9 ja varmistat vielä säännön 5.7.4 kohdasta 4 saat vastauksen esittämääsi kysymykseen. Nämä löytyvät Sääntökirjan 2016 sivulta 325
Jos F-ryhmän säännöistä ei löydy, niin sitten katsotaan A-ryhmän säännöistä. F-ryhmän säännöissä kerrotaan, että A-ryhmän lisäksi, eli kaikki A-ryhmässä sallitut toimivat F-ryhmässä. Kun luet A-ryhmän sääntöä 5.7.3.9 ja varmistat vielä säännön 5.7.4 kohdasta 4 saat vastauksen esittämääsi kysymykseen. Nämä löytyvät Sääntökirjan 2016 sivulta 325
- saana
- KV
- Viestit: 420
- Liittynyt: 13.12.2010 00:00
Re: Virtalukon pakollisuus F-Fyhmässä
Tätähän mä olen itsekseni aina ihmetelly ja miettiny miks F-ryhmällä ei vois olla ihan ikiomat säännöt.Ei luulis olevan ihan ylitsepääsemätön homma.Mutta toisaalta Junnututkintoon tuli taas ajettua 200 km edestakas ja maksaa siitä vielä 50 e, vaikka se piti tulla jo 2015 nettiin tehtäväks,joten toivon ehkä ihan liikoja.
- SunnyGti
- A-Junnu
- Viestit: 69
- Liittynyt: 12.10.2007 00:00
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Virtalukon pakollisuus F-Fyhmässä
Sieltähän tuo tieto löytyi. Se kun on melko hatara kokemus rallin parista osallistujana saati auton rakentajana niin nämä asiat on syytä varmistaa viisaammilta ennenkuin tekee omia ratkaisuja olettamien perusteella. Ja pahinta kun on vielä niin laiska että mieluummiin tulee tänne kyselemään tyhmiä kun kaivelee itse asiat selville 

- saana
- KV
- Viestit: 420
- Liittynyt: 13.12.2010 00:00
Re: Virtalukon pakollisuus F-Fyhmässä
Sitä juurikin tarkoitin.Säännöt pitäs olla niin selkeet ja helposti löydettävissä että kuka tahansa,vaikka ei olis mitään tietoa Rallista, löytäs ne helposti.Nythän sun täytyy tietää mistä tietty sääntö löytyy. 

- jake74
- Yleinen
- Viestit: 174
- Liittynyt: 04.03.2007 00:00
- Paikkakunta: ii/haukipudas
Re: Virtalukon pakollisuus F-Fyhmässä
sääntö sallii mutta miten valkokilpisessä vuosikatastuksessa. pitääkö asentaa katastuksen takia väliaikasesti paikalleen vai ei?
- ke25
- Viestit: 13
- Liittynyt: 26.10.2010 00:00
Re: Virtalukon pakollisuus F-Fyhmässä
Rattilukko on oltava valkokilpisessä autossa normi katsastuksessa
-
- A-Junnu
- Viestit: 90
- Liittynyt: 30.06.2011 22:21
Re: Virtalukon pakollisuus F-Fyhmässä
Eli Saabissako tarvii olla rattilukko? Entä jos on mustat kilvet?